برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

صفرتاصد روش نگهداری ماهی زبرا + تغذیه و بیماری ها

مشخصات کامل ماهی زبرا دانیو شرایط نگهداری، تولید مثل و خصوصیات رفتاری

ماهی زبرا دانیو، نام علمی Danio rerio است و برای پرورش در آکواریوم‌ها بسیار محبوب است. این ماهی از خانواده ماهیان کپوریان بوده و اصلی‌ترین ویژگی آن، رنگ‌های خاص و جذاب آن است که به راحتی قابل تشخیص هستند. دانیو یکی از آسان‌ترین ماهیان آکواریومی برای نگهداری است. خرید پمپ فواره مناسب برای آکواریوم نیز در نگهداری این ماهی بسیار اهمیت دارد.

شرایط نگهداری ماهی زبرا دانیو

این ماهی‌ها با شرایط آبی مناسب بسیار سازگار هستند و توانایی زیادی در تحمل مقادیری از آمونیاک، نیتریت و نیترات زیاد در آب را دارند. معمولاً ماهی دانیو در آب‌های با درجه حرارت 22-26 درجه سانتی‌گراد زندگی می‌کند. همچنین، این ماهی باید در یک محیط با pH بین 6.5 تا 7.5 و درجه سختی آب بین 5 تا 15 درجه GH نگهداری شود. زبرا دانیو از نظر رفتاری و اجتماعی، به ماهیان گروهی تعلق دارد و باید در گروه‌های حداقل ۵ تا 6 نفر نگهداری شود.

برای ایجاد یک محیط آکواریوم مناسب برای این ماهی ، باید به فضای آکواریوم، تهویه، روشنایی و دکوراسیون مناسب توجه کرد. در کل، این نوع ماهی یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ماهیان آکواریومی است و به دلیل سازگاری آسان و رنگ‌های جذابش، برای هر سطحی از آکواریومداران مناسب است. همچنین، دانیو به طور عمده از نظر تأثیرات زیست محیطی بسیار مطلوب است و از آن به عنوان یک آبزی آزمایشگاهی در مطالعات بیولوژیکی و ژنتیکی استفاده می‌شود. در مورد تهویه، زبرا دانیو به یک محیط آکواریوم با جریان قوی احتیاج دارد. برای تأمین این خواسته، می‌توانید از پمپ هوا، فیلتر و یا ماهیچه‌های جریان آب استفاده کنید.

روشنایی نیز برای این ماهی بسیار مهم است. بهتر است از نور ملایم و غیرمستقیم استفاده شود تا از خطر تحریک و خطر دریافت نور شدید جلوگیری شود. در مورد دکوراسیون آکواریوم، می‌توانید از گیاهان آکواتیک و سایر دکوراسیون‌های مربوط به آکواریوم استفاده کنید تا به محیط زیباتری تبدیل شود. همچنین، نگهداری و جایگاه گذاری دکوراسیون‌ها باید با توجه به اینکه این نوع ماهی به اجتماع و گروهی بودن علاقه دارد، به گونه‌ای صورت پذیرد که برای آن‌ها فضای مناسبی فراهم شود. در کل، ماهی زبرا دانیو، یکی از محبوب‌ترین ماهیان آکواریومی است که به دلیل سازگاری آسان، رفتار اجتماعی، رنگ‌های جذاب و تاثیرات مثبت زیست محیطی، برای هر سطحی از آکواریومداران مناسب است. با رعایت نکات لازم در نگهداری، می‌توانید از این ماهی زیبا و جذاب برای آکواریوم خود لذت ببرید.

غذای ماهی زبرا دانیو

ماهی زبرا دانیو به عنوان یک ماهی آکواریومی، به رژیم غذایی بسیار متنوعی نیاز دارد. این ماهی اغلب به شکل خشک شده و همچنین تازه مانند کرم خاکستری، پودر ماهی و ماهی جوجه‌ای تغذیه می‌شود. غذای خشک برای ماهی زبرا دانیو می‌تواند شامل فلاک و پودر دریایی باشد. همچنین، می‌توانید از ماهی خشک شده استفاده کنید که به صورت پلاکت‌های کوچک به فروش می‌رسدند. این نوع غذا به دلیل داشتن مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف، مناسب برای رشد و سلامتی ماهی زبرا دانیو است. در کل، برای تأمین نیازهای غذایی ماهی زبرا دانیو، بهتر است از رژیم غذایی متنوعی استفاده کرده و هر روز به اندازه معقولی غذا به این ماهی‌ها داده شود.

با توجه به اینکه ماهی زبرا دانیو یک ماهی سرگرمی و گروهی است، بهتر است غذاهای خشک و تازه را در دو محل مختلف در آکواریوم قرار دهید تا ماهی‌ها در طول روز بتوانند به آسانی تغذیه کنند. همچنین می‌توانید از تغذیه مکمل، از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی، برای تأمین نیازهای غذایی ماهی زبرا دانیو استفاده کنید. با رعایت نکات لازم در رژیم غذایی، می‌توانید از سلامت و رشد سالم ماهی زبرا دانیو لذت ببرید.

مشخصات علمی دانیو

نام عمومی : ماهی زبرا دانیو

نام علمی : Zebra Danio Danio rerio Brachydanio rerio

گونه های مشابه / نامهای دیگر : ندارد

اندازه : تا ۲ اینچ (۶ سانتی متر )

بومی : هندوستان

شرایط مخزن : مخزن گیاهکاری شده با فضای کافی برای شنا .

خصوصیات رفتاری : اجتماعی است و زندگی در گروه را می پسندد .

دما : 22-26 درجه سانتی گراد

شرایط شیمیایی : چندان به شرایط شیمیایی آب اهمیت نمی دهد ولی آب سبک و کمی اسیدی برایشان ایده آل است .

رژیم غذایی : ماهی زبرا دانیو همه چیز خوار است.

بیشتر غذاهای آکواریومی را می پذیرد.

جنسیت : ماهی زبرا دانیو ماده ها دارای بدنی پرتر و شکمی برآمده ترند و کمی از نرها بزرگتر می شوند .

تولید مثل : یک جفت ماهی مولید آماده تخم ریزی را به آکواریومی گیاهکاری شده با گیاهان پربرگ با آب سبک انتقال دهید و دمای آب را بتدریج به حداکثر محدوده تحمل برسانید و بلافاصله پس از تخمریزی والدین را از مخزن خارج کنید .

تخمها پس از ۴۸ ساعت باز می شوند و الاروها را باید پس از اینکه کیسه زرداب آنها جذب شد با نوزاد میگو تغذیه کرد.

توضیح : ماهیهای مقاوم و فعال آبهای کم عمق هستند و ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری زیر سطح آب شنا می کنند .

این ماهیها را باید در گروه های کوچک خریداری کرد زیرا آنها در گروه از یکدیگر مراقبت می کنند تا در سلامت و شادابی بیشتری باشند.

تیره باله بلند آنها در رنگهای آلبينو طلایی یافت می شوند .

گهگاه در حمله به باله ماهیان دیگر بصورت گروهی متحد می شوند ولی این امر بسیار نادر است و عموما آنها اجتماعی و صلحجو هستند .

نحوه نگهداری ماهی زبرا در تنگ و آکواریوم

ماهی زبرا با نام علمی Danio rerio مشخص می‌شود و با نام‌های ماهی گوره خری و یا زبرا فیش نیز شناخته می‌شود. معمولا نگهداری ماهی زبرا در تنگ بسیار آسان و کم هزینه بوده و حتی برای مبتدیان در امر آکواریوم داری نیز مناسب است. در ادامه با شرایط نگه داری بهینه ماهی زبرا آشنا می‌شوید.

ماهی زبرا در آب های گرمسیری و آب شیرین زندگی می کنند. اندازه ی این ماهی که بومی بنگال و هندوستان است به اندازه ی ۴ سانتیمتر یا کمی بیشتر می رسد. برای اولین بار در سال ۱۹۰۵ این ماهی به اروپا برده شد. بین ماهی های تخم گذار آکواریومی، این ماهی یکی از معروفترین آنها به شمار می آید. ماهی های فعال و زرنگی هستند و به صورت دسته ای حرکت می کنند. بر روی بدن آنها خطوط افقی زیبایی شکل گرفته که رنگ بندی گورخری به این ماهی ها می دهد .این ماهی ها معمولاً مزاحم سایر ماهی ها نمی شوند. تشخیص برای نر و ماده در فصل تخم ریزی آسان است، زیرا ماده ها شکم بزرگی دارند. ماهی ماده روی بدن و به خصوص باله ی دمی رنگ زرد بیشتری نسبت به ماهی زبرا نر دارد.

این ماهی ها با حرکت جمعی با بدن های گورخری دارای نوارهای خوش رنگ از جمله زیباترین ماهی های آکواریومی هستند. زبرا ماهی ماهی صلح جویی است که صاحب خود را می شناسد و او را دوست دارد. این ماهی کوچک و دوست داشتنی از جنب و جوش زیادی بر خوردار بوده و معمولا در دسته های ۳ تا ۵ تایی نگهداری می گردد. زبرا فیش به علت تحمل تغیرات شدید آب آکواریوم انتخاب مناسبی برای مبتدیانی که هنوز آشنایی کامل با نگهداری از آکواریوم را ندارند محسوب می گردد.

این ماهی زیبا را حتی می توان بدون استفاده از بخاری های رایج آکواریوم نگهداری نمود. دانیو زبرا که علاقه زیادی به خوردن حشرات دارد بار ها در کشور های آمریکای جنوبی برای کنترل لارو های پشه به کار گرفته شده است . در حال حاضر و با کمک علم ژنتیک انواع فلورسنت دار این ماهی در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، سبز، بنفش و آبی آن به تولید انبوه رسیده و با نام GloFish در دسترس عموم قرار دارد.

منبع:

آکوابی

هوشمل

دکمه بازگشت به بالا