پایانه مرزی جدید ایران و جمهوری آذربایجان به زودی افتتاح می‌شود

پایانه مرزی جدید ایران و جمهوری آذربایجان به زودی افتتاح می‌شود

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرس عصر دوشنبه در پایان نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در شهر بندری آستارا در استان گیلان گفت: افزایش ظرفیت تردد روزانه مرزها هم در بیله‌سوار و هم آستارا از جمله مواردی بود که مورد موافقت قرار گرفت و به طور حتم این مورد موجب تسهیل امور در مرز ۲ کشور می‌شود.

او با اشاره به اتفاق ناگواری که در سفارت آذربایجان رخ داد و منجر به سردی در روابط دوجانبه شد، اظهار کرد: ما با آذربایجان مرز مشترک طولانی و مرزهای تجاری گسترده و شبکه بزرگی از حمل‌ونقل کریدوری داریم؛ ضمن آنکه ما برنامه‌های زیادی برای کریدور شمال – جنوب با آذربایجان داریم و نیاز است که روابط هر بیشتر گسترده شود و تأکید دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رئیس‌جمهور بر توسعه این روابط است.

وی با بیان اینکه نشست امروز آثار ارزشمندی در بر داشت، گفت: پل مرزی آستارا چای به اتمام رسیده است و از این رو قرار شد پایانه مرزی هر چه سریع‌تر به سامانه‌های گمرکی و مرزبانی تجهیز شده و همکاران گمرک و مرزبانی در آن مستقر شوند.

وی تصریح کرد: طی چهار ماه آینده باید بتوانیم این پایانه جدید مرزی را به بهره‌برداری برسانیم که ظرفیت بسیار خوبی برای حمل‌ونقل و تردد کامیون‌های تجاری ۲ طرف فراهم می‌کند.

بذرپاش، یکی از مشکلاتی که در گذشته در این منطقه در بحث توسعه تجارت در این منطقه مرزی وجود پل قدیمی با عرض کم بود که مانع‌گذر آسان می‌شد ضمن آنکه سختگیری‌هایی هم از طرف آذربایجان هم موجب تشدید کندی تردد در این مرز می‌شد چنانکه گاه صف‌های طولانی را موجب می‌شد.

وی عنوان کرد: در راستای حل این مشکل در بخش ایرانی عملیات مقاوم‌سازی و تعریض پل در حال انجام است و توافق شد که طرف آذری نیز اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشد تا پل موجود تعریض شده و تردد کامیون‌ها تسهیل گردد.

وزیر راه و شهرسازی از دیگر مباحث مورد بررسی در این نشست را مسیر ارتباطی که از منطقه آق‌بند وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می‌شود عنوان و ذکر کرد: پیشنهاد شد که این مسیر از جلفا خارج شود که قرار شد به دولت جمهوری آذربایجان منتقل شود که امید می‌رود هرچه زودتر این موضوع و ساخت این پل که بر عهده جمهوری آذربایجان است، عملیاتی شود.

وی عنوان کرد: بر اساس این توافق بعد از آنکه نقطه صفر مرزی از سوی وزارت خارجه تعیین شود، عملیات احداث آن ظرف یک هفته آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین مقرر شد بازارچه‌های مرزی مشترک که یکی از اصلی‌ترین ظرفیت‌های توسعه تجارت با کشورهای همسایه است، بیش از پیش فعال شود و رونق بازارچه‌های مرزی هم در طرف ایرانی و هم آذری را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه با اشاره به انجام توافقاتی در مورد ۲ سد خداآفرین و اردوباد گفت: در بحث سد خداآفرین با توجه به مذاکراتی که شد در زمینه سهمیه آب مصرفی و نیز احداث نیروگاه‌ها و نصب تجهیزات نیروگاهی که به دلیل اختلاف نظرها معطل مانده بود قرار شد ظرف ۲ ماه آینده تعیین تکلیف شود.

