اقتصادی

آغاز ساخت ۳۱ هزارو ۹۸۰ واحد مسکونی در استان یزد

مجله زنده خبری/ سوارکاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه از فردا شاهد اتفاقات خوبی در استان خواهیم بود، گفت: فردا 31 هزار و 980 واحد مسکونی به طور همزمان در استان راه اندازی می شود.

به گزارش مجله زنده خبری، محمد جواد ابوالحسینی در نشست خبرنگاران استان که در استانداری برگزار شد، افزود: این واحدها وسیع بوده و شامل مسکن روستایی، مسکن محروم و مسکن شهری است که اگر آن را در یک طبقه بندی قرار دهیم. از این رو، یزد اولین استان در بحث مسکن کارگری است. مسکن کارگری برای قشر زحمتکش شروع به کار کرده و در اختیار عزیزانی قرار می گیرد که بار تولید، رشد و توسعه استان را به دوش می کشند.

به گفته وی، اگر این تعداد خانه را به خانه های در حال ساخت طرح اقدام ملی و پروژه های آغاز شده از ابتدای دولت اضافه کنیم، شاهد ساخت نزدیک به 40 هزار خانه در این ولسوالی خواهیم بود.

*** ساخت 60000 واحد مسکونی در چهار سال

وی افزود: برنامه چهار ساله دولت بر اساس نیازسنجی سطح استانی حدود 53 تا 54 هزار واحد است که تا سطح 60 هزار واحد پیشنهاد می شود.

این مسئول استانی تاکید کرد: نکته اصلی این است که این طرح ها هر چه زودتر آغاز شود زیرا تعداد متقاضیان متقاضی قابل توجه است و تعداد ثبت نام ما 108 هزار نفر است.

وی گفت: شاید همه این افراد نتوانند نیازهای وزارت راه را برآورده کنند اما رقم قابل توجهی است و نکته اینجاست که افرادی هستند که به نوعی فاقد مسکن هستند. یعنی این تعداد از مردم استان خانه اجاره کرده اند یا نزد پدر و مادر و بستگان خود هستند و می خواهند صاحب خانه شوند.

*** آب و مسکن مهمترین برنامه کاری معاونت عمرانی منطقه یزد است

وی برنامه های در حال پیگیری در حوزه عمران در دولت سیزدهم را بر اساس 2 محور شامل آب و مسکن اعلام کرد و مهمترین موضوعی که در حوزه عمرانی با جدیت در حال پیگیری است بحث آب استان است .

این مسئول یادآور شد: پیشرفت و آبادانی استان یزد که متشکل از جمعی از مردم پرتلاش و فرهیخته و البته همگی متعلق به یک حوزه فرهنگی هستند در گرو تامین آب است. این گروه و مردم روستا که زحماتشان به خوبی شناخته شده است، قرن هاست که با مشکل بزرگی دست و پنجه نرم می کنند و آن مسئله آب است. آیا آب مورد نیاز کشاورزی یا صنعتی و حتی آب آشامیدنی است. این استان مشکلاتی داشته که در سال های اخیر تشدید شده است.

وی بیان کرد: مصرف افزایش یافته و جمعیت نیز افزایش یافته است اما منابع آبی ما کاهش یافته و همین امر باعث شده در سال های اخیر بحث های مختلفی در حوزه آب داشته باشیم.

ابوالحسینی مشکل آب را یکی از معضلات اساسی یزد می داند که از سوی استانداری مطرح و در حوزه عمرانی مطرح شده است و گفت: دومین موضوعی که بسیار مورد توجه قرار گرفت و شعار اصلی و کلیدی دولت است. بحث مسکن است.

وی افزود: حوزه مسکن بسیار حائز اهمیت است و یکی از مشکلاتی که در سطح استان داریم بحث مسکن است و اکنون رشد جمعیت و مهاجرت و برخی عوامل دیگر دست به دست هم داده تا امروز تعداد قابل توجهی در این زمینه وجود داشته باشد. ساکنان این استان خانه واقعی ندارند.”

وی ادامه داد: یزد استانی است که در گذشته معمولا بحث اجاره مسکن در آن مطرح نمی شد اما در 10 سال اخیر به دلایل و عوامل مختلف این موضوع گسترش پیدا کرده است اما اکنون باید راهکارهایی برای تامین مسکن در سطح استان داشته باشیم.

*** 148 هزار نفر در روستاهای استان یزد زندگی می کنند

ابوالحسینی یادآور شد: در حوزه روستاها 359 روستا در استان داریم و جمعیت ساکن در روستاهای ما 148 هزار و 695 نفر است که 14.5 درصد جمعیت استان را شامل می شود. این تعداد جمعیت روستایی نسبت به سایر نقاط کشور کم و درجه شهرنشینی بیشتر است که تحلیل خاص خود را دارد.

وی افزود: در حوزه عمران روستایی اقداماتی در حوزه توسعه روستایی انجام شده است; در پروژه های روستایی تعیین شده در استان 575 پروژه بالای 100 میلیون داریم که در سطح روستاها فعال هستند که مجموع این پروژه ها که برای ساخت باید هزینه شود 217 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: نسبت هزینه های جاری به هزینه های عمرانی روستایی آمار خوبی است که در استان ما وجود دارد، روستاهای ما نسبت به شهرها حکمرانی کارآمدی دارند چرا که سازوکارهای بروکراتیک در آنها گسترده نیست و سیستم پویاتری دارند.

*** هزینه های جاری ساخت و ساز در روستاها بین 11 تا 89 درصد است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد تصریح کرد: هزینه در روستاها بالاست، اما مقایسه با هزینه شهری نشان می دهد که روستاها کارآمدتر هستند؛ اما با توجه به اینکه در روستاها هزینه می شود، هزینه ها در روستاها زیاد است. هزینه های جاری ساخت و ساز در روستاهای ما 11 درصد جاری و 89 درصد عمرانی است و کل اعتبارات دریافتی در سال گذشته 410 تا 415 میلیارد تومان بوده است و امسال باید منتظر باشیم تا ببینیم چه مبالغی را می توانند محاسبه کنند.

وی از وجود 24 شهر در استان خبر داد که این شهرها دارای شورا و شهرداری هستند، 132 شورای شهر در استان وجود دارد و اعتبارات خوبی از سوی وزارت کشور در این زمینه جذب شده است. برخی از وام ها از خود شهرداری ها و برخی دیگر از منابع ملی دریافت می شود.

*** جذب 10 میلیارد تومان به شهرداری های استان

به گفته وی، در سه ماهه نخست امسال 10 میلیارد تومان برای شهرداری ها جمع آوری شد، از چهار منطقه بازدید و طرح مطالعاتی انجام شد و چهار منطقه جدید نیز مطالعه می شود.

وی ادامه داد: 2 هزار و 800 تن قیر یارانه ای برای مناطق و 52 میلیارد تومان برای خرید قیر در نظر گرفته شده است. 47 میلیارد تومان به مناطق حاشیه ای که شامل شهرهای میبد و یزد می شود اختصاص یافت. امکانات شهرداری ها فراهم شده و استقرار نیروها ساماندهی شده است.

وی در مورد نیروهای شهرداری نیز گفت: تعدادی از نیروهای قراردادی شهرداری ها قراردادی شده اند و نیروهای قراردادی نیز رسمیت یافته و از نظر امنیت شغلی در وضعیت بهتری قرار دارند و امیدواریم با بهبود وضعیت نیروها پیگیری

ابوالحسینی ادامه داد: در بحث ماشین آلات ماشین آلات خوبی در حوزه نوسازی جذب استان شد، مطالعاتی برای تغییر پسماند انجام شد و یک سری طرح ها تصویب شد و برنامه بزرگ ما زباله شهرها است. یزد، حمیدیه، شاهدیه و زارچ که امیدواریم نهایی شود.

وی از تهیه برنامه 5 ساله شهرداری ها خبر داد و گفت: این طرح ها در چهار شهر منعقد شده و مابقی شهرها نیز در مرحله انعقاد قرار دارند.

وی با پرهیز از حوادث و بلایای طبیعی در استان اظهار داشت: در ایام نوروز امسال تصادفات شدید جاده ای در جاده بافق و طبس داشتیم که منجر به فوت عزیزانمان شد.

به گفته وی، در جلساتی که به همین منظور و پس از این اتفاقات برگزار شد، مقرر شد در ایام نوروز، یعنی. 13 روز از نوروز برای برگزاری جلساتی برای کاهش تصادفات رانندگی که نتایج خوبی داشت و کاهش چشمگیری از تصادفات و اقدامات محدودکننده در سطح جاده ها داشت، استان تشکیل شده و همچنان در حال رصد هستیم.

وی با بیان اینکه 400 مصوبه در شورای ترافیک شهر داشته ایم که 70 درصد آن اجرا شده و مابقی در حال اجراست، گفت: در حوزه جداسازی آب در مناطق سبز از محدوده نیز پیگیر هستیم. در سال‌های اخیر توسعه مناطق سبز بر اساس آب آشامیدنی و غیر شرب بوده و اکنون نزدیک به ۲ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند و بنا داریم این رقم را به نصف کاهش دهیم.

وی بیان کرد: استان یزد از نظر بار یکی از استان هایی است که مقصد بار و مبدأ بار و مواد اولیه از آن گرفته می شود و مواد اولیه از سایر نقاط به این استان حمل می شود. کشور است و بیشتر این محموله هم با کامیون و هم با سیستم جاده ای حمل می شود.

به گفته وی پروژه مشترکی بین دفتر فنی و راهداری منطقه در حال اجراست که در برخی شهرستان ها اجرا شده و در حال اجراست.

معاون عمرانی استاندار یزد ادامه داد: در حوزه مدیریت بحران جلسات استانی به طور مرتب برگزار می شود. در 6 ماه گذشته ما حوادث متعددی داشته ایم و هر اتفاقی که می توانسته و هر حادثه ای در این شش ماه در استان رخ داده است. برای مصون ماندن استان از این حوادث چندین جلسه جبران خسارت برگزار شد.

*** رسانه بهترین ابزار برای انتقال دیدگاه مردم است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: اصحاب رسانه به عنوان رکن چهارم مردم سالاری بهترین ابزار برای رساندن نظرات مردم به مسئولان هستند.

وی با بیان اینکه امیدواریم توانسته باشیم به وظیفه خود در خدمت به مردم عمل کرده باشیم، تصریح کرد: هرچند فرصت ها به سرعت می گذرد، اما باید آن فرصت ها را پیدا کنیم که در صورت عدم استفاده، گاهی احساس می شود این فرصت ها فقط از دست رفته است.

وی ادامه داد: رشته عمران به عنوان مجموعه ای از خدمات و ادارات کل، امور شهری و شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجموعه دفتر فنی و حوزه ترافیک و حمل و نقل، شهرسازی و محیط زیست را دنبال می کند. همچنین در قلب این میدان واقع شده است..

معاون عمرانی استاندار یزد تصریح کرد: مدیریت کل بحران بر اساس وظایف استاندار تعیین می شود که به معاونت ملکی استاندار محول می شود که وظایف مربوط به قبل، حین و بعد از آن را بر عهده دارد. بحران

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا