اجتماعی

ارتقای سطح آموزش دانش آموزان و جبران کاستی ها در طرح مدرسه تابستان رضایت بخش بود؟

مجله زنده خبری/ Com معاون اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: اما با توجه به ارزیابی های انجام شده، از اثربخشی طرح تثبیت و جبران یادگیری و قطعا تعداد دانش آموزانی که در معرض خطر تکرار پایه بودند، اطمینان داریم. . توجه کاهش یافت و دانش آموزانی که قابل قبول بودند به سطوح بالاتر ارتقا یافتند.

یکی از مهم ترین بخش هایی که شیوع بیماری کرونا در اواخر سال 2018 باعث تعطیلی آن شد، آموزش بود. اگرچه این تعلیق چندان دوام نیاورد و به سرعت آموزش آنلاین به عنوان جایگزینی برای آموزش حضوری انتخاب شد، اما فعالان آموزش و پرورش و بسیاری از مسئولان به اهمیت آموزش حضوری برای اثربخشی و کیفیت آموزش و معایب آن پی بردند. فضای مجازی و بارها تکرار شد که در بهترین حالت آموزش مجازی نیمی از کیفیت آموزش را متوجه می شود.

ضعف زیرساخت‌های فنی، عدم دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف به‌ویژه در برخی مناطق روستایی، عدم آشنایی معلمان و دانش‌آموزان با فضای مجازی، نبود محتوای آموزشی آنلاین، عدم دسترسی همه دانش‌آموزان به تلفن هوشمند از جمله چالش‌های موجود بود. به دنبال آموزش آنلاین

بنابراین با از سرگیری آموزش حضوری در کلاس های درس، نیاز به آموزش های تکمیلی و اجرای برنامه هایی برای جبران ضعف های یادگیری مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان به شدت احساس شده است.

و در همین راستا وزارت آموزش و پرورش طرح جبران و تثبیت شهریه دوره ابتدایی را به استان ها ابلاغ کرده است.

در همین راستا در تیرماه در گفت و گو با معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان عنوان شد که برای اجرای طرح تثبیت و جبران شهریه 150 پایگاه فعال داریم و بیش از 19 هزار دانش آموز ثبت نام کردند. شرکت در دوره های تابستانی

در خصوص زمان بندی طرح و ذی نفعان آن نیز بیان شد: این طرح در بازه زمانی 21 تیرماه تا 21 شهریورماه اجرا می شود و پس از پایان دوره آموزشی دو ماهه، نتایج ارزیابی ها در طول دوره آموزشی جمع بندی می شود. و به امید اینکه دانش آموزان بتوانند تلاش کنند تا به مرحله ای برسیم که بتوان آنها را به سطوح بالاتر ارتقا داد زیرا جایگاه دانش آموز در سطح قطعا در ابعاد مختلف آسیب خواهد داشت.

با تکمیل این طرح با توجه به نتایج ارزیابی و میزان رضایت از اجرای این طرح و مشکلات آن، مجدداً با معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفتگو کردیم.

مریم سادات پهننده معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت وگو با خبرنگار مجله زنده خبری، طرح تثبیت و جبران دوره ابتدایی را در دو مرحله اجرا کرد و اظهار کرد: مرحله اول اجرا شد. اجرای این طرح در بهمن ماه بود. انجام شد اما به دلیل شرایط خاص ویروس کرونا و تغییر مجدد آموزش ها به صورت غیرشخصی و در قالب فضای مجازی، آنچه از اجرای این طرح می خواستیم محقق نشد.

پناهنده با اشاره به اینکه آغاز مرحله دوم طرح تثبیت و جبران مطالعات از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه صورت گرفت، تصریح کرد: در سطح استان مبادی مشخص شد و مدیران مدارس وارد شدند. اسامی دانشجویان مشمول این طرح در سامانه و بر اساس آن. مبنای ارزیابی آماری در سطح استان انجام شد.

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان قم طرح تثبیت و جبران شهریه را از 21 تیرماه لغایت 21 شهریور اجرا شد و گفت: بر اساس آمار استانی 65 درصد از دانش آموزان واجد شرایط در کلاس های درس شرکت کردند و معلمان کلاس های مختلف داشتند. حضور فعال در مدارس و پایگاه های مذکور.

وی ادامه داد: در طول طرح ارزیابی هایی از روند اجرا توسط والدین، معلمان و مدیران مدارس به ویژه دانش آموزان به ویژه پایه های بالاتر داشتیم که ممکن است از نظر سنی در جایگاه ارزیابی و نقد یک برنامه باشند.

پناهنده افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان با توجه به شرایط روحی ناشی از دوری از محیط مدرسه در سایه ویروس کرونا تمایل زیادی برای شرکت در کلاس داشتند، در مجموع روند اجرای این طرح با رضایت والدین و دانش آموزان همراه بود. کولتیواتورها مستقر شدند.

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان قم با تاکید بر اینکه معلمان معتقدند این طرح تاثیر خوبی دارد و در صورت عدم اجرای آن دانش آموزان بیشتری باید سطح تحصیلی را تکرار کنند، یادآور شد: با توجه به اینکه تا ساعت 12. شهریور ماه کلاس ها ادامه داشت و ارزیابی نهایی در حال انجام است، بنابراین نمی توان عدد و رقم خاصی را اعلام کرد.

این پناهنده در ادامه بیان می کند: اما با توجه به اینکه گاه دانش آموزان مشمول این طرح دوره را با معلم سال تحصیلی خود گذرانده اند، بنابراین نتایج ارزیابی ها باید از معلم دوره تابستانی به دانشگاه منتقل شود. معلم اصلی دانش آموزان و در نهایت نتیجه نهایی توسط هیئت مدیره مدرسه بررسی می شود و به دانش آموزان و اولیا اطلاع رسانی می شود و نتایج برای جمع بندی نهایی در سامانه بارگذاری می شود.

وی افزود: اما بر اساس ارزیابی های انجام شده به اثربخشی این طرح اطمینان داریم و قطعا تعداد دانش آموزانی که در معرض خطر تکرار مبانی بوده اند به میزان قابل توجهی کاهش یافته و دانش آموزانی که در مقاطع تحصیلی خود قابل قبول بوده اند ارتقا یافته اند. بالا

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه یکی از مشکلات طرح تثبیت و جبران یادگیری، زمان اجرای آن است، تصریح کرد: زمان اجرای طرح ربطی به استان ندارد چرا که طرح اولیه توسط معاونت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ و بومی سازی و در استان اجرا شد.

پناهنده همچنین تاکید کرد: در کارگروه هایی که با حضور نمایندگانی از مدیران مناطق مختلف استان تشکیل دادیم به این نتیجه رسیدیم که در طول سال تحصیلی معمولا بعد از سه ماه شرایط تحصیلی دانش آموز مشخص می شود. و دانش آموزی که برای یادگیری نیاز به توجه بیشتری دارد، می تواند از ژانویه به بعد در معرض آموزش های تکمیلی قرار گیرد.

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: این برنامه را برای سال تحصیلی 1401-1402 با تغییرات ایجاد شده پس از کارشناسی ادامه خواهیم داد و برنامه هایی که در نظر داریم کیفیت این برنامه ها را ارتقا دهیم. شاهد اثرات این طرح برای سال تحصیلی آینده هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح زمینه رشد و ارتقای بیشتر دانش آموزان مقطع ابتدایی را فراهم کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا