برترینهای کسب و کارعمومی

چگونه درزگیر پنجره را نصب کنیم؟

یکی از بهترین و آسا‌ن‌ترین راه‌ها برای کاهش هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی، درزگیری پنجره دوجداره است. زمانی که شما دست خود را نزدیک پنجره می‌آورید، اگر احساس کنید که از لابه‌لای درزهای پنجره باد سرد بیرون می‌زند، به این معنی است که زمان درزگیری پنجره ها فرا رسیده است. یک روش ساده برای فهمیدن وجود درز در پنجره ها، خیس کردن نوک انگشتان و نزدیک کردن انگشت به درزهای پنجره است. با این کار به‌راحتی می‌توانید ورود باد سرد یا گرم را احساس کنید. اما اغلب محل اتصال پنجره با دیوار، همان جایی است که هوا به داخل فضا نفوذ می‌کند.

این مشکل به دلیل عدم عایق‌بندی و درزگیری اصولی و تخریب عایق، تحت شرایط آب و هوایی مختلف رخ می‌دهد. در ادامه روش های درزگیری پنجره دوجداره را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

اگر پنجره دوجداره ای دارید که عایق نمی باشد و احساس می کنید به درز گیر دارید، موارد ذیل را چک کنید:

  • اگر از دور فریم احساس می کنید سرما می آید ، اول فوم پلی ارتان را توسط وسیله مخصوص در فضای خالی دور پنجره تزریق کنید و پس از خشک شدن روی آن را بتراشید و سپس با چسب ماستیک و یا سیلکون روی آن را بپوشانید.
  • اگر احساس می کنید که سرما و یا صدا در از لنگه بازشو می آید ، مثلا در قسمت های دستگیره و یا لولا، در این حالت پنجره دوجداره شما باید رگلاژ شود تا مشکل برطرف شود.
  • در برخی از شرایط دیده می شود که متاسفانه بخاطر تولید و ساختار بد پنجره upvc با رگلاژ مشکل ورود صدا و سرما حل نمی شود و باید اقدام به تعویض پنجره خود نمایید.

انواع مختلف درزگیرهای پنجره دوجداره

درزگیرها مدل های مختلفی دارند از قبیل فوم، ، رزین و انواع دیگر می باشند. با توجه به نیاز، نوع درب و پنجره دوجداره و شرایط اقلیمی پنجره ها می توان نوع درزگیر را انتخاب نمود. مدل های وینیلی و رزینی برای انواع درزها و تمام فصول، کاربرد دارند .باز کردن و تعویض آنها نیز به راحتی امکان پذیر است.

درب و پنجره های قدیمی با گذشت زمان آسیب بیشتری می بینند و عایق بندی آنها نیز کمی مشکل تر است. درزگیرهای فومی برای این مدل از پنجره ها گزینه مناسبی هستند. فشردگی بافت این نوع درزگیرها، قابلیت پوشش دهی بالای آنها از مزایای این نوع درزگیرها است.

این درزگیرها می توانند درزها را همیشه بسته نگه دارند.
درزگیر فومی در هر چهار طرف قاب کاربرد دارد. در پشت اغلب این نوع درزگیرها چسب وجود دارد تا با چسبیدن بر روی سطح مورد نظر، از ورود و خروج هوا و اتلاف انرژی جلوگیری شود.

روش درزگیری پنجره دوجداره : نوار چسب درزگیر

اولین روش برای انجام این کار، استفاده از چسب مخصوص درزگیر است.

که دارای انواع مختلفی می باشد:
نوار فوم : در قسمت‌های داخلی پنجره‌ها، قاب درها و حتی دریچه‌های زیر شیروانی استفاده می‌شود. نوار فوم بهترین چسب درزگیر پنجره است، زیرا کاربردی بوده و نصب راحتی دارد.

کانال V : برای کناره پنجره‌های دو آویز یا کشویی و قسمت‌های بالایی و کناری درب‌ها استفاده می‌شود. چسب کانال V مدت طولانی دوام می‌آورند و پس از نصب از دید پنهان می‌شود.

نمد: برای گرفتن درز پنجره و درب‌ها استفاده می‌شود. هزینه کم و نصب آسان دارند، اما فقط دو سال بیشتر دوام نمی‌آورد. در مواردی که ممکن است در معرض باران یا رطوبت قرار بگیرد بهتر است از نمد استفاده نشود.

چسب های مخصوص درزگیر

هوا از طریق شکاف‌ها و درزهای اطراف پنجره به داخل خانه یا ساختمان وارد می‌شود. درحقیقت، عامل هرگونه نفوذ هوا ممکن است شکاف، سوراخ شدگی ، درز در محل اتصال پنجره‌ها به یکدیگر یا دیوارهای اطراف باشد. یکی از راه‌های گرفتن درز پنجره، استفاده از چسب درزگیر است.

مزیت استفاده از این چسب استفاده از آن برای درزهای ریز می باشد، کاری که از عهده نوار چسب و دیگر روش‌ها بر نمی‌آید. برای درزگیری می‌توان از چسب مخصوص یا حتی چسب آکواریوم استفاده کرد. بعد از اعمال چسب، مطمئن شوید که محل را به خوبی تمیز کرده‌اید. خوب است که قبل از اعمال چسب، قاب پنجره‌ها به خوبی تمیز شده باشد.

درزگیری پنجره با فیلم عایق

فیلم عایق شبیه به ورقه‌های پلاستیکی است. برای نصب آن باید ورقه‌ها را به اندازه پنجره بریده و از داخل در محل مورد نظر چسابند.
برخی از افراد تصور می کنند فیلم عایق پنجره فقط برای خنک نگه داشتن محیط داخل در تابستان است. اما باید بدانید که در زمستان، وجود درز در پنجره می‌تواند مقدار قابل توجهی از گرمای داخل محیط را کاهش دهد.

برخی از فیلم‌های پنجره می‌توانند گرما را در داخل به دام بیندازند. بسته به نوع پنجره، انواع مختلفی از فیلم‌های عایق در بازار موجود هستند.

فیلم‌های ضخیم‌تر که فیلم امنیتی نامیده می‌شوند از ایمنی بالایی استفاده می‌کنند؛ اگر در منطقه‌ای در معرض طوفان زندگی می‌کنید، فیلم‌های امنیتی از خُرد شدن شیشه‌ها جلوگیری می‌کنند. و در واقع باید گفت هزینه آن‌ها کمی بیشتر از فیلم استاندارد پنجره است.

نصب راحتی دارند و با توجه به هزینه تعویض پنجره‌ها، فیلم عایق گزینه‌ای کم هزینه برای کمک به کاهش گرمای داخل محیط است. اگر اتلاف حرارت بیشتر از آن چیزی است که وجود دارد، تعویض پنجره تنها راه ممکن است.

پرده لانه زنبوری سه لایه، بهترین انتخاب برای بیشترین درزگیری و عایق است. باید در نظر بگیرید که پرده لانه زنبوری هم برای خنک نگه داشتن خانه در تابستان و هم گرم کردن فضا در زمستان مناسب هستند

پرده لانه زنبوری

در مورد این مدل از پرده ها که باعث کاهش هزینه های اتلاف انرژی شده باید گفت نه تنها زیباست، بلکه می‌تواند برای ایجاد سایه یا استفاده از نور طبیعی خورشید از آن استفاده کرد.

اما مهم‌ترین مزیت پرده لازنه زنبوری، گرفتن درز پنجره و جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل محیط است. این نوع پرده انواع مختلفی دارند، از جمله مدل‌هایی که دارای لایه‌های دوتایی، سه تایی و چندتایی بوده و مدل‌هایی که مجهز به رنگ‌ها و پارچه‌های مختلف هستند.

پرده لانه زنبوری سه لایه، بهترین انتخاب برای بیشترین درزگیری و عایق است. باید در نظر بگیرید که پرده لانه زنبوری هم برای خنک نگه داشتن خانه در تابستان و هم گرم کردن فضا در زمستان مناسب هستند.

کرکره چوبی بادشکن

این کرکره ها نسبت به دیگر راه های درزگیری هزینه بالاتری دارند اما تاثیر بسیار خوبی در جلوگیری از ورود هوای سرد دارند.
طبق آمار سازمان حفاظت از محیط زیست، اضافه کردن یک پنجره زمستانی با کرکره چوبی بادشکن به یک پنجره قدیمی درزگیری شده، انرژی را همانند یا حتی بهتر از یک پنجره دوجداره جدید ذخیره می کند.

نکاتی در مورد روش های درزگیری پنجره دوجداره

    1. از درزگیرهای قابل انعطاف استفاده نمایید تا احتمال انقباض آنها کمتر باشد
    2. از ابزار درزگیری استفاده کنید و لوله چسب درزگیر را داخل آن قرار داده و مورد استفاده قرار دهید
    3. به آرامی و با دقت چسب درزگیر را روی محل درز بکشید تا یک خط صاف ایجاد شود
    4. اگر برایتان شکل خط درز مهم است، پس از ریختن چسب درز روی شکاف و قبل از خشک شدن آن، درزگیر را با استفاده از پشت قاشق و یا انگشت آغشته به آب صاف کنید
    5. استفاده از پادری تا شده در پشت در می تواند تا حدود بسیاری از ورود هوا از زیر در خانه جلوگیری کند. در وقع باید گفت هر چقدر ابعاد پادری بزرگتر باشد به همان میزان می تواند مانع از ورود هوای سرد شود

کرکره ها که نوعی پوشش پرده ای از جنس پارچه هستند با ایجاد لایه های چندگانه مانند عایقی در برابر پنجره ها، همانند یک لحاف پف کرده، عمل می کنند. استفاده از آنها میتوتند از اتلاف انرژی جلوگیری کنددر فصل پاییز و زمستان، برای بالا بردن دمای منزل و جلوگیری از ورود هوای سرد راه حل های مختلفی وجود دارد مانند استفاده از شومینه، بخاری و سایر وسایل گرمایشی.

در و پنجره ها به هنگام باز و بسته شدن ، باعث انتقال هوای سرد زیادی به فضای خانه می شوند و انرژی زیادی به هدر می دهند. با عایق کردن پنجره ها تا حدود زیادی می توان مانع از ورود سوز و سرما شد. البته میزان به هدر رفتن انرژی در پنجره های دوجداره بسیار کمتر از پنجره های معمولی است.

اما نقش اصلی درب و پنجره دوجداره در ساختمان ها، عایق بندی حرارتی و صوتی می باشد. بنابراین این نوع در و پنجره ها را نیز می توان در فصول سرد سال عایق بندی نمود. در این بخش از ، به بررسی عایق بندی کردن درب و پنجره و روش های مناسب برای درزگیری صحیح درب و پنجره ها در سرما می پردازیم.

روش های عایق کاری در و پنجره در برابر سرما

  1. درزگیری و استفاده از نوارهای دور پنجره، اولین گام پیدا کردن درزها و جلوگیری از ورود هوا از طریق آنها می باشد. داخل و خارج پنجره ها را درزگیری کنید و در قاب پنجره از نوارهای مخصوص درزگیری استفاده کنید.
  2. یکی از روشهای آسان برای پیدا کردن درز پنجره ها، استفاده از نور خورشید به هنگام روز است .اگر در طول روز از اطراف پنجره ها به داخل منزل آمد حتما درزی در پنجره وجود دارد.
  3. روش دیگر استفاده از شمع است. اگر یک شمع روشن را در اطراف پنجره قرار دهید و شعله آن به اطراف حرکت کرد یعنی پنجره مورد نظر، درز دارد.البته برای آزمایش این روش باید وسایل گرمایشی یا سرمایشی را خاموش کنید تا باد به شعله شمع نرسد.

قبل از شروع درزگیری، درزهای قدیمی را پاک کرده و سطح پنجره را با پارچه مرطوب تمیز کنید تا کاملا تمیز و خشک شود.

برای درزگیری پنجره ها، به نکات زیر توجه نمایید

  • از درزگیرهای قابل انعطاف استفاده نمایید تا احتمال انقباض آنها کمتر باشد.
  • از ابزار درزگیری استفاده کنید و لوله چسب درزگیر را داخل آن قرار داده و مورد استفاده قرار دهید.
  • به آرامی و با دقت چسب درزگیر را روی محل درز بکشید تا یک خط صاف ایجاد کنید.
  • اگر برایتان شکل خط درز مهم است، پس از ریختن چسب درز روی شکاف و قبل از خشک شدن آن، درزگیر را با استفاده از پشت قاشق و یا انگشت آغشته به آب صاف کنید.

انواع مختلف درزگیرها برای درب و پنجره

درزگیرها دارای مدل های مختلفی از قبیل فوم، وینیل، رزین و انواع دیگر می باشند. با توجه به نیاز و نوع درب و پنجره می توان نوع درزگیر را انتخاب نمود. مدل های وینیلی و رزینی برای انواع درزها و تمام فصول، کاربرد دارند .باز کردن و تعویض آنها نیز به راحتی امکان پذیر است.

درب و پنجره های قدیمی با گذشت زمان آسیب بیشتری می بینند و عایق بندی آنها نیز کمی مشکل تر است. درگیرهای فومی برای این مدل درب و پنجره ها گزینه مناسبی می باشند. فشردگی بافت این نوع درزگیرها، قابلیت پوشش دهی بسیار از مزایای این نوع عایق است. این درزگیرها می توانند درزها را همیشه بسته نگه دارند.

در هر چهار طرف قاب درب و پنجره می توان از درزگیر فومی استفاده کرد. در پشت اغلب این نوع درزگیرها چسب وجود دارد تا با چسبیدن بر روی سطح مورد نظر، از ورود و خروج هوا و اتلاف انرژی جلوگیری کنند. قیمت پنجره دوجداره هافمن و سه جداره حدودا 30 الی 40 درصد از پنجره های ساده و قدیمی گرانتر هست، ولی بدلیل صرفه جویی در مصرف انرژی و گران تر شدن قیمت خانه (با پنجره دوجداره)، قیمت پنجره دوجداره در اصل ناچیز بوده و بعد از مدت کوتاهی حتی سود آوری کلانی را نیز به همراه دارد!

 

دکمه بازگشت به بالا