برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

8 بیماری رایج در استانهای محروم ایران (کودکان و نوجوانان)

 

  1. Hib (هموفیلوس آنفلوانزا نوع B)

Hib (یا نام رسمی آن، Haemophilus influenzae type b) به لطف واکسن‌ها به اندازه برخی از بیماری‌های دیگر شناخته شده نیست. Hib می تواند آسیب جدی به سیستم ایمنی بدن کودک وارد کند و باعث آسیب مغزی، کاهش شنوایی یا حتی مرگ شود. Hib بیشتر کودکان زیر پنج سال را تحت تاثیر قرار می دهد. قبل از واکسن، سالانه بیش از 20000 کودک مبتلا می شدند. این حدود 400 اتوبوس مدرسه زرد بچه ارزش دارد! از این کودکان، از هر پنج کودک، یک نفر دچار آسیب مغزی یا ناشنوا شد. حتی با درمان، از هر 20 کودک مبتلا به مننژیت Hib یک نفر می میرد. کودک خود را واکسینه کنید تا به او کمک کنید تا شانس را شکست دهد! کرم ترتینوئین

پزشکان توصیه می کنند که کودک شما چهار دوز واکسن Hib را دریافت کند. کودک شما در هر یک از سنین زیر به یک دوز نیاز دارد: 1-2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی (برای برخی برندها) و 12-23 ماهگی.

  1. سرخک (Measles)

آیا می دانستید که کودک شما فقط با قرار گرفتن در اتاقی که فرد مبتلا به سرخک در آن بوده است، حتی تا دو ساعت پس از خروج آن فرد، می تواند به سرخک مبتلا شود؟ سرخک بسیار مسری است و به خصوص برای کودکان خردسال می تواند جدی باشد. از آنجایی که سرخک در سایر نقاط جهان شایع است، افراد واکسینه نشده می توانند در سفر به سرخک مبتلا شوند و آن را به ایالات متحده بیاورند. هرکسی که در برابر سرخک محافظت نشده باشد در معرض خطر است، بنابراین مطمئن شوید که در مورد واکسن های کودک خود به روز باشید. درمان خانگی اسهال خونی

پزشکان توصیه می کنند که کودک شما دو دوز واکسن MMR را دریافت کند. کودک شما در هر یک از سنین زیر به یک دوز نیاز دارد: 12-23 ماهگی و 4-6 سالگی.

نوزادان 6 تا 11 ماهه باید یک دوز واکسن MMR را قبل از سفر به خارج از کشور انجام دهند. نوزادانی که قبل از 12 ماهگی واکسینه شده اند، باید در روز تولد یا بعد از تولد آنها با دو نوبت، که هر دوز حداقل 28 روز فاصله دارد، مجددا واکسینه شوند.

  1. سیاه سرفه (Whooping Cough (Pertussis))

سیاه سرفه یا سیاه سرفه یک بیماری بسیار مسری است که می تواند برای نوزادان کشنده باشد. سیاه سرفه می تواند باعث سرفه های غیرقابل کنترل و شدید شود که اغلب تنفس را سخت می کند. نام “سیاه” آن از صدای تند تنفس بلافاصله پس از حمله سرفه گرفته شده است. در نوزادان، این بیماری همچنین می تواند بدون سرفه باعث توقف های تهدید کننده زندگی در تنفس شود. سیاه سرفه به ویژه برای نوزادانی که خیلی جوان هستند خطرناک است. خود واکسینه شوند. مادران باید در طول هر بارداری واکسن سیاه سرفه را دریافت کنند تا قبل از تولد مقداری محافظت به نوزادشان منتقل شود. بسیار مهم است که کودک شما واکسن سیاه سرفه را به موقع دریافت کند تا بتواند محافظت خود را در برابر این بیماری شروع کند. از سال 2010، سالانه بین 15000 تا 50000 مورد سیاه سرفه در ایالات متحده گزارش شده است که مواردی در هر ایالت گزارش شده است.

پزشکان توصیه می کنند که کودک شما پنج دوز واکسن DTaP را دریافت کند. کودک شما در هر یک از سنین زیر به یک دوز نیاز دارد: 1-2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، 12-23 ماهگی و 4-6 سالگی.

