اقتصادیبرترینهای کسب و کار

روش های تشخیص درگاه پرداخت اینترنتی اصلی از تقلبی

مهم‌ترین ویژگی های درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت اینترنتی

در واقع درگاه پرداخت اینترنتی یک سرویس مالی الکترونیکی است که برای استفاده‌ی کسب و کارهای فعال در تجارت الکترونیک عرضه می‌شود. اصولاً در یک خرید غیرحضوری برای صاحبان کسب و کارها و ایضاً برای مشتریان‌شان، مرحله‌ی پرداخت وجه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. درگاه پرداخت اینترنتی، سرویسی است که خواسته‌ی مطلوب هر دو طرف خریدار و فروشنده را در انجام یک تراکنش مالی غیرحضوری برآورده می‌کند.

این فرآیند بسیار ساده است؛ خریدار وارد صفحه‌ی پرداخت شده و از طریق اطلاعات کارت اعتباری عضو شبکه‌ی شتاب خودش از جمله شماره‌ی کارت، رمز اینترنتی، تاریخ انقضاء و کد اعتبار سنجی( CVV2) اقدام به خرید می‌نماید. استفاده از درگاه پرداخت به عنوان روش جایگزین روش پرداخت‌های قدیمی‌تر مانند عملیات کارت و کارت، مزایای بسیاری برای هر دو طرف به ویژه صاحبان کسب و کارهای اینترنتی خواهد داشت. در ادامه به‌طور مفصل به جزییات مزایای استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی می‌پردازیم

درگاه پرداخت اینترنتی چه کاربردهایی دارد؟

درگاه پرداخت اینترنتی روش نوینی برای انجام تراکنش مالی است که در بسترهای مختلفی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه به چند مورد از کاربردهای درگاه پرداخت اینترنتی اشاره خواهیم کرد

فروشگاه اینترنتی

اولین و بدیهی‌ترین فضایی که در بستر تجارت الکترونیک درگاه پرداخت در آن کاربرد خواهد داشت فروشگاه‌های اینترنتی هستند. وب‌سایت‌های فروشگاهی مهم‌ترین و اصیل‌ترین بستر برای انواع کسب و کارهای اینترنتی به‌شمار می‌روند. داشتن وب‌سایت برای برندهای مختلف عاملی برای رشد و توسعه خواهد بود.

در عین‌حال تجهیز وب‌سایت فروشگاهی به درگاه پرداخت نیز از جمله الزامات فروشگاه‌های اینترنتی به‌شمار می‌رود. فروشگاه اینترنتی مجهز به درگاه پرداخت در جلب اعتماد مشتریان و ایجاد تجربه‌ی کاربری مطلوب برای آن‌ها، موفق‌تر خواهد بود و در نهایت به فروش بالاتری نیز دست پیدا خواهد کرد

سامانه‌های ارائه‌ی خدمات

یکی دیگر از کاربردهای درگاه پرداخت اینترنتی، در سامانه‌های ارائه‌ی خدمات خواهد بود. سامانه‌های خدماتی نیز در نهایت در ازای خدمات ارائه شده، کارمزدی را از کاربران دریافت می‌نمایند و یا این امکان را فراهم می‌کنند تا کاربران مبلغی را به منظور خاصی برای مرجع مورد نظرشان واریز نمایند.

در راستای سهولت انجام تراکنش و همچنین ایجاد سرعت و امنیت این فرآیند و در نهایت رضایت کاربران، این سامانه‌ها نیز عموماً مجهز به یک یا چند درگاه پرداخت می‌باشند. کاربران پس از بهرمندی از خدمات الکترونیکی مورد نظرشان، مثلاً بررسی و مشاهده‌ی قبض‌های مصرفی در یکی از این سامانه‌ها، وارد صفحه‌ی پرداخت شده و مبلغ قبض مصرفی خود را پرداخت می‌نمایند

فروشگاه‌های شبکه‌های اجتماعی

اکنون شبکه‌های اجتماعی نیز به عنوان بستری پر رونق در زمینه‌ی تجارت الکترونیک مطرح شده‌اند. فروشگاه‌های مجازی بسیاری در شبکه‌های مختلف اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام مشغول فعالیت‌اند. این فروشگاه‌ها به دو روش می‌توانند پس از خرید غیرحضوری، مبلغ مورد نظر خدمات یا محصولات‌شان را از مشتریان دریافت کنند. اول از طریق عملیات کارت به کارت و دوم از طریق ارائه‌ی لینک پرداخت اینترنتی. توجه کنید که لینک پرداخت شکلی از درگاه پرداخت اینترنتی است و مشهور به درگاه پرداخت بدون سایت.

در واقع کسب و کارهایی که دارای وب‌سایت سفارشی و فروشگاهی نیستند و فعالیت آن‌ها منحصر به شبکه‌های اجتماعی است، برای اتصال به شبکه‌ی پرداخت از لینک پرداخت استفاده می‌کنند. استفاده از لینک پرداخت در قیاس با روش کارت به کارت از مزایای فوق‌العاده‌ای برخوردار است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، سهولت، امنیت و سرعت تراکنش‌ها به کمک این سرویس مالی الکترونیکی می‌باشد.

امور مالی شخصی

خوش‌بختانه استفاده از درگاه پرداخت، محدودیت خاصی برای افراد ندارد. همان‌طور که در سال‌های اخیر استفاده از دستگاه‌های کارتخوان شخصی برای انجام تراکنش‌های مالی رایج شده بود، اکنون هر شخص حقیقی می‌تواند به منظور انجام مراودات و امور مالی شخصی خود، از یک درگاه پرداخت شخصی بهره ببرد.

بدیهی است که چنان‌چه اشخاص در بستر یک وب‌سایت فعالیت می‌کنند این امکان را دارند که از درگاه پرداخت استفاده کنند و یا چنانچه به صورت فریلنسری و یا حتی غیر از آن فعالیت‌هایی دارند برای دریافت مبالغ از کارفرماها و یا مشتریان خود می‌توانند از لینک پرداخت استفاده کنند. استفاده از لینک پرداخت برای افراد به دلیل روش ارسال بسیار ساده‌‌ی لینک به افراد مختلف، روشی مطلوب و آسان و در عین‌حال بسیار مطلوب خواهد بود.

آیا همه می‌توانند از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، استفاده از درگاه پرداخت هیچ‌گونه محدودیتی نخواهد داشت. افراد مختلف و صاحبان برندها و کسب و کارهای اینترنتی و حتی صاحبان فروشگاه‌های فیزیکی نیز بدون هیچ محدودیتی می‌توانند از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنند. اما مسئله این است که درگاه پرداخت اصولاً دارای شکل‌های مختلفی می‌باشد و هر کسب و کاری با توجه به ویژگی‌ها و شرایطی که دارد، باید مناسب‌ترین درگاه و مناسب‌ترین نوع این سرویس را انتخاب نماید.

برای نمونه اشاره کردیم که درگاه پرداخت اینترنتی، مناسب کسب و کارهایی است که دارای وب‌سایت فروشگاهی و سفارشی هستند. بنابراین کسب و کارهای مجازی که در بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و یا افراد شخصی که دارای وب‌سایت رسمی و فروشگاهی نیستند، می‌توانند برای بهرمندی از این سرویس و اتصال به شبکه‌ی پرداخت، از لینک پرداخت استفاده کنند. لینک پرداخت سرویس مالی بدون سایت نام دارد که عموماً برای کسب و کارهای مجازی، فریلنسرها و افراد شخصی کاربرد دارد.

در عین‌حال فروشگاه‌های فیزیکی نیز محدودیتی ندارند و می‌توانند به کمک کد QR از سرویس درگاه پرداخت بهرمند شوند. کد QR در حقیقت یک کد قابل اسکن است که فروشگاه‌های فیزیکی می‌توانند آن‌را از طرق مختلف در معرض دید مشتریان خود قرار بدهند و آن‌ها نیز به وسیله‌ی اسکنر گوشی همراه‌شان کد مورد نظر را اسکن کرده و وارد صفحه‌ی پرداخت فروشگاه بشوند. در نهایت نیز تراکنش انجام بدهند.

توجه کنید که لینک پرداخت و کد QR می‌توانند فرآیند پرداخت در محل را نیز امکان‌پذیر کنند و به طور کامل حمل کارتخوان و یا معضل پرداخت وجه نقد را از پیش پای کسب و کارها بردارند. با این وصف مشخص شد ‌که برای استفاده از درگاه پرداخت توسط افراد مختلف هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد؛ بل‌که فقط کافی است در میان سرویس‌های متنوع درگاه پرداخت، کاربران با توجه به شرایط کسب و کار و یا هدف مورد نظرشان، گزینه‌ی مناسب را انتخاب نمایند.

آشنایی با انواع درگاه پرداخت اینترنتی

اکنون پس از این‌که به شکلی اجمالی با سرویس درگاه پرداخت و کاربردهای آن آشنا شدید، بهتر است به وعده‌‌مان عمل کنیم و ۷ تا از مهم‌ترین ویژگی‌های درگاه پرداخت اینترنتی را برای شما بازگو نماییم. اما همچنان پیش از ورود به بحث ۷ ویژگی مهم درگاه پرداخت، بهتر است به شکل مختصر و مفید شما را با انواع درگاه پرداخت آشنا نماییم تا از خلال آن متوجه شوید وقتی از این ۷ ویژگی سخن می‌گوییم، اشاره‌مان به کدام‌یک از انواع درگاه پرداخت است.

به‌طور کلی دو نوع درگاه پرداخت وجود دارد که شامل درگاه پرداخت مستقیم و واسط می‌باشد. اما این دو نوع درگاه پرداخت چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ در ادامه تلاش می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم.

ارتباطات درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت مستقیم

درگاه پرداخت مستقیم به نوعی از درگاه پرداخت اینترنتی گفته می‌شود که توسط شرکت‌های PSP به افراد و متقاضیان ارائه می‌گردد. این شرکت‌ها زیرمجموعه‌ی بانک‌های کشور هستند و مستقیماً از طرف بانک‌ها این سرویس را در اختیار متقاضی قرار می‌دهند. در حال حاضر ۱۲ شرکت PSP معتبر در ایران وجود دارد که مورد تایید شبکه‌ی شاپرک هستند و اسامی آن‌ها نیز در سایت شاپرک قید شده است.

درگاه پرداخت مستقیم ویژگی‌های منحصربفردی دارد؛ برای نمونه انجام تراکنش به کمک درگاه مستقیم، رایگان است و نحوه‌ی تسویه‌ی آن به صورت مستقیم و آنی صورت می‌گیرد. اما در عین‌حال، روند دریافت درگاه پرداخت مستقیم، روندی طولانی و تا حدی پیچیده است. الزام ارائه‌ی مجوزهایی مانند نماد اعتماد الکترونیکی و کد مالیاتی و همچنین زمان حدودی ۲ تا ۳ هفته‌ی کاری که برای دریافت درگاه مستقیم صرف خواهد شد، سبب می‌شود بسیاری از کسب و کارهای نوپا امکان دریافت و استفاده از درگاه پرداخت مستقیم را نداشته باشند.

درگاه پرداخت واسط

این نوع درگاه پرداخت اینترنتی اصولاً برای گسترش بیش‌تر روش پرداخت آنلاین در کسب و کارهای اینترنتی پدید آمده است. درگاه پرداخت واسط توسط شرکت‌های پرداخت‌یار مانند شرکت رایان‌پی و امثال آن، به متقاضیان ارائه می‌شود.

شرکت‌های پرداخت‌یار در حکم واسطه‌ای میان متقاضی دریافت سرویس و شرکت‌های PSP قرار می‌گیرند و این خدمات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. از آن‌جا که هدف اولیه‌ی تشکیل چنین شرکت‌هایی برداشتن موانع از سر راه برندها و کسب و کارهای کوچک‌تر بوده است، روند دریافت درگاه واسط، بسیار کوتاه و ساده‌تر از درگاه مستقیم خواهد بود.

در واقع درگاه واسط طی ۲۴ ساعت و بدون نیاز به مجوزهای یاد شده مانند اینماد و کد مالیاتی، در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. درگاه واسط در عین‌حال در ازای هر تراکنش مبلغ معین و اندکی را به عنوان کارمزد کسر خواهد نمود و روش تسویه‌ی آن با یک اختلاف حدوداً چند ساعته( کمتر از ۲۴ ساعت) انجام می‌شود.

بنابراین با این اوصاف، ۷ ویژگی مهمی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، اشاره به ویژگی‌های درگاه پرداخت واسط دارد که در ازای مبلغ کارمزد ناچیز هر تراکنش، قابلیت‌های کاربردی فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

۷ویژگی مهم درگاه پرداخت اینترنتی

۱.سیستم گزارش‌دهی اختصاصی

پنل درگاه پرداخت اینترنتی

در میان قابلیت‌های کاربردی پنل مدیریتی درگاه پرداخت، سیستم گزارشگیری اختصاصی شاید مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی به‌شمار بیاید. اما این سیستم چیست و چه کارکردهایی دارد؟

تصور کنید در مجموعه‌ی تجاری خودتان یک کارمند نمونه دارید که به شما در امور مختلفی کمک‌ می‌کند؛ کارمندی که به تنهایی تمام فرآیندهای حسابداری مجموعه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. سیستم گزارشگیری اختصاصی درگاه پرداخت واسط، در حکم چنین کارمندی برای شما خواهد بود که سبب‌ساز کاهش چشمگیر هزینه‌های حسابداری شما خواهد شد و در نهایت حتی به رشد و توسعه‌ی برند و افزایش میزان فروش مجموعه نیز کمک خواهد کرد. اما چگونه؟

در واقع درگاه پرداخت به کمک این سیستم، این امکان را به صاحبان کسب و کارها و یا مدیران مالی آن‌ها می‌دهد که بر اساس برنامه‌ای قابل تنظیم و مدون، از تمام تراکنش‌های موفق و ناموفق روزانه، هفتگی و ماهیانه گزارش‌هایی طبقه‌بندی شده در اختیار داشته باشند. اما این گزارش‌ها به چه کار می‌آیند؟ مسئله بسیار ساده است؛ گزارش‌های تراکنش‌ها اولاً سبب می‌شود مدیر مالی مجموعه همواره میزان فروش، نقاط قوت و ضعف و اشکالات موجود در فرآیند خرید را رصد کرده و اشراف کاملی به موضوع داشته باشد.

به عبارت بهتر گزارش‌های اختصاصی تراکنش‌ها، منتج به یک آنالیز فروش استاندارد و دقیق خواهد شد و یک آنالیز فروش دقیق نیز در نهایت می‌تواند به پوشش نقاط ضعف فرآیند فروش، تقویت نقاط قوت و در نهایت افزایش میزان فروش ختم شود. توجه کنید که این گزارش‌ها در کنار کاربردهای عملی، نقش موثری در کاهش هزینه‌های حسابداری هر مجموعه‌ی تجاری نیز خواهند داشت.

۲.سیستم تسهیم

ویژگی مهم بعدی درگاه پرداخت اینترنتی، سیستم تسهیم نام دارد. این ویژگی نیز از آن دسته قابلیت‌های کاربردی است که علاوه‌بر کاهش هزینه‌های حسابداری مجموعه، به رشد و توسعه‌ی کسب و کارها نیز کمک خواهد کرد.

اما تسهیم چیست؟واژه‌ی تسهیم به معنای سهم‌بندی کردن است؛ بر اساس این قابلیت، سهم هر کدام از کارمندان و یا ذی‌نفع‌های مجموعه، مثلاً شرکاء، بازاریاب‌ها و امثالهم، به صورت خودکار و جداگانه، از مبلغ هر تراکنش موفق به حساب افراد واریز می‌گردد. اما برای راه‌اندازی این سیستم شما نیاز به یک قرارداد هوشمند از پیش تعیین شده دارید که بر مبنای آن سهم شخص یا اشخاص مورد نظر از مبلغ تراکنش‌ها در آن معین شده باشد. زیرا فرآیند تسهیم، یک فرآیند خودکار است که بر اساس آن قرارداد هوشمند مذکور به انجام می‌رسد.

اما تسهیم چه مزایایی برای کسب و کارها خواهد داشت؟ اولاً پر واضح است که قابلیت تسهیم نیز موجبات کاهش هزینه‌های حسابداری شرکت‌ها را فراهم می‌آورد. ثانیاً سرعت و دقت انجام فرآیند تسویه نیز به کمک این قابلیت بسیار افزایش می‌یابد. در نهایت نیز قابلیت تسهیم، موجب رضایتمندی شرکاء ، کارمندان و یا بازاریاب‌هایی می‌شود که با شرکت مورد نظر در ارتباط هستند و طبیعتاً این رضایتمندی سبب افزایش انگیزه‌ی کاری و ارائه‌ی کیفیتی مطلوب‌تر خواهد شد. با این وصف قابلیت تسهیم را نیز می‌توان در دسته‌ی قابلیت‌هایی قرار داد که در نهایت موجب افزایش میزان فروش هر مجموعه خواهند شد.

۳.کیف پول الکترونیکی

قابلیت سومی که از میان مهم‌ترین ویژگی‌های درگاه پرداخت به آن می‌پردازیم، کیف پول الکترونیکی است. کیف پول الکترونیکی نیز یک سرویس پرداخت است، که به کمک آن کاربر می‌تواند انواع پرداخت‌های اینترنتی مانند پرداخت قبض، خرید شارژ و امثال این‌ها را انجام بدهد.

حتی به کمک کیف پول الکترونیکی امکان مبادله‌ی پول؛ یعنی انجام عملیات واریز و برداشت نیز امکان‌پذیر خواهد بود. اما نکته‌ی برجسته و ویژگی مهم استفاده از کیف پول الکترونیکی، این است که پس از شارژ آن، دیگر برای نوبت‌های بعدی، در هنگام استفاده نیازی به کارت بانکی و اطلاعات آن وجود ندارد.

بنابراین سرعت انجام تراکنش به کمک کیف پول الکترونیکی فوق‌العاده بالاتر خواهد بود. کیف پول الکترونیکی مزایا و کاربردهای مختلفی برای کاربران خواهد داشت.

علاوه‌بر سرعت تراکنش که به آن اشاره کردیم، به علت این‌که اطلاعات کیف پول دیجیتال، رمز گذاری شده است، امکان حمله‌ی فیشینگ به آن تقریبا وجود نخواهد داشت و این یعنی امنیت بسیار بالای تراکنش‌های انجام شده توسط این سرویس. زیرا دسترسی به حساب بانکی شما و اطلاعات آن به‌کل امکان‌پذیر نخواهد بود. در عین‌حال کیف پول دیجیتال، این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد که هزینه‌های خود را به شکلی بهینه مدیریت کنند و هنگام استفاده از این سرویس تجربه‌ی کاربری مطلوبی را از سر بگذارنند. همین امر در نهایت می‌تواند موجب حفظ مشتریان برای کسب و کارهایی شود که از درگاه پرداخت با این قابلیت کاربردی استفاده می‌کنند.

۴. تسویه‌ی اتوماتیک

از لحاظ اهمیت، شاید نحوه‌ی تسویه‌ی درگاه پرداخت، به ویژه برای صاحبان کسب و کارها از درجه‌ی بسیار بالایی برخوردار باشد. درگاه پرداخت واسط اصولا دارای روش تسویه‌ی اتوماتیک است که با یک اختلاف چند ساعته انجام خواهد شد.

در حقیقت روند تسویه‌حساب درگاه پرداخت اینترنتی، به این صورت است که در پایان هر روز کاری مبلغ کل تراکنش‌های موفق انجام شده تجمیع می‌شود و تا ساعت ۱۱ روز کاری بعد، پس از کسر کارمزد معین، به حساب طرف مورد قرارداد با شرکت پرداخت‌یار واریز می‌گردد. این فرآیند کاملاً خودکار است و به صورت کاملاً دقیقی انجام می‌شود.

برفرض اگر امروز شنبه، ۱۰۰ تراکنش موفق انجام شده برای یک فروشگاه اینترنتی ثبت شده باشد، کل مبلغ آن ۱۰۰ تراکنش پس از کسر کارمزد، روز یکشنبه تا ساعت ۱۱ ظهر به حساب طرف قرارداد واریز می‌گردد.

اما یک نکته در این‌جا بسیار برجسته است؛ این‌که درگاه پرداخت واسط، برای نمونه درگاه رایان پی، این قابلیت را دارد که فروشنده‌ها بتوانند تعیین کنند مرجع کسر کارمزد خودشان باشند یا مشتریان‌شان؛ این مسئله کاملاً بستگی به خواسته و طراحی صاحبان کسب و کارها دارد که کدام گزینه را انتخاب می‌نمایند.

۵.پرداخت با کدqr

پیش‌تر اشاره‌ی مختصری کردیم که استفاده از درگاه پرداخت حتی برای فروشگاه‌های فیزیکی نیز امکان‌پذیر است. در واقع کد qr سرویسی است که این امکان را فراهم می‌آورد.

اما کد qr چیست و چه کارکردی دارد؟ به زبان ساده کد qr یک نوع بارکد دو بعدی است که فروشگاه‌های فیزیکی می‌توانند آن‌را در اختیار مشتریان‌شان قرار بدهند و مشتریان نیز به سادگی و به کمک اسکنر گوشی هوشمندشان، کد مربوطه را اسکن کرده، وارد صفحه‌ی پرداخت بشوند و در نهایت عملیات واریز وجه را انجام بدهند.

کد qr با این وصف می‌تواند به شکل‌های مختلفی کاربرد داشته باشد. برای نمونه یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن در فرآیند پرداخت در محل است. در واقع پیک‌های رستوران‌ها و شرکت‌های دیگری که امکان پرداخت در محل دارند، می‌توانند کد qr را جانشین دستگاه‌های کارتخوان کنند.

همچنین فروشگاه‌های فیزیکی نیز می‌توانند با نصب کد qr در معرض دید مشتریان‌شان، از آن‌ها درخواست کنند عملیات واریز وجه را به کمک این سرویس الکترونیکی امن، ساده و سریع انجام بدهند. اکنون کد qr در امور بازاریابی و تبلیغات نیز استفاده‌های  فراوانی دارد. برندهای مختلف از این نوع کدها برای هدایت مشتریان‌شان به صفحات مورد نظر تبلیغاتی و کمپین‌های مختلف بازاریابی استفاده می‌کنند.

۶.قرارداد هوشمند

ازجمله ویژگی‌های بسیارکاربردی برای کسب وکارها،در روند استفاده از درگاه پرداخت،بهرمندی ازقرارداد هوشمند است. قرارداد هوشمند درواقع به این معنا است که ،درگاه پرداخت این امکان را فراهم می‌کند تا صاحبان کسب وکارها برای تمام عناوین قابلیت‌های درگاه، به‌صورت جداگانه قراردادی هوشمند و منحصربفرد تنظیم نمایند. برای نمونه شرکت رایان‌ پی، برای هرچند قرارداد متفاوتی تنظیم می‌کند. مثلاقرارداد شرایط تسهیم، میزان کارمزد، نوع تراکنش برای صاحبان کسب و کارها قابل تنظیم است. درواقع صاحبان کسب وکارها می‌توانند برمبنای قرارداد هوشمند، برای مثال تنظیمات تسویه‌ حساب را خودشان تعیین نمایند.

برای نمونه فرض کنید شما یک کسب و کاردر زمینه‌ ی لوازم آرایشی راه‌اندازی کرده‌اید. در ساز کار کسب وکار تان مشتری محصولی را از شما خریداری می‌کند و شما برای تامین آن محصول از چند تامین کننده خرید می‌کنید. در قرارداد هوشمند این امکان وجود دارد که خودتان تعیین کنید فرآیند تسویه،برای تامین‌ کننده‌ها نیز انجام بشود. حتی یک حالت بهتری نیز وجود دارد؛مثلابرای کاربر انصرافی،این امکان وجود دارد که فرآیند تسویه این‌ گونه تنظیم شود که درمورد مشتریان‌ احراز هویت شده‌، تسویه ازسمت شما با فروشنده‌ها انجام بشود.

۷.فاکتور پرداخت

به عنوان آخرین ویژگی برجسته‌ی درگاه پرداخت، از قابلیت صدور فاکتور آنلاین یاد می‌کنیم که قابلیتی کاربردی و بسیار مفید است. اما فاکتور آنلاین چیست؟ به زبان ساده فاکتور آنلاین، فاکتوری است که مشتری آن‌را از طریق گوشی یا کامپیتور شخصی خود و به‌صورت آنلاین از مرجع فروشنده دریافت می‌کند. اما نکته‌ی مهم در مورد فاکتور آنلاین این است ‌که درگاه پرداخت با صدور فاکتور آنلاین، همزمان این امکان را نیز برای کاربران فراهم می‌کند که از طریق لینک پرداخت موجود در فاکتور، عملیات واریز وجه را نیز انجام بدهند. بنابراین صدور فاکتور آنلاین همراه با امکان پرداخت آنلاین، تاثیر بسزایی در روند تسهیل و تسریع فرآیند خرید غیرحضوری کاربران خواهد داشت.

از دیگر ویژگی‌های کاربردی این قابلیت، برای صاحبان کسب و کارها، امکان نمایش لوگوی برندها و کسب و کارهای مختلف، عنوان دلخواه، شرح ویژگی‌های محصول و قیمت آن نیز می‌توان یاد کرد. سازکار فاکتور آنلاین به این صورت است که مشتری بلافاصله پس از مشاهده‌ و دریافت فاکتور پرداخت، از طریق لینک مورد نظر وارد صفحه‌ی پرداخت شده و مبلغ مربوطه را به حساب فروشنده واریز می‌نماید.

در آخر باید یادآور شویم که قابلیت صدور فاکتور آنلاین، در نهایت منتج به تقویت برند و اعتبار کسب و کارها خواهد شد، زیرا مشتریان عموماً به کمک این قابلیت، تجربه‌ی کاربری مطلوبی از فرآیند خرید آنلاین خود خواهند داشت.

سخن نهایی

با توجه به الزام استفاده از درگاه پرداخت در کسب و ‌کارهای اینترنتی، به عنوان مناسب‌ترین و مطلوب‌ترین روش پرداخت در خریدهای غیر حضوری، مطالعه پیرامون ویژگی‌های مهم درگاه پرداخت از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. شناخت ویژگی‌های مهم درگاه پرداخت، در راستای رشد و توسعه‌ی کسب و کارهای اینترنتی و حتی کسب و کارهایی که همچنان در فضاهای فیزیکی مشغول به کار هستند، اثرگذار است. در واقع شناخت انواع درگاه پرداخت، روش‌های کاربرد آن‌ها و کارکرد و قابلیت‌های مختلفی که دارند، به خوبی می‌تواند مسیر ارتباط سازنده‌ی مشتری و فروشنده را هموار کند.

منبع : درگاه پرداخت اینترنتی از رسانه بانکی بنکر

دکمه بازگشت به بالا