اقتصادیبرترینهای کسب و کار

از کجا بفهمیم لپ تاپ ایسوس شارژ شده

اهمیت باتری و شارژ لپ تاپ

زمانی که یک کامپیوتر را خریداری می کنیم، معمولا تنها به و کیفیت آن، قدرت سیستم با توجه به مدل دستگاه و قابلیت هایی که دارد و … توجه می کنیم و بحث باتری کمتر مطرح می شود. اما در خصوص خرید لپ تاپ، برخلاف ، این موضوع متفاوت است و برای کاربران مشخصات باتری و قدرت آن نیز مد نظر خواهد بود.

قیمت لپ تاپ ایسوس .باتری لپ تاپ با توجه به این که چطور از آن استفاده می شود می تواند در یک بازه زمانی مشخص شارژ نگه دارد. میزان نگهداری شارژ لپ تاپ برای کاربران از جهات مختلفی اهمیت دارد. خصوصا کاربرانی که نیاز دارند از دستگاه خود برای مدت زمانی طولانی در خارج از خانه یا محل کار استفاده کنند، یا این که دسترسی راحتی برای استفاده از پریز برق ندارند، این که لپ تاپ چقدر شارژ نگه می دارد اهمیت زیادی دارد. حال اول ببینیم چه عواملی می تواند روی میزان نگهداری شارژ در لپ تاپ ها موثر باشد.

توانایی نگهداری شارژ در لپ تاپ ها به چه عواملی بستگی دارد؟

برای پاسخ به این سوال که لپ تاپ چقدر شارژ نگه می دارد، باید به چندین عامل اشاره کرد:

  • اول از همه این که چه مدت از خرید لپ تاپ و کار با آن می گذرد
  • مدل لپ تاپ چیست و از چه برندی است
  • ظرفیت لپ تاپ چقدر است
  • برنامه ها و نرم افزارهایی که روی سیستم نصب هستند
  • نحوه استفاده و کار با دستگاه به چه صورت است

سن باتری لپ تاپ و مدت زمانی که از خرید دستگاه می گذرد

اولین مشخصه ای که می تواند روی میزان توانایی لپ تاپ در نگه داری شارژ تاثیر داشته باشد، سن باتری و مدت زمانی است که از خرید لپ تاپ می گذرد. طبیعتا هر چه دستگاه نوتر و جدیدتر باشد، توانایی آن در نگه داشتن شارژ نیز بیشتر است. با گذشتن از زمان خریداری لپ تاپ یا استفاده زیاد از آن، قطعا توانایی لپ تاپ در نگه داشتن شارژ نیز کاهش می یابد و عمر باتری کمتر می شود.

مدل لپ تاپ چیست و به چه برندی تعلق دارد؟

لپ تاپ ایسوس در آمازون .یکی دیگر از عوامل موثر در میزان نگه داری شارژ لپ تاپ، مدل و برند دستگاه است. در برخی برندها تمرکز بیشتری روی باتری و دوام شارژ می شود و حتی می توان گفت که این مورد در بین برخی برندها به عاملی برای رقابت و پیشرفت در طراحی لپ تاپ ها تبدیل شده است. از طرفی برخی برندها به مشکلاتی که در زمینه شارژ نگه داشتن یا دوام باتری شان معروف اند و به نوعی نقطه ضعف این برندها یا مدل هاست.

ظرفیت لپ تاپ چقدر است؟

خرید لپ تاپ ایسوس دیجیکالا .مورد دیگری که می تواند روی دوام باتری و این که لپ تاپ چند ساعت شارژ نگه می دارد موثر باشد، ظرفیت باتری مورد استفاده در لپ تاپ مورد نظر است. امروزه اکثر باتری های مورد استفاده در لپ تاپ ها از نسل جدید باتری های لیتیوم یونی هستند که در کل هم ماندگاری و قدرت بالاتری دارند و توان آنها بیشتر است. با این حال همین باتری ها نیز با ظرفیت های مختلفی در لپ تاپ ها مورد استفاده قرار گرفته اند.  توان باتری های مورد استفاده در لپ تاپ ها با سلول نشان می دهند و هر چه باتری یک سیستم تعداد سلول های بالاتری داشته باشد، توان آن نیز بیشتر است.

برنامه ها و نرم افزارهایی که روی سیستم نصب هستند

نوع برنامه هایی که روی سیستم نصب می شود و نرم افزارهای مورد استفاده در لپ تاپ نیز روی این که یک لپ تاپ چقدر شارژ نگه می دارد و این که توان و دوام باتری آن چقدر است تاثیر زیادی دارد. برنامه های سنگین قطعا میزان شارژ بیشتری مصرف می کنند. زمانی که برنامه های گرافیکی سنگین با سیستم اجرا می شود، قطعا میزان مصرف باتری و نگهداری شارژ کمتر می شود. توان باتری در اجرای برنامه های سنگین و میزان شارژدهی باید در موارد مختلفی مانند یا ارتقای سیستم نیز مد نظر قرار بگیرد. برای مثال زمانی که یک کاربر قصد برای لپ تاپ خود را دارد و می خواهد گرافیک آن را ارتقا دهد، بهتر است توان دستگاه و کارایی باتری آن را نیز در نظر بگیرد.

نوع استفاده و نحوه کار با لپ تاپ

در نهایت این که لپ تاپ تا چند ساعت شارژ نگه می دارد تا حدود زیادی به این بستگی دارد که چطور از سیستم استفاده می شود، تا چه میزان نکات کار با لپ تاپ یا اصول نگهداری از آن رعایت می شود و این که از سیستم برای چه کارهایی استفاده می شود. قطعا زمانی که با لپ تاپ فیلم می بینیم یا بازی ها و برنامه های سنگینی را با آن اجرا می کنیم، مدت زمان نگهداری شارژ نیز کاهش می یابد و باتری زودتر از حالت معمول تخلیه می شود.

چه زمانی لپ تاپ را به شارژ بزنیم؟

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است بگوییم چه زمانی و روی چه درصدی از شارژ بهتر است لپ تاپ را به شارژ متصل کنیم.  بهترین حالت برای شارژ لپ تاپ این است که آن را روی درصد 40 تا 80 نگه داریم. از این رو بهتر است در صورتی که شارژ دستگاه به زیر 40 درصد رسید آن را به شارژ وصل کنیم. با این حال باز هم این که کی لپ تاپ را شارژ کنیم بستگی به مدل و ساختار لپ تاپ نیز دارد. ممکن است هر برندی برای مدل های مختلف خود یک پروتکل مشخص داشته باشد.

نکات مهم در شارژ باتری لپ تاپ چیست؟

کیفیت لپ تاپ های مختلف روی کیفیت و دوام باتری شان نیز تاثیر می گذارد و همین امر روی این که یک لپ تاپ چقدر شارژ نگه می دارد موثر خواهد بود. از طرفی نیز همه لپ تاپ ها با باتری هایی که قابل جدا شدن و خنک سازی هستند، عرضه نمی شوند. به این ترتیب چند نکته را باید در خصوص استفاده استاندارد از باتری و شارژر در نظر گرفت تا عمر باتری لپ تاپ بیشتر شود. برای مثال باید دید چه موقع لپ تاپ را شارژ کنیم یا این که از کجا بفهمیم لپ تاپ شارژ شده؟ این دست سوالاتی است که با پاسخ دادن به آنها می توان در کار با دستگاه عملکرد بهتری داشت و عمر باتری را تا حدود زیادی افزایش داد.

از این رو مهم ترین نکات برای کار با لپ تاپ و استفاده از باتری شامل موارد زیر می شود:

  • به هیچ عنوان اجازه ندهید که شارژ باتری لپ تاپ به صورت کامل تخلیه شود. بهترین حالت این است که سطح باتری همیشه بین 40 تا 80 درصد باشد و در صورتی که شارژ کم است، سریعا آن را به شارژ وصل کرد.
  • مطمئن شوید که لپ تاپ زیاد داغ نمی شود و فن خنک کننده آن نیز سالم است و به درستی عمل می کند.
  • تا حد امکان برنامه های پس زمینه سنگین را در سیستم ببندید و تنظیمات دستگاه را روی حالت کم مصرف قرار دهید
  • از شارژر استاندارد و اصلی خود لپ تاپ استفاده کنید
  • حتما برای شارژ لپ تاپ از محافظ استفاده کنید
  • لپ تاپ را در معرض گرما قرار ندهید

آیا کار کردن با لپ تاپ در حین شارژ شدن مشکل ساز می شود؟

بسیاری بر این باورند که مانند گوشی های هوشمند اگر با لپ تاپی که به شارژ متصل است نیز کار کنیم، اشتباه است و می تواند به آن آسیب برساند. اما در خصوص لپ تاپ ها، خصوصا لپ تاپ های نسل جدید که از باتری های جدا نشدنی و لیتیوم یونی بهره می برند، کار با دستگاه در زمانی که به شارژ وصل است هیچ ایرادی ندارد. با این حال به صورت کلی هر بار که یک باتری شارژ می شود طول عمر آن نیز کاهش می یابد. اما شارژ شدن سیستم ارتباط و مانعی برای کار کردن با آن نیست. دستگاه ‌های مدرن از کنترل ‌کننده‌ های الکترونیکی استفاده می ‌کنند که وقتی باتری پر است، شارژ را متوقف می ‌کنند.

چقدر طول میکشه لپ تاپ شارژ شود؟

یکی از دیگر از نکات مد نظر کاربران مدت زمانی است که یک لپ تاپ برای شارژ شدن نیاز دارد. برخی اوقات به دلایل مختلفی این مدت زمان طولانی تر شده و برخی فکر می کنند که لپ تاپ شارژ نمیشه یا این که به کندی فرایند شارژ شدن صورت می گیرد.

مدت زمانی که طول می کشد تا شارژ لپ تاپ کامل شود معمولا به چند عامل بستگی دارد. این که لپ تاپ نو باشد یا کهنه، سن باتری و سلامت آن چقدر است، شارژر و آداپتور لپ تاپ در چه شرایطی است، برند و مدل لپ تاپ و نوع باتری مورد استفاده در آن، همگی می تواند روی مدت زمانی که طول می کشد تا شارژ لپ تاپ کامل شود موثر باشد. در برخی لپ تاپ ها نیز مدت زمان لازم برای شارژ شدن کامل سیستم نمایش داده می شود.

با این حال این مدت زمان می تواند در یک سیستم در شرایط مختلف متفاوت باشد. زمانی که لپ تاپ روشن باشد یا در حال استفاده، معمولا مدت زمان لازم برای شارژ شدن کامل آن بیشتر از حالت معمول خواهد بود. اما در زمانی که سیستم کمترین کار ممکن را انجام می دهد، مدت زمان شارژ شدن آن بسیار کوتاه تر و سریع تر خواهد بود. برای مثال زمانی که لپ تاپ خاموش است، زودتر از هر زمانی شارژ آن کامل می شود. نکته مهم دیگر در مدت زمانی که طول میکشد تا یک لپ تاپ شارژ شود، اندازه باتری و میزان ولتاژ آن است. برخی از باتری ‌ها می ‌توانند ولتاژ بیشتری نسبت به بقیه داشته باشند و باتری‌ هایی با ولتاژ بزرگتر معمولاً زمان بیشتری برای پر کردن مجدد نیاز دارند.

شارژ شدن بیش از حد لپ تاپ

نکته مهم دیگری که بسیاری از کاربران در خصوص آن وسواس دارند، شارژ شدن بیش از حد لپ تاپ است. از طرفی برخی به اشتباه فکر می کنند که با شارژ شدن کامل و بیش از حد لپ تاپ، دستگاه مدت زمان بیشتری شارژ نگه می دارد که این کاملا غلط است. اما سوال مهم تر است که آیا شارژ بیش از حد می تواند روی کیفیت و عملکرد باتری نیز تاثیر منفی بگذارد یا خیر؟ در مورد باتری های قدیمی این امکان وجود داشت که شارژ شدن بیش از حد دستگاه و متصل بودن طولانی مدت آن به جریان برق روی باتری تاثیر منفی بگذارد. اما در مورد باتری های جدید این امر صدق نمی کند و ساختار آنها به نحوی است که بعد از کامل شدن شارژ و به محض رسیدن به 100 درصد، شارژ آن متوقف می شود و تا زمانی که ولتاژ به زیر سطح معینی نرسد، دوباره شروع به کار نخواهد کرد. در نتیجه خطر شارژ شدن بیش از حد برای لپ تاپ های جدید وجود ندارد. همین مورد در تعیین و نیز اهمیت زیادی دارد و معمولا یکی از گزینه های مهم خریداران لپ تاپ توانایی دستگاه در نگه داری شارژ است.

آیا باید قبل از شارژ مجدد باتری را کاملا خالی کنم؟

این یکی دیگر از سوالات رایج در مورد شارژ باتری لپ تاپ است. پاسخ این است (همانطور که از سوال بالا می توانید حدس بزنید) خیر. اکثر باتری ‌های لپ ‌تاپ های نسل آخر یا لیتیوم یون یا لیتیوم پلیمری هستند و به همین دلیل، به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که بتوانند در بسیاری از چرخه‌ های شارژ مقاومت کنند. همان طور که در بالا گفته شد، ثابت نگه داشتن لپ‌ تاپ به برق لزوماً به باتری شما آسیب نمی ‌زند. از آن جایی که باتری‌ های لپ ‌تاپ دارای تعداد محدودی از چرخه ‌های شارژ-دشارژ هستند، این که اجازه دهید حتما شارژ باتری کاملا تخلیه شود، این امر می تواند روی طول عمر مفید باتری تاثیر منفی داشته باشد.

آیا باید لپ تاپم را همیشه به برق بگذارم؟

این سوالی است که برای دارندگان لپ تاپ زیاد مطرح می شود و پاسخ یک «نه» کاملاً ساده است. برای استفاده بهینه از باتری و برای استفاده حداکثری از باتری لپ تاپ خود، شارژ نگه داشتن آن بین 40 تا 80 درصد به عنوان بهینه در نظر گرفته شده است. با این حال، باتری‌ های لیتیومی نسل جدید در چرخه ‌های شارژ کامل بهتر عمل می ‌کنند، بنابراین اجازه ندادن آن به زیر 40 درصد برسد، قانون کلی خوبی است. و، به دلیل اصلی دیگری نمی‌خواهید آن را همیشه در حال شارژ نگه دارید – انجام این کار می‌تواند باتری را در برخی مدل‌ها بیش از حد داغ کند، که اولین چیزی است که می‌خواهید از آن اجتناب کنید. گفته می‌شود، در بسیاری از مدل‌های لپ‌تاپ، هنگامی که باتری 100٪ شارژ شود، منبع تغذیه باتری قطع می‌شود، بنابراین شارژ نگه داشتن آن پس از آن زمان اضافی است و در بیشتر موارد به باتری آسیبی نمی‌رساند.

 

مدت زمانی که طول میکشه لپ تاپ شارژ بشه به چه عواملی بستگی داره؟

این موضوع که چقدر طول میکشه لپ تاپ شارژ شود به چند مورد بستگی دارد؛ اول این که نوع باتری به کار رفته در لپ تاپ چیست، دوم این که نوع شارژری که برای لپ تاپ استفاده می شود از چه نوع و با چه کیفیتی است، آیا از لپ تاپ در حین شارژ شدن استفاده می شود یا خیر و در نهایت این که آیا لپ تاپ مورد نظر از فناوری شارژ سریع بهره مند است یا خیر.

خلاصه

باتری های لپ تاپ معمولاً فقط بین 2 تا 4 سال عمر می کنند که حدود 1000 بار شارژ می شود. با این حال، چند فاکتور وجود دارد که تعیین می‌کند باتری تا چه مدت دوام می ‌آورد تا در نهایت قابلیت و توانایی خود را از دست بدهد. این موارد شامل گزینه های زیر می شود:

  • ماده ای که باتری لپ تاپ از آن ساخته شده است
  • چقدر از لپ تاپ استفاده می کنید
  • تا چه حد لپ تاپ را شارژ می کنید
دکمه بازگشت به بالا