  1. بیماری پنوموکوک (Pneumococcal Disease)

این بیماری توسط باکتری به نام استرپتوکوک پنومونیه ایجاد می شود. باعث عفونت گوش، عفونت سینوسی، ذات الریه و حتی مننژیت می شود و برای کودکان بسیار خطرناک است. میکروب‌ها می‌توانند به قسمت‌هایی از بدن – مانند مغز یا نخاع – که معمولاً عاری از میکروب هستند، حمله کنند. مطمئن شوید که با واکسیناسیون کودکان را از این بیماری خطرناک در امان نگه دارید.

پزشکان توصیه می کنند که کودک شما چهار دوز از واکسن مزدوج پنوموکوک (که PCV13 نیز نامیده می شود) دریافت کند. یک دوز در هر یک از سنین زیر: 1-2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی و 12-23 ماهگی.

  1. روتاویروس (Rotavirus)

روتاویروس مسری است و می تواند باعث اسهال شدید آبکی، اغلب همراه با استفراغ، تب و درد شکم، بیشتر در نوزادان و کودکان خردسال شود. کودکان ممکن است در اثر این بیماری به شدت دچار کم آبی شوند و باید در بیمارستان بستری شوند. اگر کودک کم آبی مراقبت های لازم را دریافت نکند، ممکن است بمیرد. روتاویروس یکی از اولین واکسن هایی است که یک نوزاد می تواند دریافت کند. این بهترین راه برای محافظت از کودک شما در برابر بیماری روتاویروس است.

پزشکان توصیه می کنند که کودک شما دو یا سه نوبت از واکسن (بسته به برند) را در 1-2 ماه، 4 ماهگی، 6 ماهگی (در صورت دریافت واکسن RotaTeq) دریافت کند.

  1. اوریون (Mumps)

اوریون بیشتر به دلیل ایجاد گونه های پف کرده و فک متورم شناخته شده است. این به دلیل تورم غدد بزاقی است. علائم دیگر عبارتند از تب، درد سر و عضلات و خستگی. اوریون یک بیماری مسری است و هیچ درمانی ندارد. اوریون هنوز هم امروزه یک تهدید است – هر سال مردم در ایالات متحده به اوریون مبتلا می شوند. در سال‌های اخیر، شیوع اوریون در مکان‌هایی رخ داده است که تماس نزدیک و طولانی با افراد آلوده وجود داشته است، مانند حضور در یک کلاس درس یا بازی در یک تیم ورزشی. واکسن MMR از شما و خانواده تان در برابر اوریون، سرخک و سرخجه محافظت می کند.

پزشکان توصیه می کنند که کودک شما دو دوز واکسن MMR دریافت کند کودک شما در هر یک از سنین زیر به یک دوز نیاز دارد: ۱۲ تا ۲۳ ماه و ۴ تا ۶ سال.

  1. آبله مرغان (Chickenpox)

آبله مرغان بیماری است که باعث خارش تاول و تب می شود. یک فرد مبتلا به آبله مرغان ممکن است تاول های زیادی داشته باشد – به اندازه 500 تاول در سراسر بدن خود. آبله مرغان می تواند جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشد، به ویژه در نوزادان، بزرگسالان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. حتی کودکان سالم نیز ممکن است واقعا بیمار شوند. واکسیناسیون کودکان در سنین پایین به ویژه برای حفظ سلامت کودکان شما مهم است.

پزشکان توصیه می کنند که کودک شما دو واکسن آبله مرغان بزند. کودک شما در هر یک از سنین زیر به یک دوز نیاز دارد: ۱۲ تا ۲۳ ماه و ۴ تا ۶ سال.

  1. دیفتری (Diphtheria)

به لطف واکسن دیفتری که نوزادان دریافت می کنند، بیشتر ما فقط از دیرباز دیفتری را به عنوان یک بیماری مبهم می شناسیم. این واکسن که DTaP نام دارد در برابر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه (سیاه سرفه) محافظت می کند. در حالی که دیفتری قابل پیشگیری است، هنوز وجود دارد. می تواند باعث ایجاد پوشش ضخیم در پشت بینی یا گلو شود که تنفس یا قورت دادن را سخت می کند. دیفتری همچنین می تواند منجر به نارسایی قلبی، فلج و حتی مرگ شود. حتماً واکسن بزنید تا این عفونت خطرناک را از فرزندانتان دور نگه دارید.

پزشکان توصیه می کنند که کودک شما پنج دوز واکسن DTaP را دریافت کند. کودک شما در هر یک از سنین زیر به یک دوز نیاز دارد: 1-2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، 12-23 ماهگی و 4-6 سالگی.

دکمه بازگشت به بالا