برترینهای کسب و کارعمومی

اهداف اصلی حسابداری عبارتند از

همه کسب و کارهایی که فعالیت اقتصادی خود را آغاز می‌کنند، باید صورت‌های مالی دقیق و مناسبی داشته باشند. این صورت‌های مالی با استفاده از اصول حسابداری تهیه و تنظیم می‌شوند، اما این اصول کدامند و چه اهمیتی دارند؟ باید گفت که بدون یادگیری این اصول، عملا علم را یاد نخواهید گرفت

. در‌واقع این اصول و قوانین، دروازه ورود شما به علم حسابداری خواهند بود که اموزش حسابداری اصفهان یادگیری این اصول برای همه حسابداران مبتدی و حرفه‌ایآسان می کند .. اگر شما هم مایل به کسب اطلاعات در مورد این اصول و کارکرد آن‌ها هستیدلازم است در بهترین آموزشگاه حسابداری اصفهان ثبت نام کنید

معرفی 4 اصل متداول در اصول حسابداری

۴ اصل مهم حسابداری عبارتهدف اساسی  ثبت وقایع مالی به منظور جلو گیری از فراموش شدن آنچه که اتفاق افتاده و نیز طبقه بندی حسابها به منظور ایجاد امکان استفاده از آن ها در تجزیه و تحلیل و جمع بندی نحوه و نتایج کار میی باشدوظیفه اصلی واولیه حسابدار، ثبت وقایع مالی به صورت طبقه بندی شده دردفتر می باشد.گزارش های مالی – رایج ترین گزارش های مالی همان صورت های مالی اساسی هستند که شامل موارد زیر می باشند :

– صورت سود وزیان

– صورت حساب سرمایه

– صورت وضعیت مالی یا تراز نامه

– صورت جریان های وجوه نقد

قیمت تمام شده یا  صنعتی که  هزینه یا هزینه یابی نیز نامیده می شود در موسسات و کارخانجات تولیدی کاربرد دارد. در این سیستم از روش های محاسبه قیمت تمام شده محصولل یا محصولات تولیدی گفتگو می شود .در این رشته از  روشهای نگهداری حساب در موسسات دولتی ,شهرداری ها , وزارتخانه ها که منابع مالی آن ها از طریق درج اعتبارات در بودجه سالیانه کل کشور تامین می شود مورد تجزیه و تحلیل وو بررسی قرار می گیرد.

با استفاده از مقررات مالیاتی کشور، وضعیت مالیاتی موسسه مورد نظر تحت کنترل و بررسی قرار می گیرد.از آنجا که هدف اصلی موسسات خدماتی تجاری و بازرگانی و تولیدی کسب سود است لذا صاحبان و مدیران موسسات بازرگانی می بایست با استفاده از خدمات کارشناسان زبده مالیاتی کوشش نمایند مالیات قانونی و متعلقه را محاسبه و به ارگان ذیربط پرداخت کنند.

انواع موسسات

نهادهای دولتی و غیر دولتی که در طیف وسیعی از رشته های خدماتی , تجاری و تولیدی فعالیت می کنند اطلاق می شود. طبقه بندی موسسات در هر کشوری با توجه به قوانین تجارت آن کشور نوع مالکیت و اهداف و رشته های مختلف فعالیت موسسات صورت می گیرد.در کشور ما نیز موسسات را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

1 – طبقه بندی موسسات با توجه به هدف فعالیت

2 – طبقه بندی موسسات با توجه به مالکیت و بخشهای اقتصادی

3 – طبقه بندی موسسات از لحاظ نوع فعالیت

استفاده کنندگان اطلاعات

بطور کلی کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که جهت اتخاذ تصمیمات خود نیاز مند اطلاعات  هستند استفاده کنندگان اطلاعات  را تشکیل می دهند . این افراد را می توان به سه گروه ذینفع ، ذیحق وو  ذیعلاقه تقسیم نمود .

-انواع استفاده کنندگان

استفاده کنندگان را می توان به گروه عمده زیر تقسیم کرد :

الف. درون سازمانی

ب. برون سازمانی

استفاده کنندگان درون سازمانی شامل مدیریت در لایه های مختلف سازمان است که در انواع تصمیم گیری های خود نیاز مند اطلاعات  می باشند.استفاده کنندگان برون سازمانی شامل مالکان و سهامداران ، بانک ها و اعتبار دهندگان،رقبا و مشتریان،محققان و سایر علاقه بندان می باشند.

به زبان ساده به جمع آوری، شناسایی، اندازه گیری، طبقه بندی و ثبت اطلاعات مالی یک مجموعه برای ارائه گزارشات مفید به استفادکنندگان اطلاعات مالی را حسابداری می گویند.به زبان ساده به جمع آوری، شناسایی، اندازه گیری، طبقه بندی و ثبت اطلاعات مالی یک مجموعه برای ارائه گزارشات مفید به استفادکنندگان اطلاعات مالی را حسابداری می گویند.

نقش و هدف اصلی حسابداری ارائه اطلاعات مفید برای توده عظیمی از استفاده کنندگان درون و برون سازمانی می باشد. برای دستیابی به این هدف مفروضات، مفاهیم و اصول عملی به عنوان چارچوب و ساختاری برای حسابداری تعریف و تبیین گردیده است. در این مقاله می خواهیم با زبانی ساده به تشریح حسابداری و چارچوب کلی آن بپردازیم تا چراغ راهنمایی برای آشنایی شما با حسابداری بوده و شروعی برای رسیدن به دانشی باشد که بتواند شما را وارد بازار کار کند.

برای دستیابی به هدف گزارشگری به عنوان خروجی حسابداری باید بتوانیم اطلاعات مالی را جمع آوری و آن ها را با چارچوب عمومی تبیین شده طبقه بندی کنیم. حال این چارچوب عمومی چیست؟ مفروضات کلی حسابداری که پایه و ستون های چارچوب حسابداری می باشد و کلیه استانداردها و رویه های حسابداری بر اساس آن ها تعیین گردیده اند.

  • اصل تحقق درآمد (Revenue principle)
  • اصل بهای تمام شده (cost principle)
  • اصل افشای کامل (Full Disclosure Principle)
  • اصل تطابق درآمد (matching principle)

بعد از آشنایی با مفهوم قواعد حسابداری، بهتر است نگاهی هم به تعاریف این 4 اصول داشته باشیم.

1. معرفی اصل تحقق درآمد (Revenue principle)

درآمد باید هنگامی که کسب می‌شود ثبت شود و نه قبل از آن. به عبارت دیگر،‌قانون کلی برای شناخت درآمد، قابل اندازه گیری بودن و قابل اتکا بودن آن است. با توجه به اصل تحقق درآمد، شناسایی درآمد در زمان دریافت وجه صورت نمی‌گیرد، بلکه به محض تحقق انجام می‌شود. درواقع برای ثبت درآمد باید سه شرط زیر وجود داشته باشد:

  • میزان درآمد باید معقول و قابل اندازه‌گیری باشد.
  • قابلیت وصول آن مطمئن و معقول باشد.
  • تمامی فعالیت‌های مربوط به تحصیل درآمد کامل شده باشند.

2. معرفی اصل بهای تمام شده (cost principle)

کلیه مبادلات طبق اصل بهای تمام‌شده در تاریخ وقوع به‌عنوان بهای تمام‌شده در دفاتر ثبت می‌شوند. منظور از بهای تمام‌شده، ارزش مبادله نقدی دارایی در تاریخ تحصیل آن است. طبق این اصول، بدهی‌ها هم معادل وجه نقد جاری مبادله، مورد اندازه‌گیری قرار گرفته و ثبت می‌شوند. اگر دارایی واحد تجاری از طریق مبادلات غیر پولی تحصیل شود، ارزش متعارف آن با ارزش متعارف دارایی مشابه در بازار در زمان انتقال مالکیت برابر است.

به‌طور کلی در این اصل، ارزش دارایی در طول سالیان متوالی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. همچنین توجهی به ارزش پول در‌ گذر زمان نخواهد شد. با این حال اصل بهای تمام‌شده، واقعی و قابل اتکا بوده و قابلیت ردیابی دارد. از طرف دیگر، نشان‌‌دهنده ارزش متعارف دارایی در زمان تحصیل است.

3. معرفی اصل افشای کامل (Full Disclosure Principle)

اصل افشای کامل روی افشای اطلاعات با اهمیت مربوط به واحد تجاری تاکید دارد. به‌این معنی که کلیه رویدادها و وقایع مهم واحدهای تجاری، باید به‌صورت مناسب و کامل افشا شوند. این اطلاعات می‌تواند به‌صورت یادداشت‌ها و ضمائم باشد که حاوی گزارشاتی از عملکرد مالی واحد تجاری است. البته این‌ اصل به معنای افشای کامل هر چیزی نیست، بلکه باید هزینه تهیه و افشاء و همچنین مربوط بودن آن، مورد توجه قرار گیرد.

یکی دیگر از اصول حسابداری، اصل تطابق درآمد است. طبق این اصل، هزینه‌های انجام شده باید به حساب دوره‌ای که درآمد در آن تحصیل شده منظور شوند. به این ترتیب سود در هر دوره، تفاوت بین درآمدهای تحصیل شده و هزینه‌های تحمیل شده را نشان می‌دهد. در این اصل، هزینه‌هایی که در دوره جاری انجام می‌شوند به‌عنوان دارایی در صورت‌های مالی ثبت می‌شوند. به‌طور کلی، این اصل می‌گوید که هزینه‌های متحمل شده و درآمدهای تحصیل شده باید در همان دوره شناسایی و ثبت شوند.

.بررسی اهمیت اصول حسابداری

تا اینجا با مفهوم اصول حسابداری آشنا شدیم. حال شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چرا این اصول اهمیت دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اصول حسابداری از مهم‌ترین مفاهیمی است که می‌توان با آگاهی از آن به انجام امور مالی پرداخت.همه شرکت‌هایی که اقدام به انتشار اطلاعات مالی خود برای عموم مردم می‌کنند، برای تهیه اطلاعات خود از این اصول پیروی می‌کنند.

چرا به اصول حسابداری نیاز داریم؟

از آنجایی که این اصول با تنظیم چارچوب‌های مختلف، باعث شفافیت اطلاعات شرکت‌ها می‌شوند، می‌توانند سرعت روند تهیه اطلاعات شرکت‌ها را تسریع بخشند. این اصول مانند تئوری‌های از پیش تعیین شده، کمک زیادی به حسابداران برای انجام امور مالی می‌کنند.

توانایی ارتباط برقرار کردن با اطلاعات اقتصادی یا استفاده از زبانی قابل قبول و قابل فهم از شغلی به شغل دیگر، از اهداف اصلی یادگیری اصول حسابداری است. با استفاده از اصول حسابداری می‌توان با تسلط به انجام امور مالی پرداخت و در زمینه ثبت اموری مالی و تحلیل نیز تجربه کافی کسب نمود. بهترین آموزشگاه حسابداری در اصفهان در حسابدارا به شما کمک میکند که این اصول را به آسانی یاد بگیرید.

آشنایی با 5 روش شناسایی درآمد در اصول حسابداری

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از اصول اصلی حسابداری، تحقق درآمد است. به همین دلیل، بهتر است با روش‌های مختلف شناسایی درآمد در حسابداری نیز آشنا شوید.

  1. روش وصول: از این روش در مواقعی که دریافت وجه نامطمئن باشد استفاده می‌شود. درواقع فروشنده باید برای ثبت درآمد منتظر دریافت وجه بماند.
  2. روش فروش: در این روش درآمد را در مقطع فروش به ثبت می‌رسانند.
  3. روش اقساطی: همانطور که از عنوانش پیداست، برای فروش‌های اقساطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. روش درصد پیشرفت کار: از این شیوه برای خدمات و فعالیت‌های بلندمدت استفاده می‌کنند. در این حالت درآمدها به تدریج و با انجام کار شناسایی و ثبت می‌شوند. از این روش وقتی استفاده می‌شود که درصد تکمیل کار قابلیت برآورد داشته باشد.
  5. روش تکمیل کار: معمولا از این روش برای فعالیت‌هایی که اتمام آن‌ها سال‌ها طول می‌کشد استفاده می‌شود. حتی ممکن است از این روش در پایان تکمیل کار استفاده و درآمد را ثبت کنند.

استفاده از اصول حسابداری چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که گفتیم، این اصول قوانین و قواعد حاکم بر حسابداری هستند. با استفاده از این اصول، زمینه برای حسابرسی دقیق‌تر صورت‌های مالی فراهم می‌شود. بهره‌گیری از این اصول و قوانین مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

✅ قابل انعطاف هستند

از اصلی‌ترین مزایای اصول حسابداری می‌توان به منعطف بودن آن‌ها اشاره کرد. به این معنی که برای تمامی مشاغل، موسسات و کسب‌وکارها قابل استفاده هستند. این اصول شیوه‌ای قابل‌فهم برای همه شرکت‌ها یا موسسات فراهم می‌کند تا با استفاده از آن‌ها صورت‌های مالی را محاسبه کنند.

✅ حسابرسی را ساده‌تر می‌کند

رعایت دقیق اصول حسابداری، باعث ساده‌سازی روند حسابرسی می‌شود. حسابرسان وظیفه بررسی و تطبیق صورت‌های مالی را دارند. اگر روند اصول در حسابداری به خوبی رعایت شده باشد، کار حسابرسی هم ساده‌تر خواهد بود.

✅ قابلیت مقایسه دارد

اگر این اصول در مجموعه اقتصادی به‌درستی رعایت شوند، مقایسه شرکت‌ها با یکدیگر به‌سادگی انجام خواهد شد. درواقع با این کار می‌توان وضعیت شرکت را با رقبا مورد سنجش قرار داد. این مزیت فوق‌العاده امکان رشد و پیشرفت کسب‌وکار شما را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین آموزشگاه حسابداری اصفهان

دکمه بازگشت به بالا