برترینهای کسب و کارعمومی

انواع هارد سرور و بهترین آنها

هارد سرور یکی از بخش‌های مهم یک سرور hp g8 به شمار می‌رود. این سخت‌افزار علاوه بر ذخیره سازی اطلاعات به صورت دائمی وظیفه تامین امنیت اطلاعات را نیز بر عهده دارد؛ بنابراین اگر قصد راه اندازی یک سرور اچ پی را دارید باید با انواع هارد سرور و بهترین آن‌ها آشنا شوید. هارد سرور به دلیل پیشرفت‌های صورت گرفته در طول سالیان متمادی و ظهور فناوری‌های جدیدتر و بهینه‌تر دارای تنوع زیادی است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با بهترین هارد‌ سرور HP آشنا کنیم.

هارد چیست؟

برای آشنایی هر چه بیشتر با انواع هارد سرور و بهترین آن‌ها ابتدا باید با هارد و چیستی آن آشنا شویم. Hard Disk Drive نامی است که با پیدایش اولین نسل‌های این نوع حافظه بر سر زبان‌ها افتاد. این سخت‌افزار به عنوان اصلی‌ترین قطعه تمام انواع کامپیوترها شناخته می‌شود. کاربرد هارد دیسک ذخیره و نگهداری داده‌ها و اطلاعات ضروری کاربر به صورت دائمی بوده به همین دلیل به عنوان حافظه غیر فرار نیز از آن یاد شده است.

هارد سرور چیست؟

تا اینجا با مفهوم هارد آشنا شدیم. حال نوبت آن است بیاموزیم هارد سرور چیست تا بتوانیم بهترین آن‌ را انتخاب و خریداری کنیم. در سرور‌های HPE  یک هارد باید علاوه بر ذخیره سازی اطلاعات  از قابلیت اطمینان، سرعت و امنیت بالایی نیز برخوردار باشد. سرور یک ایستگاه عمومی در یک شبکه محسوب می‌شود، به این معنی که کاربران زیادی با آن در ارتباط بوده و سرویس دریافت می‌کنند؛ بنابراین هارد سرور اچ پی باید بدون اینکه کاربر احساس محدودیت و نا کارآمدی داشته باشد، معیارهای امنیتی را برقرار سازد.

کانکتورهای متداول متصل کننده هارد سرور به سرور اچ پی عبارتند از : IDE، FC، SSD، SATA و SAS. هارد سرور اچ پی در دو اندازه LFF یا 3.5 اینچی و SFF یا 2.5 اینچی تولید و عرضه می‌شوند. به طور کلی در تولید هارد سرور از تکنولوژی‌های SATA، SSD، SAS و NVME استفاده می‌شود که در ادامه هر کدام را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی

هارد سرور با توجه به کاربردی که دارد باید مزایایی نسبت به هارد معمولی داشته باشد. در این بخش برای درک بهتر تفاوت یک هارد معمولی با هارد سرور به چند نمونه از قابلیت‌های هارد سرور اچ پی می‌پردازیم.

  • با توجه به تعداد کاربران و حجم پردازش بالا در سرور، هارد سرور بسیار سریع‌تر از هارد معمولی است. به طوری که هارد مکانیکی معمولی حداکثر با سرعت 7200 دور در دقیقه کار می‌کند در حالی که هارد مکانیکی سرور حداقل با سرعت 10000 دور در دقیقه فعالیت دارد.
  • در تمام سخت‌افزارهای سرور قابلیتی به نام Hot Swap وجود دارد. با توجه به اتصال کاربران متعدد به سرور خاموش کردن آن موجب نارضایتی کاربران و مشکلاتی در شبکه می‌شود. به همین دلیل سازندگان قطعات سرور قابلیتی به نام Hot Swap در آن‌ها تعبیه می‌کنند که مدیر شبکه را قادر می‌سازد تا بدون خاموش کردن سرور قطعه مورد نظر را از سرور جدا کند. هارد کامپیوترهای معمولی نیازی به چنین قابلیت ویژه‌ای ندارد.
  • تفاوت بعدی هارد سرور و هارد معمولی در حافظه پنهان‌ آن‌ها است. در یک هارد معمولی حداکثر میزان حافظه پنهان 64 مگابایت است در حالی که 64 مگابایت حداقل میزان حافظه پنهان در یک هارد سرور به شمار می‌رود.

انواع هارد سرور HPE از نظر تکنولوژی

هارد سرور دارای تنوع قابل قبولی بوده و یکی از معیارهای ایجاد این تنوع، فناوری به کار رفته در ساخت آن است. در ادامه انواع هارد سرور و بهترین آن‌ها را از نظر تکنولوژی ساخت بررسی می‌کنیم.

هارد سرور HPE با فناوری SATA

فناوری ساتا پس از IDE به وجود آمده است. این فناوری در زمان پیدایش خود تحولی بزرگ در تکنولوژی ساخت هارد محسوب می‌شد.  در تکنولوژی IDE حداکثر سرعت انتقال داده تا 133 مگابیت بر ثانیه می‌رسید در حالی که اولین نسخه SATA دارای سرعت 155 مگابیت بر ثانیه  بود. در نسل‌های بعدی ساتا این سرعت به 600 مگابیت در ثاینه افزایش یافت.

هارد سرور HPE با فناوری SCSI

عبارت SCSI که به صورت رابط اسکازی نیز خوانده می‌شود مخفف شده Small Computer System Interface است. این فناوری از استاندارد‌های رابط موازی ANSI استفاده می‌کند. کاربرد اصلی این نوع رابط اتصال سخت‌افزارهایی مانند هارد دیسک، پرینتر و اسکنر به کامپیوتر است.

هارد سرور HPE با فناوری SAS

فناوری SAS نوع توسعه یافته SCSI  بوده و سرعت انتقال داده در آن تا 768 مگابیت در ثانیه افزایش یافته است. هاردهای SAS کمی گران‌تر هستند و برای راه اندازی آن‌ها به قدرت پاور بیشتری نیاز داریم؛ بنابراین بیشترین کاربرد این نوع هارد در سرورهای اچ پی خواهد بود. هارد SAS از قابلیت Hot Swap نیز پشتیبانی می‌کند.

هارد سرور HPE با فناوری SSD

عبارت SSD مخفف شده Solid-State Drive  بوده که به معنی درایو جامد است. در هارد‌ SSD دیگر خبری از دیسک و چرخش نیست. در ساخت این نوع هارد‌ها از نوعی حافظه فلش به نام NAND Flash استفاده می‌شود. هارد SSD در برابر ضربه مقاوم بوده و طول عمری بالغ بر 2 میلیون ساعت دارد. حداکثر سرعت خواندن، نوشتن و کپی کردن در این هاردها 550 مگابایت در ثاینه است.

هارد سرور HPE با فناوری NVME

هارد با تکنولوژی NonVolatile Memory Express که به اختصار NVME خوانده می‌شود یک مدل توسعه یافته از هارد SSD است. این حافظه پرسرعت غیر فرار بر روی اسلات‌های PCIe نصب و به طور مستقیم به CPU متصل می‌شود. هارد NVME از طریق اتصال به پورت PCIe سرعتی معادل دو برابر SSD ارائه می‌دهد.

خرید هارد سرور HPE

برای خرید هارد سرور می‌توانید به سایت فیدار مراجعه کنید. مجموعه تجهیز شبکه فیدار شما را در انتخاب بهترین هارد سرور یاری خواهد کرد. با ورود به سایت فیدار، پس از انتخاب هارد سرور دلخواه خود آن را به سبد خرید خود اضافه کنید تا پس از تکمیل فرایند خرید، سفارش خود را از طرق پست اکسپرس دریافت کنید.

جمع‌بندی

آشنایی با انواع هارد سرور و انتخاب بهترین آن‌ها دقت بالایی نیاز دارد. در یک سرور اچ پی امنیت اطلاعات و قابلیت اطمینان هارد سرور از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین برای مشاوره و خرید بهترین هارد سرور می‌توانید با مشاورین مجرب ما در فیدار به صورت 24 ساعته در ارتباط باشید.

دکمه بازگشت به بالا