برترینهای کسب و کارعمومی

مزایای سرور اختصاصی لینوکس ایران

شاید تصور کنید که سرورها فقط توسط توسعه دهندگان وب و یا افرادی که وب سایت دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما بهتر است بدانید که امروزه سرورها برای بسیاری از کارهای روزمره هم مورد نیاز هستند. به‌عنوان مثال شما حتی برایِ انجامِ بازی آنلاین نیز به سرور نیاز دارید. اما آنچه که باعث نگارش این مطلب شد، نکاتی است که در خرید سرور باید به آن توجه کنید، از نوع سرور گرفته تا سیستم عامل نصب شده بر روی آن و … از جمله نکات مهمی است که در انتخاب سرور نقش مهمی دارند. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم در موردِ سرور اختصاصی لینوکس ایران صحبت کنیم و به نکاتی بپردازیم که شاید تا این لحظه نمی‌دانستید.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی به سروری گفته می‌شود که تمامی منابع آن، چه منابعِ سخت افزای مانندِ هارد، CPU، گرافیک، RAM و … و چه پهنای باند آن تنها به یک شخص واگذار می‌شود. این سرورها از قدرت بالایی برخوردار هستند و عموماً توسط افرادی استفاده می‌شوند که یا توسعه دهنده‌ی وب هستند و می‌خواهند پروژه‌های مختلفی را بر روی سرور اجرا کنند و یا گیمر هستند و برای اجرای بازی آنلاین به منابع بالا نیاز دارند.

اگر چه قیمت این نوع از سرورها معمولاً از سرورهای دیگر مانند سرور اشتراکی، سرور مجازی و یا سرور ابری بالاتر است، اما به هر حال در برخی موارد شما چاره‌ی دیگری جز انتخاب سرور اختصاصی نخواهید داشت.

سیستم عامل سرور

نکته‌‌ی دیگری که در انتخاب و خرید سرورها باید مدنظر قرار داد، سیستم عاملی است که بر روی سرور نصب شده است. استفاده از دو سیستم عامل لینوکس (با توزیع‌های مختلف آن) و همچنین سیستم عامل ویندوز بر روی سرور معمول است.

آنچه شما را در نهایت به انتخابِ نهایی سیستم عامل سرور می‌رساند، نوعِ نیاز شما و کارکردی است که از سرور انتظار دارید. اما به‌طور کلی باید در نظر داشته باشید که سیستم عامل لینوکس همیشه سطح بالاتری از امنیت را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این موضوع به‌دلیلِ ساختار سیستم عامل لینوکس است. اما در عوض در صورتی‌که قصد داشته باشید تا از نرم‌افزارهای ویژه‌ی شرکت Microsoft مانند Office بر روی سرور خود استفاده کنید، چاره‌ای ندارید جز اینکه از سیستم عامل ویندوز استفاده کنید.

با توجه به توضیحات ارائه شده، به‌طور معمول استفاده از سیستم عامل لینوکس با انواع توزیع‌های آن بر روی سرورها متداول‌تر است.

3 مزیت مهم در استفاده از دیتاسنتر ایران

همانطور که در مقاله ی  چرا استفاده از سرور اختصاصی لینوکس مهم است؟  گفتیم، سرورها در فضاهایی با نامِ دیتاسنتر قرار دارند. این دیتاسنترها می‌توانند در هر کشوری قرار گرفته باشند. در شرایط کنونی، استفاده از سرور ایران می‌تواند یک گزینه‌ی ایده‌آل برای بسیاری از مقاصد باشد. از جمله مزایای استفاده از دیتاسنتر ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-    فعال بودن دائمی، حتی در موارد اختلال در اینترنت بین‌الملل

مشکل اکثر سرورهای خارج از کشور این است که در هنگامِ اختلال در اینترنت بین‌الملل، دسترسی به آنها نیز قطع می‌شود. بنابراین در صورتی‌که وب سایت خود را بر روی سرورهای خارجی قرار داده باشید، کاربران داخل کشور در این مواقع نمی‌توانند به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند.

2-    تجربه‌ی لود سریع‌تر صفحات وب سایت

اگر از سرور اختصاصی ایران برای وب سایت خود استفاده کنید، کاربران حینِ کار با وب سایت شما، سرعتِ بیشتری را در لود صفحات وب سایت تجربه خواهند کرد. این موضوع به‌ این دلیل اتفاق می‌افتد که هر چه محل دیتاسنتر سرور به کلاینت یا همان کاربر نزدیک‌تر باشد، سرعت وب سایت نیز به‌صورت کاملاً منطقی افزایش خواهد یافت.

3-    عدم وجود قانون کپی رایت

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب سرورهای ایران، عدم رعایت قانون کپی رایت است. در صورتی‌که بخواهید بر روی سرورهای خارج از کشور نرم‌افزار و یا سیستم عاملی مانند ویندوز را قرار دهید، به‌دلیل وجود قانون کپی رایت، هزینه‌ی آن برای شما افزایش چشمگیری خواهد یافت.

جمع‌بندی

تکنولوژی اینترنت، امروزه موجب تحول بسیاری از کسب و کارها شده است. در صورتی‌که بخواهید از این تکنولوژی برای اهداف مختلف استفاده کنید، احتمالاً داشتن یک سرور برای شما ضروری خواهد بود. بنابراین توجه به نکات مختلف در انتخاب بهینه‌ی سرور نقش تعیین کننده دارد. به همین دلیل در این مقاله در مورد سرور اختصاصی لینوکس ایران و مزایای استفاده از آن صحبت کردیم.

سؤالات متداول

1-    استفاده از چه سیستم عامل‌هایی بر روی سرورها عمومیت دارد؟

به‌طور معمول از دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس (شامل تمامی توزیع‌های معتبر آن) بر روی سرورها استفاده می‌شود.

2-    دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر به محل قرارگیری سرورها گفته می‌شود. دیتاسنتر را می‌توانید مانند یک اتاق بسیار بزرگ و مجهز تصور کنید که تعداد بسیاری زیادی کامپیوتر که هر یک از آنها یک یا چند سرور را تشکیل می‌دهند، در آن قرار گرفته است.

3-    سرور ایران یعنی چه؟

سرور ایران به سروری گفته می‌شود که دیتاسنتر آن در یکی از شهرهای ایران و به‌طور معمول در تهران قرار گرفته باشد.

دکمه بازگشت به بالا