برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

چه چیزی باعث تپش قلب در بارداری می شود؟

علل تپش قلب در بارداری

حتما خانم های باردار زیادی را دیده اید که در طول دوران بارداری خود احساس می کنند که ضربات قلب آن ها تندتر از آنچه که در حالت طبیعی باید بزند می زند. آن ها به دنبال این هستند که بدانند علل تپش قلب در بارداری چه چیز می تواند باشد.

تپش قلب در دوران بارداری

بارداری تغییرات زیادی را به همراه دارد. علاوه بر موارد واضح مانند شکم در حال رشد، مواردی وجود دارد که چندان قابل توجه نیستند. مثلا: افزایش مقدار خون در بدن یکی از همان مواردی است که چندان قابل توجه نمی باشد. این خون اضافی منجر به ضربان قلب می شود که حدود 25 درصد سریعتر از حد معمول است. ضربان قلب سریعتر می تواند منجر به تپش قلب گاه به گاه شود. تپش قلب در دوران بارداری می تواند طبیعی و غیر مضر باشد. اما همیشه این احتمال وجود دارد که شما یک بیماری جدی تر و زمینه ای داشته باشید که برای تشخیص دقیق آن نیاز است که حتما به متخصص قلب تهران یا شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنید.

تأثیر بارداری بر قلب

قلب هنگامی که کودک خود را بزرگ می کنید کار زیادی دارد. شما باید خونرسانی خود را افزایش دهید تا خون لازم برای رشد و نمو کودک را تأمین کنید. حتما از خودتان می پرسید که قلب چه ارتباطی می تواند با بزرگ کردن جنین داشته باشد؟ زمانی که در سه ماهه سوم بارداری خود هستید حدود 20 درصد از خون بدن شما به سمت رحم شما می رود. از آنجا که بدن شما خون اضافی دارد قلب برای انتقال این خون باید سریعتر پمپ کند.

ضربان قلب شما ممکن است در هر دقیقه 10 تا 20 ضربان اضافی افزایش یابد. در سه ماهه دوم، رگ های خونی در بدن شروع به گشاد شدن یا بزرگ شدن می کنند. این باعث می شود فشار خون شما کمی پایین بیاید. هنگامی که قلب شما مجبور است بیشتر کار کند برخی از ناهنجاری ها ممکن است ایجاد شود. این شامل ریتم های غیر معمول قلب مانند تپش قلب در بارداری است.

دلایل تپش قلب در دوران بارداری

خانم های باردار تپش قلب را طور دیگری تجربه می کنند. بعضی از آنها ممکن است احساس سبکی سر یا ناراحتی کنند، مثل اینکه قلب آنها به خصوص سخت می تپد. برخی ممکن است احساس کنند قلب در سینه تلنگر است.

علایم تپش قلب در بارداری

  • اضطراب یا استرس
  • اثرات افزایش حجم خون
  • خوردن غذا یا نوشیدنی حاوی کافئین
  • داروهای سرماخوردگی و آلرژی یک اختلال اساسی قلب(مانند فشار خون بالا ریوی یا بیماری عروق کرونر)
  • آسیب قلبی ناشی از بارداری قبلی
  • بیماری تیروئید

گاهی تشخیص یک اختلال اساسی قلب در دوران بارداری دشوار است. به این دلیل که علائم اختلال قلبی می تواند شبیه علائم بارداری باشد. به عنوان مثال می توان به خستگی، تنگی نفس و تورم اشاره کرد.

چه زمان باید به متخصص قلب مراجعه کرد؟

خب تا به اینجا برایتان شرح دادیم که تپش قلب در دوران بارداری به چه معناست و چه تاثیری می تواند روی قلب شما داشته باشد. همچنین به علل تپش قلب در بارداری نیز اشاره ای داشته ایم. اما سوال اینجاست که در چه زمان نیاز است که شما به متخصص قلب مراجعه کنید؟ در طول بارداری، به طور مکرر به پزشک خود مراجعه خواهید کرد. اما اگر به طور منظم دچار تپش قلب می شوید و به نظرتان می رسد مدت طولانی تری دارید این مسئله را احساس می کنید باید در کوتاهترین زمان ممکن به متخصص قلب مراجعه کنید. برخی علائم وجود دارد که نشان می دهد شما باید به دنبال فوریت های پزشکی باشید. این شامل تپش قلب است که با موارد زیر نیز رخ می دهد:

  • مشکل تنفس
  • درد قفسه سینه
  • سرفه کردن خون
  • نبض نامنظم
  • ضربان قلب سریع
  • تنگی نفس

تشخیص تپش قلب

پزشکی که در زمینه بارداری با او در ارتباط هستید با گرفتن شرح حال پزشکی شروع به تشخیص تپش قلب شما می کند. اگر قبلاً تپش قلب داشته اید، سایر بیماری های قلبی شناخته شده یا اعضای خانواده تان با مشکلات قلبی روبرو هستند ، مهم است که حتما پزشک خود را در جریان آن قرار دهید. برخی از آزمایش ها روی شما انجام خواهد گرفت از قبیل:

    یک EKG: که فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کند.

    پوشیدن مانیتور هولتر: که ریتم قلب شما را برای یک دوره 24 تا 48 ساعته تماشا می کند.

    آزمایش خون: برای آزمایش شرایط زمینه ای مانند عدم تعادل الکترولیت ها یا اختلال در عملکرد تیروئید

با نتیجه ای که از آزمایش های ذکر شده بدست می آید پزشک شما برای معاینات بیشتر شما را به متخصص قلب ارجاع می دهد تا با بررسی آزمایش ها و صحبت های شما بتواند به درستی تشخیص دهد که علل تپش قلب در بارداری شما چه مواردی می باشند.

درمان تپش قلب در بارداری

اگر تپش قلب شما علائم شدیدی ایجاد نمی کند و به نظر نمی رسد در نتیجه یک بیماری جدی باشد، احتمالاً هیچ درمانی را برای شما توصیه نمی شود. اغلب پس از اینکه کودک خود را به دنیا آوردید و بدن شما به حالت قبل از بارداری بازگشت، تپش قلب از بین می رود. داروهایی در دسترس هستند که به حفظ ریتم قلب کمک می کنند.

متخصص قلب خطرات احتمالی مصرف داروها را برای شما و کودک در نظر خواهد گرفت. با این حال ، اغلب در سه ماهه اول از مصرف داروها اجتناب می شود زیرا این زمانی است که اندام های کودک در حال رشد هستند. اگر تپش قلب شما به دلیل آریتمی شدید یا ضربان قلب خارج از ریتم شما باشد ممکن است روشی به نام کاردیوورژن را به شما توصیه شود. این شامل رساندن جریان الکتریکی به موقع به قلب برای بازگشت آن به ریتم است. پزشکان انجام آن را در دوران بارداری بی خطر می دانند.

علائمی که نیاز به مداخله و مراجعه به پزشک دارند عبارتند از:

  • اگر در قفسه سینه خود احساس درد و سفتی می کنید
  • اگر بیش از حد عرق می کنید
  • اگر تپش های مکرر را تجربه می کنید و طول مدت این تپش ها طولانی شده و وضعیت شما ناراحت کننده است.
  • اگر سرگیجه دارید
  • اگر مشکل تنفسی دارید
  • اگر نبض شما نامنظم است
  • اگر دچار تنگی نفس هستید، توصیه می شود با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا مشکل تپش قلب در دوران بارداری به کودک آسیب می رساند؟

تپش قلب در دوران بارداری بر کودک شما تأثیری نمی گذارد، زیرا معمولاً بی ضرر هستند. تپش قلب تجربه شده در این فرآیند فقط شما را آزار می دهد. با این حال، اگر شدت این تپش ها به اندازه ای باشد که شما را تحت تاثیر قرار دهد، میزان اکسیژنی که به بافت های بدن می رود کاهش می یابد. تپش قلب که تنفس را دشوار می کند نیز می تواند بر کودک تأثیر بگذارد. به همین دلیل استراحت و عدم تجربه استرس مهمترین جزئیات برای عبور از تپش قلب تجربه شده در دوران بارداری و تنظیم ریتم قلب است. تپش قلب در دوران بارداری یک وضعیت بی ضرر است که می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به دلیل تمایز تعادل های روانی یا هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتد، دیده می شود.

برای مادران باردار، مواجهه با چنین مشکلی می تواند برای بسیاری از افراد نگران کننده باشد. با این حال، اولین کاری که باید هنگام احساس تپش قلب انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید. برای این کار از محیط های شلوغ دوری کنید، رویدادهایی که می توانند باعث استرس و مصرف کافئین شوند و روی چیزهایی تمرکز کنید که می توانند برای شما مفید باشند.

“مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که عمیق ترین نفس را بکشید. نفس عمیق سطح استرس شما را کاهش می دهد و برای قلب شما مفید است.”

جمع بندی

اگر در دوران بارداری به سر می برید و احساس می کنید که ضربات قلب شما به صورت طبیعی نمی زند حتما به متخصص قلب مراجعه کنید تا معاینات لازم تشخیص دهد که علل تپش قلب در بارداری شما چه چیز می تواند باشد. یادآوری می کنیم که این مسئله شاید در ظاهر نگران کننده نباشد اما نادیده گرفتن آن هم کار صحیحی نیست چرا که ممکن است شما از قبل دچار یک بیماری قلبی بوده باشید ولی از آن اطلاعی نداشته اید.

دکمه بازگشت به بالا