عمومیبرترینهای کسب و کار

پارتیشن بندی هارد بدون پاک شدن اطلاعات

نحوه پارتیشن بندی هارد در ویندوز بدون فرمت درایوها

در سیستم عامل ویندوز ما این اجازه را داریم تا پارتیشن های مختلف برای یک هارد دیسک سخت را ایجاد کنیم. می توانید انواع مختلفی از پرونده ها را در پارتیشن های مختلف ذخیره کنید. معمولاً در حین نصب ویندوز، درایوهای خود را تقسیم می کنیم. با این حال، اگر می خواهید یک پارتیشن بندی در هارد ویندوز موجود ایجاد کنید، چه می کنید؟

خوب ، شما در واقع می توانید بدون فرمت درایورها در ویندوز، پارتیشن های جدید ایجاد کنید. در این مقاله ما می خواهیم چند روش مختلف برای پارتیشن کردن هارد دیسک بدون فرمت کردن در سیستم عامل ویندوز برای شما به اشتراک بگذاریم.

ما از چند نرم افزار شخص ثالث برای پارتیشن کردن هارد دیسک بدون فرمت کردن استفاده می کنیم. بنابراین بیایید نحوه پارتیشن کردن یک درایو دیسک سخت بدون فرمت را بعد از تعمیر سوکت هارد اکسترنال  دیتاریکاوری ایران بررسی کنیم.

۱. پارتیشن بندی هارد در ویندوز با ابزار Disk Management

این یک ابزار داخلی سیستم عامل ویندوز است که به کاربران امکان ایجاد یا مدیریت پارتیشن های موجود را می دهد. با این حال ، استفاده از این ابزار کمی پیچیده است. بنابراین ، در اینجا نحوه استفاده از Disk Management برای ایجاد یک پارتیشن جدید آورده شده است.

مرحله ۱. روی Start کلیک کرده و ” disk mgmt.msg ” (بدون نقل قول) را تایپ کرده و Enter را بزنید. اکنون پنجره Disk Management ظاهر می شود.

 مرحله ۲. در اینجا می توانید تمام درایوهای خود را که در حال حاضر در دسترس هستند مشاهده کنید. یکی از درایوهای مورد نظر خود را برای کوچک کردن یا گسترش  انتخاب کنید. برای کوچک کردن درایو و ایجاد یک درایو جدید باید فضای آزاد در آن درایو وجود داشته باشد. اکنون بر روی نام درایو که می خواهید کوچک شود ، راست کلیک کنید. گزینه shrink volume را انتخاب کنید ، و یک روند کوچک ادامه خواهد یافت.

 مرحله ۳. در اینجا اندازه فعلی درایو ، فضای آزاد و اندازه ای را که می خواهید کوچک کنید مشاهده خواهید کرد. اکنون مقدار فضای مورد نظر خود را وارد کنید ، توجه داشته باشید که اندازه نباید از فضای آزاد تجاوز کند. درپایان دکمه ” shrink ” را کلیک کنید.

مرحله ۴. در پنجره disk management فضایی غیرقابل جبران در گوشه پایین سمت راست را مشاهده خواهید کرد. بر روی آن راست کلیک کرده و New Simple Volume را انتخاب کنید.

مرحله ۵. اکنون شما به “New Simple Volume Wizard” منتقل داده می شوید در اینجا شما نیاز به ایجاد یک پارتیشن دارید. برای ادامه به سادگی روی “Next” کلیک کنید.

مرحله ۶. اکنون در همان صفحه بعد ، باید volume size را مشخص کنید. شما باید حجم درایو را اینجا اضافه کنید. به سادگی حجم را وارد کنید و روی Next کلیک کنید.

 مرحله ۷. اکنون باید نام درایو را اختصاص دهید. شما نیاز به پایین کشیدن و انتخاب یک نام مورد نظر دارید.

مرحله ۸. اکنون به صفحه “Format Partition” منتقل می شوید. به سادگی سیستم File را به “NTFS” انتخاب کرده و سپس نام درایوی جدید خود را وارد کرده و دکمه “Next” را بزنید.

 مرحله ۹. اکنون درایو تازه ایجاد شده ، فرمت خواهد شد و پنجره اتمام کار را مشاهده خواهید کرد. بر روی “Finish” کلیک کنید.

به همین روش ، می توانید اندازه هر درایو را هنگام بارگذاری بیش از حد درایو خود توسط پرونده ، بزرگ کنید ، در این حالت می توانید با کوچک کردن آن از یک درایو ، مقداری فضا را بدون جابجایی ایجاد کنید و سپس با استفاده از آن فضا ، درایو دیگری را گسترش دهید. از این طریق می توانید به راحتی Partition A Hard Drive را بدون فرمت کردن آنها انجام دهید. آموزش حضوری بازیابی اطلاعات نیز تخصص ماست. با تیم دیتا ریکاوری ایران تماس بگیرید.

۲. با استفاده از AOMEI Partition Assistant

AOMEI Partition Assistant یک نرم افزار مدیریت دیسک است که می تواند برای کوچک کردن و ایجاد پارتیشن های جدید مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار دارای ویژگی های زیادی است ، اما ما فقط بر روی ایجاد پارتیشن های جدید تمرکز خواهیم کرد.

مرحله ۱. اول از همه ، شما باید را در رایانه ویندوز خود دریافت کنید.

مرحله ۲. برنامه را اجرا کنید و لیست تمام پارتیشن های هارد دیسک را در آنجا مشاهده خواهید کرد.

مرحله ۳. اکنون در مرحله بعدی ، باید درایوری را انتخاب کنید که می خواهید مجدداً جابجایی شود. به سادگی بر روی درایو کلیک راست کرده و سپس از منوی زمینه کلیک راست گزینه “Resize Partition” را انتخاب کنید.

مرحله ۴. در اینجا برای تغییر اندازه حجم پارتیشن باید از کشویی استفاده کنید. به سادگی می توانید فضای کمی از پارتیشن را خالی کنید تا فضای غیرقابل توزیع را بدست آورید.

مرحله ۵. حالا بر روی فضای جدا نشده کلیک راست کرده و سپس گزینه “create partition” را انتخاب کنید تا یک پارتیشن دیگر در هارد دیسک ایجاد شود و سپس بر روی “Apply” کلیک کنید تا تغییرات ایجاد شود.

خودشه! تمام شد ، اینگونه است که می توانید بدون فرمت کردن یک هارد دیسک را پارتیشن بندی کنید.

۳. با استفاده از EaseUS Partition Master

EaseUS Partition Master یکی از نرم افزارهای پیشرو در زمینه مدیریت پارتیشن دیسک است که برای سیستم عامل ویندوز در دسترس می باشد. نکته جالب در مورد EaseUS Partition Master این است که به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی پارتیشن های دیسک ایجاد کرده و فضای ذخیره سازی داده ها را مدیریت کنند. در اینجا نحوه استفاده از EaseUS Partition Master برای مدیریت پارتیشن های دیسک خود در ویندوز آورده شده است.

مرحله ۱. اول از همه ، EaseUS Partition Master را روی رایانه ویندوز خود از دانلود و نصب کنید.

 مرحله ۲. پس از اتمام ، نرم افزار را راه اندازی کنید و صفحه ای مانند زیر را مشاهده خواهید کرد.

مرحله ۳. برای ایجاد یک پارتیشن جدید ، باید پارتیشن های موجود را تغییر اندازه دهید. بنابراین ، بر روی پارتیشن مورد نظر خود کلیک راست کرده و گزینه “Resize/Move” را انتخاب کنید.

مرحله ۴. اکنون اندازه را مطابق نیاز خود تنظیم کنید. حال باید پارتیشن مورد نظر را به فضای بدون مکان بکشید.

مرحله ۵. پس از اتمام ، بر روی “Unallocated Space” کلیک راست کرده و “Create” را انتخاب کنید.

مرحله ۶. اکنون باید بخش پارتیشن ، برچسب ، نام درایو ، فایل سیستم و غیره را تنظیم کنید ، پس از اتمام ، بر روی دکمه “Ok” کلیک کنید تا پارتیشن ایجاد شود.

کار تمام شد! اینگونه است که می توانید از EaseUS Partition Master برای پارتیشن کردن یک هارد دیسک بدون فرمت بندی استفاده کنید.

پارتیشن بندی ویندوز ۱۰ بدون حذف اطلاعات

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مربوط به سیستم عامل، به پارتیشن بندی ویندوز ۱۰ پس از ریکاوری مموری کارت مرتبط می‌شود که ممکن است برای برخی کاربران دردسر ساز باشد. حساسیت کار به اطلاعاتی برمی‌گردد که ممکن است بر روی هارد دیسک شما باشد. همان طور که می‌دانید هارد درایو یا هارد دیسک محل نگهداری اطلاعات و دیتا در کامپیوتر و لپ‌تاپ شما می‌باشد.

توجه داشته باشید که اگر اطلاعاتی روی هارد شما نباشد، کار بسیار ساده و بدون ایجاد نگرانی انجام می‌شود. حتی می‌توانید کار خود را مرحله به مرحله چندین بار تکرار نمایید. مقاله امروز آموزش کاملی درباره‌ی روش‌های حذف، اضافه، کم یا زیاد نمودن حجم درایو در ویندوز ۱۰ می‌باشد.

نکته‌ای مهم در مورد پارتیشن بندی

هنگامی که شما اقدام به پارتیشن بندی هارد می‌کنید، اگر درایوهای ساخته شده‌ی شما Primary باشد، باید توجه داشته باشید که مجموع این پارتیشن‌های Primary نباید از عدد ۳ بیشتر باشد. چرا که با دنبال کردن مراحل زیر حین ساخت پارتیشن چهارم، اخطاری دریافت خواهید کرد که هارد شما از حالت Active خارج شده و به Dynamic تغییر ماهیت می‌دهد و ویندوز شما عملاً غیرقابل استفاده خواهد شد.

در صورت بروز چنین مشکلی شما مجبور می‌شوید تا کل هارد خود را فرمت کنید. پس توجه داشته باشید که پس از ساخت سه پارتیشن در حالت Primary، چهارمین پارتیشن شما باید در حالت Logicaly ساخته شود.

 شیوه پارتیشن بندی ویندوز ۱۰

۱. روی منوی استارت کلیک راست کنید و گزینه Disk managment را برگزینید.

۲. صبور باشید تا پنجره Disk Managment برای شما به نمایش دربیاید. در قسمت میانی صفحه، درایوهای شما به شکل گرافیکی به نمایش درخواهد آمد. اگر در هنگام نصب ویندوز تنها یک درایو ایجاد نموده‌اید، می‌بایست درایو را انتخاب نمایید و آن را تقسیم کنید.

جهت انجام این کار، روی یکی از درایوهای به نمایش درآمده به صورت گرافیکی، کلیک راست کرده و گزینه Shrink volume را انتخاب نمایید. برای اقدام درست، به تصویر زیر توجه کنید.

۳. پس از انتخاب گزینه Shrink Volume پنجره‌ای باز خواهد شد که در آن از شما خواسته می‌شود تا حجم درایو جدید خود را که در حال ساخت آن هستید مشخص نمایید. توجه کنید که مقدار حتماً باید به مگابایت وارد شود.

برای مثال عدد ۱۰۲۴ مگابایت در واقع یک گیگابایت یا (۱GB) می‌باشد. حال اگر می‌خواهید فضای درایو جدید شما ۳۰ گیگابایت باشد، باید این رقم را در ۱۰۲۴ ضرب نمایید و حاصل ضرب را در پنجره مدنظر وارد کنید و گزینه Shrink را بزنید.

۴. اکنون بعد از انتخاب گزینه Shrink یک درایو یا همان پارتیشن جدید برای شما تولید شده است که به دلیل خام بودن نیاز داریم تا آن را یک بار Format کنیم. نام این درایو باید از حروف A تا Z انتخاب شود. برای انجام این کار روی پارتیشن خام کلیک راست کنید و گزینه new simple volume را برگزینید. این کار را می‌توانید بر اساس موارد به نمایش درآمده در تصویر زیر انجام دهید.

۵. در این مرحله باید دوبار روی گزینه Next کلیک نمایید تا صفحه‌ی زیر برای شما به نمایش دربیاید. در محیط بالای صفحه از لیست کشویی نام درایو را انتخاب نمایید. برای مثال نام درایو را k انتخاب کرده و گزینه Next را انتخاب کنید. تصاویر زیر را با دقت مشاهده نمایید.

۶. در صفحه جدید باز شده، از قسمت لیست کشویی گزینه NTFS را انتخاب کرده سپس از لیست کشویی دومی که به نمایش درآمده، گزینه Defaults را انتخاب نمایید. در بخش Volume Lable می‌توانید نامی برای درایو مورد نظر تایپ نمایید.

پس از تایپ نام مدنظر، مربع نخست را که در آن عبارت Perform a quick format به نمایش درآمده را چک مارک یا علامت‌دار کنید و در نهایت گزینه Next را انتخاب نمایید. تصویر زیر می‌تواند شما را در انجام این کار یاری کند. در آخر روی کلید Finish کلیک نمایید.

روش حذف کردن پارتیشن در ویندوز ۱۰

اگر قصد دارید یک پارتیشن را حذف کنید، تنها باید روی پارتیشن مدنظر راست کلیک کرده و گزینه Delete volume را بزنید.

پیغامی برای شما ظاهر خواهد شد که حاوی هشدار زیر است. این پیغام هشدار می‌دهد که اگر می‌خواهید پارتیشن را حذف کنید، باید بدانید که اطلاعات مربوط به آن نیز حذف خواهند شد. اگر با این مورد مشکلی ندارید گزینه yes را انتخاب نمایید.

حالا می‌خواهیم حجم حذف شده را به حجم پارتیشنی که از آن یک قسمت خاص را جدا کرده بودیم برگردانیم. برای انجام این کار، کافی است روی پارتیشن اصلی راست کلیک کنیم و گزینه‌ی Extend Volume را انتخاب نماییم.

در نهایت یک پنجره برای شما به نمایش درخواهد آمد که باید تا آخرین مرحله بدون اعمال هیچ گونه تغییراتی گزینه Next را تا انتها انتخاب نمایید.

در مقاله بالا به شیوه صحیح پارتیشن بندی ویندوز ۱۰ پرداختیم. خوب است بدانید که با دنبال کردن مراحل بالا به شکل دقیق و کامل، در حین انجام پارتیشن بندی دچار مشکل نخواهید شد چرا که همه چیز به شکل دقیق و جزئی برای شما شرح داده شده است.

پارتیشن بندی درایوهای رایانه بدون پاک شدن اطلاعات با EASEUS Partition + دانلود

برای شما هم پیش آمده است که بخواهید فضایی را از یک درایو کم کرده و به درایو دیگر اضافه کنید و یا اینکه یکی از درایوهای شما حجم زیادی دارد و زیاد از آن درایو استفاده نمی کنید و می خواهید از این درایو کم کنید و در درایوی دیگر که نیاز به حجم دارد اضافه کنید در اینجا با یک مشکل دیگر روبه رو می شوید که چگونه این حجم را کاسته و به درایو دیگری اضافه کنید. یا نه در سیستم خود اطلاعاتی دارید که نمی خواهید آن را از دست بدهید و ترس از آن دارید که به خاطر ویروسی شدن سیستم آنها را از دست بدهید.

در بعضی مواقع هم اطلاعاتی به هر دلیلی حذف می شود و می خواهید آن را برگردانید ولی نمی دانید باید از چه نرم افزاری استفاده کنید. اگر در چنین شرایطی قرار بگیرید چاره را در چه می بینید؟ اولین چیزی که به ذهن شما می رسد نرم افزار رایگان می باشد. تنها چیزی که به ذهنتان میرسد این است  که یک نرم افزاری پیدا کنید که چنین قابلیتی داشته باشد که تمام این موارد را بصورت یکجا داشته باشد.

EASEUS Partition نرم افزاری قدرتمند در زمینه مدیریت بر پارتیشن ها و فضای هارد دیسک می باشد. به کمک این نرم افزار که از صفحه دریچه فناوری اطلاعات دانلود می کنید کاربران قادر خواهند بود تا با استفاده از ابزارهای موجود در برنامه هارد دیسک خود را پارتیشن بندی نموده و میزان فضای آن را مدیریت نمایند. در این نرم افزار کاربران می توانند بدون ایجاد مشکلات برای اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد اقدام به تغییر اندازه درایوهای خود نمود و حجم فضای دلخواه را به آن ها اضافه و کم کنید.

همچنین می توانید از فایل های خود بکاپ بگیرید و یا حتی فایل های که حذف شده اند را بازیابی کنید. یکی از قابلیت های خوبه این نرم افزار این است که می توانید اطلاعات و یا فایل های خود را از طریق دو سیستم با یکدیگر به اشتراک بگذارید. این نرم افزار کاملا رایگان می باشد. توانایی پارتیشن بندی هارد دیسک، قابلیت تغییر حجم ظرفیت یک درایو بدون صدمه زدن به اطلاعات و محتوای آن درایو، قابلیت دسترسی به نرم افزار به صورت کاملا گرافیکی در بوت سیستم، قابلیت ادغام دو درایو از هارد دیسک با یکدیگر از ویژگی های این نرم افزار قدرتمند می باشد.

دکمه بازگشت به بالا