برترینهای کسب و کارعمومی

مزایا و معایب پمپ باد فندکی

کمپرسور فندکی چیست؟ 5 کاربرد پمب باد فندکی که نمی دانید

همه ما به نوعی با خودرو سرو کار داریم و گاهی نیز ممکن است برای خودرو مشکلات فنی و غیر فنی پیش بیاید که از جمله آنها می توان به مشکلات مربوط به تایر خودرو اشاره کرد. تایر خودرو زمانی که دچار کم بادی و یا پنچری می شود نیاز به باد دارد که به کمک کمپرسور می توانیم این مشکل را بر طرف کنیم ( مانند باد کردن تایر و یا تنظیم کردن باد لاستیک خودرو).

اما گاهی ممکن است در مکان هایی باشیم که هیچ دسترسی به تنظیم باد و آپاراتی نداریم و یا برخی مواقع خودرو به تعمیرات سرپایی نیاز دارد به همین خاطر وجود یک ابزار کاربردی مانند کمپرسور فندکی در داخل خودرو ضروری است.برای اینکه کاربرد این وسیله مورد نیاز را بهتر درک کنیم لازم است در ابتدا بدانیم که کمپرسور فندکی چیست و از آن در چه مواقعی می توان استفاده کرد و اینکه پمپ باد فندکی دارای چه انواعی بوده و از چه ویژگی هایی برخوردار است.

در این مطلب درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد که پمپ باد فندکی چیست و برای شما از صفر تا صد انواع کمپرسور فندکی از جمله پمپ باد خودرو خواهیم گفت. با آروا همراه باشید تا به صورت کامل و جامع به هر آنچه در باره انواع پمپ باد فندکی ماشین یا همان مینی کمپرسور نیاز داریم به دست آوریم.

کمپرسور چیست ؟

گاهی نیاز به وسیله ای است تا به کمک آن بتوانیم در موارد و مواقعی که میخواهیم هوا را فشرده و ذخیره کنیم از آن استفاده کنیم ، که این وسیله کمپرسور نام دارد. در واقع می توان گفت که کمپرسور یک ابزار بادی است که با توجه به مکانیزمی که در داخل سیستم خود دارد ابتدا هوای محیط را به داخل محفظه مکش می کند و طبق فرایندی با کمک پیستون و یا پره شروع به فشرده سازی هوا می کند و پس از اینکه هوای دمیده شده به داخل محفظه فشرده شد، در داخل مخزن ذخیره می شود تا در زمانی که مورد نیاز است بتوانیم از این هوای فشرده شده استفاده کنیم.

کمپرسور ها دارای انواع و ظرفیت های مختلف و کاربرد های متفاوتی هستند و امروزه به صورت گسترده در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند که پیشنهاد می شود پیش از خواندن این مطلب و برای کسب اطلاعات کامل و جامع درباره کمپرسور و انواع آن، مقاله را مطالعه نمایید.

وسیله ای کوچک، کاربردی و قابل حمل است که از آن برای باد کردن تایر خودرو و تنظیم باد مورد استفاده قرار می گیرد.شاید برای شما جالب باشد که چرا نام این وسیله را فندکی گذاشته اند ، در پاسخ باید بگوییم که با توجه به اینکه این ابزار بادی از قسمت فندک ماشین و یا سر باطری ها تغذیه می شود این گونه نام گذاری شده است.کمپرسور فندکی از انواع کمپرسور های جابجایی مثبت است که با کمک حرکت پیستون در داخل سیلندر ،فرایند مکش، فشرده سازی و فشار باد را انجام می دهد.

پمپ باد فندکی با توجه به اینکه موتور الکتریکی دارد این قابلیت را به وجود می آورد تا هوای داخل سیلندر ها فشرده شوند و در زمان هایی که خودرو دچار کم بادی و یا پنچری شده به کار آید. کوچک بودن و طراحی متفاوت این ابزار بادی از جمله ویژگی هایی است که کمپرسور فندکی را جزء ابزار های پر استفاده در زمینه تعمیرات سرپایی خودرو کرده است.

با توجه به اینکه شرح دادیم کمپرسور فندکی چیست و از آنجایی که پمپ باد فندکی دارای انواع مختلفی است که به وسیله آنها می توان در سریع ترین زمان ممکن کارها را پیش برد ،در ادامه این بحث به معرفی انواع کمپرسور باد فندکی، کاربرد های آن، مزایا و معایب و … می پردازیم.

کاربرد پمپ باد فندکی

یکی از دلایلی که باعث می شود تا نسبت به خرید ابزارآلات اقدام کنیم میزان کاربردی است که آن وسیله می تواند داشته باشد. کمپرسور فندکی و انواع کمپرسور باد فندکی از جمله ابزارآلات بادی هستند که در موارد مختلفی کاربرد دارند و از این ابزار کاربردی می توان در مدت زمان کمی به بهترین شکل برای باد کردن وسیله هایی که مورد نیاز است استفاده کنیم. برای درک بهتر این موضوع در زیر به مهم ترین کاربرد های کمپرسور فندکی اشاره می کنیم.

  • تنظیم باد تایر
  • باد کردن لاستیک دوچرخه و موتور
  • باد کردن قایق بادی
  • باد کردن توپ
  • باد کردن تشک های بادی

انواع کمپرسور فندکی

شناخت انواع کمپرسور فندکی موجب می شود تا بدانیم از هر کدام در چه مکانهایی و چگونه می توان استفاده کرد و اینکه دارای چه مکانیزیمی برای راه اندازی و یا فشرده سازی هوا هستند. کمپرسور از جمله ابزارهایی است که دارای انواع مختلفی است و برای روشن شدن این موضوع به معرفی و توضیح انواع آن می پردازیم تا بتوانیم در پایان درک و شناخت وسیعی از انواع کمپرسور فندکی ماشین به دست آوریم.

پمپ باد فندکی:

از انواع کمپرسور است که با برق ۱۲ ولت خودرو کار می کند و نحوه کارکرد آن هم اینگونه است که با کمک یک کابل که به قسمت فندکی خودرو نصب می شود می توان از این ابزار برای ایجاد فشار هوا استفاده کرد. کمپرسور فندکی دارای دو نوع تک سیلندر و دوسیلندر است که برخی از این مدل کمپرسور ها به کابل USB مجهز هستند.

  • کمپرسور فندکی تک سیلندر : این مدل از کمپرسور از وزن کمی برخوردار است و به خاطر اینکه دارای یک سیلندر است فشار باد کمی را می تواند تولید کند و از آن برای باد کردن لاستیک های خودرو و دوچرخه ، توپ و… استفاده می شود.
  • کمپرسور فندکی دو سیلندر : کمپرسور فندکی دو سیلندر به این دلیل که توسط دو سیلندر ،هوا را فشرده می کند از قدرت فشار هوای بیشتری برخوردار است و با استفاده از آن در مدت زمان کمتری می توان لاستیک های خودرو را باد کرد.

پمپ باد برقی:

همانطور که دانستیم کمپرسور های فندکی دارای مدل های مختلفی هستند که یکی از آنها پمپ باد برقی است که مستقیم به برق ۲۲۰ وات شهری وصل می شود و می توان از آن برای باد کردن وسایل مورد نیاز استفاده کرد. این مدل از کمپرسور نیز دارای دو نوع تک سیلندر و دو سیلندر است.

پمپ باد با کابل اتصال به باطری:

این کمپرسور مجهز به کابل اتصال به باطری است که با وصل کردن آن به قسمت مثبت و منفی باطری خودرو می توان از آن استفاده کرد.

کمپرسور فندکی شارژی:

در این کمپرسور یک باطری تعبیه شده است که انرژی را در خود ذخیره می کند و در زمان هایی که خودرو خاموش است و یا دسترسی به برق نداریم با کمک جریان انرژی ذخیره شده می توان از این کمپرسور برای تولید فشار هوا و باد استفاده کنیم. کمپرسور های فندکی شارژی مانند دیگر انواع کمپرسور ها دارای دو نوع تک سیلندر و دو سیلندر هستند.

مشخصات و اجزا پمپ باد فندکی چیست؟

  • درجه یا نشانگر : گیج یا درجه باد به ما نشان می دهد که تا چه مقداری از فشار هوا استفاده کنیم، در واقع درجه های روی گیج میزان فشار خروجی را نشان می دهند.
  • سیلندر: زمانی که هوا توسط سیستم مکنده وارد محفظه می شود توسط سیلندر ها فشرده می شود و در اصل می توان گفت که با حرکت پیستون در داخل سیلندر، هوا در داخل محفظه فشرده سازی می شود.
  • شیلنگ: از شیلنگ برای انتقال هوای فشرده شده استفاده می کنیم و توسط پیچ و یا سوزن های رابط ، کار باد کردن لاستیک و … انجام می شود.
  • گیره باطری: در کمپرسور های فندکی که با کمک باطری خوردو کار می کنند گیره هایی دو شاخه وجود دارند که با متصل شدن به قطب مثبت و منفی انرژی لازم برای کمپرسور فندکی را مهیا می کنند.
  • رابط فندکی: به وسیله این رابط ،کمپرسور به درگاه فندکی خودرو متصل می شود و با استفاده از برق موجود ، انرژی لازم برای هواسازی به وجود می آید.

نحوه عملکرد کمپرسور فندکی

یکی از نکات و موارد مهم نحوه عملکرد در کمپرسور فندکی است ، این پمپ باد ها مانند دیگر انواع کمپرسور ها دارای مخزن نیستند که هوا را در مخزن خود ذخیره کنند بلکه نحوه عملکرد آنها به این صورت است که با کمک جریان برق و انرژی باطری می توانیم باد فشرده را در اختیار داشته باشیم یعنی زمانی که دستگاه به منبع تغذیه وصل می شود پیستون ها با حرکت رفت و برگشتی خود هوای فشرده مورد نیاز برای باد کردن تایر را به وجود می آورند و زمانی که دستگاه را از منبع تغذیه جدا می کنیم دیگر هیچ عملکردی ندارد.

مزایا و ویژگی انواع کمپرسور فندکی

مزیت ها و ویژگی ها همیشه به ما کمک می کند تا در انتخاب ابزارآلات، تصمیم گیری درستی داشته باشیم و برای اینکه بتوانیم یک کمپرسور باد فندکی ایده‌آل را انتخاب کنیم شناخت و بررسی مزایا و ویژگی های آن بسیار مهم است. با توجه به اینکه از این وسیله می توان در موارد مختلفی و برای باد کردن وسایل گوناگون استفاده کرد به همین خاطر به مزیت های مهم انواع کمپرسور فندکی اشاره می کنیم.

  1. وزن مناسب و قابل حمل بودن
  2. دسترسی آسان و استفاده راحت از آن
  3. تامین انرژی و باد مورد نیاز

معایب کمپرسور فندکی ماشین

همه ما می دانیم ابزار هایی که دارای مزایا هستند معایبی هم دارند که به چشم نمی آیند و به راحتی می توان از معایب آن چشم پوشی کرد. پمپ باد فندکی ماشین نیز همانند انواع کمپرسور ها از معایبی برخوردار است که از جمله آن می توان به خراب شدن سیم فندکی آن اشاره کرد.

راهنمای خرید کمپرسور باد فندکی

کمپرسور یا پمپ باد فندکی، وسیله ای پرکاربردی است که ضرورت وجود آن برای تمامی خودروها احساس می شود. مکانیزم عمل این دستگاه دقیقا مشابه پمپهای باد می باشد اما تفاوت اساسی آن این است که با برق خودرو کار می کند و از نظر سایز و حجم بسیار کوچک از مدل های معمولی می باشند. از این وسیله برای تنظیم باد لاستیک و پنچر گیری خودرو و همچنین هر وسیله بادی دیگر مانند چرخ دوچرخه و توپ و … می توان استفاده نمود. در حالی که پمپهای باد معمولی کاربرد صنعتی داشته و برای راه اندازی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

همان طور که می دانید ممکن است لاستیک خودرو در موقعیت های مختلف پنچر شود برای اینکه بتوان لاستیک را تعویض نمود، زمان زیادی را باید صرف کرد. اما با داشتن یک در خودرو به راحتی در چند دقیقه می توان لاستیک ماشین را باد کرد و خودرو را تا به اولین  تعمیرگاه و پنچرگیری رساند. این مدل از کمپررسورها دارای طراحی های متفاوت و همچنین قدرت و سرعت عمل متفاوتی می باشند و شما عزیزان می بایست مدلی را انتخاب نمایید که پاسخگوی نیاز شما باشد.

پمپ باد فندکی چیست؟

این ابزار بادی طوری طراحی شده است تا قابلیت اتصال به باتری ماشین و درگاه فندکی خودرو را داشته و علاوه بر این، در انواع خودرو ها قابل استفاده می باشد. با برق ۱۲ ولت ماشین کار می کند و سادگی در استفاده از این وسیله از مزایای آن می باشد.

این وسیله در واقع یک کوچک با موتور الکتریکی کوچکی است که از وزن کمی برخوردار بوده و حمل و جابه جایی آن به راحتی انجام می پذیرد. این دستگاه ها در واقع  صفحه نمایش دیجیتالی دارند که جهت نمایش میزان فشار و باد خروجی تعبیه شده اند. قابلیت های این وسیله کوچک و کاربردی که وجود آن در هر وسیله نقلیه ای ضروری است، به شرح زیر می باشد:

  • بر طرف کردن پنچری یا کم بادی لاستیک با این وسیله به راحتی قابل انجام است.
  • جهت باد کردن لاستیک دوچرخه و هر نوع وسیله ای که نیاز به نیروی باد دارد، می توان از این وسیله استفاده نمود.
  • برای ماشین های نیمه سنگین و باری، کمپرسورهای دو سیلندر فندکی طراحی شده است که قدرت بالایی داشته و از نظر زمانی نیز بسیار به صرفه هستند.
  • برخی از این کمپرسورها، دوکاره هستند به این صورت که  هم مجهز به فندکی خودرو بوده و هم دارای انبر اتصال به سرباتری خودرو می باشند. لذا در موقعیت های مختلف قابل استفاده هستند.

از معایب این پمپ ها می توان گفت” اگر مشکلی در فیش فندکی وجود داشته باشد، ممکن است روی کمپرسور فندکی نیز تاثیر بگذارد و سبب صدمه به موتور و از کار انداختن آن شود. و یا میزان جریانی که کمپرسور از فیش فندکی و پس از آن سیم کشی خودرو می کشد، ممکن است به سیم کشی آسیب برساند و یا فیوز ها را قطع کند و یا فیش فندکی را خراب نماید.”
اما لازم نیست نگران این موضوع باشید، اگر یک پمپ باد فندکی استاندارد خریداری نمایید، هیچ کدام از این موارد برای شما پیش نخواهد آمد. توجه داشته باشد که هرگز از دستگاه های متفرقه که فاقد  قطعات الکترونیکی استاندارد می باشند، استفاده ننمایید.

بهترین کمپرسور باد فندکی خودرو

برای خرید بهترین کمپرسور برای خودروی خود، ابتدا باید با انواع مدل های آن آشنا شده و سپس به خرید آن اقدام کنید. در این صورت به راحتی می توانید با توجه به مدل و وزن خودرویی که دارید و متناسب با آن، کمپرسور مناسب را انتخاب نمایید.

  • فندکی با کابل اتصال باتری: این مدل پمپهای خودرو طوری شده اند که هیچ آسیبی به سیم کشی برق ماشین نمی رسانند و طریقه راه اندازی آن به این صورت می باشد که با باز کردن درب موتور می توان انبرهای سر باتری را متصل نمود. اما لازم است بدانید که  این مدل برای تمامی خودرو ها مناسب نیست چرا که در برخی از ماشین های جدید، دسترسی به باتری سخت است.
  • برقی و فندکی: امکان اتصال به سر باتری و فیش فندکی ماشین را داشته و همچنین قابیلت اتصال به برق شهری را نیز دارد. این مدل میتواند بهترین انتخاب برای خرید پمپ باد فندکی باشد و مدل های مختلفی با امکانات متنوع برای این مدل در نظر گرفته شده است که میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
  1. دارا بودن دمنده یا
  2. دارا بودن مکنده یا جاروبرقی
  3. دارای پورت USB و استفاده به عنوان شارژ موبایل و …
  4. مجهز بودن به چراغ LED و امکان استفاده به عنوان نورافکن و چراغ قوه
  • فندکی شارژی: این مدل کمپرسور از جدید ترین انواع پمپهای فندکی می باشد. برای اینکه بتوان از این وسیله استفاده نمود، ابتدا باید آن را شارژ نمود. برای این کار، می توان از فیش فندکی خودرو یا سر باتری استفاده نمود. راه دیگر برای شارژ کردن این دستگاه، استفاده از آداپتور و اتصال آن به برق شهری ۲۲۰ ولت می باشد.
  • تک سیلندر:  فقط یک سیلندر دارند. مناسب جهت باد کردن لاستیک انواع خودروهای سواری سبک  هستند.اما مناسب باد کردن لاستیک خودرو های سنگین نیستند.
  • دو سیلندر: به دلیل داشتن دو سیلندر، قدرت باد خیلی بالایی دارند. مناسب تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین  هستند. البته بیشتر خودروهای سنگین کمپرسور باد دارند.

مینی کمپرسور باد چیست؟

برای استفاده از مینی کمپرسور هوا می بایست از برق ۲۲۰ ولت یا برق شهری استفاده نمود و باید توجه داشته باشید که نمی توان از برق ماشین برای راه اندازی آن استفاده کرد و در واقع از بزرگترین معایب این پمپ ها می باشد. چرا که در صورت عدم دسترسی به برق شهری، نمی توان از این وسیله استفاده نمود. اما از مزایای آن می توان به قدرت بالای آن در مقایسه با نوع فندکی اشاره نمود چرا که برای باد کردن تایر ماشین بدون بردن روی جک استفاده می شود.

مزایای کمپرسور باد فندکی خودرو:

  • حجم و وزن خیلی کمی دارد در نتیجه حمل آسانی دارد و قابل استفاده در هر مکانی است.
  • با برق ورودی ۱۲ ولت کار میکند و دارای کابل مخصوص وصل کردن به باتری و فندکی خودرو است در نتیجه قابلیت استفاده در هر مکانی حتی جاهایی که بدون برق شهری است، می باشد.
  • با داشتن این ابزار، نیاز به مراجعه به پنچرگیری و پرداخت هزینه های هفتگی تنظیم باد و پنچرگیری خودرو  نیست.
  • از این وسیله هم می توان برای پنچرگیری استفاده نمود و هم برای نظافت خودرو از گرد و غبار روی قسمت های مختلف آن.

نحوه استفاده از کمپرسور باد فندکی:

  1. ابتدا  ورودی برق دستگاه که به صورتی فندکی است ،به جای فندک خودرو نصب کنید. بهتر است خودرو روشن باشد.
  2. بعد از اینکه دستگاه به فشار حد مطلوب رسید، می توانید از آن استفاده نمایید.
  3. به  گیج یا فشارسنج روی دستگاه نگاه کنید تا فشار به حد نصاب برسد.

نتیجه گیری:

در هنگام خرید کمپرسورهای فندکی حتما به  مقدار توان، میزان فشار و دبی خروجی آن توجه نمایید. در واقع از مهمترین عوامل در انتخاب این دستگاه ها سنجش میزان فشار هوای خروجی و توانایی باد کردن لاستیک ماشین است. چرا که ممکن است کمپرسور بادی تمامی ویژگی های خوب لازم برای خرید را داشته باشد اما توان لازم برای باد کردن لاستیک خودرو  بدون را نداشته باشد و برای باد کردن لاستیک خودرو حتما باید آن را روی جک بالا برد تا فشاری که وزن ماشین روی چرخ ها دارد، برداشته شود.

در هنگام خرید توجه داشته باشید مدلی را انتخاب نمایید که بدون استفاده از جک، بتواند فشار باد مورد نیاز برای باد کردن لاستیک ماشین را داشته باشد. اما لازم است بدانید که به دلیل اینکه خودروهای مختلف، وزن های مختلفی  دارند، می بایست کمپرسور های مناسب را برای خودروهای مختلف استفاده نمود.

منبع: فروشگاه اینترنتی needsanat

دکمه بازگشت به بالا