بذرپاش با اشاره به اینکه در بحث سد اردوباد هم طرف آذربایجانی سرمایه‌گذاری کرده ولی طرف ایرانی به خاطر برخی مسائل زیست‌محیطی که تا حدودی هم صحیح هست، معطل مانده است، افزود: در این نشست مقرر شد ظرف یک ماه آینده نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست کشورمان اعلام شود و در راستای رفع موانع تلاش کنیم.

وی مسئله دیگر را شکایت کامیون‌داران ۲ کشور عنوان کرد و گفت: بدین منظور کمیته مشترکی تعیین می‌شود تا موارد را بررسی کند و طی ۲ ماه آینده نسبت در راستای رفع مشکلات اهتمام بیش از پیش داشته باشد.

وی ادامه داد: این امر خود اتفاق بزرگی است که موجب تسهیل روابط و رفت‌وآمدها خواهد شد.

به گفته وی، در حوزه انرژی هم در موضوع میدان نفتی البرز و هم سوآپ گاز هم توافقات خوبی صورت گرفت مقرر شد زودتر نظر خود را اعلام کنند.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در حوزه دفاعی هم توافقاتی شد تا همکاری‌های دفاعی بیش از پیش افزایش یابد و نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته باشد و بتواند به تراز قابل قبولی برسد.

وی تصریح کرد: پس از مدت‌ها این سطح از روابط بین ۲ کشور برقرار شد که در این نشست استانداران گیلان و اردبیل هم حاضر بودند و برای حذف زوایدی که روابط را کاهش داده است پیشنهاداتی دادند.

وی افزود: موضوع جمهوری آذربایجان از آن روز که همسایه شمالی ماست، برای ما راهبردی است، دسترسی ما به بسیاری از نقاط شمالی هم از مسیر آذربایجان است؛ خود کشور و بازار آذربایجان هم برای ما موضوعیت دارد. شبکه حمل‌ونقل و ترانزیت ما هم از سمت آذربایجان مهم است و بسیاری از کالاهایی که حمل می‌شود از این مسیر عبور می‌کند.

بذرپاش از دیگر مباحث مطرح در این نشست را احداث خط ریلی از پارس‌آباد و اتصال آن به شبکه ریلی آذربایجان عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح و احداث پایانه‌ای در پارس‌آباد می‌توان کالاها را از آن به‌صورت جاده‌ای داخل خاک جمهوری اسلامی ایران حمل نمود.

وی در موضوع بارانداز ریلی که طی قراردادی بلندمدت با کشور آذربایجان توافق شده بود هم گفت: این بارانداز نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد چون چند سالی از این موضوع گذشته و باید سرمایه‌گذاری‌ها ۶۰ درصد افزایش یابد و طرف آذربایجانی هم تقاضا داشت که میزان بهره‌برداری بیشتر شود.

وی ادامه داد: بدین منظور قرار شد در ۲ ماه آینده افزایش سرمایه‌گذاری و زمان بهره‌برداری از سوی کشور آذربایجان مورد بررسی قرار بگیرد. خط آهن رشت آستارا نیز که در حال احداث است به پل همین بارانداز می‌رسد و در سال‌های آینده بارانداز پرکاربرد و به نامی در منطقه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از این رو باید این بارانداز را توسعه داده و میزان سرمایه‌گذاری را بیشتر کنیم تا آماده پذیرش کالا در مقیاس تدارک شده برای آینده نزدیک باشد.

وی عنوان کرد: مرحله دوم طرح ساماندهی برخط کامیون‌ها نیز به سازمان راهداری ابلاغ شده و باید حتماً انجام شود؛ راه دیگری وجود ندارد ضمن آنکه باید سایر پایانه‌ها را نیز به مدار آورده تا بتوانیم تقاضا را از مبدا مدیریت کنیم و تجمع کامیون‌ها کمتر می‌شود.

وی گفت: در این راستا این موضوع تا پیش از آغاز فصل اوج صادرات پیگیری می‌شود و امید است در این زمینه نیز نتایج خوبی حاصل شود.

دکمه بازگشت به بالا