بین المللی

خاطرات جالب آبه از رهبران جهان: اوباما گپ دوستانه نداشت/ ترامپ مانند بقیه رهبران آمریکا نبود

هفت ماه پس از کشته شدن شینزو آبه، در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، کتاب خاطراتی از او منتشر شده که این اظهارات را نسبت به شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین مکتوب کرده است.

در این کتاب نوشته شده است: شی هیچ فایده‌ای را در حزبی که قدرت سیاسی ندارد، نمی‌دید.

این کتاب شامل جزئیات گفت‌وگوهای شینزو آبه با رهبران جهان از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که او را “به طرز غیرقابل عجیبی دوستانه” توصیف کرده بود، است. این کتاب همچنین به گفت‌وگوهای شینزو آبه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا خصوصا درباره گلف اشاره می‌کند.

طبق این کتاب، ترامپ عادت داشت با آبه درخصوص سیاست گفت‌وگو و رایزنی کند. تماس‌های آن‌ها اغلب یک ساعت یا حتی بیشتر طول می‌کشید. گاه از موضوعات اصلی دور می‌شدند و این نخست‌وزیر فقید ژاپن مجبور می‌شد تا بحث را به سمت مسائل دیپلماتیک بازگرداند.

به گفته آبه در این کتاب، اکثر روسای جمهور ایالات متحده آمریکا خودشان را “رهبر دنیای غربی” می‌دیدند اما ترامپ از برعهده داشتن چنین مسئولیتی گله می‌کرد. ترامپ اصلا به این موضوع فکر نمی‌کرد که آمریکا، غرب را باید برای تغییر رفتار چین و روسیه یکپارچه کند.

آبه در کتابش ذکر کرده: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا فقط درباره کار حرف می‌زد و هرگز گپ‌های دوستانه نداشت. اوباما بسیار به جزئیات اهمیت می‌داد و ایجاد روابط دوستانه با او برای من سخت بود اما هیچ مشکلی در کار کردن با او نداشتم.

شینزو آبه در ادامه کتابش مون جائه-این، رئیس‌جمهوری سابق کره جنوبی را به استفاده از “احساسات ضد ژاپنی” متهم کرده و نوشته است که این اقدامات به این دلیل بوده تا رئیس‌جمهور کره جنوبی دولت خودش را راضی و خوشحال نگه‌دارد.

این نخست وزیر سابق ژاپن همچنین به آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان گفته بود که به دلیل مناقشات ارضی میان توکیو و مسکو، حاضر نیست تحریم‌هایی را علیه روسیه به دلیل حمله‌اش به کریمه در سال ۲۰۱۴ وضع کند.

شینزو آبه، که در سن ۶۷ سالگی درگذشت، برای ژاپن یک چهره تعیین‌کننده و گاه تفرقه‌انگیز بود، این کشور در طی دو دوره ریاست‌جمهوری او از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰، رکود اقتصادی و افزایش قدرت چین را تجربه کرد. او در حوزه امنیت سخت‌گیر و در حوزه مالی آرام، مدافع اتحاد ژاپن با ایالات متحده و مدافع حفظ نظم جهانی پس از جنگ بود.

311311

دکمه بازگشت به بالا