برترینهای کسب و کارعمومی

چگونه شیشه پنجره را مات کنیم

شیشه‌ها در ساختمان سازی نقش مهمی ایفا می‌کنند. معمولا از در پنجره‌ و درهای خانه و ادارات استفاده می‌شود. جنس شیشه‌ها طوری است که به دلیل شفاف بودن، گاهی مشکلاتی ایجاد می‌کنند. مشکلاتی مانند دید به فضای داخلی خانه‌ها یا تابش مستقیم و آزاردهنده نور خورشید به فضای داخلی خانه. روش‌های زیاد و گوناگونی برای رهایی از این مسائل وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از شیشه مات کن‌ها است. ما در این مقاله آموزش مات كردن شيشه و انواع روش‌های آن را برای شما آورده‌ایم. برای افزایش اطلاعات خود در این زمینه با همراه باشید.

شیشه مات - شیشه مات چگونه ساخته میشود؟ - پنجره دو جداره آوان صنعت

آموزش مات كردن شيشه و انواع روش‌های آن

از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها برای مات کاری شیشه‌ ها و به وجود آوردن شیشه‌های مات‌ می‌توان روش‌های زیر را نام برد:

  1. استفاده از برچسب‌های شیشه مات کن
  2. استفاده از اسپری مات کننده شیشه
  3. مات کردن به روش سند بلاست
  4. مات کردن از طریق اسید شوری

1- برچسب شیشه مات کن

اگر می‌خواهید مات کردن شیشه خانه را خودتان انجام دهید این روش مخصوص شما خواهد بود. استفاده از برچسب‌های مات کننده برای مساحت کمی از شیشه‌های داخل خانه یا محل کار، روشی ساده‌ و کم‌هزینه‌ترین راه است. اولین گامی که در این راستا لازم است بردارید، تهیه برچسب مورد نظر طبق طرح و سبک دلخواهتان است.

برچسب شیشه مات کن را از کجا بخریم ؟

این برچسب‌ها را می‌توانید به راحتی‌ از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنید. در قیمت پنجره ، تعداد بازشو عامل مهم دیگری است.

نمونه قیمت یک متر طول از پنجره ساخته شده با پروفیل هوم لند برابر ۱۸۴,۹۰۰ تومان می باشد که با توجه به تعداد و ابعاد و زمان اجرا قیمت پنجره دوجداره هوم لند قابل تغییر و بازبینی، کاهش یا افزایش می یابد.

مراحل اجرای این روش مات کردن در ادامه این مقاله به طور خلاصه آمده است:

نظافت سطح شیشه

برای نصب برچسب‌های مات کننده شیشه ابتدا باید شیشه را پاک و تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از محلول‌های تمیز کننده بهره ببرید. بعد از آن که شیشه را با محلول شستید، شیشه را با آب گرم هم آبکشی کنید. در پایان با یک پارچه نخی و کاملا تمیز تمامی سطح شیشه را به طور کامل خشک کنید.

آماده کردن برچسب مات کننده

حالا برچسبی که از قبل تهیه کرده‌اید را بر اساس اندازه‌ شیشه برش دهید.بهتر است اندازه برچسب را یک تا دو سانتی‌متر بزرگ‌تر از اندازه شیشه در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند به طور کامل از پوشش دادن سطح شیشه مطمئن شوید. در آخر کار می‌توانید قسمت‌های اضافی را کات کرده و ببرید.

جدا کردن لایه پشت برچسب

بعد از طی کردن مراحل بالا و آماده کردن همه چیز باید نسبت به جدا کردن لایه چسب اقدام کرد زیرا برچسب با چسب پوشیده شده است که نباید آلودگی در سطح آن ایجاد شود و به همین دلیل لایه نازک برای محافظت از چسب روی آن قرار داده شده است.بعد از جدا کردن این لایه، تمام سطح برچسب مات کننده را با اسپری مخصوص خیس کنید. این اسپری نقش روان کننده را ایفا‌ می‌کند.

نصب برچسب

در این مرحله از مات کردن شیشه، برای نصب برچسب مات کننده باید از یک نفر کمک بگیرید.هنگام نصب برخی از برچسب‌ها باید سطح شیشه را مقداری خیس کرد اما بعضی از برچسب‌ها از چسب‌های مخصوص استفاده‌ می‌کنند و نیازی به خیس کردن شیشه ندارند.در واقع هدف از خیس کردن تنها نگه داشتن موقتی برچسب به سطح شیشه است.

بعد از کندن پوشش پشتی برچسب، آن را با دقت روی سطح شیشه بگذارید. برچسب خیس شده روی سطح شیشه به راحتی جای‌ می‌گیرد.در زمان در دست گرفتن برچسب مات کننده نهایت دقت خود را به خرج دهید و هماهنگ عمل کنید تا لازم به کندن دوباره آن نباشد. بعد از چسباندن برچسب، سطح آن را با اسپری خیس کنید و با استفاده از شیشه روب به سطح آن بپردازید تا حباب‌های احتمالی رفع شوند.

جدا کردن قسمت‌های اضافی

تا به اینجا آموزش مات كردن شيشه با استفاده از برچسب را برای شما توضیح دادیم. نکته ای که در پایان این روش باید یادآوری کنیم این است در آخر کار با استفاده از کاتر یا یک چاقوی تیز، قسمت‌های اضافی را جدا کرده و ببرید. توصیه ما این است که این کار را از پایین شروع کنید.

2- طرز استفاده از اسپری شیشه مات کن

روش دیگری که از مات کردن شیشه می‌خواهیم به شما آموزش دهیم استفاده از اسپری می‌باشد.این روش مات کردن شیشه به افراد حرفه‌‌ای احتیاجی ندارد و می‌توانید خودتان آن را اجرا کنید.این اسپری‌‌ها در طرح و رنگ‌های مختلفی در فروشگاه‌ها وجود دارند و می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

هنگامی که اولین لایه از اسپری را انجام دادید باید حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا اسپری مات کننده خشک شود.بعد از آن که اسپری به طور کامل خشک شد، اگر میزان مات بودن شیشه کم بود‌ و راضی نبودید می‌توانید یک لایه دیگر از مات کننده را اجرا کنید.این کار را تا رسیدن به نتیجه دلخواه ادامه دهید.

نکته‌ای که لازم است بگوییم این است که حتما از اسپری‌های فاقد سرب استفاده کنید.در ضمن سعی کنید با دقت و آرام آرام اسپری را اعمال کنید تا سطح مات یکنواخت باشد.

اگرچه استفاده از اسپری یک روش ساده بوده و برای بسیاری از افراد مبتدی نیز امکان‌پذیر است اما معایبی هم دارد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بوی تند و آزار دهنده برخی از انواع آن اشاره کرد.

3- نحوه مات کاری به روش سند بلاست و اسید شوری

عملیات مات کردن به روش سند بلاست را بهتر است افرادی که در این کار ماهر هستند انجام دهند. پس توصیه می کنیم به وسیله اپراتور در محل نصب شیشه اجرا‌ شود.عملیات سندبلاست برای مات کردن مساحت زیادی از شیشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نکته را باید ذکر کنیم که این روش مات کاری به صورت دستی و خودکار انجام‌ می‌شود.

مورد بعدی که درباره آموزش مات كردن شيشه می‌خواهیم برای شما توضیح دهیم مات کردن شیشه به روش اسید شوری است. این روش از مات کردن عمدتا در کارخانه انجام گرفته و برای تولید شیشه‌های مات مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. در مورد روش اسید شوری باید بگوییم که نمی‌توان آن را در خانه اجرا کرد و نیازمند حداقل دانش فنی زیادی است.

سندبلاست چیست؟

سندبلاست روشی است که به وسیله پاشش با فشار بالای شن و ماسه های مخصوصی نظیر سیلیس، و … بر روی سطوح مختلف فلزی و غیر فلزی ، آلودگی ها و زنگ زدگی های سطوح را پاکسازی می کنند و اصطلاحاً آن سطح را زیر سازی کرده و جهت عملیات بعدی که می تواند پاشش رنگ بر روی سطح باشد آماده می کنند.

این پاشش با فشار مواد ساینده نظیر شن و ماسه های مخصوص سبب کنده شدن آلودگی ها، چربی ها و … که طی مرور زمان روی سطوح مختلف چسبیده اند می شود و همچنین  باعث ایجاد خط و خش هایی روی سطوح شده تا کیفیت و چسبندگی عملیات بعدی که رنگ کاری می باشد را تضمین می نماید.

همین خط و خش ها و اثراتی که از عملیات سندبلاست روی سطوح برجای می ماند سبب شده است تا کارآیی های سندبلاست از حذف آلودگی های سطوح فراتر رفته و در ایجاد حکاکی روی سطوح نیز از روش سندبلاست استفاده نمایند.

سندبلاست شیشه چیست؟

یکی از روش های مات کردن شیشه و ایجاد حکاکی روی شیشه،  است که با پاشش شن و ماسه های مخصوص ،  از طریق نازل سندبلاست بر روی شیشه، سطح شیشه را مات می کنند و یا تصاویر زیبایی روی شیشه حکاکی می نمایند.

سندبلاست روی سطح شیشه بر روی انواع شیشه امکان پذیر است ولی برای حفظ کیفیت و جلوگیری از لب پر شدن و آسیب دیدن شیشه ، برای سندبلاست شیشه از شیشه های سکوریت استفاده می کنند.

کاربردهای سندبلاست شیشه کدام است؟

شیشه های بالکن، حمام و سرویس بهداشتی و پنجره های دوجداره ساختمان را می توان با روش سندبلاست مات کرد.در مجتمع های تجاری و سازمان ها جهت جداسازی فضای کار از پارتیشن شیشه ای استفاده می شود که برای مات کردن و حکاکی لوگوی شرکت روی آن ها می توان از روش سندبلاست استفاده کرد.

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم برای مات کردن شیشه از برچسب های مات کن شیشه نیز استفاده می کنند که در ادامه می خواهیم معایب و مزایای هر کدام را ذکر نماییم .

مزایا و معایب برچسب شیشه مات کن

یکی از مزایای برچسب های مات کن شیشه، هزینه آن ها می باشد که در مقایسه با سندبلاست شیشه بسیار پایین تر است. همچنین می توان به دلخواه پس از مدتی برچسب را عوض کرد و طرحی جدید روی شیشه چسباند.

ولی این کار معایبی هم دارد که از آن جمله می توان به کیفیت پایین این برچسب ها، عمر کم،  برجسته نبودن آن ها و حباب افتادن زیر برچسب اشاره کرد. همچنین این برچسب ها نیاز به مراقبت دارند و بعد از مدتی کم کم از شیشه جدا می شوند و احتیاج به تعمیر و یا تعویض دارند.

 

دکمه بازگشت به بالا