اجتماعی

برای کنترل آسیب‌های اجتماعی باید مردم را پای کار بیاوریم

مجله زنده خبری/کرمانشاه معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان اجتماعی گفت: در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی بیش از هر چیز باید مردم را به کار انداخت زیرا اجرای برنامه های اجتماعی بدون همکاری مردم امکان پذیر نیست.

دکتر آرزو ذکایی فر امروز (7 آذرماه) در نشست تخصصی پیشگیری از خودکشی در کرمانشاه، با تاکید بر لزوم رسیدگی به موضوع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: آنچه مغفول مانده بحث «پیشگیری» است که مطرح می شود. همه جا اما این موضوع واقعا در جامعه کم است.

ذکایی فر با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های پیشگیری از سنین پایین گفت: پیشگیری باید از دوران کودکی به ویژه زیر هشت سال شروع شود و اگر بتوانیم رشد عاطفی، عاطفی و … را یاد بگیریم. از این سن می توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد و از آسیب های اجتماعی در آینده جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم در برنامه هفتم توسعه به پیشگیری بیشتر توجه شود و قوانین خوبی در این زمینه اتخاذ شود.

این مسئول با بیان اینکه یکی دیگر از موقعیت های مهم در حوزه آسیب های اجتماعی «رصد» است، گفت: بدون اطلاع رسانی و رصد دقیق وضعیت موجود نمی توان برنامه مناسبی در حوزه پیشگیری و درمان آسیب ها داشت، بنابراین از آنجایی که 1389، پایش آسیب های اجتماعی در سال 1394. دستور کار تعیین و اولین بررسی آسیب در سال 1394 انجام شد.

وی با بیان اینکه این رصد در حوزه خودکشی نیز انجام شده است، گفت: آخرین بررسی ما در این حوزه در سال گذشته در سطح 470 شهر انجام شد و امسال نیز ادامه دارد و نتایج آن به استان ها اعلام می شود. .

وی افزود: بر اساس این آمار دو نوع مداخله در دستور کار است که یکی مربوط به استان های پرخطر و دیگری مربوط به مداخله در استان هایی است که ممکن است به زودی آمار خودکشی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش و کنترل این آسیب، شناسایی و اصلاح عوامل دخیل در خودکشی است که استان به استان متفاوت است و باید ابزارهای خودکشی از جمله قرص برنج از دسترس مردم خارج شود.

ذکایی فر گفت: رسانه ها نیز باید دست به کار شوند و باید از روحانیت بخواهیم که به عنوان مبلغ در زمینه این آسیب و نحوه گزارش صحیح آن ورود کنند.

این مسئول گفت: در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی تلاش مردم بیش از پیش ضروری است چرا که اجرای برنامه های اجتماعی بدون همکاری مردم امکان پذیر نیست.

وی از تدوین برنامه جامع کنترل و کاهش خودکشی در سطح ملی خبر داد و گفت: این برنامه دارای چندین بخش مهم از جمله تحلیل وضعیت مناطق و محلات کشور در حوزه خودکشی، حمایت از مردم است. که می تواند در شرایط فعلی ما را یاری کند و با استفاده از ظرفیت افرادی که می توانند نقش تسهیلگران محلی را ایفا کنند.

وی افزود: هر استانی باید بتواند با توجه به اکوسیستم خود برنامه های کنترل و کاهش آسیب را در حوزه این معضل ارائه دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا