سلامت و تندرستی

چگونه از دندان ایمپلنت نگهداری کنیم؟

نکات مهم در مراقبت از ایمپلنت های دندانی

مراقبت از ایمپلنت دندان مهمترین کاری است که باید بعد از عمل ایمپلنت انجام دهید. این امر با رعایت بهداشت دهان و دندان و رعایت توصیه های متخصص ایمپلنت امکان پذیر است. مراقبت از دندان آنقدرها هم سخت نیست و مانند مراقبت از دندان های طبیعی است، اما ابتدا باید بدانید ایمپلنت های دندانی چیست و چه معنایی دارند.

اگر اخیراً جراحی ایمپلنت دندانی انجام داده اید، مطالعه این مقاله به شما کمک می کند تا بهتر از دندان های جدید و جایگزین خود مراقبت کنید. همچنین اگر قصد ایمپلنت دندان در کرج را دارید میتوانید به بهترین متخصص ایمپلنت دندان کرج مراجعه کنید و از کیفیت خدماتشان بهترین استفاده را ببرید.

آیا مراقبت های پس از پیوند باید دائمی باشد؟

از آنجایی که این ایمپلنت ها دائمی هستند و در طول زندگی شما مورد استفاده قرار خواهند گرفت، باید با تمیز کردن روزانه آنها با دندان های دیگر و مراجعه منظم به دندانپزشک، آنها را در شرایط مطلوب نگه دارید. و با بیش از 100 میکروب و باکتری در دهان خود، باید دندان های خود را تمیز و عاری از پلاک نگه دارید.

به طور کلی نکات مراقبت از ایمپلنت دندان به دو دسته تقسیم می شود

نکات مراقبتی در طول درمان ارتودنسی

نظارت پس از اتمام مراحل پیوند

بنابراین لازم است کارشناسان کاشت در هر مرحله به توضیح این نکات مهم بپردازند.

در حین جراحی لثه برای کاشت ایمپلنت دندان باید به نکات زیر توجه کنید:

از تحریک محل درمان با دست یا زبان خودداری کنید.

گاز استریل روی محل جراحی را تا چند ساعت خارج نکنید.

اگر بعد از برداشتن گاز استریل از محل جراحی خونریزی داشت، یک گاز استریل تمیز روی آن قرار دهید و هر 45 دقیقه آن را تعویض کنید تا خونریزی متوقف شود.

استراحت در این مدت بسیار مهم است، بنابراین دراز بکشید و سر خود را کمی بالاتر از بدن خود نگه دارید. بهتر است از ورزش و فعالیت بدنی سنگین خودداری شود.

به مدت هشت ساعت دهان خود را نبندید.

برای کاهش درد و جلوگیری از تورم، در 48 ساعت اول از کمپرس سرد استفاده کنید و سپس روی سطح اطراف محل کاشت حرارت اعمال کنید.

داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

طبق دستور دندانپزشک، از غرغره آب نمک و دهانشویه مناسب برای بهبود بهبود و جلوگیری از بوی بد دهان استفاده کنید.

از مصرف دخانیات، الکل، نوشابه و نوشابه های گازدار و همچنین غذاهای گرم خودداری کنید.

پروتئین کافی در رژیم غذایی پس از کاشت ضروری است. بعد از جراحی ایمپلنت دندان حتما از غذاهای نرم استفاده کنید.

دستورالعمل های مراقبت پس از ایمپلنت

برای مراقبت از ایمپلنت های خود پس از جراحی، باید حداقل 2 بار در روز دندان های خود را به طور کامل و کامل مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این به جلوگیری از رشد باکتری ها کمک می کند و همچنین از پوسیدگی دندان و بیماری های دهان و دندان جلوگیری می کند. مسواک زدن دندان های خود به خصوص بعد از هر وعده غذایی بسیار مهم است، به خصوص اگر غذاهای شیرین، ترش یا گازدار با آب می خورید. دهان خود را بشویید. و اگر می توانید دندان های خود را مسواک بزنید. برای تمیز کردن ایمپلنت ها و دندان های مصنوعی می توانید از مسواک های معمولی یا برقی استفاده کنید. هر دو گزینه خوب هستند، اما مسواک های برقی اغلب سطح دندان ها را بهتر تمیز می کنند و زمان کمتری می گیرند.

نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید

برای نگهداری و مراقبت از ایمپلنت بعد از عمل فقط برس کافی نیست و باید از نخ دندان نیز استفاده کنید. در حالی که بیشتر افراد نخ دندان نمی کشند و از استفاده از آن می ترسند. اما استفاده از نخ دندان بهترین راه برای از بین بردن باقی مانده های غذایی بین دندان ها و جلوگیری از رشد و انتشار باکتری های مضر در دهان است. از آنجایی که نخ دندان باعث نشت مواد غذایی بین دندان های شما می شود، استفاده از آن می تواند از پوسیدگی یا پوسیدگی دندان جلوگیری کند. از دندانپزشک خود بخواهید بهترین مارک مسواک، نخ دندان و خمیر دندان را به شما بدهد تا بتوانید در طول مراحل مراقبت و نگهداری از ایمپلنت های دندانی از آنها استفاده کنید.

همچنین می تواند برای مراقبت از ایمپلنت دندان مفید باشد:

دهانشویه آنتی باکتریال

نخ دندان

قرص هایی که تجمع پلاک را از بین می برند

مسواک بین دندانی

مسواک نرم و کوچک برقی یا دستی

دندان هایی که جرم و پلاک را از بین می برند

توجه: یک نشانه کلیدی که نشان می دهد ایمپلنت شما موفق بوده و دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت را رعایت کرده اید، وجود توده قرمز و صورتی طبیعی است. این نشان می دهد که هیچ عفونتی در دندان یا فک شما وجود ندارد و ایمپلنت موفقیت آمیز بوده است.

توجه: استراحت پس از کاشت می تواند به موفقیت بیشتر آن کمک کند.

تغذیه مناسب بعد از ایمپلنت دندان

نکات بسیار مهمی در مراقبت بعد از ایمپلنت دندان و در رابطه با رژیم غذایی افراد وجود دارد:

در مراحل اولیه کاشت، مایعات و غذاهایی که نیازی به جویدن ندارند بیشتر بنوشید.

فراموش نکنید که پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

از نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.

تا 48 ساعت اول پس از ایمپلنت دندان، مایعات یا غذاهای داغ نخورید.

مراقبت پس از ایمپلنت

آخرین مرحله مراقبت پس از ایمپلنت: مراجعه منظم به متخصص

برای اینکه نتیجه ایمپلنت برای شما بهترین باشد و نتایج عمل در سال های آینده قوی باشد، باید در سال اول بعد از عمل حداقل 4 بار به دندانپزشک مراجعه کنید و یک تمیز کردن حرفه ای دندان انجام دهید. (به عنوان مثال، سفید کردن تخصصی انجام دهید.) اگر ایمپلنت دندان را در یک کلینیک خوب و تخصصی مانند کلینیک ایده آل انجام می دهید، یک برنامه منظم برای ویزیت های بعدی بعد از جراحی وجود دارد.

در هر ویزیت، متخصص ایمپلنت باید وظایف زیر را با دقت انجام دهد:

تمام دندان ها را چک کنید

دوشاخه خود را از نظر شل بودن بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر پایه محفظه شل باشد یا سایر قسمت های محفظه شل باشد، یک فرد عاقل متوجه این موضوع می شود، آنها را به درستی می بندد و در وضعیت بهتری تنظیم می کند.

توصیه ها و توصیه های لازم را برای مراقبت از ایمپلنت تا مراجعه بعدی ارائه دهید

این به شما کمک می کند تا از بیماری های دندانی و سایر مشکلات جلوگیری کنید زیرا اگر عفونتی مانند مغز نداشته باشید، ایمپلنت باقی می ماند.

متخصصان می توانند هر ساله وضعیت ایمپلنت را با اشعه ایکس بررسی کرده و با سایر دندان ها مقایسه کنند تا از حفظ ایمپلنت و عدم وجود مشکل اطمینان حاصل کنند.

عواقب عدم مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

بدون مراقبت از ایمپلنت دندان، دندان کاشته شده می تواند مشکلات جدی برای شما ایجاد کند. اولین علامت مراقبت ضعیف یا بی توجهی، خونریزی است که به آن موکوزیت نیز می گویند. اگر چنین بیماری به سرعت توسط شما یا دندانپزشک تشخیص داده شود، قابل درمان است. اما اگر به موقع آن را نگیرید و آن را درمان نکنید، ممکن است به فک نیز سرایت کند. که ممکن است غیر قابل درمان باشد یا برای شما مشکل ایجاد کند. اگر این مشکل همچنان ادامه دارد و متوجه آن نشده اید، ممکن است علائم رد کامل سرمایه گذاری را تجربه کنید.

درست مانند تاج روی دندان طبیعی شما، تاج ایمپلنت شما می تواند محل رشد باکتری ها و پلاک باشد. اگر دندان های خود را به طور کامل و منظم مسواک نزنید، قطعا شاهد رشد پلاک ایمپلنت خواهید بود که می تواند منجر به عفونت لثه در اطراف محل ایمپلنت شود. به این نوع عفونت، عفونت ایمپلنت یا اطراف ایمپلنت گفته می شود که باعث اتصال بافت استخوانی پایه ایمپلنت می شود. این عفونت می تواند باعث شل شدن و از کار افتادن کامل ایمپلنت شود.

دکمه بازگشت به بالا