سلامت و تندرستیبرترینهای کسب و کار

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

روشهای کم کردن درد دندان بعد از کاشت ایمپلنت

داشتن درد در افرادی که می خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند و این فکر که آیا ایمپلنت درد دارد یک نگرانی مشترک می باشد. همانطور که در هر روش دندانپزشکی برزگی مثل جراحی، معمولا برخی ناراحتی ها بعد از انجام آن قابل انتظار می باشد. به خاطر اینکه در جراحی ایمپلنت دندان کشیدن دندان، برش لثه، سوراخ کردن استخوان فک و نیز قرار دادن پست تیتانیوم صورت می گیرند. این کار باید کاملا برنامه ریزی شده باشد تا هیچ عوارض یا مشکلی و درد غیر معمولی بعد از آن پیش نیاید. در صورتی که در مجهزترین کلینیک دندانپزشکی از جمله درمانگاه دندانپزشکی غرب تهران این جراحی صورت گیرد، به دلیل تجارب گسترده دندانپزشک، مطمئنا از درد بعد از جراحی ایمپلنت خبری نخواهد بود.

انجام ایمپلنت دندان به تنهایی دردناک نیست، به خاطر اینکه به همراه بیهوشی عمومی یا بیحسی موضعی صورت می گیرد تا کامل دهان بی حس شود. اگر نگران ناراحتی طی درمان و صداهای دریل کردن و فشاری که به دهان وارد م شود، می توانید از دندانپزشک بخواهد که از گزینه های آرامبخش برایتان استفاده کنید و به عبارتی به خواب بروید. زمانی که بی حسی از بین می رود، با این حال، درد یکی از اولین چیزهاییست که مورد توجه می باشد.

با این وجود تعداد کمی از بیماران دیده شده بعد از جراحی درد و ناراحتی داشته اند (معمولا به خاطر عوارض ایمپلنتی است که با شکست روبرو شده). اما اکثرا این دردی که همه بعد از آن فکر می کنند سراغشان می آید، حس نمی کنند. بسته به جایی که ایمپلنت قرار داده شده، درد و ناراحتی می تواند زیر چانه، گونه ها یا زیر چشم ها حس شود.

بیماران می گویند که دردی که تجربه می کنند تقریبا مثل بعد از عصب کشی دندان می باشد یا مثل زمانی که دندان کشیده اند. در کل، بیماران می گویند به خاطر نتیجه ای که از انجام ایمپلنت گرفته اند، ارزش انجام آن را داشته است.

آیا در طی انجام جراحی ایمپلنت دندان درد هم حس می شود؟

این روش باید کاملا بدون دردسر و هیچ گونه ناراحتی انجام شود، اما ممکن است باز هم کمی درد به همراه داشته باشد. در نتیجه جراحتان این جراحی را تحت بیهوشی یا بیحسی موضعی انجام می دهد تا لثه ها و فک در طول جراحی کاملا بی حس باشند.

ممکن است برخی از بیماران هم بیشتر از اینکه از درد ترس داشته باشند، از شنیدن صدای ابزار جراحی بترسند. آن هایی که فوبیای جراحی یا انجام روش های دندانپزشکی دارند، می توانند از دندانپزشک تقاضای بیحسی کنند (که به صورت تزریقی یا استنشاق می تواند باشد). این روش به بیماران اجازه می دهد تا از زمان انجام جراحی چیزی متوجه نشوند.

آرامبخشی به ایجاد آرامش بسیار کمک می کند، در صورتی که نگرانی از بابت انجام جراحی نداشته باشید.

بعد از جراحی هم درد دارد؟

پیچیدگی جراحی می تواند روی میزان و مدت درد بعد از جراحی تاثیر بگذارد. پیوند استخوان یا سینوس لیفت قبل از جراحی، ممکن است حساسیت بیشتری را در شما برای بعد از جراحی ایجاد کنند.

ممکن است تجربه یکسری عوارض هم بعد از جراحی ایمپلنت داشته باشید، مثل تورم، کبودی و نیز خونریزی که میزان آن بسته به سلامت لثه و استخوان بیمار دارد. این تجربه در هر فردی هم متفاوت است و بستگی به سرعت بهبودی آن ها دارد.

تقریبا همه این تورم و کبودی ها باید در طی ۳ الی ۵ روز اول بعد از جراحی از بین بروند. درد و ناراحتی هم باید طی ۷ تا ۱۰ روز خوب شوند.

اگر متوجه هرگونه تورم، عفونت یا حساسیت بعد از زمان بهبودی شدید، باید نزد دندانپزشک مراجعه کنید. ایمپلنت و بافت اطراف لثه و مشکلات جزیی بررسی می شوند. اگر این علائم بیش از دو تا ۳ هفته طول کشید، احتمالا چیزی در این بین اشتباه پیش رفته است.

درد ناشی از ایمپلنت دندان

اگر شما هم جزو افرادی باشید که مجبور به کشیدن دندان خود شده اید و حال به فکر پر کردن جای خالی آن هستید. یقینا بر طبق تحقیقات انجام گرفته بر روی روش های متفاوت، این نتیجه عاید شده است که کاشت ایمپلنت دندان، بهترین راه است.

با اینکه برتری این شیوه از کاشت دندان بر همگان واضح است، اما هنوز هم برخی از انجام این عمل هراس داشته و فکر می کنند که برای ایمپلنت دندان باید درد بسیاری را تحمل کنند. نمی توان منکر شد عملی همچون ایمپلنت که نیاز به برش لثه و … دارد، درد نخواهد داشت. بنابراین با توجه به شخص و میزان تحمل درد و نوع عمل انجام شده، میزان درد نیز متفاوت خواهد بود.

اما واقعا همینطور است؟ اگر به نظرتان درد ایمپلنت دندان زیاد است، چه راهکارهایی برای کاهش درد این عمل پیشنهاد می دهید؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی دانید، با ما همراه باشید. ما در مورد روشهای کاهش درد بعد از ایمپلنت خواهیم گفت و در انتها نیز به هزینه ایمپلنت دندان با بیمه دانا خواهیم پرداخت.

درد بعد از ایمپلنت

ایمپلنت دندان نیز همچون سایر فعالیت های دندانپزشکی با درد همراه است اما درد بعد از ایمپلنت به فاکتور های مختلفی بستگی دارد و برای هر شخص متفاوت خواهد بود. در حین انجام ایمپلنت دندان شما بر اثر بی حس کننده هایی که استفاده می شود، احساس درد نخواهید داشت و یا درد کمی را حس خواهید کرد. بعد از ایمپلنت دندان و تمام شدن اثر بی حس کننده ها، درد ایمپلنت دندان شروع خواهد شد.

اینکه شما از ایمپلنت و درد ایمپلنت دندان هراس داشته باشید کاملا طبیعی است اما خوشبختانه امروزه تکنولوژی و علم و فناوری به کمک انسان آمده و با مسکن ها و غیره به کاهش درد بعد از ایمپلنت شخص کمک می کنند. انتظار درد پس از ایمپلنت دندان را داشته باشید اما از انجام آن هراس نداشته باشید.

آیا ایمپلنت درد دارد ؟

اینکه گفته شود ایمپلنت دندان درد ندارد، یک دروغ کاملا واضح و روشن است اما درد ایمپلنت دندان به فاکتور های مختلف مرتبط با دهان و دندان شخص بستگی دارد. ممکن است که در حین انجام عمل دردی را احساس نکنید، اما پس از انجام عمل درجاتی از درد به سراغتان خواهد آمد که توسط مسکن ها قابل التیام است. در طی نظرسنجی از اشخاصی که با دندان درد، کشیدن دندان و ایمپلنت سروکار داشته اند، مشخص شده است که کشیدن دندان به مراتب درد بیشتری از ایمپلنت دندان دارد.

