برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

درمان قطعی ریزش مو در زنان طب سنتی

یکی از جلوه‌های تاثیر گذار در زیبایی یک فرد، مو‌هایش است. مو‌ها جزو حساس‌ترین اعضای بدن هستند و رفتار بد با آن‌ها و رعایت نکردن یکسری نکات باعث ریزش آن‌ها می‌شود. بنابراین ریزش مو تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد چه در آقایان و چه بانوان شده است. ریزش مو مانند خیلی از مشکلات دیگر، با روش‌هایی قابل درمان است. طب سنتی نیز روش‌هایی برای جلوگیری و درمان ریزش مو در زنان را دارد که می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت مو‌ها بگذارد. در ادامه 3 تا از مهترین روش‌های درمان ریزش مو در طب سنتی را معرفی خواهیم کرد. با مو تن رو همراه بمانید.

Definitive treatment of hair loss in women in traditional medicine

دلایل ریزش مو در طب سنتی

پیش از آنکه سراغ روش درمان ریزش مو در طب سنتی برویم، ابتدا بیایید به دلایل ریزش مو اشاره کنیم. چراکه با دانستن دلایل آن، می‌توانیم با دور شدن از عوامل ریزش مو، از بیشتر شدن آن دوری کنیم. البته ریزش مو صرفا دلیل محیطی ندارد؛ گاهی عوامل ارثی نیز در ریزش مو تاثیر دارد که درمان آن به طور کلی متفاوت است و به مشورت پزشک نیاز دارد. ما در ادامه سعی می‌کنیم به دلایل محیطی و غیر ارثی ریزش مو اشاره کنیم. شما با دور شدن از این دلایل، روند درمان را شروع خواهید کرد.

بی نظمی در مصرف ویتامین‌ها

ویتامین‌‌ها نقش موثری در سلامت مو‌ها دارند. گاهی بیش از حد مصرف کردن آن‌ها می‌تواند به ضرر مو‌ها باشد؛ گاهی نیز کمبود یک ویتامین خاص باعث سرعت گرفتن ریزش مو می‌شود. بنابراین شناخت ویتامین‌های تاثیر‌گذار روی مو برای درمان ریزش مو لازم است.

ویتامین B یکی از تاثیر‌گذارترین ویتامین‌ها روی سلامت مو است. درصد بسیار زیادی از دلایل ریزش مو به کمبود این ویتامین اختصاص دارد. به طور کلی منابع ویتامین B مواد غذایی پروتئین دار نظیر گوشت، تخم مرغ، سبزیجات و حبوبات هستند. برای اینکه مقدار ویتامین ب در بدن شما تنظیم شود، بهتر است رژیم غذایی خود را در جهت مصرف مواد غذایی ذکر شده در بالا تغییر دهید.

استرس بیش از اندازه

برخی از افراد در حال گذر کردن از مراحل حساس زندگی هستند و به همین دلیل استرس بسیار زیادی را در طول روز تجربه می‌کنند. به طوری که این استرس در سلامتی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. یکی از تاثیرات منفی استرس، ریزش مو است. با استرس بیش از حد در طول روز و به طور مداوم، سلامت مو‌ها به خطر می‌افتد و شروع به ریزش می‌کنند.

پس اگر سلامت مو‌هایتان اهمیت دارد، بهتر است سراغ روش‌های کاهش استرس بروید و سعی کنید با مشورت روانپزشک این مسئله را حل کنید. هر چه دیرتر برای درمان استرس اقدام کنید، تاثیرات منفی آن، در بدن و مو‌های شما بیشتر می‌شود. یکی از راه‌های کنترل استرس، تمرین‌های تنفسی و مدیتیشن است. در طول روز سعی کنید درست تنفس کردن را تمرین کنید و طی یک برنامه منظم، چند دقیقه در روز را به نفس کشیدن عمیق اختصاص دهید. همچنین برای تمرین دور کردن افکار منفی از خود، مدیتیشن را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید.

زایمان

یکی دلایل ریزش ناگهانی مو در بانوان، زایمان است. در دوران بارداری، اندازه هورمون‌ها در بدن چندین برابر می‌شود و باعث تغییراتی در سیستم بدن زنان می‌شود. بعد از زایمان، بدن به حالت عادی خود بر می‌گردد و هورمون‌های دوران بارداری به طور ناگهانی کم می‌شوند. به همین دلیل، بعد از زایمان، به طور ناگهانی مو‌ها شروع به ریزش می‌کنند. این ریزش مو نگران کننده نیست و تنها با گذشت چند روز ریزش قطع می‌شود و به طور مجدد مو‌های جدید رشد می‌کنند.

اختلال در کارکرد غده تیروئید

فعالیت‌های غده تیروئید تاثیراتی زیادی در بدن و مو‌ها می‌گذارد. بی نظمی و اختلال در فعالیت‌های غده تیروئید و ترشح نا متعادل هورمون‌ها باعث ریزش مو می‌شوند. برای اینکه دلیل اختلال در فعالیت‌های غده تیروئید را پیدا کنید، بهترین راه مراجعه به پزشک است. از دیگر علائم اختلال در فعالیت‌های غده تیروئید، احساس خستگی، افزایش یا کاهش وزن و مشکلات حافظه است.

طب سنتی و ریزش مو

طب سنتی، یکی از عمیق‌ترین و بهترین منابع درمانی است که با روش‌های خاص و البته تاثیرگذار خود، بین پزشکان و بیماران، محبوبیت منحصر به فردی دارد.

البته طب سنتی همیشه مخالفانی داشته و عده‌ای در تلاش هستند تا روش‌های درمانی طب سنتی را زیر سوال ببرند. یکی از استدلال‌های آنان، استفاده طب سنتی از مواد گیاهی و حیوانی مضر است. آن‌ها می‌گویند با اینکه بعضی از این مواد می‌توانند مشکل خاصی را برطرف کنند، اما باعث بروز مشکلات بزرگ‌تری می‌شوند. هر چند هنوز به خوبی این حرف آن‌ها ثابت نشده است.

یکی دیگر از دلایل اینکه طب سنتی مخالفان زیادی دارد، کشتن حیوانات رو به انقراض برای استخراج مواد دارویی حیوانی است. طرفداران محیط زیست نسبت به اینکار طب سنتی واکنش نشان دادند. آن‌ها پزشکان طب سنتی را از کشتن این نوع حیوانات صرفا برای استخراج مواد دارویی منع می‌کنند.

ریزش مو یکی از این مشکلات است که طب سنتی روی آن تحقیقات زیادی انجام داده و برای آن درمان‌های گیاهی و حیوانی زیادی پیدا کرده که یه خودی خود می‌توانند این مشکل را درمان کنند. پیش از اینکه در مورد روش‌های درمانی ریزش مو در طب سنتی بدانید، بهتر است ابتدا با انواع روش‌های درمانی طب سنتی آشنا شوید.

طب سنتی درمان ریزش مو را در دو دسته‌بندی کلی قرار می‌دهد؛ درمان موضعی و درمان خوراکی. درمان موضعی که رایج‌تر است، شامل گذاشتن مواد گیاهی و روغن‌های خاص روی پوست سر است. درمان خوراکی که به مزاج مرتبط است شامل رژیم‌های غذایی خاص است و مناسب کسانی است که علت ریزش موی آن‌ها مشکل در مزاج آن‌ها است.

پس قبل از اینکه بخواهید روش خاصی را برای درمان ریزش مو در نظر بگیرید، ابتدا باید علت ریزش موی خود را پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای پیدا کردن دلیل و عامل ریزش موی خود، مقاله را مطالعه کنید. اکنون که با دلایل ریزش مو آشنا شدید، بهتر است با روش‌های درمان سنتی ریزش مو در طب سنتی آشنا شوید. در ادامه این مقاله 3 تا از بهترین و رایج‌ترین راهکار طب سنتی برای درمان ریزش مو را برای شما شرح خواهیم داد.

گذاشتن حنا روی مو

حنا یک گیاه بسیار مفید و پر کاربرد در طب سنتی است. حنا نوعی گیاه درختچه‌ای است که خواص درمانی و حتی غیر درمانی آن باعث محبوبیت این گیاه شده است. در طب سنتی، یکی از راه‌های درمان ریزش مو، گذاشتن حنا روی مو‌ها و پوست سر است. حنا با افزایش گردش خون در پوست سر، باعث سرعت بخشیدن به رشد مو می‌شود و سلامت مو‌ها را بهبود می‌بخشد. همچنین استفاده از گیاه حنا برای مو، می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و طی مرور زمان، مو‌های از دست رفته را باز گرداند.

البته هر گیاهی، علاوه بر فوایدی که دارد، ضرر‌هایی هم دارد که بهتر است از آن‌ها با خبر باشید. حنا با اینکه روی مو تاثیر مفیدی دارد، اما استفاده بیش از حد از آن، می‌تواند باعث بروز التهابات پوستی روی سر شود و تاثیر برعکسی بگذارد. بنابراین هنگام استفاده از حنا، اعتدال را رعایت کنید و نگذارید بیشتر از چند دقیقه روی پوست سر شما بماند. همچنین استفاده از حنا برای خانم‌های باردار و یا شیرده توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند روی ساختار ایمنی آن‌ها تاثیر منفی بگذارد.

پیدا کردن حنا اصل و مرغوب کمی سخت است. از طرفی برای اینکه بتوانید با اطمینان کامل از حنا روی سر خود استفاده کنید، باید از اصل بودن آن مطمئن شوید. محصول تونیک طبیعی مو حاوی عصاره حنا، با ترکیبات ایمن و بهداشتی خود و استفاده از عصاره حنا، کاملا مناسب و مطمئن برای درمان ریزش مو است. این محصول ضمن درمان ریزش مو، باعث جلوگیری از شوره سر و تقویت مو‌های ضعیف می‌شود.

استفاده از سدر

یکی دیگر از گیاهان پر خاصیت در طب سنتی، سدر است که از درخت سدر یا کنار به عمل می‌آید. درخت سدر جزو درختان میوه‌ای است و میوه آن شبیه عناب است. سدر به خواص درمانی خود بر روی پوست و مو معروف است و پزشکان طب سنتی آن را برای کسانی که مشکلات پوست و مو دارند پیشنهاد می‌کنند. سدر با ویتامین‌های خود باعث تقویت مو و از بین بردن موخوره‌ها می‌شود. از دیگر خواص سدر برای مو، رفع ریزش مو و ضد شوره بودن آن است.

سدر با ضخیم کردن تار و ریشه مو، به آن استحکام می‌بخشد و از ضعیف و شکننده شدن آن جلوگیری می‌کند. کسانی که مشکل خشکی مو دارند می‌توانند از سدر برای رفع خشکی مو نیز استفاده کنند. البته تاثیر سدر روی مو در بلند مدت مشخص می‌شود. از معایب استفاده از سدر روی مو همین موضوع است. زیرا باید مدت زیادی از این روش استفاده کنید تا بتوانید نتایج آن را مشاهده کنید.

شامپوی حاوی سدر، محصولی مناسب برای درمان ریزش مو و تقویت مو‌های آسیب دیده است. این شامپو حاوی عصاره سدر بوده و ترکیبات آن برای سلامت مو و از بین بردن مشکلاتی چون خارش سر، ریزش مو و شوره سر مناسب است. همچنین استفاده از این محصول باعث ایجاد درخشش طبیعی در مو‌ها می‌شود و حالت مردگی مو‌ها را از بین می‌برد. به دلیل وجود اسانس سدر در این شامپو تولید سبوم تنظیم گردیده و پوست کف سر پاک می‌شود.

استفاده از روغن آرگان (آرقان)

روغن آرگان یکی دیگر از فراورده‌های گیاهی است که در طب سنتی جایگاه خاصی دارد. این روغن از هسته میوه درخت آرگان گرفته می‌شود که خواص بسیار زیادی دارد. روغن آرگان به تاثیرات مثبت خود روی پوست معروف است؛ اما این روغن صرفا برای پوست نیست و می‌تواند برای مو نیز تاثیرات بسیار خوبی داشته باشد. از مهم‌ترین خاصیت‌های روغن آرگان روی مو، کاهش و درمان ریزش مو است. این روغن همچنین مو‌های از دست رفته را به مرور احیا می‌کند و جای مو‌های ریخته شده را پر می‌کند و به رشد آن‌ها سرعت می‌دهد.

از دیگر خاصیت‌های این روغن، می‌توان به مرطوب نگه داشتن مو‌ها، تقویت مو‌های ضعیف و شکننده، درمان شوره سر و التهابات پوستی روی سر اشاره کرد. روغن آرگان مانند بیشتر روغن‌های گیاهی ممکن است باعث بروز حساسیت‌های خاصی برای بیماران شود. بنابراین هنگام استفاده از این روغن با پزشک مشورت کنید. با اینکه روغن آرگان هیچگونه عوارضی برای پوست و مو ندارد، پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده، حتما با پزشک متخصص صحبت کنید.

محصول روغن درمانی و احیا کننده موی آتوسا رویال، محلول درمانی برای مو است که به احیا و درمان ریزش مو سرعت می‌بخشد. این محلول حاوی روغن آرگان است و به همین دلیل می‌تواند بسیار پر خاصیت و تاثیرگذار باشد. این محصول علاوه بر درمان ریزش مو، باعث درخشندگی مو‌های شما می‌شود. درخشان‌کننده‌ی موها، درمان و احیاکننده‌ی موهای آسیب‌دیده، و نرم‌کننده‌ی فوق‌العاده برای انواع مو

درمان خانگی و طبیعی ریزش مو با ماساژ دادن مو

یکی از اقدامات موثر برای تحریک رشد مو ماساژ دادن کف سر و محل رویش موها است. این کار باعث می‌شود رشد و ضخامت مو در سلول‌های پاپیلای پوستی افزایش یابد. وقتی شما چند بار در روز این کار را در آرامش و بدون اضطراب انجام دهید می‌توانید شاهد اثرات مثبت آن در کاهش ریزش مو و افزایش رویش موهای جدید باشید.

سخن آخر

طب سنتی، به دلیل استفاده از روش‌های گیاهی و حیوانی برای درمان، همیشه محبوبیت خود را داشته است. در مقاله بالا، چند مورد از بهترین روش‌های درمان ریزش مو را شرح دادیم. برای اطمینان از اثر گذاری این روش‌ها، به یک مورد بسنده نکنید و اگر لازم شد، می‌توانید آنها را به دنبال هم مصرف نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که برای گرفتن نتیجه، حتما استمرار به خرج دهید و روش‌های بالا را به دفعات انجام دهید.

دکمه بازگشت به بالا