برترینهای کسب و کارعمومی

آشنایی با نمای رومی

طراحی نمای رومی چه ویژگی هایی دارد؟

. تعداد ستون ها و سرستون های زیاد

. استفاده از قوس های منحنی

. استفاده از قاب پنجره و کتیبه

. استفاده از مجسمه در سرستون ها

. استفاده از کله گاوی، کله قوچی و …

در این سبک از نما، از چه مصالحی استفاده می شود؟

در اجرا و ساخت نمای رومی معمولا از مصالح سنگینی مانند سنگ تراورتن، مرمر، گرانیت و … استفاده می شود. استفاده از این مصالح جلوه ای زیبا و در عین حال مجلل به نما می بخشد. معمولا در طراحی نمای رومی معمولا از سنگ های روشن استفاده می شود زیرا به خوبی شکوه را نمایش می دهد.

نمای رومی چه مزایا و معایبی دارد؟

این سبک از طراحی نما دارای ویژگی های مثبت و منفی بوده که در ادامه به آن می پردازیم:

مزایا معایب
زیبایی منحصربه‌فرد ریسک بالا در صورت استفاده از مواد بی کیفیت
استحکام و مقاومت بالا هزینه‌ی بالا
تنوع زیاد سنگین بودن
طول عمر زیاد عواقب زیاد در صورت اجرای نامناسب

نمای رومی سیمانی و سنگی چه تفاوتی دارند؟

قطعا سنگ از مقاومت بالاتری نسبت به سیمان برخوردار است و در برابر شرایط جوی متفاوت مستحکم تر است. از طرفی سیمان از خاصیت عایق بودن کمتری را دارا است.

اما مزیتی که سیمان نسبت به سنگ سفید دارد این است که بسیار سبک تر بوده در صورتی که سنگ های تراورتن، گرانیت و مرمر که معمولا درطراحی نمای رومی در نظر گرفته می شود، بسیار سنگین است.

از طرفی استفاده از سنگ، جلوه ای بسیار زیباتر از سیمان به نما می بخشد.

اگر بخواهیم از نظر هزینه این تفاوت را ارزیابی کنیم، در می یابیم که سنگ هزینه ی بسیار بیشتری نسبت به سیمان دارد.

نمای رومی چیست؟

برای شما هم پیش آمده که با قدم زدن در سطح شهر  نمای بعضی از ساختمان ها نظرتان را جلب کند و این جلب توجه صرفا به خاطر ابهت و عظمتی باشد که نمای آن بنا در نگاه شما ایجاد می کند و حتی در برخی موارد ممکن است مجسمه ها و سازه هایی به شکل زمان روم باستان در آن مشاهده کنید. در معماری به نوع نمای این ساختمان ها یا بنا ها اصطلاحا نمای رومی می گویند. این نامگذاری به این دلیل است که در ساخت این نما از عناصر مشابه معماری نئوکلاسیک غربی استفاده شده است و تداعی کننده سازه های زمان روم و یونان باستان در ذهن می باشد. نمای رومی یک نمای الهام گرفته از سبک معماری روم باستان و یونان می باشد. اگر بخواهیم ویژگی های این نما را بگوییم به مواردی از قبیل قوس، ستون و دیوار اشاره می کنیم که هرکدام باید چه ویژگی هایی داشته باشند. در نمای رومی یا کلاسیک قوس ها باید به شکل گرد و عریض اجرا شوند تا بتوان جلوه ای که مد نظر است را پیاده سازی کرد. همچنین در طراحی و ساخت همین نما ستون ها باید به شیوه های دوریک، یونیک و قرنتی اجرا شوند و دیوارها نیز به صورت ستون های تزیینی طراحی و ساخته شوند. سبک های زیادی از معماری کلاسیک روم و یونان الهام گرفته اند و دچار تغییرات شده اند. یکی از این سبک های الهام گرفته شده، سبک نئو کلاسیک است که تحت تاثیر معماری کلاسیک قرار گرفته و باعث بازسازی و دگرگونی یونان در قرن ۲۰ شده است. امروزه به طور کلی به این نوع نماها که معمولا نمای ساختمان های مدرن قرار می گیرند، نمای رومی می گویند.

تاریخ پیدایش نمای رومی

برای آشنایی بیشتر با این نما خوب است که تاریخچه ای در مورد نحوه پیدایش این نما داشته باشیم و بدانیم که چگونه و چطور شکل گرفته است. رومی ها پیش از آشنایی با یونانی ها معبد داشتند و رسم های قدیمی و دیرینه ای در مورد چگونگی ساخت آنها داشتند. منازل رومیان برخلاف یونانی ها نقشه ثابت داشت که اگر بخواهیم آن را توصیف کنیم به این صورت بوده است :
نحوه ی ورود به خانه از طریق یک در بود که این در دقیقا وسط ضلع کوتاه خانه قرار داشت. همین موضوع اشاره به این داشت که خانه دارای یک محور مرکزی می باشد. در سقف دالان ورودی ای که به اتاق بزرگ یا اندرونی اصلی وارد می شدیک حفره مستطیلی قرارداشت که برای رد شدن نور در نظر گرفته شده بود. وقتی وارد اندرونی می شدی، روبروی دالان ورودی اتاق اصلی خانه که متعلق به آقای خانواده بود قرار داشت که این اتاق به تابلینوم معروف بود. بقیه ی اتاق های افراد دیگر نیز به صورت متقارن دورتادور اندرونی قرار می گرفت.

تغییر در این خانه ها هنگامی اتفاق افتاد که رومیان با یونانیان آشنا شدند و تحت تاثیر تمدن و هنر انعطاف پذیر آنها قرار گرفتند. البته این تغییر با توجه به اینکه رومیان بسیار سنت گرا بودند و علاقه ای به تغییر نداشتند خیلی هم راحت نبود. آنها دوست داشتند ظاهر و شکل خانه های خود را حفظ کنند اما دوست داشتند برخی از المان های یونانیان را نیز به خانه های خود اضافه کنند. تغییر رومیان این بود که قسمت جلوی خانه را مثل گذشته ساختند ولی قسمت پشتی خانه را به سبک یونانی ها ساختند و آن به این شکل بود که اتاق ها را به ترتیب خاصی دور آن چیدند.

دکمه بازگشت به بالا