درد و ناراحتی ناشی از دندان برای هر شخص متفاوت است اما این اتفاق نظر در کمتر بودن درد ایمپلنت دندان نسبت به کشیدن دندان می تواند خوشایند باشد. در عمل ایمپلنت دندان، لثه برش می خورد و آن قسمت توسط اجزایی مصنوعی پر می شود که شاید برای برخی افراد ناخوشایند باشد. ایمپلنت دندان درد دارد اما خوب است بدانید که پیش از انجام این عمل، از بی حسی استفاده می شود. برای پس از آن نیز پزشک مسکن هایی تجویز می کند که تا چند روز دردی را احساس نکنید.

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد ؟

درد ایمپلنت دندان در مواقعی که عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت انجام شود، بیشتر خواهد بود. پیوند استخوان در ایمپلنت دندان، برای افرادی انجام می شود که استخوان فکشان ضعیف است. ضعیف بودن فک استخوان مانع از کاشت دندان ایمپلنت شده می شود. اصولا برخی از افراد از درد پیوند استخوان در ایمپلنت کردن، هراس بیشتری دارد تا خود عمل ایمپلنت. پیوند استخوان به شیوه های گوناگونی انجام می گیرد و درد پس از انجام این عمل هم به روش آن بستگی دارد. اگر برای بازسازی دندان های خود به این روش مردد هستید، بدانید که باز هم افراد زیادی هستند که معتقد اند، عمل کشیدن دندان از پیوند استخوان در ایمپلنت نیز بیشتر درد دارد.

درد بعد از ایمپلنت چند روز طول میکشد ؟

به طور قطع نمی توان درباره میزان درد و تداوم آن اظهار نظر کرد اما درد ایمپلنت دندان برای هرکس متفاوت است.  شخصی می تواند تا ده روز هم درد پس از ایمپلنت را تجربه کند و شخصی نیز باشد که از این موضوع هیچ ناراحتی نداشته باشد که همه اینها به عوامل مختلفی بستگی دارد. تورم ناشی از ایمپلنت نیز در کنار درد ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت. که پس از حدود 3 تا 5 روز فروکش می کند. در ادامه مرحله به مرحله درد ایمپلنت دندان که در طی نظرسنجی های بسیار عاید شده است، بیان شده تا شما نیز با این مراحل آشنا شوید.

·         پس از گذشت یک هفته

احساس درد ایمپلنت دندان پس از گذشت یک هفته کاملا طبیعی است و برای التیام درد ناشی از ایمپلنت، بهتر است که به طور مرتب طبق تجویز پزشک مسکن مصرف کرده و دستورالعمل های پزشکی را رعایت کنید. گاهی ممکن است که احساس درد تا ده روز بعد از جراحی نیز ادامه داشته باشد.

·         پس از گذشت دو هفته

پس از گذشت دو هفته درد ایمپلنت دندان باید به میزان قابل توجهی التیام یافته باشد. اگر همچنان دچار درد غیرقابل تحملی هستید به دستورالعمل های پزشک خود به خوبی عمل کنید. به پزشک خود اطلاع دهید و برای معاینه بعدی آماده باشید تا احتمال عفونت در ناحیه زخم جراحی بررسی شود.

·         پس از گذشت سه تا چهار ماه

اگر پس از گذشت سه تا چهار ماه به درد ایمپلنت دندان دچار شدید، ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

  • کاهش خون رسانی به بافت های اطراف ایمپلنت
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • پس زدن ایمپلنت
  • تداخل دارویی با سایر داروهای مصرفی
  • سلامت عمومی ضعیف بدن
  • آسیب دیدن رشته های عصبی یا بافت
  • وجود عفونت در قسمت زخم
  • وارد شدن فشار زیاد به پایه ایمپلنت
  • واکنش های آلرژیک به ایمپلنت

البته به یاد داشته باشید که برای هر گونه درد ایمپلنت دندان پس از گذشت سه تا چهار ماه، نیاز است که به دندانپزشک خود مراجعه کرده تا علت درد ایمپلنت دندان ریشه یابی شود.

·         پس از گذشت یکسال

اگر پس از گذشت یکسال، ایمپلنت دندان درد داشت، احتمالا یکی از موارد زیر باعث آن شده است.

  • سیگار کشیدن
  • دندان قروچه کردن
  • کافی نبودن بافت لثه در ناحیه ایمپلنت
  • عفونت کردن ناحیه زخم
  • رادیوگرافی اطراف سر و گردن
  • کافی نبودن استخوان فک
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

در این شرایط نیز بهترین پیشنهاد که البته باید انجام بگیرد، مراجعه به ایمپلنتولوژیست یعنی متخصص ایمپلنت است. که پس از  بررسی و یافتن علت، دوره درمان آن شروع خواهد شد.

درد ایمپلنت چند روز است ؟

مدت تداوم درد ایمپلنت دندان برای هر شخصی سوال خواهد بود. در پاسخ به این سوال باید گفت که نمی توان زمان مشخصی را برای آن بیان کرد اما بر طبق تجربه، درد ایمپلنت دندان حدود یک هفته تا ده روز عادی است. پس از گذشت ده روز و داشتن درد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. نگران درد ناشی از ایمپلنت نباشید. روش های بسیاری برای کاهش درد ایمپلنت دندان وجود دارد. البته این درد نیز میزان متفاوتی دارد و برای همه یکسان نخواهد بود.

چگونه درد ایمپلنت دندان را کم کنیم ؟

درد ایمپلنت دندان تا حدی، طبیعی است و جای نگرانی برای آن وجود ندارد. دستورالعمل هایی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از دستورالعمل هایی به کاهش درد ایمپلنت و بهبود سریع تر جراحت آن، اقدام کنید. میزان تغییر در ساختار لثه و تعداد ایمپلنت های کاشته شده در استخوان فک موجب ایجاد درد و تغییر میزان آن می شود. در ادامه چگونگی درمان و کاهش درد ایمپلنت دندان برای شما عزیزان شرح داده شده است.

انتخاب دندانپزشکی مجرب در این زمینه

یکی از مواردی که در انجام ایمپلنت صحیح و در نتیجه کاهش میزان درد ایمپلنت موثر است، انتخاب دندانپزشکی ماهر در این زمینه است. به علت حساسیت بسیار بالای فعالیت های دندانپزشکی از جمله ایمپلنت، نیاز به دندانپزشکی ماهر در این زمینه خواهید داشت. با کمک یک دندانپزشک خوب می توانید این عمل را به راحتی و با حداقل درد به پایان برسانید.

به یاد داشته باشید که مراجعه کننده بسیار و هزینه پایین برای ایمپلنت، اصلا دلایل مناسبی برای ماهر بودن یک دندانپزشک نیست. برای انتخاب دندانپزشکی ماهر باید به کیفیت مواد مورد استفاده و کار دقت شود تا بهترین انتخاب و در نتیجه بهترین کاشت ایمپلنت را  تجربه کنید. در بخش زیر به نکات و توصیه هایی اشاره شده است که با رعایت آنها، دوره ریکاوری شما سریعتر خواهد گذشت و زخم آن ناحیه درد کمتری خواهد داشت و سریعا التیام خواهد یافت.

درمان درد دندان ایمپلنت شده

این نکات برای به حداقل رساندن درد پس کاشت ایمپلنت می باشد که برای اطلاع بیشتر شما عزیزان گردآوری شده اند.

مصرف دارو

به احتمال زیاد پس از کاشت دندان، مسکن های برای کاهش و مهار درد ایمپلنت دندان تجویز شود. معمولا این مسکن ها از نوع ایبوپروفن هستند که باید بنابرا تجویز دندانپزشک مصرف شوند.

