برترینهای کسب و کارعمومی

جوهرهای چاپ دیجیتال

طی سال‌های اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و لزوم بالا بودن کیفیت چاپ در بسیاری از مشاغل نظیر بازاریابی و… صنعت چاپ دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است. این تغییرات بر روی جوهر چاپ تاثیر بسزایی گذاشته است. جوهر چاپ، یکی از ابزاری است که بر روی کیفیت نهایی محصول چاپی، تاثیر مستقیم دارد. در ادامه، با انواع جوهر‌هایی که در صنعت چاپ استفاده می‌شوند و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم…

آشنایی با جوهر چاپ

می‌توان اینطور گفت که جوهر، جزو ارکان اصلی صنعت چاپ به شمار می‌رود. جوهر، نوعی مخلوط رنگی است که به وسیله شیوه‌های مختلف چاپ، به صورت لایه‌ای نازک، بر روی سطح و بستر خاصی منتقل می‌شود. این بستر می‌تواند کاغذ، پلاستیک، پارچه، سرامیک و هر چیز دیگری باشد.

معمولا، در زمان ساخت جوهر چاپ دیجیتال، نوع خاصی چسب به کار گرفته می‌شود که این چسب، به عنوان پوششی برای رنگدانه‌ها عمل می‌کند. همچنین، با استفاده از مواد مخصوص، جوهر را به نحوی می‌سازند که بلافاصله پس از چاپ، خشک شده و رنگ آن تثبیت شود.

در طول فرآیند چاپ، جوهر مایع بر روی سطح مورد نظر پخش می‌شود و پس از گذشت مدت کوتاهی، خشک شده و به حالت جامد تبدیل می‌شود. بخشی از خشک شدن جوهر مربوط به نفوذ آن به سطح کاغذ و بخشی دیگر مربوط به تبخیر آن است.

در حال حاضر، با پیشرفت صنعت چاپ و ظهور انواع جوهر‌های چاپی جدید با ویژگی‌های منحصر به فرد، طیف وسیعی از محصولات چاپی، وارد زندگی انسان‌ها شده است. به طور مثال، برندها و صاحبان کسب و کار، برای معرفی بیشتر خود و جذب مشتریان بیشتر، شیوه‌های نوین تبلیغات مانند با آرم و لوگوی برند خودشان یا سفارش انواع هدایای تبلیغاتی را بکار می‎گیرند.

انواع جوهر چاپ

انتخاب نوع و رنگ جوهر، می‌بایست با توجه به نوع بستر چاپی، شرایط و کارایی محصول چاپی و عوامل مختلف دیگری صورت بگیرد. بستر و سطح چاپ می‌تواند خودکار، کاغذ، پلاستیک، پارچه، سرامیک و… باشد. قطعا برای چاپ بر روی هر بستری، به جوهر چاپی مخصوص همان بستر نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، جوهری که برای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نظر ساختار شیمیایی و نوع، با جوهری که برای چاپ ماگ استفاده می‌شود، فرق دارد. همچنین، جوهر چاپی دیجیتال، از لحاظ ماندگاری و دوام رنگ، انواع مختلفی دارد. برای افزایش عمر محصول چاپی و کمتر کردن هزینه‌هایی که مربوط به استهلاک می‌شود، از روش‌هایی مانند استفاده می‌کنند.

برخی از انواع جوهرهای چاپی پرکاربرد در صنعت چاپ عبارتند از:

جوهرهای مبتنی بر آب

در ساخت این دسته از جوهر‌ها، از آب به عنوان ماده حامل استفاده می‌شود و همانطور که از نامشان پیداست، می‌توانند با آب به خوبی مخلوط شوند. یکی از خواص جوهر مبتنی بر آب، سرعت نفوذ بالای آن در لایه‌های کاغذ و پارچه است. به همین علت، معمولا برای چاپ روی کاغذ یا پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع جوهر‌ها، با انواع دستگاه‌های چاپ امروزی و حتی قدیمی، سازگار هستند.

جوهر‌های مبتنی در آب به دلیل ساختارشان، آلودگی زیستی کمی ایجاد کرده و برعکس برخی از انواع جوهر‌ها، آسیب کمی به محیط زیست وارد می‌کنند. کم خطر بودن برای انسان، قیمت ارزان و در دسترس بودن جوهر‌های مبتنی بر آب، باعث شده که برای چاپ‌های با تیراژ بالا مانند ، مقرون به صرفه و عالی به نظر برسند.

جوهرهای مبتنی بر حلال

ماده حامل در این جوهر‌ها، نوعی حلال مخصوص است که از ترکیبات آلی فرار ساخته شده. این ترکیبات، باعث می‌شوند که جوهرهای مبتنی بر حلال، سریع‌تر از جوهر‌های مبتنی بر آب خشک شوند.

این نوع جوهر‌ها ارزان و مقاوم هستند و برای چاپ محصولات گرافیکی مانند ، پوستر، لوگو و… مناسب‌اند. ماندگاری این جوهر‌ها باعث شده که از آن‌ها برای چاپ محصولات تبلیغاتی فضای بیرون، به وفور استفاده شود.

از معایب جوهر‌های مبتنی بر حلال می‌توان به آسیب این جوهر‌ها به محیط زیست، خورندگی بالا، تولید بوی تند و سمی و خطرناک بودن برای سلامتی انسان، اشاره کرد.

جوهرهای لاتکس

لاتکس، ذرات پلیمری میکروسکوپی است که در ساخت محصولات زیادی به کار می‌رود. جوهر لاتکس، یکی از جدید‌ترین انواع جوهر چاپی دیجیتال است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در صنعت چاپ طرفداران زیادی پیدا کرده است.

این نوع جوهر از ترکیب ۷۰% آب و ۳۰% مواد افزودنی تشکیل شده است. موادی که در ساخت جوهر لاتکس به کار می‌روند، دوستدار محیط زیست هستند و خطرات جوهر‌های متبنی بر حلال را ندارند. به همین دلیل است که صنایع بسیاری بر استفاده از این نوع جوهر چاپ تاکید دارند.

فرآیند خشک شدن جوهر لاتکس به این صورت است که با تبخیر مولکول‌های آب، ذرات پلیمری به یکدیگر می‌پیوندند و به مرور زمان، رنگ جوهر تثبیت می‌شود. از آن جایی که سرعت خشک شدن این نوع جوهر بالا است، قطراتی که روی محصول قرار می‌گیرند، سرعت پخش شدن یا رنگ پس دادن را ندارند.

جوهرهای پایه روغن

این نوع جوهر‌های چاپی به دلیل براقیت و درخششی که دارند، بسیار مشهور و شناخته شده هستند. جوهر‌های پایه روغن از ترکیب ماده رنگی، چسب و لاک تشکیل می‌شوند. لاک همان چیزی است که باعث براقیت این نوع جوهرها می‌شود و نوعی روغن گیاهی است.

جوهر UV

یکی از مشکلاتی که جوهرهای چاپی دارند، محو شدن رنگ آن‌ها در برابر تابش مستقیم نور آفتاب است. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید از محصول چاپی، در فضای باز و روشنایی روز استفاده نمایید. برای چاپ بر روی محصولاتی مانند بیلبورد‌ها، کاغذ‌های تبلیغاتی، لباس و… باید از جوهر‌های UV استفاده نمایید.

در ترکیبات این نوع جوهر، هیچ گونه حلال شیمیایی‌ای وجود ندارد. در نتیجه، دوستدار محیط زیست بوده و کار با آن، آسیب کمی به انسان وارد می‌کند. از این نوع جوهر برای چاپ بر روی سطوح غیر متخلخل و محصولات صنعتی و گرافیکی استفاده می‌شود. با اینکه هزینه جوهر UV نسبت به برخی انواع دیگر، کمی گران‌تر است، اما با حفظ کیفیت محصول و بالا بردن طول عمر آن، هزینه‌های اضافی مانند چاپ مجدد را کمتر می‎کند.

جوهر ذوب داغ

دلیل این نامگذاری این است که در زمان چاپ محصول، این نوع جوهر را طی فرآیند گرمادهی داغ کرده و به صورت مایع در می‌آورند. سپس، آن را بر روی محصول پخش می‌کنند. سرعت خشک شدن جوهر ذوب داغ بسیار بالا است و به محض قرار گرفتن روی بستر، به حالت جامد در می‌آید. این ویژگی باعث می‌شود تا از نفوذ بیش از حد، پخش شدن و یا پس دادن رنگ، جلوگیری شود.

به دلیل ماهیت ترکیباتی که در ساخت این نوع جوهر استفاده می‌شوند، مقاومت و ماندگاری آن بسیار پایین است و با خراشیدن، احتمال کنده شدن آن از روی سطح بستر وجود دارد. به همین علت، معمولا از آن در بسته‌بندی، مارک گذاری و کدگذاری محصولات استفاده می‌شود.

هزینه جوهر دستگاه چاپ

یکی از فاکتور‌هایی که باید در زمان تصمیم گیری برای چاپ محصول مدنظر قرار دهید، بودجه و هزینه‌ای است که قرار است صرف کنید. از آنجایی که جوهر یکی از مواد لازم برای چاپ است و کیفیت آن بر روی کیفیت محصول شما تاثیر می‌گذارد، هزینه آن، بخشی از هزینه چاپ را شامل می‌شود.

هزینه جوهر، به فاکتور‌های زیادی مانند نوع حلال، ترکیبات، تنوع رنگی و ویژگی‌های جوهر و همچنین مقدار و تیراژ سفارش بستگی دارد. هرچه جوهری که انتخاب می‌کنید از دوام، کیفیت و شفافیت بیشتری برخوردار باشد، به همان نسبت قیمت آن بالا‌تر است.

چرا کیفیت جوهر مهم است؟

فناوری جوهرافشان ساده است. یک سری قطرات جوهر از یک هد چاپ پیزوالکتریک به سطح زیرین، بدون تماس مستقیم بین بالا و پایین لایه، پرتاب می‌شود.

قدرتمندترین چاپگرهای جوهرافشان شامل صدها هد چاپ هستند. آنها میلیاردها قطره در ثانیه پرتاب می‌کنند که هر کدام به یک مکان دقیق هدایت می‌شوند و صدها متر مربع چاپ با وضوح بالا در ساعت را تولید می‌کنند. به همین منظور، هدهای چاپ و عملکرد جوهر و رابطه بین این دو بسیار مهم است.

وقتی سیستم به خوبی کار ‌کند، چاپگرها می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز، در استفاده مداوم باشند و در هر روز هزاران متر مربع محصول چاپی تولید کنند.

هدهای چاپگر، معمولا گران‌ترین قسمت در چاپگرهای جوهرافشان با کارایی بالا هستند و تعویض آن‌ها بسیار پرهزینه است. درنتیجه، برای محافظت از هدهای چاپ، دقت زیادی صرف می‌شود.

برخی از مشکلاتی که می‌توانند به دلیل انتخاب جوهر نامناسب به وجود آیند عبارتند از:

مشکل تشکیل قطره و اختلال در عملکرد جت

جوهر و شکل موج هر دو باید به دقت با یکدیگر و با هد چاپ مطابقت داده شوند. ویژگی‌های مهم مایع جوهر شامل جریان مناسب، کشش سطحی و وزن مخصوص می‌باشد. تغییرات در ویژگی‌های بین جوهرها می‌تواند عملکرد جت را مختل کند و منجر به ضعیف شدن دقت جت یا تشکیل قطره شود و کیفیت تصویر را کاهش دهد. پرینت آنلاین فوری فایلهای شما و چاپ دیجیتال آنلاین سفارشات شما در هر نقطه‌ای از کشور چاپ می کند

انسداد یا انحراف نازل

قطر نازل هد چاپی فقط 25 میکرون (یا کمتر) است، یعنی نصف عرض یک موی متوسط ​​انسان. ذراتی که خیلی بزرگ هستند یا خواص مناسبی ندارند، می‌توانند باعث انسداد مسیر نازل شوند و در نتیجه، نازل‌ها نمی‌توانند جوهر را شلیک کنند. این مشکل به صورت رگه‌های سفید در چاپ ظاهر می‌شود و اگر تعداد این رگه‌ها زیاد باشد، محصول چاپ‎شده غیر قابل فروش می‌شود.

اغلب این مشکلات، به دلیل بد بودن کیفیت جوهر ایجاد می‌شوند: رنگدانه‌ای که برای رنگ دادن به جوهر استفاده می‌شود، از توده‌های بزرگ ذرات تشکیل شده است.

تعمیر نازل‌های از دست رفته بسیار دشوار است و انجام این کار زمان بر است. همچنین، تعمیر می‌تواند به هد چاپ آسیب برساند که رفع این مشکل نیز بسیار پر هزینه است. علاوه‎براین، ممکن است در کنار بسته شدن نازل، قسمت‌های دیگر مانند فیلترها، دریچه‌ها و مخازن فرعی نیز مسدود شوند.

آسیب به سیستم تامین جوهر

ناسازگاری بین ترکیبات شیمیایی به کار رفته در جوهر می‌تواند باعث آسیب به اجزای هد چاپ شود و هد چاپ را به معنای واقعی کلمه از هم بپاشاند. در ادامه، این آسیب ممکن است به هر بخشی از سیستم تامین جوهر، از نقطه ورود به دستگاه تا هد چاپ، وارد شود. برخی از تامین‌کنندگان جوهر ممکن است قول چسبندگی بهتر جوهر به لایه‌های بستر را بدهند اما همین چسبندگی، می‌تواند جوهر را به ژل تبدیل کرده و سیستم تامین جوهر را با مشکل مواجه کند.

وجه تمایز جوهر‌های مختلف چاپ بنر

جوهر‌هایی که برای چاپ بنر مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا دارای تنوع رنگی بسیار زیادی هستند. بنر‌ها جزو محصولات تبلیغاتی محسوب می‌شوند که اهمیت زیادی در شناساندن یک محصول در سطح وسیع دارند. از این رو، انتخاب جوهر مناسب برای این محصول چاپی، در دیده شدن و نتیجه تبلیغات موثر است.

به طور کلی، جوهر‌های چاپ بنر، در موارد زیر با یکدیگر اختلاف دارند:

  • شدت رایحه‌ای که در زمان چاپ از جوهر ساطع می‌شود؛
  • شفافیت و درخشندگی رنگ جوهر؛
  • طول عمر و دوام جوهر در مقابل تابش نور خورشید و تغییرات جوی؛
  • سرعت خشک شدن پس از قرار گرفتن بر روی بستر.

سازگار با محیط زیست یا اکوسالونت

همانطور که قبلا اشاره کردیم، جوهر‌های بر پایه حلال، تاثیرات مخربی هم بر روی سلامت انسان و هم روی محیط زیست دارند. این نوع جوهر‌ها با اینکه عمر بالا، مقاومت در برابر نور خورشید و شفافیت خوبی دارند، اما مناسب استفاده در فضای بسته نیستند و بهتر است از آن‌ها، برای چاپ بر روی محصولاتی که قرار است در فضای آزاد قرار گیرند، استفاده کرد.

در اوایل سال ۲۰۰۰، نوعی جوهر سازگار با محیط زیست به بازار عرضه شد که در مقایسه با جوهرهای قبلی، خطرات کمتری به همراه داشت. این جوهر که با نام اکوسالونت شناخته می‌شود، به جوهر افشان‌ها و نازل‌های چاپگر آسیبی وارد نمی‌کند و در نتیجه، می‌تواند از هزینه‌های جانبی صنعت چاپ بکاهد.

مرکز کپی شیراز در قسمت فروشگاه مرکز کپی میتوانید از مجموعه سوالات و محصولات کمک آموزشی ما دیدن کنید.

البته، نمی‌توان گفت که جوهر اکوسالونت به طور ۱۰۰ هیچ آسیبی به محیط زیست و انسان وارد نمی‌کند. اما در حالت کلی، آسیب آن بسیار کمتر از انواع دیگر است و در صورتی که محصولات چاپی آن در محیط‌هایی با تهویه مناسب قرار گیرند، آسیب چندانی به ساکنین وارد نمی‌شود.

همچنین، فرآیند چاپ با این جوهر، می‌تواند در فضای بسته انجام شود. با این حال، مقاومت این نوع جوهر در برابر تابش مستقیم نور خورشید بسیار کم است و بهتر است در محیط‌های باز قرار نگیرد.

ویژگی‌هایی که هنگام خرید جوهر چاپگر باید به آنها دقت کنید

حال که همه چیز را در مورد انواع مختلف جوهر مخصوص چاپگر می‌دانید، سوالی که مطرح می‌شود این است که جوهری که انتخاب می‌کنید چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در این‌بخش، برخی از ویژگی‌های کلیدی که باید در هنگام خرید جوهر مخصوص چاپگر در نظر بگیرید را معرفی می‌کنیم:

رنگی یا سیاه و سفید بودن

شاید این نکته پیش پا افتاده به نظر برسد، اما قبل از خرید جوهر، مهم است که کارتریج خود را بررسی کنید تا در صورتی که یکی از رنگ‌های آن تمام شده است، جوهر مناسب را تهیه نمایید. ممکن است یک رنگ قبل از رنگ‌های دیگر تمام شود. معمولا رنگ‌ها را می‌توانید به صورت جداگانه تهیه نمایید.

حداقل تعداد صفحات چاپ

هنگام خرید یک کارتریج جدید یا مقایسه چندین کارتریج با یکدیگر، باید حداقل تعداد صفحاتی که برای چاپ مشخص شده را بررسی کنید. این مورد، حداقل تعداد صفحات پیش‌بینی‌شده‌ای است که می‌توانید قبل از نیاز به تعویض کارتریج، آن‌ها را چاپ کنید. هرچه حداقل تعداد صفحات چاپ بالاتر باشد، هزینه‌های طولانی مدت شما کاهش می‌یابد.

سازگاری

بیشتر کارتریج‌های چاپگر، یک‎اندازه نیستند. حتما قبل از خرید، ابعاد و مشخصات را بررسی کنید تا مطمئن شوید چاپگر شما با کارتریج مورد نظر سازگار باشد.

ضمانتنامه

برخی از تولید‌کنندگان جوهر چاپ دیجیتال، ضمانت و گارانتی کوتاه مدتی ارائه می‌دهند. با اینکه این کار ضروری نیست، اما اگر مشکلی در کارتریج شما بوجود آید، گارانتی می‌تواند به شما در صرفه جویی در هزینه و جلوگیری از دردسرهای بعد آن کمک کند.

بازسازی شده یا جدید

کارتریج‌های بازسازی شده به کارتریج‌هایی گفته می‌شود که با جوهر با کیفیت یکسان یا مشابه بازیافت، تمیز و دوباره پر شده‌اند. خرید کارتریج‌های جوهر بازسازی شده می‌تواند مقرون به صرفه‌تر از خرید یک کارتریج جدید باشد. قبل از خرید این نوع کارتریج‌ها، حتما از کیفیت و محل بازیافت آن‌ها اطمینان حاصل کنید؛ چرا که ممکن است با خرید محصول بی‌کیفیت، به چاپگر خود آسیب وارد کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا