اقتصادی

پروژه 20 ساله رادار هواشناسی گلستان در ایستگاه پایانی/ استقرار رادار در گنبدکاووس

مجله زنده خبری/ گلستان مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: هواشناسی گلستان از 20 سال گذشته راه اندازی رادار هواشناسی را رصد می کند و در سفر هیئت دولت به استان اعتبار لازم برای اجرای این طرح اختصاص یافت.

نورباش داداشی امشب در جمع خبرنگاران گفت: پیش بینی کوتاه مدت ما نشان می دهد که بارندگی 15 روز آینده در گلستان خوب است و در دو روز به طور میانگین 20 میلی متر بارندگی خواهیم داشت و بقیه روزها نیز مقداری خواهد بود. تغییر اقلیم.» بارندگی ناچیز است، صبح روز دوشنبه که احتمالاً عید سعید فطر است، بارندگی در استان نخواهد بود.

تغییرات بارندگی و دمای گلستان تا مردادماه امسال

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی فصلی میزان بارندگی در اردیبهشت نسبت به برنامه بلندمدت 20 درصد کاهش می یابد که در غرب استان بیشتر محسوس است، افزود: میانگین بارش گلستان در اردیبهشت ماه باید باشد. 42 میلی متر باشد. که وضعیت را نشان می دهد در اردیبهشت ماه کاهش بارندگی خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی گلستان با بیان اینکه در نیمه دوم خرداد تا نیمه اول تیرماه سال جاری میزان بارش ها 30 تا 40 درصد کمتر خواهد بود، تاکید کرد: در آن زمان میانگین بلندمدت بارش در شرق کشور باید باشد. 21 میلی متر و در غرب باید 24.5 میلی متر متر باشد که در این مدت کاهش بارندگی خواهیم داشت.

داداشی خاطرنشان کرد: در نیمه دوم تیرماه تا نیمه اول مرداد ماه کاهش 10 درصدی بارش در شرق استان و 30 درصد کاهش بارش ها در غرب استان را خواهیم داشت. معمولی.

وی میانگین دمای هوای شهرستان گلستان در اردیبهشت ماه جاری را 20.4 درجه اعلام کرد و افزود: میانگین دمای هوای گلستان در نیمه دوم خرداد تا نیمه اول تیرماه در غرب نیم درجه و در نیمه شرقی تا یک درجه بالاتر از حد نرمال، همچنین میانگین دما در نیمه دوم تیرماه تا نیمه اول مرداد ماه نیم تا یک درجه و در شرق و مرکز گلستان یک تا دو درجه افزایش دما خواهیم داشت که یک عدد بزرگ است

مدیرکل هواشناسی گلستان افزود: گلستان به دلیل شرایط مختلف جوی، حوادث شدید، پروازهای بالگردی، نیازمند یک ایستگاه سیار هواشناسی برای کمک و خدمات رسانی است و خوشبختانه تجهیزات این ایستگاه خریداری شده است.

داداشی با اشاره به اینکه پیگیری رادار هواشناسی گلستان در حال ارزیابی است، خاطرنشان کرد: این پروژه پس از 20 سال وقفه در سفر اخیر هیات دولت به گلستان مورد توجه قرار گرفت و مسئولان استانی هم اکنون در حال خرید رادار هواشناسی هستند. تکمیل شده و با اعلام وام این پروژه به زودی ساخت ساختمان ها و مراحل بعدی آن آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در پروژه رادار هواشناسی که امسال برای هواشناسی گلستان توسط ماموران پیگیری وام بررسی شد مشکلاتی وجود داشت گفت: 16 میلیارد تن برآورد اولیه این پروژه بود و سه پیمانکار داخلی در حال بررسی انتقال پروژه رادار بودند.

مدیرکل هواشناسی گلستان به استقرار رادار هواشناسی در گلستان اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه گلستان از پوشش راداری خوبی در 60 نقطه شناسایی شده برخوردار است، شهر گنبدکاووس برای ساخت رادار هواشناسی انتخاب شده است.

باید بگویم؛ گلستان در مقاطع مختلف به ویژه در سال‌های اخیر با بحران‌های مختلفی از جمله باران‌های سیل آسا، سیل، رانش زمین و آتش‌سوزی مواجه بوده است که نوسازی تأسیسات هواشناسی موجب کاهش آسیب‌های احتمالی به منازل، ساختمان‌های جاده‌ای و محیط‌زیست می‌شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا