برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

عوارض بعد از عمل ابدو

عوارض ابدومینوپلاستی در موارد کم و با شدت های کمی برای افراد ظاهر می شوند، به همین دلیل باید در انتخاب دکتر و مراقبت های قبل بعد از این عمل دقت زیادی داشته باشید؛ از آنجایی که این عمل متفاوت تر از دیگر عمل های جراحی زیبایی اندام می باشد و برعکس مواردی مانند روش های بزرگ کردن باسن ، در برخی موارد جنبه درمانی از جنبه زیبایی که دارد پیشی می گیرد؛ البته توجه داشته باشید که عمل ابدومینوپلاستی را نباید جایگزین رژیم های لاغری یا رژیم های ورزشی کرد؛ در ادامه مطلب درباره عوارضی که ممکن است ابدومینوپلاستی برای افراد مختلف ایجاد کند برای شما توضیح خواهیم داد.

 

Abdo postoperative complications

عوارض احتمالی جراحی ابدومینوپلاستی می تواند شامل موارد زیر باشد:

گاهی جراح به دلیل درخواست بیمار و یا برای بهتر شدن عمل جراحی مجبرو به کشیدن بیش از حد ناف می شود، که این مورد باعث مشکل تنگی ناف می شود، این مشکل ممکن است چندین ماه بعد از انجام عمل قابل مشاهده باشد و آسیب هایی مانتد خارج نشدن ترشحات پوستی ناف را در پی خواهد داشت.

خونریزی ناشی از عمل ابدومینوپلاستی می تواند به صورت زیر پوستی و یا بیرون از پوست و خارجی و از لبه های زخم باشد؛ معمولا درمان خونریزی خارج پوستی بسیار راحت تر از داخلی است و انمکان تشخیص راحت تری نیز دارد؛ اگر خونریز درونی دیر تشخیص داده شود می تواند باعث مشکلات بسیار جدی شود.

در تمامی عمل های جراحی ممکن است عفونت زیرپوستی و یا در محل بخیه صورت گیرد، و اصلی ترین دلیل آن می تواند رعایت نکردن بهداشت فردی بعد از عمل و یا استفاده نکردن از وسایل استریل در هنگام عمل توسط دکتر باشد.

در زمان عمل مقداری از بافت شکم همراه با چربی ها خارج می شود و این مورد می تواند در آسیب دیدن اعصاب موثر باشد، و بعد از انجام عمل احساس بی حسی در قسمتی از پا و یا انگشتان را داشته باشید.

با توجه به میزان بزرگی زخم های ایجاد شده برای عمل و خارج کردن چربی ها، دوران نقاهت و از بین رفتم این رد ها می تواند متفاوت باشد، البته اگر دکتر ماهری را انتخاب کنید رد زخم ها سریع تر خوب شده و در قسمت هایی که زیاد دیده نمی شود قرار می گیرند.

زمانی که پوست شکم به عضلات نچسبند فضای خالی بین آنها ایجاد می شود و باعث به وجود آمدن مشکل سروما خواهند شد، معمولا افرادی که قبل از انجام عمل ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن شکم و پهلو انجام داده اند بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

عمل ابدومینوپلاستی چیست

قبل از اینکه عوارض ابدومینوپلاستی را برای شما برشماریم بهتر است تا اندکی در خصوص آن صحبت کنیم. عمل ابدومینوپلاستی در حقیقت همان عمل جراحی زیبای شکم است. داشتن شکمی برآمده و شل بدترین چیزی است که یک فرد (مخصوصا بانوان) می‌تواند، داشته باشد. بسیاری از افراد برای ر‌هایی از شکم زشت خود به سراغ تیغ جراحان ‌می‌روند و خود را به دست آن‌ها می‌سپارند. این عمل در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان قرار گرفته است و روزانه تعداد بیشتری برای انجام این عمل به متخصصان زیبایی مراجعه می‌کنند. لازم به ذکر است که تعداد بانوانی که این عمل را انجام می‌دهند به مراتب بیشتر از آقایان است. این عمل در واقع با خارج کردن پوست، چربی اضافی و همچنین قوی‌تر کردن عضلات جدار شکم به صاف و کشیده شدن کمر شما کمک می‌کند. معمولاً افرادی به سراغ این عمل ‌می‌روند که تمامی روش‌های لاغری مانند وزش، رژیم و. . را امتحان کرده‌اند، اما به نتیجه دلخواه دست پیدا نکرده‌اند.

ابدومینوپلاستی مانند هر عمل غیر سرپایی دیگر دارای عوارضی است که برخی از آن‌ها ممکن است بسیار جدی و طولانی مدت باشد. از این رو هر شخصی که قصد ابدومینوپلاستی دارد بهتر است به خوبی در خصوص عوارض ابدومینوپلاستی تحقیق کند و با علم به تمامی عوارض ابدومینوپلاستی اقدام به انجام این عمل زیبایی کند. از جمله مهمترین عوارض نادر ابدومینوپلاستی شکم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • ایجاد عفونت یا لخته‌ های خونی

اگرچه احتمال ایجاد عفونت یا لخته‌های خونی بعد از عمل بسیار نادر است، اما در عین حال باید به این موضوع توجه شود. عفونت‌های جراحی در سطوح مختلفی وجود دارند، برخی از این عفونت‌ها سطحی و ملایم هستند و در عوض برخی دیگر به حدی پیشرفته هستند که به بافت‌های بدن بیمار حمله می‌کند. برای به وجود نیامدن این عفونت‌ها معمولاً پزشکان از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند.

بعد از عمل جراحی یکی از عوارض نادر آمبولی ریوی، حمله قلبی و سکته مغزی است که معمولاً به دلیل کم‌تحرکی و بی‌تحرکی بعد از تمام عمل‌های جراحی غیر سرپایی به‌وجود می‌اید. آمبولی ریوی به دلیل کم بودن تحرک بعد از عمل ابدومینوپلاستی بسیار خطرناک است و معمولاً سه هفته بعد از عمل جراحی اتفاق خواهد افتاد. برای افرادی که سابقه سکته قلبی و مغزی را داشته‌اند، پزشک معالج ممکن است یک رقیق‌کننده خون تجویز کند.

هر عوارض که برای شما به وجود آید تا حدودی زیادی روند بهبود شما را به تأخیر خواهد انداخت در برخی از موارد عوارض ابدومینوپلاستی به حدی زیاد است که شما را مجبور به عمل جراحی دیگری خواهد کرد. یکی از این عارضه‌ها که بروز آن ممکن است شما را به دردسر بی‌اندازد و عمل جراحی دیگری را پیش‌روی شما قرار دهد، نکروز پوست است. زمانی‌که نکروز پوست اتفاق بی‌افتد جراح باید با عمل جراحی دیگری پوست مرده را خارج و آن را با پیوند پوست جدید جایگزین کند.

اگرچه بروز نکروز پوست مانند دو عارضه بالا بسیار نادر است، اما در افراد سیگاری احتمال بروز این عارضه زیاد است. اگر سیگار می‌کشید و می‌خواهید عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهید به شما توصیه می‌شود تا چند هفته قبل و بعد از عمل از کشیدن سیگار اجتناب کنید.

  • درد و ورم در قسمت جراحی شده

یکی از عوارض ابدومینوپلاستی که احتمال بروز آن بعد از عمل وجود دارد، جمع شدن مایعات در زیر پوست است. اگر این مورد مشاهده شد، پزشک معالج می‌تواند با استفاده از یک سرنگ مایعات جمع شده را خارج کند. این جمع شدن مایعات در زیر پوست ممکن است تا یک ماه بعد از عمل مشاهده شود، نگرانی به خود راه ندهید زیرا این تورم و جمع شدن مایعات در زیر پوست تأثیری بر نتیجه نهایی عمل ابدومینوپلاستی شما نخواهد داشت.

درد یکی از عوارض ابدومینوپلاستی است که معمولاً در چند روز اول بعد از عمل وجود خواهد داشت. معمولاً برای کنترل درد پزشکان دارو‌های مسکن تجویز کنند. لازم به ذکر است که تورم در ناحیه که مورد عمل جراحی قرار گرفته است، معمولاً تا سه ماه بعد از عمل نیز وجود دارد، پس برای دیدن نتیجه عمل مجبور هستید تا ماه‌ها صبر کنید.

وقتی که عمل ابدومینوپلاستی را انجام می‌دهید در هنگام صاف نشستن ممکن است، احساس کنید که شکمتان کشیده شده است. این درد‌ها و وجود کبودی و تورم از جمله عوارض شایع این نوع عمل است.

یکی دیگر از عوارض ابدومینوپلاستی که احتمال بروز آن کم است، آسیب عصبی، تورم در پا‌ها و احساس بی‌حسی در اندام‌ها است. در عمل ابدومینوپلاستی مقداری از پوست شکم به همراه بافت آن خارج می‌شود و این خطر و احتمال وجود دارد که بخشی از اعصاب این ناحیه در حین عمل جراحی دچار مشکل شوند. از بین رفتن این اعصاب شکمی منجر به سوزن سوزن شدن و یا بی‌حسی کامل قسمتی از شکم خواهد شد.

زخم‌های که ناشی از عمل ابدومینوپلاستی بر روی پوست شما می‌مانند از نظر ظاهری بزرگ، طولانی و دائمی هستند. هرچه میزان پوستی که مورد جراحی قرار گرفته است، بیشتر باشد در نتیجه اندازه زخم نیز بیشتر خواهد شد. کیفیت جراحی و مهارت جراح تا حدود زیادی در روند بهبود زخم‌ها تأثیر خواهد گذاشت. زخم‌های ناشی از عمل ابدومینوپلاستی معمولاً توسط لباس پوشانده می‌شوند، اما به‌طور کامل برای بهبودی زخم‌ها و صاف شدن پوست بعد از عمل ابدومینوپلاستی به حدود 9 تا 12 ماه زمان نیاز است.

احتمال تنگی ناف یکی دیگر از عوارض عمل ابدومینوپلاستی شکم است. در برخی از مواقع مشاهده شده است که جراح مجبور می‌شود تا بیش از حد ناف را دستکاری (بکشد) کند، این کشیدگی بیش از حد ناف باعث می‌شود تا برخی از افراد دچار تنگی ناف شوند. عارضه تنگی ناف یک عارضه دیر رس است و فرد ممکن است بعد از چند ماه متوجه به‌وجود آمدن این مشکل شود. اما تنگی ناف چه مشکلی را برای شخص به‌وجود خواهد آورد اصلی‌ترین مشکلی که در هنگام بروز این عارضه برای افراد به‌وجود می‌آید، خارج نشدن ترشحات پوستی ناف و بروز مشکل در تمیز کردن این ناحیه است.

یکی از خطرناک‌ترین عوارض ابدومینوپلاستی بروز خون‌ریزی است. خون‌ریزی ناشی از عمل ابدومینوپلاستی می‌تواند به صورت زیر پوستی یا خروج خون از قسمت لبه زخم باشد. درمان خون‌ریزی خارجی (خروج خون از لبه زخم) به مراتب راحت‌تر از است. اگر خون‌ریزی داخلی دیر تشخیص داده شود، ممکن است باعث تشکیل هماتوم در شکم فرد شود که باید به سرعت نسبت به خروج آن اقدام کرد.

در برخی از مواقع که هماتوم تشکیل شده کوچک است، معمولاً با دستور پزشک عمل تخلیه صورت نمی‌گیرد چرا که هماتوم تشکیل شدن ظرف چند روز از دهان خارج می‌شود. اما اگر هماتوم بزرگ باشد، پزشک معالج باری تخلیه خون‌آبه بخیه را باز می‌کند (یک الی دو سانتی‌متر).

سروما یکی دیگر از عوارض ابدومینوپلاستی که ممکن است به دلیل عدم رعایت و مراقبت‌های بعد از عمل برای افراد ایجاد می‌شود. علت اصلی ایجاد سروما در واقع نچسبیدن پوست شکم به عضله‌های شکم و ایجاد یک فضای خالی در زیر پوست است. معمولاً افرادی که لیپوساکشن شکم و پهلو را انجام داده‌اند معمولاً دچار سروما می‌شوند.

افرادی که بعد از عمل از پوشیدن گن امتناع می‌کنند معمولاً بعد از یک هفته دچار سروما می‌شوند از این رو به شما پیشنهاد می‌شود، حتماً از گن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

اگر هر عملی طبق اصول انجام شود و جراح از تکنیک های صحیح برای انجام آن استفاده کند و مراجعین به درستی انتخاب شوند معمولا  احتمال بروز عوارض بسیار کمتر می شود. به طور کلی عوارض زمانی خودش را نشان می دهند که یا کیس به درستی انتخاب نشده یا از تکنیک مناسبی استفاده نشده است، در صورتی که تکنیک درست و انتخاب کیس مناسب در کنار یکدیگر قرار گیرد معمولا عوارض یا خیلی کمتر اتفاق می افتد یا اگر هم اتفاق بیفتد بسیار شدید و خطرناک نخواهد بود؛ در تمام اعمال جراحی یه خصوص عمل جراحی ابدومینوپلاستی یک سری عوارض کلی برای آن ها وجود دارد که عمل ابدومینوپلاستی مستثنی از آن نیست.

خونریزی، عفونت، زخم، بدحالی و جوش خوردن جای زخم از عوارض کلی همه جراحی ها محسوب می شود. همچنین عوارض اختصاصی در این رابطه وجود دارد که یکی از این عوارض آمبولی یا لخته شدن خون و آمبولی چربی و در صورتی که تکنیک بسیار مناسبی استفاده نشده باشد نکروز یا از بین رفتن لبه های زخم می باشد. این موارد تقریبا جزء عوارض عمده و اصلی است که در عمل ابدومینوپلاستی می باشد.

دکمه بازگشت به بالا