برترینهای کسب و کارعمومی

لوله مانیسمان یا بدون درز چیست؟

در ادامه به تفاوت‌ها، مزایا و کاربردهای انواع لوله مانیسمان بدون درز و لوله سیاه درزدار اشاره می کنیم. پس برای کسب آگاهی و دانش، انتخاب و خرید و همچنین بررسی قیمت محصولات در ادامه با ما همراه باشید.

لوله مانیسمان چیست؟

ساختار این نوع لوله ها کاملاً یکپارچه و یکدست بوده و یک نوع لوله مهم و استراتژیک محسوب می‌شود. همین امر سبب‌شده تا در صنایع حساس و پرکابردی نظیر پتروشیمی و نفت و گاز از این لوله‌ها استفاده شود.

لوله سیاه درزدار چیست؟

(Welded steel pipe) از خم شدن و متصل کردن ورق‌ فولادی به‌وسیله جوشکاری ساخته و تولید می‌شوند. به بیانی دیگر لوله های درزدار برخلاف لوله مانیسمان ساختاری یکپارچه نداشته و دارای درزهای ناشی از اتصال است. لوله های سیاه درزدار دارای انواع مختلفی مانند لوله درزدار اسپیرال یا مارپیچی و لوله درزدار مستقیم هستند.

کاربرد انواع لوله بدون درز مانیسمان و لوله درزدار

لوله بدون درز به دلیل استحکام و دوام فوق العاده، برای کارهای حساس و سنگین بهترین انتخاب است. اموری نظیر صنایع نفت و گاز، خودروسازی، خطوط انتقال آب، پتروشیمی و پالایشگاه ها. امروزه لوله مانیسمان رده 40 از پرکاربردترین انواع لوله های بدون درز مانیسمان به شمار می رود.

لوله سیاه درزدار برای ، سیستم‌های خانگی، مخازن، سیستم‌های آبرسانی و صنایعی نظیر کشاورزی و پتروشیمی پرکاربرد است. انشعاب گرفتن از مسیر انتقال، صنایع غذایی و دارویی نیز از دیگر حوزه کابردهای انواع لوله درزدار می‌باشد.

تفاوت انواع لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار

لوله بدون درز مانیسمان و لوله درزدار دارای ویژگی ها، مزایا و البته تفاوت های گوناگونی هستند. مشخصاتی که سبب کاربرد بالای این تجهیزات در موقعیت ها و شرایط مختلفی گردیده است. در ادامه به مهمترین تمایزات و تفاوت های لوله بدون درز مانیسمان و لوله درزدار اشاره می‌نماییم:

  1. استحکام و مقاومت لوله

لوله بدون درز مانیسمان به دلیل ساختار یکپارچه خود از استحکام و دوام بالاتری نسبت‌ به لوله درزدار برخوردارند. البته مقاومت لوله ها تا حد زیادی به ترکیب آلیاژ و نوع فولاد به کار رفته بستگی دارد. در نتیجه در صورت به کارگیری مواد مشابه، مقاومت لوله ها نیز شباهت زیادی خواهدداشت. اما در هر صورت، وجود شکاف و درز، مقاومت لوله نسبت به حالت بدون درز را کاهش می دهد.

  1. تحمل فشار و بروز ترک

لوله بدون درز مانیسمان حتی با متریال مشابه با لوله درزدار، تحمل فشار بالاتری دارد. چرا که درزدار بودن لوله ها سبب آسیب پذیری بیشتری تحت فشار خواهدشد. از این رو آسیب پذیری و امکان بروز ترک تحت فشار در لوله های درزدار بیشتر است.

  1. روش تولید لوله فولادی

لوله مانیسمان اغلب به روش های نورد گرم و سرد، اکستروژن و کشش سرد تولید می شود. در فرآیند تولید آن ها از هیچ گونه ابزار جوشکاری و اتصال استفاده نمی شود. در حالی که لوله های سیاه درزدار اغلب به روش نورد گرم و در حرارت بالا تولید می شوند. همچنین از انواع روش‌های جوشکاری نظیر جوشکاری مقاومتی و قوس اتوماتیک استفاده می شود.

  1. مقاومت در برابر شرایط محیطی و خوردگی

لوله مانیسمان به دلیل عدم وجود فضا و منفذ جهت نفوذ مواد، مقاومت خوردگی بسیار بالایی دارد. مگر آن که در معرض محیط های بسیار خورنده قرار بگیرد. در طرف مقابل، لوله سیاه درزدار به دلیل جوشکاری و امکان نفوذ ناخالصی، آسیب‌پذیری بیشتری در برابر عوامل خوردگی دارد.

  1. قابلیت اتصال به تجهیزات و سرعت اجرا

لوله سیاه درزدار به دلیل امکان جوشکاری، برعکس لوله مانیسمان، قابلیت اتصال بسیار خوبی دارد. از این رو امکان تعویض، تعمیر و نصب آسان تری نیز فراهم می نماید. حال آن که لوله های مانیسمان به خاطر ساختار یکپارچه و بدون درز، سرعت اجرا و قابلیت اتصال کمتری دارند.

  1. کیفیت ظاهری لوله سیاه درزدار و لوله مانیسمان

کیفیت ظاهری لوله درزدار معمولاً بالاتر از لوله مانیسمان است. کیفیت سطوح ظاهری لوله مانیسمان به کمک جلا دادن به وسبه پولیش قدری بهبود می یابد. اما لوله درزدار به دلیل کیفیت سطح کویل مناسب، ظاهر هموار و یکنواختی دارند.

  1. ابعاد و مشخصات فنی لوله ها

لوله بدون درز مانیسمان معمولاً با قطر خارجی بین 8/1 تا 26 اینچ تولید و عرضه می شوند. لوله سیاه درزدار نیز دارای ابعاد مختلفی تا 24 اینچ هستند. لوله مانیسمان معمولاً دیوار ضخیم تری دارند؛ اما یکنواختی ضخامت و تلورانس ابعادی در لوله درزدار بهتر است.

  1. روش ساخت لوله

روش ساخت لوله مانیسمان با لوله سیاه درزدار متفاوت می باشد و دقیقا سایر تفاوت ها نیز دقیقا به همین دلیل به وجود می آید. فرایند ساخت لوله سیاه درزدار ساده تر و کم هزینه تر از روش ساخت لوله بدون درز می باشد.
در زیر ویدیو روش ساخت لوله سیاه درزدار و لوله مانیسمان را می توانید مشاهده نمایید.

  1. روش ساخت لوله سیاه درزدار
  2. روش ساخت لوله مانیسمان بدون درز

برای مشاهده ویدیو روش ساخت و تولید لوله مانیسمان در یوتیوب

  1. قیمت لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار

یکی دیگر از تمایزات اصلی این نوع لوله ها، قیمت خرید لوله مانیسمان و قیمت لوله سیاه درزدار است. قیمت لوله مانیسمان به دلیل فرآیند تولید دشوارتر و استحکام بیشتر، بالاتر از قیمت لوله درزدار می باشد. شما مخاطبان گرامی برای مشاهده آنلاین قیمت لوله مانیسمان و قیمت لوله سیاه درزدار می‎‌توانید به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

مزایای لوله مانیسمان و لوله سیاه درزدار

هر یک از لوله درزدار و بدون درز، علی رغم داشتن تفاوت ها، دارای مزایای مختلفی هستند. از مهمترین مزایای می‌توان به استحکام و دوام فوق‌العاده، تحمل فشار بالا و طول عمر مناسب اشاره کرد. اجرای سریع و آسان، پایداری و دوام خوب بدنه، قابلیت اتصال و قیمت مناسب از مزایای با ارزش لوله سیاه درزدار می‌باشد.

استاندارد لوله بدون درز مانیسمان و تفاوت آن با لوله درز دار

استانداردهای لوله سیاه درزدار

لوله های درزدار به دو صورت درز مستقیم و درز اسپیرال تولید می گردند که تفاوت آن ها در نوع ظاهری جوشکاری می باشد که در روش درز مستقیم ، خط جوش به صورت مستقیم می باشد و در روش درز اسپیرال ، خط جوش لوله به صورت مارپیچ در راستای طولی لوله می باشد .
برای اینکه بتوانیم اطلاعات ابعادی شامل وزن ، ضخامت ، قطر بیرونی و … لوله را استخراج کنیم می بایست استاندارد لوله های درزدار را بشناسیم . برای اطلاع از استاندارد لوله های درزدار همراه ما باشید .
استاندارد لوله های درزدار را بر اساس استانداردهای آلمانی بررسی خواهیم کرد که در این بخش می خواهیم در دو بحث استاندارد لوله های متوسط و فوق سنگین بررسی کنیم :

استاندارد DIN 2440 لوله های با درز جوش

در استاندارد لوله های درزدار طبق DIN 2440 به اطلاعاتی از قبیل سایز ، ضخامت و وزن لوله ها دست پیدا خواهیم کرد ، ابتدا تصویر زیر را بررسی کنید و سپس در ادامه به توضیحات علائم این جدول خواهیم پرداخت :

خرید لوله مانیسمان بدون درز و لوله سیاه درزدار با بهترین قیمت

شرکت فولاد جهان مهر یک مجموعه تخصصی با سابقه بیش از 20 سال تجربه در زمینه انواع لوله‌ فولادی است. از این رو تنوع بالایی از انواع لوله مانیسمان بدون درز و لوله سیاه درزدار را فراهم کرده است. همکاری با برندهای معتبر داخلی و خارجی، ارسال به سراسرکشور و ارائه قیمت مناسب از مزایای فولاد جهان مهر است.

مزایای ارزشمندی که در کنار مشاوره تخصصی می تواند خرید محصولات با بهترین قیمت را برای شما به ارمغان بیاورد. بدین منظور می‌توانید با تماس با کارشناسان و مشاوران فولاد جهان مهر نسبت به دریافت مشاوره رایگان خرید لوله مانیسمان با تلفن اقدام نمایید. همان طور که ذکر شد کیفیت تولید این نوع لوله فولادی نسبت به نوع درزدار بالاتر بوده و به دلیل نداشتن درز جوش از استحکام بالاتری نسبت به سایر لوله ها برخوردار است. همچنین تولید این محصول معمولا در قطرهای پایین صورت می گیرد چراکه تولید لوله فولادی با قطر بالا بدون درز مشکل می باشد و نیاز به هزینه بالایی دارد.

اولین ایده برای تولید لوله فولادی بدون درز، روش اکستروژن بود که پیش از آن برای تولید لوله های سربی به کار می رفت و پس از آن بر روی فولاد تکرار شد. روش های اولیه تقریبا غیر عملی بودند اما امروزه چندین روش تولید لوله بدون درز که در زیر به آن ها اشاره می شود از لحاظ نظری و تا حدودی عملی اثبات شده اند. از جمله این روش ها می توان به ریخته گری، نورد اکسترود، اکستروژن، کشش عمیق، کشش لوله، فلوفرمینگ و نورد لوله فولادی اشاره کرد.

دسته آخر یعنی نورد لوله گازی که خود شامل سه دسته اصلی نورد سوراخ کاری، نورد پیلگر و نورد اصلاحی است، روشی است که در سال های اخیر کاربرد زیادی پیدا کرده است. از دلایل این موضوع می توان به کیفیت بالا و همچنین طولانی بودن لوله های تولیدی به این روش اشاره کرد.

تاریخچه و کاربرد لوله بدون درز

پیشینه تاریخی تولید لوله فولادی بدون درز به روش نورد به سال 1880 می رسد. در این سال هنگامی که برادران مانسمان آلمانی در کارخانه خانوادگی خود مشغول تولید سوهان از بیلت های استوانه ای بوده اند، متوجه شدند که اگر غلتک های سوهان کاری نسبت به یکدیگر زاویه بگیرند، هسته بیلت ها سست و در نتیجه منجر به سوراخ شدن مرکز بیلت می شود. این دو برادر با جسارت خود توانستند که از این کشف به صورت کاربردی استفاده کنند.

بدین صورت که در گام اول توانستند با استفاده از مندرل سوراخ کاری از این نوع نورد برای سوراخ کردن بیلت های استوانه ای استفاده کنند و در ادامه توانستند که از این بیلت ها پوسته های استوانه ای با دقت ابعادی کم تولید کنند. در نهایت در سال 1890 آقای ماکس مانسمان نورد پلیگر را به عنوان یک روش مستقل برای تولید لوله بدون درز معرفی کرد.

لوله بدون درز به طور گسترده در صنعت استفاده می شود. از آن جمله می توان به لوله های انتقال تحت فشار مانند لوله های نفت و گاز، مخازن بویلرها، کمپرسورها و مخازن سوخت CNG ، به عنوان اجزای مکانیکی گردنده مانند پوسته برینگها و اکسل خودرو، لوله تفنگ و تانک در صنایع نظامی اشاره کرد. این کاربردها از ویژگی های اصلی لوله فولادی بدون درز ناشی می شوند که همان تحمل فشار بالا، هم مرکزی عالی مقطع لوله و دقت بالای تولید این لوله هاست.

به دلیل کاربردهای گسترده این نوع لوله در صنایع استخراج و انتقال نفت و گاز و اخیرا نیز در تولید مخازن سوخت CNG، اهمیت این نوع لوله در ایران بسیار زیاد است. از جمله شرکت هایی که در کشورمان در سال های اخیر اقدام به تولید لوله بدون درز کرده است می توان به شرکت لوله گستر اسفراین اشاره کرد. این شرکت از سال 1384 تولید لوله فولادی بدون درز به روش پیلگر را در دستور کار خود قرار داده است همچنین میتوانید برای مشاهده از همین جا اقدام کنید.

لوله درزدار (welded pipe)

لوله های درزجوش امروزه در خطوط انتقال سیالات پرفشار و با دبی زیاد در مناطق مختلف از حیث شرایط محیطی از اعماق دریا تا دل کوه ها و نواحی سرد سیر قطب استفاده وسیعی پیدا کرده اند. لوله های درزجوش مستقیم و لوله های درزجوش اسپیرال دو روش عمده در تولید لوله های درزدار محسوب می شوند. با توسعه فناوری طراحی و تولید لوله درزجوش اسپیرال امروزه لوله های قطور درزجوش اسپیرال به صورت اقتصادی تولید می شوند.

به روش تولید آن بستگی دارد. روش تولید  لوله درزدار به این صورت است که ابتدا ورق فولادی برش خورده و پس از نورد به شکل دایره در می آیند و در مرحله آخر درز به وجود آمده جوش داده می شود و به مرحله آزمایش فرستاده می شود. این روش تولید در اصطلاح نورد نامیده شده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

معرفی فرآیند نورد لوله فولادی

بر مبنای نوع حرکت قطعه، همچنین نحوه حرکت و استقرار غلتک ها، فرایند نورد شامل سه نوع طولی، عرضی و مایل می باشد. در نورد طولی محور غلتک ها با هم موازی، اما بر محور قطعه عمود است و غلتک ها خلاف جهت یکدیگر می چرخند. تنها حرکت قطعه، حرکت طولی در راستای محورش می باشد. در نورد عرضی محور غلتک ها با هم و با محور قطعه موازی هستند. جهت چرخش غلتک ها در خلاف جهت هم است و قطعه تنها حول محورش می چرخد. در نورد مایل ترکیب قرارگیری غلتک ها به گونه ای است که قطعه ترکیبی از هر دو حرکت طولی و چرخشی که در بالا اشاره شد را دارد.

فرایند نورد بسته به هندسه غلتک به دو گونه نورد تخت و نورد فرم تقسیم می شود. اگر سطح خارجی غلتک ها در ناحیه تماس با قطعه، استوانه ای یا مخروطی شکل باشد، فرایند، نورد تخت است. اگر سطح خارجی غلتک ها دقیقا استوانه ای یا مخروطی نباشد به این فرایند نورد فرم گفته می شود. معمولا فرم شیار روی محیط غلتک ها متقارن است. همچنین فرایند نورد بسته به نوع محصول به دو گونه نورد توخالی و نورد توپر تقسیم می شود.

مشخصات فنی لوله بدون درز چیست؟

از استحکام بالایی برخوردار است و اغلب در قطرهای پایین تولید می گردند.

موارد کاربرد لوله بدون درز کدام اند؟

در فرایند تولید این دسته از محصولات از روش جوش استفاده نمی شود، برای تولید از شمش استفاده نموده و پس از حرارت و کشش و سایر فرایندها به لوله تبدیل می شود.

لوله سیاه درزدار چیست؟

روش تولید لوله درزدار به این صورت است که ابتدا ورق فولادی برش خورده و پس از نورد به شکل دایره در می آیند و در مرحله آخر درز به وجود آمده جوش داده می شود

تولید لوله درزدار چگونه است؟

بر مبنای نوع حرکت قطعه، همچنین نحوه حرکت و استقرار غلتک ها، فرایند نورد شامل سه نوع طولی، عرضی و مایل می باشد. لوله درزدار (لوله مانیسمان) و لوله بدون درز دو نوع کلی از انواع لوله های فولادی هستند. روش تولید لوله بدون درز (مانیسمان ) با روش تولید لوله درزدار متفاوت است. هرکدام از این لوله ها بسته به روش تولید ، دارای مشخصاتی است که آن را برای شرایطی خاص مناسب می‌سازد. در ادامه این بخش، ابتدا با مشخصات لوله مانیسمان و سپس با لوله سیاه درزدار آشنا شده شده و در نهایت به بررسی تفاوت لوله سیاه درزدار و بدون درز می‌پردازیم. برای مشاهده بدون درز به این صفحه مراجعه نمایید.

لوله مانیسمان چیست ؟

لوله فولادی درزدار چیست ؟

لوله فولادی درزدار ( ) ، لوله‍ای فولادی است که با جوشکاری فولاد پس از رول شدن ساخته می‍شود. طول این لوله عموماً 6 متر است. فرآیند تولید  این لوله ها، ساده و دارای راندمان تولید بالا، خواص متنوع و سرمایه گذاری در تجهیزات است. اما استحکام کلی آن پایین‍تر از لوله فولادی بدون درز است.

روش تولید لوله سیاه درزدار

روند تولید این لوله، با رول کردن یک سیم پیچ فولادی بر حسب ضخامت مورد نظر آغاز می‍شود؛ و پس از آن  نوار را مطابق با عرض مورد نظر برش می‍دهند. این لوله با حرکت دادن سیم پیچ از طریق یک سری غلتک‍ها شکل می‍گیرد و پس از آن درزهای لوله در یک محیط شیمیایی جوش داده می‍شود. سپس از نورد برای فورج و آهنگری درز جوش داده شده و از فرآیند عملیات حرارتی برای به پایان رساندن آن استفاده می‍شود.

در صورت لزوم می‍توان لوله های درزدار را بر روی سنبه و زمین کشید تا درز جوش داده شده را صاف کرده و دیدن آن با چشم غیر مسلح، تقریبا غیرممکن شود. از آنجا که در ساخت این لوله به حداقل کشش و آنیل نیاز است، هزینه این لوله فولادی کشیده شده می‍تواند ارزان‍تر از لوله فولادی بدون درز باشد و به طور معمول می‍توان آن را سریع‍تر تهیه کرد.

تفاوت لوله سیاه درزدار و بدون درز

یکی دیگر از مزایای این لوله، این است که می‍تواند مقاومت به خوردگی بالایی را ارائه دهد؛ زیرا پتانسیل کمی برای ناخالصی ها دارد. در لوله های فولادی درزدار، احتمال بروز عیوب و اختلاف در چکش خواری و انعطاف پذیری در محل های درز وجود دارد، که استفاده از لوله فولادی بدون درز از این مشکل جلوگیری می‍کند. این لوله، بر خلاف لوله های درزدار، به تست جوش و درستی آن نیاز ندارند. بنابراین، اغلب برای کاربردهای بحرانی مناسب‍تر است.

فرآیند قالب گیری

1 . لوله های فولادی درزدار جوش داده می‍شود، توسط نوار استیل باریک فولاد برش داده می‍شود، و سپس با قالب‍گیری سرد، به یک شکل لوله‍ای پیچیده می‍شود. ابتدا جوشکاری مخصوص و سپس جوش درز لوله انجام می‍شود. محل جوش بیرونی کاملا پولیش و صیقل داده می‍شود؛ تا در انتها، هیچ برآمدگی روی آن وجود نداشته باشد.

نوار تیپ چیست؟ نوار تیپ (نوار تیپ به انگلیسی irrigation tape)، لوله‌های انعطاف‌پذیری هستند که روزنه‌هایی در فواصل مشخص آن تعبیه شده است. نوارهای تیپ نوعی مجرای ورود آب از مخزن به ریشه گیاهان هستند. در واقع آب پس از عبور از داخل نوارتیپ آبیاری از طریق دریپرها یا قطره‌چکان‌ها خارج می‌شود و گیاهان آبیاری می‌شوند.

2 . لوله فولادی بدون درز، از طریق کشش گرم قالب استوانه‍ای انجام می‍شود، بنابراین نمی‍توانید هیچ درزی را در آن ببینید.

تفاوت ظاهری لوله درزدار و بدون درز

ماده اولیه تولید بدون درز، شمش فولادی (billet) است. عیوب سطح بیرونی شمش با فرآیند نورد گرم از بین نمی‍رود ، تنها پس از اتمام ساخت محصول پولیش می‍شود و جلا می‍یابد. لازم به ذکر است که در روند کاهش دیواره، این عیب فقط می‍تواند تا حدی از بین برود.

مواد اولیه لوله فولادی درزدار، کویل نورد گرم است، کیفیت سطح کویل، معیار کیفیت سطح لوله است؛ و قابلیت کنترل آسان دارد. لازم به ذکر است که سطح کویل نورد گرم، از کیفیت بالایی برخوردار است. بنابراین، کیفیت سطح لوله فولادی درزدار، بسیار بهتر از لوله فولادی بدون درز است.

کارایی و کاربرد

لوله فولادی بدون درز، استحکام بالاتری دارد. همچنین لوله های فولادی درزدار می‍توانند 20٪ فشار کار کمتری نسبت به لوله های بدون درز تحمل کنند. برای اطلاع از در سایزهای مختلف به این صفحه مراجعه نمایید.

جوشکاری

اندازه دانه

معمولاً اندازه دانه فلز وابسته به دمای عملیات حرارتی است و در یک زمان با درجه حرارت معین، اندازه‍ ها با هم برابر است. بنابراین، اندازه دانه در این دو لوله‍ فولادی آنیل شده یکسان است. اندازه دانه در لوله شکاف‍دار، با حداقل عملیات سرد کردن، کوچکتر از فولاد درزدار است؛ در غیر این صورت اندازه دانه در هر دو یکسان است.

اکثر تولید کنندگان لوله های فولادی بدون درز در چین ، اندازه اصلی لوله را حداکثر 20 اینچ، 508 میلی متر تولید می‍کنند. در برخی جاهای دیگر به دلیل محدودیت تجهیزات، معمولاً کمتر از 16 اینچ، 406.4 میلی متر است. و اگر مشتری مایل است این لوله را بیش از اندازه‍های بالا خریداری کند، از ماشینکاری با انبساط گرم استفاده می‍شود. اما معمولاً کیفیت این نوع لوله را نمی‍توان با کیفیت لوله بدون درز اصلی مقایسه کرد. در مقابل، لوله های درزدار این محدودیت ها را ندارند، اندازه های موجود از 1-1/2 inch تا 100 اینچ در دسترس است.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز از نظر استحکام

مقاومت در برابر خوردگی

خمش و انبساط

تفاوت هزینه و قیمت لوله درزدار و بدون درز 

به دلیل قیمت مواد اولیه ، تجهیزات و فرآیندهای تولیدی معمولاً قیمت لوله مانیسمان ، بیشتر از لوله های فولادی درزدار است. اما گاهی اوقات با فشار بازار، لوله درزدار گران‍تر است. بنابراین اگر با این وضعیت روبرو شدید، از خرید لوله مانیسمان با همان ابعاد دریغ نکنید.

قطر و ضخامت دیواره

ضخامت و قطر لوله های کوچک با دیواره نازک، ترجیحا با فرایند جوشکاری انجام می‍شود. ضخامت و قطر لوله بزرگ با دیوار ضخیم، به بهترین وجه با روش قالب زنی ساخته می‍شود. بنابراین:

  • از آنجا که یک لوله بدون درز اندازه های ایمنی بیشتری را ارائه می‍دهد، از یک لوله درزدار گران‍تر است.
  • طول لوله فولادی بدون درز نسبتاً کوتاه است، در حالی که می‍توان لوله های درزدار را با طول زیاد تولید کرد.
  • لوله مانیسمان معمولاً هیچ نشانه‍ای از خوردگی را نشان نمی‍دهد تا زمانی که در معرض محیطی بسیار خورنده قرار گیرد، در حالی که منطقه جوش در لوله درزدار بسیار در معرض حملات خوردگی است.
  • منطقه جوش داده شده به عنوان یک منطقه ناهمگن در نظر گرفته می‍شود، بنابراین دارای خاصیت انعطاف پذیری متفاوت و مقاومت در برابر خوردگی کمتر و همچنین تغییرات ابعادی بیشتر است.
  • لوله استیل بدون درز، مشکلات این چنینی را از بین برده و در نتیجه از مقاومت در برابر خوردگی بالایی برخوردار است.

سوالات متداول

1- لوله درزدار گران تر است یا لوله بدون درز؟

معمولا قیمت لوله مانیسمان یا بدون درز بیشتر از نوع درزدار است.

2- کدام یک از لوله های درزدار و بدون درز مقاومت بیشتری دارند؟

خط جوش در لوله های درز دار دارای استحکام کمتری است و بنابراین این نوع لوله ها استحکام کمتری دارند.

دکمه بازگشت به بالا