رعایت کردن دستورالعمل ها

به نفعتان خواهد بود که تمام توصیه های دندانپزشک را پس از ایمپلنت دندان، جدی بگیرید. تمام دستورالعمل ها را به دقت انجام داده تا درد ناشی از کاشت خود به خود کاهش یابد.

غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن آب نمک برای جلوگیری از رشد هرگونه باکتری و عفونت های ناشی از آنها توصیه می شود. اگر در هنگام قرقره کردن آب نمک، متوجه سوزش در دهان خود شدید، این طبیعی است. در صورت تحمل آن، دوره ریکاوری و بهبود جراحت، سریعتر خواهد گذشت.

گذاشتن یخ

ایمپلنت به همراه درد موجب تورم در ناحیه جراحی شده نیز می شود. قرار دادن یخ بر روی گونه و قسمتی که کاشت دندان انجام شده است، موجب بی حسی و کاهش درد و تورم در آن ناحیه می شود. انجام این عمل در چند روز اول بهترین نتیجه را خواهد داد.

خوردن غذاهای سرد و نرم

در مدت زمان ریکاوری و برای تحریک نشدن ناحیه ایمپلنت شده، بهتر است که از تغییر ناگهانی دما در دهان و دندان خود جلوگیری کنید.

خوردن غذاهایی سرد همچون سوپ سرد میکس شده برای التیام زخم بسیار مفید است. خوردن ماست، اسموتی ها و آبمیوه سرد نیز در این دوران توصیه می شود. خوردن غذاهای خیلی داغ و سفت همچون آبنبات و غیره را به تعویق اندازید.

استراحت کافی

در دوران ریکاوری از فعالیت های شدید ورزشی، بلند کردن اجسام و … خودداری کنید. مطمئن شوید که استراحت کافی دارید و به فک و دهان خود استراحت می دهید. در این دوران اجازه دهید تا انرژی شما صرف بهبود ناحیه جراحی شده شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

بهتر است پس از گذشت چند وقت از ایمپلنت دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را دوباره شروع کنید. یک تا دوبار در روز به آرامی مسواک بزنید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. البته احتمالا دندانپزشک، شما را به جلوگیری از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناحیه جراحی شده، توصیه کند.

مسکن قوی برای درد ایمپلنت دندان

جراحان ایمپلنت از تکنیک هایی پیشرفته برای کاشت دندان استفاده می کنند و در حین جراحی از موادی استفاده می کنند تا بخش موردنظر کاملا بی حس شود. یکی از این مواد نیتروژن اکسید و دیگری بی حسی موضعی است که پیش از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات و با توصیه پزشک برای کاهش درد ناشی از ایمپلنت، داروهایی مسکن تجویز می شود. با رعایت مصرف این داروهای مسکن می توان ایمپلنت بدون درد و راحتی را پشت سر گذاشت. داروهای مسکن و خوراکی متنوعی وجود دارند که به کاهش درد کمک می کنند و به نوعی قسمت جراحی شده را آرام و ریلکس می کنند.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، برخی از مسکن ها، از نوع ایبوپروفن هستند که توسط دندانپزشک در دوز های مختلفی توصیه می شوند. اگر مصرف دوز تجویز شده برای کاهش درد ایمپلنت دندان کافی نبود، می توانید با مشورت دندانپزشک از دوز بیشتر و یا دارویی جایگزین استفاده کنید. احتمال عفونت ناحیه کاشت شده، بسیار کم است زیرا جراحان در محیطی کاملا استریل فعالیت دارند و دارو ها نیز در جلوگیری از رشد باکتری ها مفید عمل می کنند. پس از انجام عمل ایمپلنت، دستورات پزشک را اجرا کرده و با مشورت پزشک از آنتی بیوتیک ها و مسکن هایی خوب استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا