اجتماعی

مشکل آشوراده و خلیج گرگان حل نشود در گلستان نمی‌مانم/خشکی خلیج گرگان مساوی با نابودی گلستان است

مجله زنده خبری/ گلستان استاندار گلستان با بیان اینکه می توان حق را گرفت، گفت: به مردم گلستان قول دادم مشکل آشوراده و خلیج گرگان را حل کنم و اگر حل نشود ماندن من در این استان توجیهی ندارد.

علی محمد زنگنه امشب در جلسه شورای اداری گلستان با حضور مشاور رئیس جمهور در امور اقوام گفت: تخصیص اعتبار به شهرهایی مانند مراوه تپ، گمیشان، آک کالا، کلاله و گنبدکاووس که بیش از 90 درصد یا بخش قابل توجهی از جمعیت ترکمن هستند که به طور قابل توجهی بیشتر از سایر شهرها است.

وضعیت گلستان بسیار نامناسب است/ 75 درصد جمعیت روستایی گلستان یارانه می گیرند

وی با بیان اینکه 75 درصد جمعیت روستایی گلستان یارانه دریافت می کنند، گفت: حدود نیمی از جمعیت گلستان کم درآمد و حدود 41 درصد از جمعیت شهری گلستان را کم درآمدها تشکیل می دهند. در نتیجه یک میلیون و 920 هزار گلستانی یارانه معیشتی دریافت کرده اند و این آمار نشان می دهد که گلستان در سال های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

استاندار گلستان گفت: درآمد سرانه در شهرستان گلستان نصف میانگین کشوری است و این شاخص نشان می دهد که گلستان در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد. سرانه خانوارهای گلستان تا پایان دولت به میانگین کشوری می رسد و رشد دو برابری خواهد داشت.

زنگنه با بیان اینکه مرکز استان گلستان تابستان گذشته حدود 14 ساعت کمبود آب داشت، تاکید کرد: استان گلستان هزار و 500 لیتر در ثانیه کم آبی دارد که 550 لیتر در ثانیه آن مربوط به کم آبی گرگان است.

وی با بیان اینکه 98 درصد آب شرب گلستان از منابع زیرزمینی تامین می شود، گفت: 177 روستای گلستان از طریق مخازن آبرسانی می شود و با کمک سپاه در نظر داریم 632 میلیارد فولاد برای تامین آب و طراحی شبکه 432 روستا توزیع کنیم.

استاندار گلستان با بیان اینکه مشکلات گلستان در زمینه برق و زیرساخت های جاده ای نیازمند توجه مسئولان است، با اشاره به وضعیت خلیج گرگان، افزود: اگر به خلیج گرگان نرسیم تا دو سال آینده این خلیج خشک می شود و نیمی از استان گلستان است. با خشک شدن خلیج گرگان، کشاورزی، محیط زیست و بهداشت نه تنها گلستان، بلکه استان خراسان شمالی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

زنگنه افزود: ما سخت تلاش می کنیم تا موانع پیشروی خلیج گرگان را که دستور صریح رئیس جمهور بود برطرف کنیم. وقتی کار خود را برای رفع یک مانع آغاز می کنیم، مانع دیگری بر سر راه ما قرار می گیرد. البته در احقاق حق مردم مظلوم گلستان هیچگاه کوتاهی نخواهیم کرد.

خلیج گرگان کمتر از فاجعه دریاچه ارومیه نیست

وی گفت: متاسفانه لایروبی خلیج گرگان از 20 روز گذشته متوقف شده است.

زنگنه تاکید کرد: آقای رئیس جمهور با وجود روز طوفانی با قایق از خلیج گرگان بازدید کردند و با ابراز تاسف از این وضعیت و قاطعیت گفتند که خلیج گرگان باید احیا شود، حتی زمانی که یکی از مدیران ما می خواست در مورد منطقه پستی صحبت کند. هیچی نگو چرا به فکرت میرسه که خلیج گرگان داره خشک میشه؟

استاندار گلستان با بیان اینکه اینجا محل تولید ماهیان خاویاری و استخوانی است که امروز در این وضعیت قرار دارد، گفت: در گذشته مردم در جزیره آشوراده زندگی می کردند و روستاهای زیادی وجود داشت اما مردم مجبور به ترک شدند. جزیره، حالا می گویند گردشگر حق ندارد اینجا بماند و ما حق ساخت و ساز در آشورادا نداریم و فقط با چوب می توانیم کارمان را انجام دهیم در حالی که یک کمپ و چندین ساختمان وجود دارد. این قطعا یک بی عدالتی است.

وی گفت: انتظار داریم مسئولان دولتی به ما کمک کنند. وزیر و رئیس شورا به خود اجازه می دهند برخلاف دستور رئیس جمهور نامه بنویسند و آن را زیر پا بگذارند.

زنگنه گفت: ما در کنار دریا هستیم، اما مردم ما از اقتصاد دریایی محروم هستند.

استاندار گلستان با بیان اینکه تا کی باید زیر سایه سنگین برخی مشکلات باشیم، گفت: به مردم قول دادم اگر مشکل خلیج گرگان و جزیره آشوراده را حل نکنم ماندن در این استان توجیهی ندارد زیرا درست و در حالي كه n رئيس جمهور دستورات قاطعانه مي دهند، ولي اراده بر خلاف دستورشان مانع آنها مي شود.

وی گفت: متاسفانه تاکنون اجازه احداث حتی یک تله کابین در استان گلستان داده نشده است. چرا برخی با امضای طوماری آنها را مجبور به عقب نشینی می کنند چرا سازمان های مردم نهاد به کمک ما نمی آیند؟

زنگنه خاطرنشان کرد: تا زمانی که مردم و همه مسئولان استانی و کشوری بخواهند این پروژه ها را انجام دهند اما عده ای بخواهند جلوی پیشرفت گلستان را بگیرند ما کوتاه نخواهیم آمد و برای رسیدن به اهداف خود از این گردنه صعب العبور عبور خواهیم کرد.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا