برترینهای کسب و کارعمومی

مراحل احیا سختی گیر

سختی گیر رزینی چیست؟

به نقل از creativecompositesgroup.com سختی گیر مکانیکی یا سختی گیر رزینی (Water Softner Resin) از متداول ترین مدل های سختی گیر می باشد. نام دیگر آن سختی گیر تبادل یونی است. زیرا رزین موجود در این دستگاه توانایی تبادل یون ها را دارد. به این صورت که با جا به جا کردن یون های سدیم با یون های کلسیم و منیزیم باعث می شود یون های سخت کننده آب از بین بروند. با حذف یون های سخت کننده آب سبک و نرم شود.

سختی گیر frp: آب سخت علاوه بر مشکل ساز بودن در صنایع، برای سلامت بدن نیز مضر است. رزین تبادل یونی در تصفیه آب و جداسازی املاح و رسوب زدایی کاربرد دارد.

نوعی دستگاه سختی گیر رزینی صنعتی

نوعی دستگاه سختی گیر رزینی صنعتی

نوعی دستگاه سختی گیر رزینی خانگی

رزین چیست؟

(Resin) به معنی صمغ است و ماده ای است که از صمغ کاج به دست می آید. معمولا اندازه شعاع آنها ۰.۲۵ – ۰.۵ میلی متر می باشد. این ماده به رنگ های زرد یا سفید موجود است. از کاربردهای اصلی رزین‌ می‌توان به استفاده در انواع پوشش‌ها، انواع چسب‌ها، انواع لاک ها و انواع فوم ها اشاره نمود. رزین سختی گیر دارای چهار نوع آنیون قوی، آنیون ضعیف، کاتیون قوی و کاتیون ضعیف می باشد.

انواع رزین سختی گیر

انواع بک واش یا احیاء سختی گیر رزینی

اتوماتیک (دستی)

در روش بک واش اتوماتیک با طی شدن یک زمان مشخص دستگاه به صورت اتوماتیک در حالت بک واش قرار می گیرد. به عبارتی با تنظیم نمودن شیر اتوماتیک زمان مورد نیاز برای احیاء سختی گیر تعیین می گردد. با تغییر شیر اتوماتیک به حالت احیاء آب، نمک به داخل رزین ها جاری می شود. سختی گیر نیز بعد از شستشوی منظم رزین ها با نمک احیاء می شود.

بک واش غیر اتوماتیک (غیر دستی)

در این روش یک سلو ولو یا شیر چند راهه غیر اتوماتیک در مسیر سختی گیر قرار می گیرد. معمولا رنگ این شیر قرمز است که می توان آن را توسط اهرم دستی تنظیم نمود. با تعویض مسیر شیر نیمه اتوماتیک به حالت بک واش، آب نمک به داخل رزین ها ریخته می شود. رزین ها در زمان معین در تماس و شستشو با آب نمک قرار خواهند گرفت.

مراحل عملیات احیاء یا بک واش سختی گیر رزینی 

۱. تخلیه آب درون مخزن و جدا سازی رزینها با آب معمولی

برای احیا سختی گیر رزینی ابتدا باید دستگاه را از مدار خارج نموده و آب درون رزین ها نیز تخلیه گردند. به همین منظور دسته اهرمی شیر بر روی حالت شستشو یا wash قرار گرفته و شیر تخلیه پایین نیز باز می شود. با این کار آب وارد شده و پس از عبور از بستر رزین سبب شستشوی رزین ها قبل از احیاء می‌ گردد. با گذشتن آب از بستر مخزن دانه‌های رزین از یکدیگر باز شده و رزین آماده احیاء می شود. این کار تا زمانی که جریان آب تخلیه کاملاً شفاف گردد ادامه می یابد.

۲. ورود آب نمک به داخل مخزن و احیاء سختی گیر رزینی

در این مرحله ابتدا شیر مکش مخزن نمک را باز می کنیم. از سمت دیگر اهرم شیر چند راهه را در حالت احیاء قرار داده می شود. در این عملیات آب نمک از مخزن نمک سختی گیر کشیده شده و از بالا بر روی رزین ها پاشیده می‌گردد.

آب نمک با عبور از بستر رزین سبب احیاء دوباره ی رزین های کاتیونی یا آنیونی می شود. با این کار کلسیم و منیزیم موجود جذب شده در سطح رزین به آب بازگشته و توسط آب نمک تخلیه می گردد. این فرایند تا زمانی که کل آب نمک موجود در سختی گیر تخلیه شود ادامه می یابد.

۳. شستشوی دوباره رزین های محلول در آب نمک با جریان آب معمولی

این مرحله شستشو مجدد رزین ها با جریان آب معمولی می باشد. با این کار تمامی نمک های موجود در رزین ها به آب بازگشته و شیرین می شوند. این عملیات باید تا زمانی که آب خروجی شیرین می شود ادامه یابد.

۴. آماده سازی مخزن سختی گیر رزینی جهت تولید دوباره آب نرم

در این مرحله باید منبع سختی گیر مجدد پر از آب شود. سپس شیر تخلیه را بسته و شیر مخزن نمک را باز می کنیم. اهرم شیر چند راهه را در حالت سرویس قرار داده تا منبع سختی گیر و مخزن نمک هم زمان از آب پر شود. بعد از پر شدن مخزن نمک از آب، شیر مخزن نمک را بسته و شیر خروجی سختی گیر را باز می کنیم. خروج آب نرم قابل استفاده نتیجه تمام این فرایند می باشد.

عوامل تاثیرگذار بر زمان مناسب احیاء سختی گیر رزینی

موارد مهم ایمنی و زیست محیطی در احیاء سختی گیر رزینی

رزین و آب درون سختی گیر نباید یخ بزنند. یخ زدگی باعث از بین رفتن  می شود. سختی آب خروجی از دستگاه دائما باید از طریق شیر نمونه گیری به وسیله کیت سختی سنج کنترل شود. به محض اینکه سختی آب از حد مجاز بیشتر شود، باید نسبت به عمل احیا اقدام نمایید.

فشار درون مخزن هنگام احیا باید بین ۱.۷ بار تا ۳.۵ بار باشد. در صورت پایین بودن فشار درون مخزن، مکش آب نمک با مشکل روبرو می شود. امکان آسیب دیدن قطعات شیر سلو ولو یا شیر چند راهه در فشارهای بالا وجود دارد. استفاده از یک شیر فشار شکن در فشارهای بالاتر از ۴.۵ بار قبل از ورودی شیر سلو ولو توصیه می گردد. در زمان تغییر جهت دسته شیر چند راهه، شیر ورودی را بسته تا از وارد شدن فشار ناگهانی به شیر سلو ولو خودداری شود

 

فروشگاه مهام

فروشگاه مهام پالایش با هدف تامین تجهیزات صنعت تصفیه آب در کنار تجربه درخشان ۲۰ ساله خود مجموعه شروع به فعالیت کرد.به علت تعهد نسبت به اعتماد مشتریان به مجموعه مهام پالایش توانست، کالاهای مورد نیاز در صنعت تصفیه آب و فاضلاب صنعتی را با بالاترین کیفیت روز دنیا و ایران در اختیار مشتریان مجموعه قراردهد.
دکمه بازگشت به بالا