اجتماعی

افزایش پرونده‌های جرایم کودکان ناشی از ولنگاری فضای مجازی است

مجله زنده خبری/ خراسان رضوی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به استفاده کودکان از اینترنت در ساعات غیر حضوری گفت: کودک از روی کنجکاوی به تمام سایت ها و صفحات مستهجن سر زد و روح و روانش را درگیر کرد. آسیب دیده. در این زمینه و در نتیجه آمار موارد جرایم کودکان افزایش یافته است.

زهرا الهیان در اختتامیه دوره بصیرت افزایی مدیران بانوان و خانواده های استان های سراسر کشور که امروز در تالار شهید سلیمانی استان خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در بحث فرزندان حاصل از ازدواج مشکلات جدی داریم. زنان ایرانی با اتباع قانونی که در این خصوص در مجلس دهم تصویب شد دارای ایرادات و نواقصی است که این قانون می تواند مشکلات امنیتی جدی ایجاد کند.

وی در خصوص مشکل ثبت ولادت کودکان فاقد مدرک افزود: بر اساس قانون حمایت از کودکان، وزارت کشور موظف به شناسایی کودکان فاقد مدرک است. این پدیده بیشتر در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان وجود دارد که وزارت کشور با همکاری سازمان ثبت احوال در حال پیگیری این موضوع است.

نماينده شوراي اسلامي كشور تصريح كرد: در سراسر كشور 3 ميليون كودك در دوران كرونا به دلايل از جمله عدم دسترسي به سامانه شاد از يادگيري منصرف شده اند. من می گویم شاید این بچه ها از آسیب فضای مجازی که در دوران کرونا به کودکان و نوجوانان ما وارد شد و استفاده بیش از حد از گوشی و تبلت در امان ماندند.

افزایش موارد جرایم کودکان

الهیان ادامه داد: برای اینکه کلاس حضوری نداشته باشیم به فرزندمان تلفن همراه اینترنت دادیم و این کودک از روی کنجکاوی به تمام سایت ها و صفحات مستهجن سر زد و روح و روان فرزندمان از این موضوع آسیب دید. طبق گزارشی که در دولت قبل از سازمان ملی حقوق کودک دریافت کردیم، به دلیل زشتی فضای مجازی، تعداد پرونده های جرایم کودکان به شدت افزایش یافته است.

طرح دفاع سایبری تا دو هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد

وی در خصوص طرح پدافند سایبری گفت: ما اغلب در مجلس طرح دفاعی را رصد می کنیم و رئیس مجلس نیز قول داده تا دو هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد.

نماینده شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده اند که خانواده باید مورد حمایت و سلامت قرار گیرد تا کودک رشد کند. به برکت رویه قضایی پیشرفته ما، قوانین داخلی ما گاهی از قوانین بین المللی در زمینه حقوق کودکان پیشرفته تر است. قبل از تولد فرزند، اسلام توصیه ها و برنامه هایی برای دوران رشد و نمو جنین دارد.

ایلاخیان یادآور شد: سند ملی حقوق کودک نگاهی جامع و پیشگیرانه دارد و همه کودکان نه تنها کودکان آسیب دیده را در بر می گیرد. اداره کل امور بانوان استانداری ها باید نسبت به این مسائل حساس باشد. البته حوزه فرزندان مربوط به حوزه خانواده است و اگر نتوانیم نیازهای اولیه فرزندان را برآورده کنیم، باید امور زنان و خانواده لحاظ شود. کودک آزاری و استثمار و بهره کشی جنسی از کودکان مسائلی هستند که نمی توانیم نسبت به آنها بی تفاوت بمانیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا