سلامت و تندرستی

عکس | راکت‌اندازهای عجیبی که ترکیه به اوکراین ارسال کرد!

قبل از شروع تجاوزات نظامی روسیه، ترکیه نیز به اوکراین تسلیحات می فروخت و با شروع جنگ، تعداد زیادی پهپاد رزمی TB2 را در حمایت از کیف به اوکراین اهدا کرد. در روزهای آغازین جنگ، این هواپیما عملکرد بسیار درخشانی از خود به نمایش گذاشت و تعداد زیادی از تسلیحات ارتش روسیه به ویژه سامانه های پدافند هوایی آنها را به تصرف خود درآورد. و اخیراً گروه اطلاعاتی منبع باز (به اصطلاح اوسینت) اوریکس مستقر در هلند که اعضای آن ترک هستند و روابط بسیار نزدیکی با صنعت نظامی و ارتش ترکیه دارند، از تحویل راکت‌اندازهای متعدد MCL مجهز به TRLG خودداری کردند. -230 ساخته شده توسط سرویس هوافضا، امنیت و دفاع ترکیه رکستان اوکراین خبر داد.

این سامانه را می توان معادل سامانه های راکت انداز آمریکایی M142 هیمارس (HIMARS) دانست که تنها 18 دستگاه از آنها توانستند از سد ارتش روسیه عبور کرده و کمر نیروی زمینی کشور متجاوز را خم کنند. سامانه پرتاب موشک TRLG-230 بر اساس پرتابگر رکستان MCL ساخته شده است که می تواند پرتابه های مختلف با کالیبرهای مختلف را پرتاب کند. به عنوان مثال این سامانه علاوه بر قابلیت حمل و شلیک موشک های 230 میلی متری، می تواند موشک بالستیک خان 610 میلی متری را نیز حمل و شلیک کند. چنین قابلیتی را قبلا در هایمارس و M270 MLRS دیده بودیم که به آنها پرتابگرهای چند کالیبر گفته می شود.

MCL

MCL

موشک TRLG-230 همانطور که از نامش پیداست 230 میلی متر قطر دارد و پرتابگر MCL می تواند 6 گلوله را از آن حمل کند. این موشک مجهز به سیستم ناوبری داخلی و جی پی اس آمریکایی و سامانه ناوبری ماهواره ای روسی گلوناس است که البته بسته به خریدار سرویس ماهواره ای مورد نظر انتخاب می شود. طبیعتاً برای نمونه های تحویلی به اوکراین، هدایت ماهواره ای این موشک توسط GPS مقاوم در برابر تداخل انجام می شود. از این نظر، موشک ترکیه مشابه موشک های هدایت شونده M31A1 GMLRS-U و M30A1 GMRLS آمریکا است که ایالات متحده، آلمان، انگلیس و نروژ به اوکراین ارسال کردند. تمامی این موشک ها از زمان پرتاب تا زمان برخورد توسط GPS هدایت می شوند.

اما TRLG-230 بر خلاف M30/31A1 که فقط دارای هدایت داخلی و ماهواره ای است، مجهز به جستجوگر لیزری در بینی بود که امکان هدایت لیزر نیمه فعال را در مرحله آخر حمله، یعنی زمانی که در هدف فرو می رود اگرچه نمونه هایی از M31A1 با هدایت لیزری نیمه فعال نیز در مرحله نهایی حمله ساخته شد، اما در نهایت طراحی آن از بین رفت. موشک TRLG-230 می تواند اهداف متحرک را با هدایت لیزری هدف قرار دهد و دایره خطای احتمالی آن کمتر از 2 متر است. برای این منظور، هدف مورد نظر باید توسط نیروهای داخلی (مثلاً یک پهپاد) با لیزر رمزگذاری شده مشخص شود تا موشک مورد نظر بتواند انعکاس لیزر را ببیند و آن را هدف قرار دهد.

با توجه به اینکه TRLG-230 در مرحله پایانی خود دارای هدایت لیزری است، به جای یک موشک هدایت شونده، یک موشک در نظر گرفته می شود. زیرا با موشک هدایت شونده ای مانند M31A1، وظیفه سیستم ناوبری این است که موشک را در مسیر صحیح نگه دارد، اما پس از رسیدن به هدف، پرتابه می تواند به نقطه مشخص شده توسط لیزر برود و فقط مجبور به پرواز با موشک نباشد. مسیر از پیش تعیین شده کند این موشک می تواند اهداف سطحی ثابت و متحرک را در برد 20 تا 70 کیلومتر مورد اصابت قرار دهد. کلاهک 42 کیلوگرمی آن نیز دارای مواد منفجره قوی و ترکش است که پس از انفجار مهره های فولادی را در برد 55 متری پراکنده می کند. نگهبان او نیز از نوع دو غوغا و غوغا است.

TRLG-230

این موشک دارای 4 تیر هدایت کننده در جلو و 4 تیر تثبیت کننده در انتهای بدنه است. در حین پرواز با کمک بال های متحرک جهت خود را تغییر می دهد و در مسیر درست می ماند. نیروی رانش لازم در حین پرواز نیز توسط یک موتور موشک سوخت جامد تامین می شود که آن را مافوق صوت می کند. سرعت این موشک اعلام نشده اما بالاتر از 2 ماخ است. شیرجه با زاویه بالا و سرعت اولتراسونیک هدف، رهگیری آن را برای پدافندها بسیار دشوار می کند. این موشک می تواند به مراکز مهم دشمن مانند ایستگاه های راداری، ایستگاه های مخابراتی، پدافند، تاسیسات توپخانه و موشکی، مراکز لجستیکی، پادگان ها، پایگاه ها، بنادر، مراکز فرماندهی و … حمله کند.

همچنین به لطف هدف گیری لیزری در مرحله نهایی، قادر است کشتی های سطحی دشمن را در نقش پدافند ساحلی درگیر کند. این سیستم می تواند به سرعت به منطقه مورد نظر برسد و در مدت زمان بسیار کوتاهی مستقر شود. سپس تیراندازی کنید و به سرعت از منطقه فرار کنید تا مورد هدف آتش ضد محترقه قرار نگیرید. دستگاه کریر و پرتاب آن از نوع 8 چرخ محرک است که ضمن افزایش سرعت عملکرد، چابکی و تحرک بالای سیستم را تضمین می کند. این سامانه در هر ساعت از شبانه روز، در هر آب و هوا و هر آب و هوایی می تواند بر علیه دشمن عملیات انجام دهد و در آزمایشات میدانی خود نتایج بسیار موفقی از خود نشان داده است.

موشک TRG-230 از نظر مشخصات کاملاً شبیه TRLG-230 است اما در دماغه نشانگر لیزری ندارد و به همین دلیل دایره احتمالی خطای آن در برد 70 کیلومتری کمتر از 10 متر است. در مقایسه بد نیست بدانید که دایره خطای احتمالی موشک های M31A1 با وجود نداشتن هومینگ لیزری کمتر از 2 متر است. به عبارت دیگر، موشک جدید هدایت لیزری مرحله پایانی TRLG-230 دارای دقتی برابر با موشک قدیمی M31A1 است. بعلاوه برد و قدرت تخریب کلاهک آن کمتر از M30/31A1 است. تنها مزیت نمونه ترکیه، همانطور که قبلا ذکر شد، توانایی درگیری با اهداف متحرکی است که پهپادها به ویژه بایراکتار هدف قرار می دهند.

کمک های ترکیه

در این جنگ ترکیه، 35 فروند پهپاد رزمی Bayraktar TB2 به همراه مهمات پرتاب آن از جمله بمب های MAM-L و MAM-C به همراه 24 فروند هواپیمای بدون سرنشین مینی شناسایی Bayraktar، تجهیزات جنگ الکترونیک در 2 مدل زمینی و هوایی نصب شده در Bayraktar TB2، تعدادی 50 خودروی ضد کمین و ضد انفجار (AMRP) مدل های جوجه تیغی، خمپاره، تفنگ، کلاه ایمنی و زره بدن و سایر مهمات را به اوکراین تحویل می دهند. این سلاح ها به صورت رایگان یا با نرخ کاهش یافته به اوکراین اهدا شد تا فقط هزینه ساخت آنها را پوشش دهد. ترکیه در آینده 100000 توپ 155 میلی متری به همراه 150 آمپر دیگر برای آنها ارسال خواهد کرد.

شرکت هوافضای بایکار همچنین قصد دارد پهپادهای بایراکتار را به موشک‌های سونگور مسلح کند تا با پهپادهای گرن 1 و 2 روسی به طور مؤثرتری با اوکراینی‌ها مقابله کند تا در نقش هوا به هوا مورد استفاده قرار گیرند. این موشک توسط دوربین مادون قرمز هدایت می شود و پس از قفل شدن روی هدف و شلیک، دیگر نیازی به هدایت ندارد. فاصله موشک و سقف پرواز آن هنگام شلیک از زمین به ترتیب 8 و 4 کیلومتر است که البته با شلیک از پهپاد با توجه به سرعت و ارتفاع اولیه آنها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. با این حال، در برابر هدفی مانند یک پهپاد انتحاری که گرمای کمی تولید می کند، مشکل اصلی قدرت قفل شدن جستجوگر است که در فاصله کمتر از 8 کیلومتر اتفاق می افتد.

البته قابل ذکر است که اهدای تسلیحات ترکیه به اوکراین برای آنکارا مفید بود. به عنوان مثال پهپاد Bayraktar TB2 با ویژگی هایی که از خود به جای گذاشتند مشتریان خارجی جدیدی را به دست آورد و جنگ در اوکراین برای آنها نوعی تبلیغ است. رومانی، عراق، مالزی، اندونزی و حتی ژاپن برای خرید این پهپاد ابراز علاقه کرده اند. اگر موشک های TRLG-230 عملکرد موفق خود را به ویژه در ترکیب با پهپاد Bayraktar نشان دهند، ممکن است فروش خوبی را در خارج از کشور تجربه کنند، به ویژه آنهایی که پهپاد TB2 را دارند. البته سلاح های ساخت ترکیه نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند که تاثیر مثبتی در بازاریابی دارد.

227227

دکمه بازگشت به بالا