اجتماعی

استقرار انجمن اهدا عضو در ایستگاه متروی مدافعان سلامت 

تفاهم نامه همکاری بین شرکت بهره برداری مترو تهران و انجمن اهدای عضو ایران به منظور بهره گیری از سخت افزار، نرم افزار، تبادل اطلاعات و ظرفیت ها و امکانات بیشتر تعاملی برای ارتقای آگاهی عمومی از مرگ مقوله مغزی و نهادینه سازی فرهنگ معنوی اعضای بدن منعقد شد. اهدا

به گزارش مجله زنده خبری، مهدی شایسته عسل – مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه – در مراسم امضای تفاهم نامه با انجمن اهدای عضو ایران، گفت: در حال حاضر روزانه یک و نیم میلیون مسافر از مترو تهران استفاده می کنند و پیش بینی می کنیم که این تعداد تا پایان سال به دو نفر افزایش می یابد و به یک میلیون مسافر می رسد. همین ظرفیت می تواند به ایجاد فرهنگ اهدای عضو کمک کند تا خانواده ها با اهدای اعضای عزیزانشان در دوران طلایی موافقت کنند.

وی با بیان اینکه ایستگاه مترو به صورت ویژه برای فرهنگ سازی در این منطقه انتخاب شد، افزود: ایستگاه مدافعان سلامت در خط 7 مترو را در نظر گرفتیم تا با ایجاد نمایشگاه دائمی و پایگاه اهدای اعضا، در زمینه اهدای عضو فرهنگ سازی کنیم. به صورت مستمر انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: راه اندازی انجمن اهدای عضو در ایستگاه مدافعان سلامت به معنای فعال نبودن ایستگاه های دیگر در این منطقه نیست، بلکه این انجمن می تواند در حوزه های آموزش شهروندی مشارکت داشته باشد. شهر با کمک معاونت فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور و به زیرزمینی هم می روند.

شایسته عسل در ادامه گفت: امیدواریم در راستای توسعه فرهنگی مناسب بتوانیم نتایج بهتری را در زمینه اهدای عضو شاهد باشیم.

وی افزود: پخش تیزرهای مربوط به اهدای عضو بر روی مانیتور قطار و ایستگاه و تامین فضای مناسب در سطح ایستگاه مترو برای آموزش و فرهنگ سازی مسافران از دیگر اقدامات همکاری های فرهنگی شرکت بهره برداری مترو در این حوزه است.

در ادامه این جلسه پیرهادی -عضو شورای اسلامی شهر تهران- با اشاره به اینکه در سال 68 و دو هفته قبل از رحلت امام خمینی (ره) فتوای اهدای عضو از سوی امام خمینی (ره) صادر شد، افزود: این فتوا یکی از مهم ترین فتوای اوست زیرا اهدای عضو جان هزاران نفر را نجات داده است.

پیرهادی همچنین گفت: ما نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران در تلاش هستیم تا جایی که بتوانیم به انجمن اهدای عضو کمک جدی کنیم و شهرداری تهران را موظف می کنیم در موضوع اهدای عضو اقدام کند.

وی با بیان اینکه زمان در پیوند اعضا مهم است، گفت: اگر این تصمیم در کمتر از 24 ساعت اتخاذ شود می توان جان 8 نفر را نجات داد. در حال حاضر 25 هزار نفر در لیست انتظار اهدای عضو هستند که از این تعداد 23 هزار نفر نیاز به پیوند کلیه دارند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مجموعه های مختلف در شهرداری تهران می تواند به رفع مشکلات در حوزه پیوند کمک کند، گفت: اگر شهرداری تهران در مسیر درست حرکت کند می تواند در حوزه اهدای عضو نقش آفرینی کند.

دکتر کتایون نجفی زاده – مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایران – نیز با اشاره به اینکه سالانه حدود 2500 تا 4000 مرگ مغزی قابل اهدای عضو در ایران رخ می دهد، گفت: حدود 3000 نفر با اندام های کاملا سالم دچار مرگ مغزی می شوند و از این میان. تعداد، تنها 1000 نفر در حال اهدای عضو هستند.

نجفی زاده تصریح کرد: هر بیمار مبتلا به مرگ مغزی می تواند 8 عضو خود را اهدا کند و حتی اگر خانواده متوفی کمی تأخیر کنند باز هم می توان سه عضو را انتقال داد اما طبق آمار سالانه 6000 عضو سالم با ارزش اهدا نمی شود. از هر 10 نفر روزانه هفت نفر به دلیل کمبود اعضای بدن جان خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 25 هزار نفر در لیست انتظار دریافت اعضای مختلف هستند، گفت: در صورت اصلاح فرهنگ اهدای عضو عملاً نیمی از موارد مرگ مغزی از طریق اهدای عضو برطرف می شود.

وی با اشاره به اینکه مرگ بر اثر ایست قلبی برای مردم شناخته شده است، خاطرنشان کرد: مرگ مغزی برای افراد ناشناخته و نامشخص است زیرا قفسه سینه فرد مبتلا به مرگ مغزی به دلیل دستگاه متصل به آن و قلب حرکتی شبیه به تنفس دارد. می زند و حتی حرکات واکنشی دارد. مرگ مغزی هنوز به طور کامل توسط جامعه پذیرفته نشده است و بنابراین خانواده ها به راحتی رضایت نمی دهند.

نجفی زاده با بیان اینکه علت اکثر مرگ و میرهای مغزی تصادفات رانندگی است و سن معمول این افراد بین 20 تا 40 سال است، گفت: بنابراین اعضای سالم و جوانی داریم که متأسفانه به دلیل ناآگاهی خانواده ها و خانواده ها به زیرزمین می روند. بدون رضایت برای اهدا، در حالی که بسیاری از بیماران در لیست انتظار هستند.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل تهران و شرکت بهره برداری مترو هوم، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران خاطرنشان کرد: سازمان هایی مانند مترو که هر روز پذیرای مخاطبان زیادی هستند، می توانند گام های بلندی برای فرهنگ سازی در این حوزه بردارند. هرچند قبل از این تفاهم نامه همکاری خوبی با شرکت بهره برداری مترو تهران برای انجام مطالعه تنفسی داشتیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا