برترینهای کسب و کارعمومی

الگوریتم کبوتر

یک خواهش! قبل از اینکه ادامه این مقاله را بخوانید، چند ثانیه مرورگرتان را باز کنید و عبارت “کافه‌های نزدیک من” را در گوگل جست و جو بکنید! جالب است نه؟ گوگل خودش نزدیک‌ترین کافه‌ها را شناسایی کرده و به همراه مختصات به شما نشان می‌دهد. این همان الگوریتم کبوتر گوگل است.

گوگل تصمیم گرفته که بعد از ، ، و ، این بار کبوتر را به قفسه حیواناتش اضافه کند. به این دلیل ما هم در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟ چه ربطی به سئوی لوکال (سئوی محلی) دارد؟ و چگونه می‌تواند به کسب و کارهای محلی کمک کند.

الگوریتم کبوتر چیست؟

چیزی که در ابتدای این مقاله گفتم فقط برای آشنا کردن شما با الگوریتم کبوتر بود. اما الان می‌خواهیم ببینیم که دقیقا الگوریتم کبوتر چیست و چگونه کار کار می‌کند.

می‌دانید که گوگل یک موتور جست و جو است که کارش با محتواست اما چیزی که جالب است، این است که الان دیگر فقط متن و تصویر و صدا برای گوگل محتوا نیستند بلکه مکان (لوکیشن) هم محتوا به حساب می‌آید! گوگل هم به خاطر اینکه بتواند از این محتوا به درستی استفاده کرده و کار را برای کاربرانش راحت‌تر بکند، الگوریتم جدیدی ایجاد کرده و اسم آن را کبوتر گذاشته است. این الگوریتم در سال 2014 توسط گوگل معرفی شد.

الگوریتم کبوتر چگونه کار می‌کند؟

اگر تا بحال از گوگل برای جست و جو استفاده کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که وبسایت‌های مختلف در گوگل رتبه دارند. مثلا فرض کنید عبارت “بازاریابی چابک چیست” را جست و جو می‌کنیم.

در این عکس می‌بینید که وبسایت نوین رتبه یک و تسکولو رتبه دو را دارد و این روند همینطور ادامه پیدا می‌کند. حالا مسئله اینجاست که گوگل برای اینکه برای هر وبسایت، رتبه‌ای تعیین کند، کلی معیار دارد که می‌توانید آن‌ها را بصورت کامل در مقاله بخوانید. اما تا به حال هیچ وقت مکان و فاصله شما از عبارت مورد نظرتان یکی از معیارهای گوگل برای رتبه بندی نبوده است تا اینکه الگوریتم کبوتر معرفی شد! حالا یعنی چه؟

خواهشی که اول مقاله از شما کردم، یادتان است؟ شما وقتی عبارت “کافه‌های نزدیک من” را جست و جو کردید، گوگل یک سری پیشنهادات برای شما نمایش داد. حالا فرض کنید که همین عبارت را در شهر دیگری جست و جو کنید. آیا باز هم گوگل همین پیشنهاد ها را برای شما نمایش خواهد داد؟ قطعا نه! حالا کمی تخصصی‌تر بخواهم بگویم، الگوریتم کبوتر، الگوریتم جست و جوی شما را با الگوریتم وبسایت‌های مرتبط تطابق می‌دهد و هر کدام که از لحاظ مکانی به شما نزدیک‌تر باشند را به ترتیب برای شما نشان می‌دهد.

الگوریتم کبوتر چه تفاوت‌هایی ایجاد کرده است؟

بعد از اینکه گوگل الگوریتم کبوتر را وارد موتور جست و جوی خودش کرد، تغییراتی در صفحه نتایج جست و جو (یا همان SERP) ایجاد شد که در رتبه بندی بسیاری از وبسایت ها تاثیر گذاشت. مثلا فرض کنید که یک کافه (می‌بینید چقدر به کافه علاقه دارم!) در منطقه گیشا وجود دارد. اگر قبل از اینکه الگوریتم کبوتر اعمال شود، شما عبارت “کافه‌های خوب تهران” را جست و جو می‌کردید، ممکن بود که اسم این کافه را هم در فهرست گوگل ببینید. اما بعد از اینکه این الگوریتم اعمال شد، اسم این کافه از این فهرست پاک شد! این تا حدی به ضرر کافه است، نه؟ اما همیشه هم اینطور نیست. چرا؟ چون از طرف دیگر اگر شما عبارت “کافه‌های خوب در گیشا” را سرچ کنید، احتمال زیاد اسم این کافه را خواهید دید.

این مثال به ما نشان می‌دهد که الگوریتم کبوتر با اینکه ممکن است بعضی موارد را در نتایج جست و جو به ما نشان ندهد، اما همین مورد را در یک عبارت جست و جو (یا همان query) دیگر برای شما می‌آورد. در کل، الگوریتم کبوتر سعی می‌کند نتایج جست و جو را هرچه بیشتر جزئی و شخصی سازی بکند و معیارش هم برای این کار، موقعیت مکانی شما و نیز فاصله فیزیکی شما با عبارت مورد نظرتان است.

مطلبی که در مورد تغییرات ایجاد شده توسط الگوریتم کبوتر خدمت‌تان عرض کردم، یک چیز خیلی کلی و عمومی بود. اما حالا می‌خواهیم کمی عمیق‌تر و تخصصی‌تر وارد این بحث بشویم. آماده‌اید؟ متخصص‌هایی که در زمینه سئو فعالیت داشتند، کمی در مورد الگوریتم کبوتر دو دل بودند! یعنی واقعا نمی‌دانستند که اصلا این الگوریتم خوب است یا بد؟ بیشتر به نفع کیست؟ کاربر یا وبسایت؟ یا ضررش برای کی بیشتر است؟ حالا برای این که بتوانند به این سوالات جوابی بدهند و دقیقا بدانند که الگوریتم کبوتر چه تفاوت‌هایی ایجاد کرده است، یک وبینار تخصصی راه انداختند و دیگر خودتان بقیه‌اش را می‌دانید… در این بخش از مقاله، سوالات پرسیده شده از این افراد به همراه آنالیزشان را برای شما آورده‌ایم:

  1. آیا الگوریتم کبوتر برای کسب و کار ها و کاربران مفیده بوده است؟

خلاصه یافته‌های کلیدی این بخش را می‌توان اینگونه بیان کرد که:

  • 69 درصد افراد فکر می‌کنند که الگوریتم کبوتر برای کاربران تغییر مثبت ایجاد کرده است.
  • 53 درصد افراد فکر می‌کنند که این الگوریتم برای کسب و کارها، تغییر منفی ایجاد کرده است.

برای نتیجه گیری این بخش، متخصصان به این نتیجه رسیدند که الگوریتم کبوتر برای کاربران مفیدتر از کسب و کارها بوده است. چرا؟ چون الگوریتم کبوتر برای نشان دادن نتایج مرتبط، شما را در مرکز یک دایره قرار می‌دهد و شعاعی برای این دایره تعیین می‌کند. اما مسئله این است که این دایره، چندان بزرگ نیست و بسیاری از کسب و کارهای نزدیک شما را شامل نمی‌شود (و این یعنی این کسب و کار ها تغییر منفی را تجربه می‌کنند) با اینکه شما به نتایج مرتبط‌تر و نزدیک‌تری می‌رسید (و این یعنی تغییر مثبت!).

  1. بعد از اعمال الگوریتم کبوتر، ترافیک وبسایت‌تان بیشتر شده یا کمتر؟

خلاصه یافته‌های کلیدی این بخش:

  • 37 درصد افراد ترافیک وبسایت‌شان کمتر شده است و از طرف دیگر، 28 درصد افراد، ترافیک وبسایت‌شان بیشتر شده است.
  • 87 درصد افراد فقط شاهد تغییرات جزئی (مثبت و منفی) شده‌اند.

همانطور که از نمودار و از خلاصه یافته ها هم می‌بینید، اکثر افرادی که در این مطالعه بررسی شدند، فقط تغییرات جزئی دیده اند. البته بخشی از این کسب و کار ها هم وجود دارند که از کاهش ترافیک وبسایت‌شان شاکی بودند! پس اینجا یک مسئله پیش می‌آید و آن هم این است که آیا این کاهش در ترافیک می‌تواند نتیجه افزایش کیفیت باشد؟ اگر برای شما هم پیدا کردن جواب این سوال جالب است، پیشنهاد می‌کنم حتما بخش بعدی را مطالعه کنید.

  1. آیا نرخ تبدیلِ ورودی شما بهتر شده است؟

خلاصه یافته های کلیدی این بخش:

  • 24 درصد افراد ترافیک وبسایت شان بدتر شده در حالیکه ترافیک 19 درصد افراد بهتر شده است.
  • 58 درصد افراد در دوره قبل و بعد از اعمال الگوریتم کبوتر، هیچ تغییری ندیده‌اند.

بدون شک، الگوریتم کبوتر بر روی میزان مرتبط بودن نتایج جست و جو تاثیر گذاشته است و این کار خودش باعث جابجا شدن تعداد ورودی وبسایت های مختلف می‌شود. می‌پرسید چطور؟ دو دلیل اصلی می‌تواند پشت این قضیه وجود داشته باشد:

  • کاهش محدوده جغرافیایی نتایج جست و جو (که در بخش قبلی در موردش حرف زدیم)
  • تغییر اندازه پک (گروه) نتایج از 7 به 3 (این مورد با تمام جزئیات در بخش بعد بررسی می‌شود).

نظر متخصصین سئو این است که با اینکه الگوریتم کبوتر ممکن است ترافیک یک وبسایت را تا حدی پایین بیاورد، اما از طرف دیگر، چون نتایج برای کاربران بیشتر شخصی سازی شده‌اند و به اصطلاح مرتبط‌تر هستند، باعث افزایش نرخ تبدیل کاربران هم می‌شود. بگذارید این مسئله را با یک مثال برای شما روشن‌تر بکنم: فرض کنید که در دوران قبل از الگوریتم کبوتر، 30 کاربر وارد وبسایت شما می‌شدند و از این تعداد، فقط 6 نفر از شما خرید می‌کردند (تبدیل کاربر به مشتری یا ) یا آدرس ایمیل‌شان را به شما می‌دادند (تبدیل کاربر به سرنخ). اما الان که الگوریتم کبوتر بر روی موتور جست و جوگر گوگل اعمال شده است، شما از فهرست نتایج بعضی جست و جو ها حذف شده‌اید ولی در عوض محتوای وبسایت‌تان به محتوای جست و جوی کاربر مرتبط تر است. یعنی چه؟ یعنی اینکه به جای 30 نفر، ممکن است 15 نفر وارد وبسایت شما شوند ولی از این تعداد، 10 نفر از شما خرید کرده و یا اطلاعات‌شان را به شما می‌دهند. پس با اینکه ترافیک وبسایت شما پایین آمده است، اما نرخ تبدیل‌تان هم بیشتر شده است.

دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟

تو دوره فرصت‌های اینترنتی بهترین راه رو بهت نشون میدیم!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

چه وبسایت‌هایی از الگوریتم کبوتر بیشترین سود را بردند؟

هر الگوریتم تازه‌ای که وارد دنیای جست و جو می‌شود، متاسفانه همیشه خبر خوب به همراه ندارد! چون همیشه کسب و کارها و وبسایت‌هایی هستند که به نوعی ضرر می‌کنند. مثلا زمانی که این الگوریتم برای اولین بار در آمریکا و بعدها در انگلستان و استرالیا اعمال شد، عبارات مربوط به شغل یابی تا حد 68 درصد کاهش پیدا کردند و علاوه بر آن، کسب و کارهای املاک آنلاین هم شاهد کاهش 63 درصدی شدند. این کار باعث شاکی شدن خیلی از کسب و کارها شده بود.

اما همیشه باید جنبه مثبت قضیه را هم دید! درست است که بعضی کسب و کارها از این قضیه ضرر کردند، اما همین الگوریتم باعث ایجاد و رشد انواع جدیدی از کسب و کارها هم شد. منظورم از این حرف دقیقا “دایرکتوری” یا همان directory است که با اسم وبسایت مرجع هم شناخته می‌شود.

دایرکتوری (Directory) چیست؟

یکی از انواع وبسایت‌هایی که بعد از معرفی الگوریتم کبوتر خیلی پرکاربرد شدند و توانستند کاربران بسیار زیادی را به دست بیاورند، وبسایت‌های مرجع بودند. مطمئنا شما هم تا به حال دایرکتوری دیده‌اید و یا حتی شاید از آن استفاده هم کرده‌اید. بگذارید این را با یک مثال واقعی توضیح بدهم:

به عبارت جست و جوی من و به نتایج گوگل دقت بکنید. من عبارت “کافه‌های سمت گیشا” را جست و جو کردم اما گوگل هیچ اسمی از هیچ کافه‌ای نمایش نداد، بلکه به جای آن، وبسایت‌هایی برای من آورد که کافه‌های منطقه سعادت آباد در آن فهرست شده‌اند. حالا یکی از این وبسایت‌ها را باز می‌کنم:

حالا می‌بینید که وبسایتی که من باز کردم، خودش کافه نیست اما فهرستی از کافه‌ها را به من می‌دهد. اینگونه وبسایت‌ها با اسم دایرکتوری یا همان Directory شناخته می‌شوند. معرفی الگوریتم کبوتر در جذب کاربر و افزایش ترافیک دایرکتوری ها بی‌نظیر بوده است. چرا؟ اگر به عبارت جست و جوی من دقت کنید، خودتان متوجه می‌شوید! چون که من در این عبارت، از اسم یک منطقه (سعادت آباد) استفاده کردم. حالا این کار چه تاثیری دارد؟

آیا الگوریتم کبوتر روی ظاهر گوگل هم تاثیر گذاشته است؟

تا این بخش از مقاله، در مورد تغییرات تخصصی و پیچیده ایجاده شده توسط الگوریتم کبوتر حرف زدیم، اما دیگر بس است! بیاید این بار هم نگاهی به ظاهر قضیه بیندازیم و ببینیم که آیا الگوریتم کبوتر در ظاهر گوگل تغییری ایجاد کرده است؟ جواب بله است! البته این تغییر، زیبایی چندانی به گوگل نداده اما به هر حال، تغییر، تغییر است دیگر! موردی که می‌خواهم به آن اشاره کنم، قبلا هم در مقاله اسمش آورده شده است: تغییر اندازه پک.

برای اینکه این تغییر را بصورت ملموس و کامل به شما نشان بدهم، از تصویر زیر استفاده می‌کنم:

در این عکس، کاربر عبارت “لوله کشی” را جست و جو کرده است. اگر دقت کنید، در هر دو تصویر، یک سری نتیجه برای او نمایش داده می‌شود، اما تفاوت این نتایج در چیست؟ در عکس سمت چپ، 7 نتیجه برای او نشان داده شده است. گوگل اسم این نوع نمایش را “پک هفت‌تایی” گذاشته است که مربوط به دوران قبل از اعمال الگوریتم کبوتر است. اما در عکس سمت راست، فقط سه نتیجه نشان داده شده است که به آن پک جدید سه‌تایی می‌گوییم.

جمع‌بندی کنیم!

دیگر به حساب کبوتر هم رسیدیم! در این مقاله باهمدیگر دیدیم که اصلا الگوریتم کبیکی از حیوانات دوست داشتنی که در مزرعه های گوگل وجود دارد، الگوریتم کبوتر است. اما این کبوتر، بر خلاف کبوتر های واقعی، قدرت پرواز چندانی ندارد و بیشتر از نزدیکی های کاربران نمی تواند پرواز کند، برای کسب و کارهای کوچک که حوزه فعالیتشان محدود به شهر خودشان است، الگوریتم کبوتر می تواند یک گزینه هوشمندانه باشد.

الگوریتم کبوتر با هدف شخصی سازی نتایج برای نشان دادن مرتبط ترین نتایج ایجاد شده است. این الگوریتم نزدیک ترین نتایج را با در نظر گرفتن لوکیشن شما نشان می دهد که می تواند یک گزینه هوشمندانه برای کسب و کارهای کوچک برای سئوی محلی باشد.

اما الگوریتم کبوتر گوگل چگونه کار می کند و چه کمکی به محلی و کسب و کارها می کند، موضوعی است که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم. پس همراهمان باشید.

الگوریتم کبوتر چیست؟

قبل از آن که بخواهیم هر توضیحی برای درک عملکرد الگوریتم کبوتر بدهیم، آن را با یک مثال نشان می دهیم. برای همین کافی است اول vpn خودتان را ببندید و در گوگل سرچ کنید:«کتاب فروشی های نزدیک من»؛ قطعا از نتیجه شگفت زده خواهید شد!

زمانی که این عبارت را سرچ می کنید، گوگل هم منظور شما را از سرچ متوجه می شود و هم نزدیک ترین کتابفروشی ها را بر اساس لوکیشن شما نشان می دهد. احتمالا متوجه شدید که فاکتوری که این الگوریتم در نظر می گیرد، بر اساس لوکیشن است.

این الگوریتم در سال 2014 توسط گوگل معرفی شد و گوگل لوکیشن را نیز به فاکتورهایش اضافه کرد و نشان داد که محتوا از نظر گوگل تنها محدود به متن و تصویر و صدا نیست. اما نحوه عملکرد این الگوریتم چگونه است؟

عملکرد الگوریتم کبوتر چگونه است؟

گوگل 200 فاکتور مختلف دارد که از آن ها برای رتبه بندی سایت ها با کلمات کلیدی مختلف استفاده می کند. در بین این 200 فاکتور مختلف که وجود دارد، مکان و فاصله وجود نداشت؛ تا این که الگوریتم کبوتر معرفی شد. مثلا اگر شما عبارت :«کتاب فروشی های نزدیک من» را در شهری دیگر امتحان کنید، نتایج دیگری را مشاهده می کنید. این نشان می دهد که گوگل به خوبی لوکیشن کاربران را آنالیز می کند تا بتواند نزدیک نتیجه را نشان دهد و این کار را به کمک تطبیق دادن الگوریتم جستجوی شما و سایت های دیگر انجام می دهد.

الگوریتم کبوتر و سئوی محلی (لوکال سئو)

سئومحلی به این معنا است که سایت را بر اساس موقعیت مکانی بهینه سازی کنید. سئو محلی زمانی به درد می خورد که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار بخواهید در جستجوهای مربوط به موقعیت های مکانی در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید.

سئو محلی این مزیت را دارد که مشتریان واقعی را به سمت شما روانه می کند و می تواند یکی از عوامل مهم در موفقیت کسب و کارها به شمار برود. برای آن که به خوبی متوجه شوید که این الگوریتم چگونه به موفقیت یک سایت کمک می کند، یک مثال برایتان می زنیم. تصور کنید که برای مسافرت به تبریز آمده اید و در لحظه آخر یادتان می آید که کمی باقلوای معروف تبریز را برای سوغاتی و خوردنی تهیه کنید؛ کافیست عبارت نزدیک ترین شیرینی فروشی یا نزدیک ترین قنادی را سرچ کنید و آدرس و شماره تلفن آن ها را پیدا کنید و با دست پر به شهر خودتان برگردید. همانطور که می بینید سئو محلی و الگوریتم کبوتر هم برای کاربران مفید است و هم برای صاحبان کسب و کار.

الگوریتم کبوتر چه تاثیری روی ترافیک و نرخ تبدیل یک سایت دارد؟

ترافیک و نرخ تبدیل دو موضوع جدا از هم هستند؛ برای مثال یک سایت ممکن است ترافیک زیادی داشته باشد، اما نرخ تبدیل آن پایین باشد؛ از سوی دیگر یک سایت ممکن است با وجود ترافیک کم، نرخ تبدیل بالایی داشته باشد. الگوریتم کبوتر هم می تواند باعث کاهش ترافیک سایت شما شود، اما نرخ کلیک شما را افزایش دهد.

مثلا تصور کنید که سایت خودتان را برای بهترین شیرینی فروشی ایران بهینه سازی کرده اید، در این صورت ممکن است روزانه ورودی زیادی وارد سایت شما شود، اما فکر می کنید چند درصد از این ورودی های سایت شما به مشتری شما تبدیل خواهند شد؟ احتمالا تعداد بسیار کمی!

اما تصور کنید که سایتتان را برای الگوریتم کبوتر بهینه سازی کرده اید و سایت شما به کاربرانی که در شهر خودتان است نشان داده می شود، در این صورت مقدار ترافیک ورودی سایت شما کاهش پیدا می کند، اما مشتریان واقعی و هدفمند به سایت شما مراجعه می کنند و نرخ تبدیل شما بیشتر می شود. به همین راحتی می توانید از الگوریتم کبوتر برای افزایش نرخ کلیک خودتان استفاده کنید.

آیا الگوریتم کبوتر برای تمامی سایت ها می تواند مفید باشد؟

نمی توان به صورت قطعی و صددرصد گفت که الگوریتم کبوتر می تواند برای تمامی سایت ها مفید باشد؛ چرا که این موضوع به ماهیت سایت ها هم بستگی دارد، برای مثال تصور کنید که شما یک سایت خدمات آنلاین دارید، در این صورت سئو محلی نمی تواند در موفقیت شما تاثیر داشته باشد و دلیل این موضوع نیز این است که مهم نیست موقعیت مکانی کاربرانتان کجا باشد؛ هر اندازه که در دسترس مخاطبان بیشتری باشید، همان اندازه به نفع شماست.

پس شما باید با توجه به مشتریان خودتان و ماهیت سایتتان تصمیم بگیرید که آیا می خواهید سایتتان را برای الگوریتم کبوتر بهینه کنید یا خیر.

الگوریتم کبوتر سئوی سایت ها را دستخوش چه تغییراتی کرده است؟

هر الگوریتمی که گوگل برای جلب رضایت کاربران ارائه می دهد، نتایج جستجو ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل تمامی سایت ها تحت تاثیر قرار می گیرند؛ چرا که سئو سایتشان و رتبه بندی آن ها تحت تاثیر الگوریتم قرار می گیرد. برای همین می خواهیم در این بخش می خواهیم بررسی کنیم که الگوریتم کبوتر چه اثری روی سئوی سایت ها داشته است؟

شخصی سازی کردن نتایج برای هر فرد

منظور از شخصی کردن نتایج برای هر فرد این است که زمانی که افراد مختلف عبارات مختلفی را جستجو می کنند، با نتایج مختلفی در صفحه جستجو مواجه می شوند. مثلا نتیجه ای که شما برای کتابفروشی نزدیک من در صفحه نتایج مشاهده می کنید، با نتیجه ای که من در صفحه نتایج مشاهده می کنم، متفاوت است.

الگوریتم کبوتر یک هیچ به نفع کسب و کارهای کوچک و محلی است

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، این الگوریتم تاثیر زیادی را بر روی کسب و کارهای محلی داشته است. افرادی که کسب و کارهای مختلف داشتند، متوجه شدند که می توانند از الگوریتم کبوتر برای رشد کسب و کارشان و رشد مشتریانشان استفاده کنند و مشتریان واقعی خودشان را بیشتر کنند. (استفاده یا سو استفاده؟ مسئله این است!)

به وجود آمدن تغییرات در پک نمایش داده شده

پک همان قسمتی است که در نتایج جستجو به شما نشان داده می شود و الگوریتم کبوتر، اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی و اطلاعات سایت را در اختیار شما قرار می دهد. الگوریتم کبوتر در بیشتر مواقع، سه سایت را در قسمت پک نشان می دهد که کمک می کند سریع تر به نتیجه برسید.

چگونه برای الگوریتم کبوتر سایتمان را بهینه سازی کنیم؟

اگر ماهیت سایت شما به گونه ای است که سئو محلی و بهینه سازی برای الگوریتم کبوتر می تواند باعث رشد کسب و کارتان شود، استفاده از روش های زیر می تواند برایتان کمک کند:

سایتتان را در سایت های دایرکتوری ثبت کنید

سایت دایرکتوری یا فهرست اینترنتی، نوعی فهرست در دنیای وب به شمار می رود که اطلاعات گروه خاصی را در اختیار شما قرار می دهد. هدف از سایت دایرکتوری این است که سایت های مختلف در رابطه با جستجوی کاربران را به آن ها نشان دهد. کاربران وارد این سایت های دایرکتوری می شوند و سایت های مرتبط با موضوع مورد نظرشان را جستجو می کنند و می توانند با یک فهرست متنوع سایت ها در رابطه با موضوع سرچشان را پیدا کنند.

شما می توانید سایت خودتان را در این وب دایرکتوری ها ثبت کنید و تاثیر آن را در بهینه سازی برای الگوریتم کبوتر مشاهده کنید. توصیه ما این است که سایتتان را در چندین دایرکتوری ثبت کنید تا افزایش ترافیک را به راحتی مشاهده کنید.

سایت یا کسب و کار خودتان را در گوگل مپ ثبت کنید

یکی دیگر از روش هایی که برای بهینه سازی سایتتان برای الگوریتم کبوتر وجود دارد، این است که سایتتان را در گوگل مپ ثبت کنید. این کار کمک می کند تا گوگل به خوبی موقعیت مکانی شما را درک کند و شما در جستجو در اولویت قرار دهد.

مشکلی که در این میان وجود دارد این است که به علت تحریم های صورت گرفته، امکان ثبت کردن کسب و کارهای محلی در نقشه وجود ندارد، اما شما می توانید به عنوان یک کار این کار را به راحتی تنها با داشتن جی.میل از طریق اپ موبایل یا نسخه وب گوگل مپ انجام دهید.

نکته ای که در زمان ثبت باید به آن توجه داشته باشید، این است که اطلاعات تماس، تصویر، زمینه فعالیتی و ساعات کاری را حتما اضافه کنید.

نام، شماره تلفن و آدرس خودتان را در تمامی صفحات سایت درج کنید.

شاید باورتان نشود، اما ربات های گوگل واقعا توانایی این را دارند که آدرس و شماره تلفن ها را داشته باشند و آن ها را در لوکال سئو تاثیر دهند؛ کافی است که آدرس و تلفن خودتان را در فوتر صفحات تکرار کنید تا توجه الگوریتم کبوتر را جلب کنید. نکته ای که باید در این کار در نظر داشته باشید، این است که این اطلاعات در صفحات باید یکسان باشد تا گوگل در درک موقعیت شما سردرگم نشود و بتوانید نتیجه خوبی از سئو محلی بگیرید.

یک صفحه تماس با ما هم برای سایتتان در نظر داشته باشید که در آن اطلاعات تماس، شماره تلفن، ایمیل و آدرستان را ثبت کنید.

از بخش نظرات کاربران و مشتریان غافل نشوید

یکی از فاکتورهایی که برای الگوریتم کبوتر می تواند مفید واقع شود، ثبت کردن نظرات کاربران و مشتریان است. این کار می تواند تا حد زیادی به شما در بهینه سازی سایت کمک کند. می توانید به روش های مختلف کاربران را ترغیب کنید تا نظرات خودشان را ثبت کنند.

از زبان نشانه گذاری اسکیما غافل نشوید

زبان نشانه گذاری اسکیما، زبان خود گوگل است و زمانی که شما از این زبان استفاده می کنید، ربات های گوگل بهتر اطلاعات و محتوای شما را تشخیص می دهند و آن را نتایج بالاتر به کاربران نشان می دهند.

از سئوی کلی سایتتان غافل نشوید

درست است که بهینه سازی سایت برای الگوریتم کبوتر می تواند برای شما مفید باشد، اما نباید از الگوریتم های دیگر گوگل و سئو سایت غافل شوید.

اگر در مورد سئو اطلاعات زیادی ندارید، می توانید مقاله ما را مطالعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد الگوریتم کبوتر و نحوه عملکرد آن صحبت کردیم و در مورد روش های بهینه سازی سایت برای این الگوریتم صحبت کردیم. هر الگوریتمی که وجود دارد، ممکن است برای برخی از سایت ها مفید باشد و برای برخی دیگر نه! اما یک نکته وجود دارد و آن این است که گوگل می خواهد تا بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد و تمام الگوریتم ها را در این راستا استفاده می کند.

فراموش نکنید که اگر از سئو کلاه سفید استفاده کنید، هیچ الگوریتمی شما را جریمه نخواهد (اگر دوست دارید بدونید چجوری از این سئو استفاده کنید، به مقاله ما مراجعه کنید.) اما اگر سئو کلاه سیاه استفاده کنید، بالاخره روزی مورد خشم یکی از الگوریتم ها قرار می گیرد (اگر نمی خواهید حتی به اشتباه از این سئو استفاده کنید، به مقاله ما سر بزنید)؛ بهترین کار استفاده از سئو کلاه خاکستری است که نه سیخ بسوزد و نه کباب (برای کسبداستان الگوریتم‌های گوگل یا باغ وحش این سازمان عظیم اینترنتی، آنقدرها هم که بعضی از کاربران تصور می‌کنند، سخت و پیچیده نیست. یکی از الگوریتم‌هایی که در دنیای دیجیتال و بستر اینترنت بسیار کاربردی است، الگوریتم کبوتر نام دارد. شاید شما هم مانند اغلب مخاطبان نام این الگوریتم را نشنیده باشید و یا ندانید که دقیقا چه مسئولیتی برعهده دارد.

در این مقاله از و ، قصد داریم درباره این الگوریتم جالب و کاربرد آن در فضای جستجوگر گوگل صحبت کنیم. اگر دوست دارید اطلاعات کاملی درباره فضای این الگوریتم بدست آورید، تا انتهای نوشته با همراه باشید. همچنین از شما دعوت می‌کنیم جهت بهبود مقالات وبلاگ رشدانا، نظر و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

الگوریتم های گوگل یا باغ وحش گوگل

نام‌های جالبی دارند؛ در کنار الگوریتم کبوتر، چندین الگوریتم دیگر با نام‌های جالبی مانند مرغ مرگس‌خوار، پاندا، پنگوئن و غیره قرار دارد که همگی با وظیفه الگوریتم مرتبط هستند. شاید از دور مانند یک باغ وحش به نظر برسد اما مثلا الگوریتم مرغ مگس‌خوار دقیقا همانند نامش عمل می‌کند و وبسایت‌های متخلف را از بین نتایج جستجو کنار می‌گذارد. در این میان، نام الگوریتم کبوتر گوگل یا هم به چشم می‌خورد که در بخش بعدی می‌خواهیم به کاربرد آن بپردازیم.

اگر بخواهیم در یک تعریف خیلی ساده و مختصر کاربرد این الگوریتم را تعریف کنیم، این تعریف مناسب است؛ الگوریتمی از گوگل که وقتی شما کلمه کلیدی یا اسم خاصی را جستجو می‌کنید، آن عبارت را بررسی می‌کند تا اگر به موقعیت مکانی یا اسم مکان خاصی یا کسب‌وکار محلی اشاره شده بود بهترین پیشنهادات و نتایج همان منطقه را در دسترستان قرار دهد. شاید شما هم یک کسب‌وکار محلی داشته باشید و بخواهید از چنین قابلیتی استفاده کنید.

اهمیت موقعیت مکانی برای گوگل

یکی از معیارهای جدید گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها و محتواهای آن‌ها براساس موقعیت مکانی است. به عبارت دیگر، گوگل از تمام انواع محتواها یعنی متن، تصویر، صدا و ویدیو پشتیبانی می‌کند. پس نوع محتوا چندان در این بحث یعنی رتبه سایت دخالت ندارد. عوامل موثر در انتخاب یک محتوا، زیاد هستند اما موثرترین عامل مرتبط بودن محتوا با کلیدواژه کاربر است.

اگر بخواهیم با یک مثال توضیحاتمان را تکمیل کنیم، باید از شما هم کمک بگیریم. حتما یادتان هست که تا چند وقت پیش وقتی درباره یک کلیدواژه مانند خرید کفش تهران در گوگل جستجو می‌کردید، خدمات فروش کفش از مکان‌های غیرمرتبط هم در صفحه جستجو و SERPs ظاهر می‌شدند. این از نظر کاربر اصلا خوشایند نیست؛ چون باعث اتلاف وقت می‌شود.

حتما بخوانید:

امروزه اما وقتی درباره نزدیکترین رستوران به ولیعصر یا رزرو هتل آنلاین در تهران جستجو می‌کنید، مرتبط‌ترین پیشنهادات همراه با نقشه و مسافت در اختیارتان قرار می‌گیرد. تمام این تغییرات در راستای بهبود شرایط کاربر و ایجاد حس ارزشمندی در وی است. وقتی نتایج جستجو به نیاز کاربر نزدیک باشد، احساس بهتری در وی شکل می‌گیرد.

همان زمانی که الگوریتم کبوتر نبود و معیاری براساس موقعیت مکانی تعریف نشده بود، گوگل نتایج مختلف را مورد بررسی قرار داد و تصمیم گرفت تا الگوریتم جدیدی به نام کبوتر راه‌اندازی کند. همانطور که تا این بخش متوجه شدید، الگوریتم Pigeon گوگل در واقع سئوی محلی را هدف قرار می‌دهد؛ اما این تاثیر دقیقا چقدر است؟ یا تعریف سئوی محلی چیست؟ همه این موارد را در قسمت بعدی با جزئیات کامل بخوانید.

آیا الگوریتم کبوتر روی سئو تاثیر دارد؟

قطعا پاسخ این سوال مثبت است اما قبل از بررسی موارد بیشتر، ابتدا باید به تعریف سئو محلی یا بپردازیم. در سئوی محلی، اطلاعات مختلف کسب‌وکارها، مکان‌های خاص و غیره براساس موقعیت مکانی جمع‌آوری شده و براساس همان می‌توانید در نتایج جستجو رتبه بهتری پیدا کنید. الگوریتم کبوتر گوگل سبب می‌شود رتبه شما در سئوی محلی بهتر شده و مشتریان بیشتری جذب کنید.

بنابراین، معرفی بهتر و دقیق‌تری از کسب‌وکار شما در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد؛ مثلا اگر مشتری به دنبال آرایشگاه مردانه در نزدیک منزل خود باشد، با وارد کردن نام محل مورد نظر به راحتی نام و آدرس، شماره تلفن، ساعت کاری و میزان مسافت تا مکان آرایشگاه را پیدا می‌کند؛ تمام این جزئیات تنها با چند کلیک ساده! قطعا جستجو در گوگل با الگوریتم‌های خفنی چون کبوتر، بسیار راحت‌تر از همیشه شده.

شاید از خود بپرسید دیگر چه اطلاعاتی توسط این الگوریتم قابل تشخص است؟ به طور کلی هر محتوایی که مربوط به فضای کسب‌وکار باشد، مانند عکس‌های محیط داخلی رستوران، عکس غذاها، ویدیو مشتریان، نظرات کاربران مختلف، میزان امتیازدهی آن‌ها و مواردی از این قبیل به راحتی در سئوی محلی قابل ردیابی خواهد بود و روی فروش یا شناخته‌تر شدن شما تاثیر بسزایی دارد.

چه وبسایت‌هایی سود بیشتری از الگوریتم کبوتر گوگل می‌برند؟

به طور کلی، اکثر سایت‌هایی که به شکل فیزیکی وجود ندارند و یا اگر مکانی هم دارند در سایت خود معرفی نکرده‌اند، پس از به‌روی کار آمدن کبوتر، تغییر چندانی در وضعیت سایت خود مشاهده نکردند. ازجمله سایت‌هایی که پس از ایجاد این الگوریتم، برای برخی از کلمات کلیدی، رتبه خوبی به دست آوردند، می‌توان به سایت‌های دایرکتوری محلی اشاره کرد.

پس از آن‌که کبوتر آپدیت شد و ویژگی‌های بیشتری به آن اضافه شد، در برخی از صنف‌ها اعمال نتایج جستجوی محلی کاملا به وجود آمد و رشد قابل توجهی در گوگل داشتند. این صنف‌ها عبارتند از:

  • خدمات هتلینگ (رشد حدود 28 درصدی در نتایج جستجوی محلی گوگل)
  • خدمات تغذیه (رشد 19 درصدی در نتایج جستجوی محلی)
  • خدمات آموزشی (رشد حدود 13 درصدی در نتایج جستجوی محلی)

همچنین راه‌اندازی این الگوریتم در کسب و کارهای زیر، رشد بسیار کوچکی ایجاد کرده است:

  • استخرها و فروشگاه‌ها (رشد حدود 5 درصدی)
  • دفاتر وکالت (رشد 4 درصدی)
  • خدمات پزشکی (رشد 2 درصدی)
  • خدمات حمل‌و‌نقل (رشد 1.5 درصدی)

حتما بخوانید:

چگونه بر روی الگوریتم کبوتر تاثیر بگذاریم؟

برای آن‌که بتوانید از طریق الگوریتم کبوتر، سایت خود را ارتقا دهید و از مزایای آن استفاده کنید، لازم است نکاتی که موردنظر آن است را بشناسید و آن‌ها را در سایت خود اجرا نمایید. در ادامه، چند مورد از راه‌های تاثیرگذار بر روی کبوتر گوگل را معرفی خواهیم کرد.

سایت خود را در گوگل مپ ثبت کنید

برای انجام این کار، لازم است به نقشه گوگل یا اپلیکیشن آن مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات شرکت یا همان مجموعه خود را با دقت و درست وارد کنید. چرا که اگر کبوتر تشخیص دهد که اطلاعات وارد شده اصالت ندارند، ممکن است مشکلاتی برای سایتتان ایجاد کند.

اطلاعات تماس را در تمامی صفحات سایت درج کنید

این دسته از اطلاعات، باید با آنچه که بر روی نقشه گوگل ثبت کرده‌اید، یکسان باشد. بدین منظور، بهتر است موارد مربوط به تماس را در فوتر قرار دهید تا در تمامی صفحات نمایش داده شوند و کرولرهای موتور جستجو بتوانند آن را در همه جای سایتتان مشاهده کنند.

اطلاعات کسب و کارتان را در سایت‌های دایرکتوری محلی به ثبت برسانید

همان‌طور که می‌دانید، پس از ایجاد الگوریتم کبوتر، سایت‌های دایرکتوری با افزایش مخاطب روبرو شدند. به همین دلیل، با ثبت سایت خود در چنین جاهایی، مجموعه شما بیشتر در معرض دید مخاطبینتان قرار می‌گیرد.

مخاطبتان را تشویق به نظردهی کنید

در گوگل مپ امکان نظردهی و کامنت مخاطبین وجود دارد. هرچه میزان نظرات به ثبت رسیده کاربران برای شما بیشتر باشد، اعتبار بیشتری نصیب کسب و کارتان نیز خواهد شد. به همین دلیل لازم است تا با استفاده از روش‌های مختلف، مانند ارائه کد تخفیف و، مخاطبینتان را تشویق به شرکت در نظردهی کنید.

بر سیگنال‌های سنتی و ارگانیک سئو تمرکز داشته باشید

منظور از این مورد، این است که اقداماتی را برای سئو سایت انجام دهید که مناسب و کارآمد است. به عنوان مثال، بک‌لینک گرفتن، لینک‌سازی داخلی، تولید محتوای ارزشمند و یونیک و اموری مانند آن، به سئو ارگانیک سایت شما کمک خواهند کرد.

روی اصول سئو محلی و محتوای محلی کار کنید

تلاش کنید محتواها، تصاویر و ویدئوهایی را در سایت خود نشر دهید که شما را به یک مکان خاص ربط دهد. این یک سیگنال سئو محلی است و الگوریتم کبوتر اولویت بالایی برای شما به عنوان یک منبع اطلاعاتی در آن منطقه قائل می‌شود. همچنین اصول پایه لوکال سئو را نیز رعایت کنید تا زودتر به آنچه که می‌خواهید، برسید.

پیشنهاد ویژه: دوره خصوصی سئو

سخن پایانی

در این مطلب، درباره الگوریتم کبوتر گوگل صحبت کردیم. مانند دیگر الگوریتم‌های گوگل، نوع کبوتر هم در راستای بهبود تجربه کاربری و ارائه بهترین نتایج خلق شده است. به طور کلی، گوگل سازمانی کاربر محور بوده و دوست دارد همواره خدماتی باکیفیت به مخاطبان خود ارائه دهد. اگر شما هم دوست دارید که در این بازار رقابتی کسب‌وکارها و وبسایت‌های مختلف جایگاه خوبی در قلب گوگل پیدا کرده و بین رتبه‌های برتر قرار بگیرید، بهتر است رابطه خوبی با باغ وحش و الگوریتم‌های گوگل برقرار کنید. حالا نوبت شماست. نظر و دیدگاهتان را درباره مطلبی که خواندید با ما و دیگر مخاطبان رشدانا به اشتراک بگذارید.

اطلاعات بیشتر به مقاله ما مراجعه کنید).

در صورتی که سوالی در این زمین داشته باشید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

وتری که این همه سر و صدا به راه انداخته است، چیست و چه تغییراتی را به همراه خودش آورده است. از طرف دیگر، دیدیم که یک سری کسب و کارها با ظهور الگوریتم کبوتر، بسیار ضرر کرده‌اند در حالیکه بعضی کسب و کارهای دیگر با الگوریتم کبوتر، اوج گرفتند! حالا خیلی دوست دارم بدانم که شما هم با الگوریتم کبوتر در جست و جوهایتان مواجه شده‌اید؟ خب حالا به نظرتان در کل تغییر مثبتی ایجاد کرده؟ منتظر نظراتتان هستم!

 

دکمه بازگشت به بالا