اجتماعی

تالاب میانکاله در سایه بی تدبیری‌ها

به گزارش شفاف، دکتر خمایون خوشروان گفت: 1500 سال است که کانال های منتهی به تالاب میانکاله نقش انتقال آب از دریای خزر به تالاب را ایفا می کنند و اکنون به دلیل کاهش سطح آب دریای خزر از سال 1374 تاکنون. دریا 140 سانتی متر است سطح کنتورها پایین آمده و باعث خشک شدن این کانال ها شده است.

پدیده طوفان مد

به گفته رئیس سابق مرکز ملی تحقیقات و مطالعات خزر، کانال آشوراده و چپکلی در قسمت کم عمق دریای خزر قرار دارند و با برخورد طوفان به دریا، پدیده مد رخ می دهد. کف دریای خزر با سرعت زیاد وارد کانال آشوراده و چپگلی شده و مسدود می شود.

دریای خزر در حال عقب نشینی است

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی گفت: لایروبی یک عمل جهانی است و در کشورهای دریایی مانند هلند، آمریکا، انگلیس و فرانسه، کشتی ها برای عبور از کانال های تالاب به دریا و ایران در دهه 60 لایروبی می شوند. سال‌ها پیش شمسی ساماندهی کانال آشوراده را لایروبی کرد، اما این لایروبی در شرایطی صورت گرفت که سطح آب دریای خزر بین سال‌های 57 تا 1964 به میزان 2 متر افزایش یافت و این افزایش سطح کمک کرد، اما اکنون با عقب‌نشینی رسوب‌گذاری در دریای خزر. دریای خزر به طور متوسط ​​سالانه 5 سانتی متر که در 10 سال آینده 50 سانتی متر کاهش می یابد، دیگر آب وارد این کانال ها نمی شود و لایروبی کار بیهوده ای است.

500 میلیارد تن برای هیچ

وی بیان کرد: در سال 94 هزینه لایروبی این کانال ها بین 100 تا 200 میلیارد تن برآورد می شد، اما اکنون این رقم به 400 تا 500 میلیارد تن رسیده است که اگر بتوان آن را بسیار راحت تر و بیشتر احیا کرد، بی فایده و گران است. روش های ارزان

نیروگاه مقرون به صرفه ترین راه برای احیای خلیج گرگان است

به گزارش خوشروان، نیروگاه نکا مازندران روزانه 10 متر مکعب از آب دریا برای خنک کردن توربین های حرارتی خود استفاده می کند و آب برگشتی را به لجن فاضلاب دریا باز می گرداند.

میانکاله شبه جزیره ای است در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر و در دوازده کیلومتری شمال بهشهر.

جزیره آشوراد تا بندر ترکمن 10 کیلومتر و تا گرگان 40 کیلومتر فاصله دارد. این جزیره از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای به نام چپگلی و تنگه گلی، از غرب به کانال طبیعی حزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا