اجتماعی

طراحی خطوط ریلی قم تناسبی با شرایط امروز ندارد

مجله زنده خبری/ کوم رئیس کمیسیون ساخت و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: با توجه به اینکه کلید راه آهن قم در دهه 80 قرن گذشته زده شد، طراحی آن برای شرایط امروزی مناسب نبود و اکنون تحویل ناوگان محدودی داریم. برای خط A مترو در کوم و مراحل اجرای فاز 2 خط A نیز در دستور کار قرار دارد.

سید محمد حسین دهناد در جلسه کمیته ساخت و ساز و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم که در سمینار دپوی مترو قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی گفت: چاره ای جز توسعه حمل و نقل نداریم. حمل و نقل عمومی برای حل مشکلات ترافیکی شهر.

وی توسعه حمل و نقل عمومی در تمامی شهرهای توسعه یافته دنیا را جزء توسعه سیستم ریلی دانست و افزود: متاسفانه در سال های اخیر توسعه حمل و نقل عمومی در سطح ملی و از سوی تصمیم گیران مورد بی توجهی قرار گرفته است. . “اولویت ها تغییر نکرده اند.”

رئیس کمیسیون ساخت و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم به درآمدهای حاصل از توسعه راه آهن کشور از محل درآمدهای ترانزیتی اشاره کرد و تاکید کرد: با توسعه راه آهن کشور می توانیم جلوی صادرات نفت را بگیریم اما حمایت دولت از راه آهن. سیستم کم است

وی ادامه داد: امروز کلانشهرهای ریلی از نظر ساخت، بهره برداری و نگهداری محدودیت هایی در سیستم ریلی دارند و شهرداری ها به تنهایی قادر به تامین هزینه های قطار شهری نیستند.

دهناد همچنین به توسعه راه آهن شهری در شهرهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: بسیاری از شهرهای توسعه یافته ریلی دنیا مانند مسکو و پاریس با توجه به قدمت سیستم ریلی همچنان در حال توسعه سیستم ریلی شهر هستند، بنابراین دسترسی به مترو در فاصله کوتاهی امکان پذیر است.

وی طراحی خط ریلی کوم را متناسب با نیاز روز ندانست و گفت: با توجه به اینکه کلید خط ریلی کوم در دهه 80 زده شد، طراحی آن برای امروز و اکنون برای خط ریلی کوم مناسب نیست. متروی قم تحویل ناوگان محدودی داریم و اجرای فاز 2 خط الف نیز در دستور کار است.

رئیس کمیسیون ساخت و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفت: در قسمت هایی که امکان دارد مترو را سطحی مدیریت کنیم و با توجه به اینکه قیمت آن یک پنجم خواهد بود باید به صورت جدی پرداخت شود.

وی همچنین موضوع تامین مونوریل را با توجه به تولید محدود واگن های آن در سطح جهان مطرح کرد و یادآور شد: موضوع دیگری که در بحث مترو مطرح شد، بحث عبور از آن با قطار سریع السیر اصفهان – کم – تهران است.

دهناد در پایان بر لزوم حمایت دولت از اجرا و توسعه حمل‌ونقل ریلی تاکید کرد و گفت: حمل‌ونقل ریلی قیمت بالایی دارد و اگر دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی به پرداخت بنزین یارانه بدهد، کارایی بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا