اقتصادی

حذف تعرفه صادراتی سه محصول کشاورزی / بازار بر مبنای عرضه و تقاضا باشد

نایب رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی گفت: تعرفه اهرم خوبی برای کنترل بازارهای داخلی و خارجی نیست و باید اجازه دهند بازار بر اساس عرضه و تقاضا به سمت جلو حرکت کند.

صدرالدین نیاورانی در گفت وگو با مجله زنده خبری، با تاکید بر اینکه با تعرفه صادرات محصولات کشاورزی موافق نیستیم، اظهار کرد: باید تعرفه ها 100 درصد حذف شود و بازار با اهرم های دیگر کنترل شود. بازارهای داخلی و خارجی باید بر اساس عرضه و تقاضا تعریف شوند و برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مناسب باشند.

وی ادامه داد: تعرفه دست جالبی نیست و هیچ یک از کشورهای پیشرفته دنیا و کشورهای اروپایی برای کنترل بازار خود از تعرفه گذاری استفاده نمی کنند.

نایب رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه آیا با حذف عوارض صادراتی می توان قیمت این محصولات را در بازار داخلی افزایش داد، گفت: این امر محقق نمی شود زیرا قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی به میزان قابل توجهی است. بالاترین قیمت 11500 برای آن 12 هزار تومان بود در حالی که در کراچی کیلویی 10 هزار تومان است. وقتی قیمت داخلی بالاتر باشد، کسی صادرات نخواهد کرد.

به گفته وی، اگر بازار را به حال خود رها کنند به تعادل می رسد.

وی در نهایت گفت: تصمیم مجلس بر اساس قانون است. در قانون مذکور مجوزی برای وضع عوارض گمرکی بر محصولات کشاورزی وجود ندارد و باید این عوارض لغو شود. در حال حاضر طبق قانون اگر بخواهند برای سبزی و میوه تکلیف کنند باید شش ماه زودتر اعلام شود که کشاورز تولید کند یا ندهد.

به گزارش مجله زنده خبری، کمیسیون کشاورزی مجلس از حذف عوارض صادراتی سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا