برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

انواع بیماری های پوستی زیر بغل

​در زیر بغل غدد زیادی وجود دارد که باید هنگام بیماری به آن توجه زیادی کرد چون به نوعی هشدار جدی است.با تغییرات ایجاد شده در زیربغل باید هوشیارتر شوید، بوی بد دائمی یا خارش و جوش‌های همراه با توده. هرکدام از این‌ها سعی در آگاه‌کردن ما از مشکلی در داخل بدنمان دارند. زیر بغل اطلاعاتی را در مورد سلامت کلی بدن نشان می‌دهد.

زیر بغل ناحیه‌ای از بدن است که به دلیل غدد تعرقی نیاز به بهداشت زیادی دارد. فراموش کردن رسیدگی به این قسمت موجب بوی بد می‌شود و چون در این ناحیه موهای زائد می‌روید باید مراقب بحث زیبایی هم باشیم.شایدممکن است ندانید اما حقیقت این است که زیربغل توانایی فرستادن پیام‌های هشدار سلامتی را دارد بخصوص وقتی با عدم تعادل هورمون‌ها یا سلامت لنف‌ها مواجه هستید.

علت خطرناک بوی بد زیر بغل

بوی بد زیر بغل در بیشتر افراد رایج است و ممکن قبلا تجربه کرده باشید. تجمع عرق در زیر بغل محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. تجمع باکتری باعث بوی اسید می‌شود این بو به آسانی با حمام کردن روزانه و اسپری‌های خوشبو کننده و مام‌ها از بین می‌رود.اگر این بو قوی و همیشگی باشد احتمال تیروئید یا تغییرات هورمونی را نشان می‌دهد، اگر این بو شبیه میوه گندیده یا لاک باشد ممکن است بدن افت قند داشته باشد و بوی بد همیشگی بدن ممکن است نشانه دیابت هم باشد.

All kinds of underarm skin diseases

دلیل خارش زیر بغل

این حالت معمولا بعد از اصلاح با تیغ یا در نتیجه استفاده از خوشبو کننده‌ها ایجاد می‌شود.اما باید هوشیار باشید که گاهی این خارش‌های طولانی مدت زیربغل که با لک‌های قرمز و سلول‌های مرده همراه است نشانه رشد قارچ در این محل است. بنابراین در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید.هیدرادنیت چرکی (به انگلیسی: Hidradenitis suppurativa) نوعی بیماری پوستی است که توسط آبسه‌های خوشه‌ای یا بثورات زیر جلدی مشخص می‌شود. در بسیاری از موارد این جوش‌ها عاری از باکتری‌های واقعی هستند. محل‌های ایجاد جوش معمولاً زیر بغل، زیر سینه، رانها، کشاله ران و باسن هستند

جوش زیر بغل خبر از چه می‌دهد؟

محل گرم و مرطوب زیر بغل خطر عفونت را بالا می‌برد. رشد این قارچ‌ها باعث جوش، خارش و قرمزی در این ناحیه می‌شود. این عکس العمل‌ها ممکن است در نتیجه آلرژی و گرمای زیاد و یا ساییدگی پوست ایجاد شود.

درد زیربغل به غدد ارتباط دارد

درد در زیر بغل ممکن است ناشی از دردماهیچه‌ها بر اثر فعالیت‌های کششی باشد و معمولا در افرادی که وسایل یا وزنه‌های سنگین بلند می‌کنند ایجاد می‌شود. درد در این افراد با کمی استراحت تسکین پیدا می‌کند.اگر این درد دائمی باشد و رفته رفته بیشتر شود باید با پزشک مشورت کنید، گفتنی است در برخی موارد ممکن است نشانه تورم غدد لنف یا زخم در این ناحیه باشد.

توده و تورم زیربغل

توده‌های کوچکی که در زیر بغل ایجاد می‌شود و بیشتر شبیه جوش است. این توده‌ها به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شوند و اندکی دردناک هستند. اگر به موقع درمان نشوند عفونت می‌کنند.به‌جای از بین بردن موها باموچین یا مومک از روشی استفاده کنید که موها از ریشه زده نشوند. درنتیجه سایز و اندازه غدد لنفی به سادگی از بین می‌رود.در زیر بغل غدد زیادی وجود دارد که باید هنگام بیماری به آن توجه زیادی کرد چون به نوعی هشدار جدی است. در واقع اگر لنف و تورم برای چندین روز یا هفته زیر بغل باشد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت و حتی سرطان باشد.

بنابراین نشانه‌ها را جدی بگیرید و به پزشخلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

صدها بیماری پوستی می‌تواند در بدن انسان ایجاد شوند. شایع ترین بیماری های پوستی معمولا علائم مشابهی ایجاد می‌کنند. بهتر است بدانید بیماری‌ها و مشکلات پوستی ۱.۷۹٪ از کل بیماری‌های جهان را شامل می شوند و تقریبا از ۴ نفر یک نفر در جهان به نوعی بیماری پوستی دچار است. از این رو شناخت بیماری‌های پوستی شایع و علائم هشداردهنده‌ی بیماری‌های پوستی می‌تواند کمک زیادی به سلامت شما کند. اما شایع ترین بیماری های پوستی چیست؟ بیماری های پوستی خارش دار کدام هستند؟ عکس بیماری های پوستی چگونه است؟

البته مشکلات پوستی در جهان تنها مربوط به بیماری‌های پوستی نیست. بلکه با افزایش سن پوست هم مانند هر ارگان دیگری از بدن دچار پیری می‌شود و این یعنی ایجاد چین و چروک، لک‌های پوستی و غیره. به این خاطر به شما توصیه می‌کنیم که برای مراقبت بهتر از پوست در روتین‌های منظمی به دکتر پوست مراجعه کنید. درکلینیک تخصصی پوست و مو می‌توانید مشاوره آنلاین یا داشته باشید و برای چکاپ پوست خود نوبت اینترنتی بگیرید. بیماری پوستی جذابیت رو ازت می‌گیره. دنبال درمانش باش.

شایع ترین بیماری های پوستی دائمی

تعدادی از بیماری های پوستی می‌توانند در طول زندگی ادامه داشته باشند. برخی ممکن است از کودکی شروع شوند و تا بزرگسالی ادامه پیدا کنند. در برخی موارد، علائم همیشه وجود ندارند، اما در زمان‌های خاصی شعله‌ور می‌شوند.

۱. بیماری پوستی پسوریازیس یا بیماری پوستی صدف

یا بیماری پوستی صدف یک اختلال خودایمنی است که معمولا لکه‌های پوستی خارش‌دار با ظاهری غیر طبیعی ایجاد می‌کند. این لکه‌ها می‌توانند از نظر اندازه و شدت متفاوت باشند. لکه‌های پوستی در بیماری صدف پوستی در افراد با پوست روشن‌تر معمولا قرمز یا صورتی با پوسته های سفید هستند، اما در افراد با پوست تیره می‌توانند به رنگ بنفش، خاکستری یا قهوه‌ای تیره دیده شوند.

پنج نوع اصلی پسوریازیس وجود دارد:

  • پسوریازیس پلاکی که باعث ایجاد لکه‌های ضخیم پوستی می‌شود.
  • پسوریازیس پوسچولار که باعث ایجاد جوش‌هایی می‌شود که با پوست احاطه شده‌اند و ممکن است قرمز باشد.
  • پسوریازیس اریترودرمیک که باعث ایجاد لکه‌های گسترده‌ای می‌شود که شبیه به هستند.
  • پسوریازیس معکوس که باعث ایجاد بثورات براق در چین‌های پوستی مانند زیر بغل یا اطراف اندام تناسلی می‌شود.
  • پسوریازیس روده‌ای که باعث ایجاد لکه‌های کوچک روی پوست سر، صورت، تنه و اندام‌ها می‌شود.

پسوریازیس یا بیماری صدف پوستی درمان ندارد اما می‌توان با استفاده از داروهای مختلف از جمله کرم ها و پمادها علائم را کنترل کرد.

۲. بیماری پوستی اگزما یا درماتیت آتوپیک

معمولا در اوایل کودکی ایجاد می‌شود، اما ممکن است در بزرگسالی نیز ایجاد شود. این بیماری انواع مختلفی از جمله درماتیت آتوپیک و درماتیت تماسی. اگزما اغلب در افراد مبتلا به آلرژی ایجاد می‌شود، اما نمی‌توان گفت که آلرژی باعث اگزما نمی‌شود.اگزما باعث ایجاد بثوراتی روی پوست صورت (به خصوص در کودکان)، پوست سر، آرنج، گردن، مچ دست، مچ پا یا پاها شود. این بثورات پوستی به شدت خارش دارند و ممکن است:

  • برآمده باشند.
  • تغییر رنگ دهند.
  • یا ضخیم شوند.

در بزرگسالان، بثورات ممکن است قسمت بیشتری از بدن را بپوشاند و منجر به خشکی و خارش گسترده شود.در حال حاضر هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای اگزما وجود ندارد. این بثورات پوستی ممکن است خود‌به‌خود برطرف شود، اما استروئیدهای موضعی اغلب برای کاهش علائم استفاده می‌شوند.در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی اگزما را ببینید.

۳. درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک مشکلی است که بیشتر در نوزادان شاهد آن هستیم، چیزی که در نوزادان به نام “کلاه گهواره” هم آن را می‌شناسیم. درماتیت سبورئیک لکه‌های چرب و پوسته‌داری است که روی پوست نوزاد و بیشتر روی پوست سر شکل می‌گیرد. در بزرگسالان، درماتیت سبورئیک ممکن است در دوره‌هایی از زندگی در هر نقطه از بدن ظاهر شود. پوست آسیب‌دیده ممکن است قرمز، متورم و چرب به نظر برسد. این ضایعات پوستی همچنین ممکن است به صورت یک پوسته‌ی سفید یا زرد ظاهر شود. این پوسته‌پوسته‌ها در افراد با پوست تیره‌تر ممکن است شکلی شبیه به گُل داشته باشند. درمان درماتیت سبورئیک ممکن است شامل استفاده از شامپوی مخصوص و استفاده از کرم روی پوست باشد.

۴. خال های پوستی

خال زائده‌ای است که در اثر جمع شدن سلول‌های پوستی با بافت اطراف ایجاد می‌شوند. بیشتر این خال‌ها معمولی هستند. در واقع همه‌ی ما خال داریم و این خال‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما مهم است که خال‌ها را به طور مرتب چک کنیم. هر گونه تغییر در ظاهر آنها، مانند افزایش اندازه یا تغییر رنگ باید توسط دکتر پوست بررسی شود، چون ممکن است یک توده‌ی سرطانی باشد.

۵. لوپوس

یک اختلال خودایمنی پیچیده است که باعث التهاب و درد می‌شود. لوپوس می‌تواند قسمت‌های مختلف  بدن را درگیر کند. علائم پوستی لوپوس معمولاً شامل موارد زیر است:

  • لکه‌ها یا حلقه‌های قرمز رنگ
  • بثورات آفتاب‌سوختگی روی بینی و گونه‌ها
  • بثورات دایره‌شکلی که خارش یا درد ندارند.

این علائم ممکن است همراه با سردرد، تب، خستگی و مفاصل متورم، سفت یا دردناک باشند. ۹۰ درصد از مبتلایان به لوپوس زن هستند، همچنین زنان با پوست تیره سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به لوپوس هستند. درمان های لوپوس شامل داروهای جایگزین است.در زیر می‌توانید عکس بیماری پوستی لوپوس را ببینید.

۶. بیماری پیسی یا ویتیلیگو

پیسی یا ویتیلیگو نوعی بیماری پوستی است که باعث از‌بین‌رفتن رنگدانه‌های پوستی می‌شود. پیسی انواع مختلفی دارد، اما به‌طور‌کلی باعث ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌شود. افراد مبتلا به ویتیلیگو اغلب زودتر دچار سفیدی مو می‌شوند. در حال حاضر هیچ درمانی برای پیسی وجود ندارد، اما طیف وسیعی از روش‌های درمانی از جمله نوردرمانی و داروهای موضعی در دسترس هستند. جراحی یا درمان جایگزین هم در برخی افراد استفاده می‌شود. پسوریازیس، پیسی، لوپوس، درماتیت سبورئیک، اگزما، آکنه روزاسه و برخی خال‌ها بیماری‌های پوستی هستند که می‌توانند در کل زندگی همراه فرد باشند.

۷. آکنه روزاسه

روزاسه بیشتر باعث قرمزی صورت می‌شود. در افراد با پوست تیره روزاسه ممکن است تیره‌تر و گرم‌تر از پوست اطراف به نظر برسد. آکنه روزاسه چهار نوع دارد که می‌توانند علائم مختلفی ایجاد کنند:

روزاسه اریتماتو تلانژکتاتیک ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • قرمزی پوست
  • رگ‌های خونی قابل مشاهده
  • گرگرفتگی.

روزاسه چشمی ممکن است باعث علائم زیر شود:

  • قرمزی و سوزش چشم
  • تورم پلک‌ها
  • چیزی شبیه گل مژه
  • احساس وجود چیزی در چشم.

روزاسه پاپولوپوستولر ممکن است باعث ایجاد این علائم شود:

  • ورم
  • ظاهر غیرطبیعی
  • جوش‌هایی شبیه به آکنه.

روزاسه فیماتوز که باعث ایجاد علائم زیر می‌شود:

  • ضخیم شدن پوست
  • ایجاد یک بافت ناهموار روی پوست.

هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای روزاسه وجود ندارد. پزشکان از داروهای ضدالتهابی موضعی یا خوراکی برای تسکین علائم استفاده می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا