استانی

دیابت بارداری؛ از عوارض تا درمان

مجله زنده خبری / خوزستان اهواز جندی شاپور ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ، گروه خانواده ، جمعیت و مدارس ، بر لزوم جلوگیری از پیشرفت زنان باردار مبتلا به دیابت تأکید کرد. دیابت و بیماری های قلبی عروقی در نوزادان رخ می دهد.

مویگان گاسمی در مصاحبه با مجله زنده خبری اظهار داشت: دیابت بارداری نوعی عدم تحمل کربوهیدرات است که با شدت متفاوتی خود را نشان می دهد و در دوران بارداری رخ می دهد یا برای اولین بار تشخیص داده می شود.

وی می افزاید: با افزایش شیوع عوامل خطر دیابت مانند چاقی ، سن مادر یا سابقه خانوادگی دیابت ، میزان دیابت حاملگی نیز افزایش می یابد و شیوع آن از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است.

گاسمی اظهار داشت: دیابت بارداری می تواند عواقب مختلفی مانند پره اکلامپسی ، ماکروزومی جنین ، دیستوکی شانه و به دنبال آن افزایش تجهیزات و سزارین و همچنین صدمات ناشی از تولد را به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی دیابت بارداری

اهواز جندی شاپور ، مدیر گروه خانواده ، جمعیت و بهداشت مدارس در دانشگاه علوم پزشکی ، گفت: دیابت بارداری خطر عوارض جانبی طولانی مدت را افزایش می دهد ، از جمله شیوع دیابت نوع 2 مادران و چاقی ، دیابت و بیماری های قلبی عروقی. نوزادان

قاسمی با اشاره به تأثیر تشخیص به موقع و درمان دیابت حاملگی در جلوگیری از عوارض آن ، اظهار داشت: تشخیص و درمان به موقع دیابت حاملگی در کاهش ماکروزومی ، دیستروفی شانه و پره اکلامپسی و فشار خون بالا در بارداری م theثر است که این امر از اهمیت غربالگری است. . تشخیص و درمان دیابت بارداری را نشان می دهد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر دیابت بارداری هستند؟

وی گفت: پیش بینی اینکه چه زنانی به دیابت بارداری مبتلا می شوند دشوار است ، اما برخی از زنان بیش از سایر زنان در معرض خطر دیابت حاملگی قرار دارند و احتمال بیشتری دارد که به دیابت بارداری مبتلا شوند.

مدیر گروه خانواده ، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشکی یندی شاپور اهواز افزود: زنانی که سابقه قبلی دیابت حاملگی ، اضافه وزن ، سابقه خانوادگی دیابت ، تولد بیش از 4 کیلوگرم ، سابقه تولد نوزاد مرده ، عود مجدد یا ، نوزادان دارای معلولیت ، سن بیش از 25 سال با سابقه فشار خون بالا ، آنها بیش از سایر زنان باردار در معرض خطر دیابت بارداری هستند.

زمان دقیق بررسی دیابت بارداری

قاسمی در مورد زمان مناسب برای بررسی دیابت بارداری گفت: همه خانم های باردار باید از نظر دیابت بارداری بررسی شوند. این کار یک بار در اوایل بارداری و دوباره در ماه ششم یا هفتم بارداری انجام می شود.

وی با اشاره به چگونگی درمان دیابت بارداری گفت: فرد مبتلا به دیابت بارداری نیاز به اندازه گیری مداوم قند خون دارد. اکثر زنان با تغییر رژیم غذایی می توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند ، اما برخی از زنان ممکن است به انسولین یا سایر درمان های دیابت نیاز داشته باشند.

نیاز به تغییر رژیم غذایی در صورت دیابت بارداری

اهواز جندی شاپور ، مدیر گروه خانواده ، جمعیت و بهداشت مدارس در دانشگاه علوم پزشکی گفت: “برای تغییر رژیم غذایی زنان باردار ، یک متخصص تغذیه می تواند آنها را در مورد چگونگی تغییر رژیم غذایی راهنمایی کند.” رژیم غذایی همه کمی متفاوت است. یک رژیم غذایی منفرد برای یک فرد مناسب است ، اما لزوما برای شخص دیگر مناسب نیست.

گاسمی ادامه داد: “بیشتر خانم ها باید از خوردن غذاهای شیرین و غذاهای پرچرب خودداری کنند.” همچنین سعی کنید از غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید.

وی درباره نیاز به ورزش برای زنان باردار گفت: ورزش به کنترل قند خون کمک می کند. اگر خانمی قبل از بارداری ورزش کرده باشد ، می تواند به ورزش ادامه دهد و اگر در دوران بارداری هرگز ورزش نکرده است و قصد ورزش دارد ، باید با پزشک خود مشورت کند.

آیا فرد مبتلا به دیابت بارداری می تواند زایمان طبیعی داشته باشد؟

اهواز جندی شاپور ، مدیر گروه خانواده ، جمعیت و بهداشت مدارس دانشگاه علوم پزشکی گفت: اگر سطح قند خون یک زن باردار نزدیک به حد طبیعی باشد ، احتمال زایمان طبیعی زیاد خواهد بود ، اما در هنگام زایمان پزشک یا پرستار باید به اندازه گیری قند خون خود ادامه دهید تا اطمینان حاصل کنید که بالا نمی رود.

قاسمی با اشاره به عوارض بعد از زایمان گفت: دیابت بارداری در بیشتر موارد از بین می رود و سطح قند خون به حالت عادی برمی گردد اما در برخی موارد سطح قند خون بالا باقی می ماند و فرد به درمان طولانی مدت نیاز دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا