برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

بهترین روش لاغری کودک

لاغری در کودکان و نوجوانان، از نظر بالینی، به معنای شاخص توده بدنی (BMI) پایین‌تر از عدد استاندارد است.  این کمبود وزن، تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت و رشد کودکان و نوجوانان دارد. تأثیرات بد لاغری حتی ممکن است تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد؛ این کمبود وزن ممکن است با عوارضی مانند کوتاهی قد، بی‌نظمی در قاعدگی، تأخیر در بلوغ، کاهش ظرفیت شناختی، ضعف در قدرت عضلانی و تراکم استخوان در دوره‌های بعدی زندگی همراه باشد.

یک برنامه غذایی مناسب برای کودکان لاغر باید غنی از مواد مغذی باشد؛ استفاده از منابع خوب پروتئین مانند تخم‌مرغ، کره بادام‌زمینی، مغزها، آووکادو، شیر، ماست و پنیر به افزایش وزن کودکان کمک می‌کند. همچنین نوجوانان لاغر برای افزایش وزن، باید کالری بیشتری نسبت به کالری‌ای که می‌سوزانند، مصرف کنند. برنامه غذایی خوب برای نوجوانان لاغر باید شامل سبزیجات، غلات، میوه‌ها، پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های پیچیده باشد. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین، همراه با ورزش مناسب به نوجوانان کمک می‌کند تا ماهیچه‌های خود را تقویت کنند و چربی بیشتری ذخیره کنند.

بهترین رژیم لاغری برای کودکان و نوجوانان چاق

چاقی دوران کودکی یک وضعیت بالینی جدی است که خطر ابتلا به مشکلات جدی و مزمن پزشکی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، کلسترول بالا، مشکلات ارتوپدی و بیماری‌های کبدی را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد. یک رژیم لاغری برای کودکان باید کالری متعادلی داشته باشد و با فعالیت بدنی روزانه همراه باشد. برای جلوگیری از چاق شدن کودکان باید غذاهای بسیار فراوری شده و فست‌فود را با غذاهای کامل مانند میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر، غلات کامل و آجیل جایگزین کنید. به جای نوشابه‌های شیرین، آب، شیر کم‌چرب یا بدون چربی یا نوشیدنی‌های غیرلبنی غنی‌شده سرو کنید. در این سنین استفاده از گن کلمبیایی اصل اصلا مناسب نیست.

غذاها و نوشیدنی‌های سالم را در جایی قرار دهید که به‌راحتی برای فرزندتان قابل‌مشاهده و دردسترس باشد تا در صورت احساس گرسنگی از آنها استفاده کند و دقیقاً در نقطه مقابل، سعی کنید تنقلات و غذاهای ناسالم را خریداری نکنید یا در دیدرس همیشگی قرار ندهید.

وزن نرمال برای کودکان چقدر است؟

رژیم لاغری کودک چه زمانی نیاز است؟ یکی از دغدغه‌های اغلب والدین، نگرانی درباره وزن فرزندان‌شان است. مطالعات متعدد نشان داده است که بسیاری از کودکان اضافه وزن دارند. ۱۴ درصد از پسران و ۱۷ درصد از دختران در بریتانیا چاق هستند. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که به وزن مناسبی دست پیدا می‌کنند بهتر، سالم‌تر و شادتر هستند و اعتماد به نفس بیشتری دارند و احتمال این‌که در آینده نیز دچار مشکلات سلامتی شوند، بسیار کمتر است. کمک به تحرک بیشتر کودکان و تغذیه مناسب، برای رسیدن به وزن مطلوب، مهم است. البته توصیه می‌شود در صورتی که کودک، مبتلا به یک بیماری زمینه‌ای باشد، قبل از هرچیر ابتدا با پزشک مشورت شود.

چرا وزن مناسب برای کودکان اهمیت دارد؟

کودکانی که دارای اضافه وزن هستند، معمولاً در بزرگ‌سالی بیشتر دچارمشکلات ناشی از چاقی بیش از حد، می‌شوند که زمینه‌ساز بیماری‌هایی از قبیل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، کلسترول بالا و برخی سرطان‌ها می‌شود. با این وجود، حتی اگر کودک اضافه وزن ندارد، مهم است که برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی متعادلی داشته باشد. گن ساعت شنی اصل قیمت مناسبی دارد اما برای سنین کودک و نوجوان و برای لاغری این گروه سنی مناسب نیست. علاوه‌بر این، تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که به وزن مناسبی دست می‌یابند سالم‌تر و شاداب‌تر هستند، از توانایی یادگیری بالاتری برخوردارند و اعتماد به نفس بیشتری دارند.

منظور از رژیم کودک چیست؟

توجه به رژیم کودک به این معنی است که کودک شما با توجه به سن و شرایط فیزیکی، چه نوع مواد غذایی را به چه اندازه دریافت می‌کند. اهمیت این موضوع تا جایی است که نوع تغذیه و رژیم کودک، کیفیت زندگی او را در بزرگسالی نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. والدین نقش مهمی در شکل‌گیری عادت غذایی کودک خود دارند؛ به این شکل ، زیرا این نوع رژیم غذایی از ابتدا در ذهن کودک نقش بسته و جزو سبک زندگی او شده است.

همچنین توجه به رژیم کودک، وزن نرمال، روند افزایش قد مناسب، استخوان بندی سالم و شرایط ذهنی و روانی مطلوب را برای او به همراه خواهد داشت. باید بدانید که اگر در تغذیه کودک خود دقت نکنید، برای رشد اندام‌ها، سلول‌ها، دستگاه‌ها و بافت‌های بدن او ایجاد مشکل کرده‌اید و این امر ممکن است به مرور زمان و با افزایش سن کودک شدیدتر شود.

رژیم غذایی متعادل برای افزایش وزن کودک

یک رژیم غذایی زمانی متعادل است که شامل غذاهای متنوعی باشد. پس:

  1.     برای افزایش وزن کودک هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی او را حذف نکنید.
  2.     بهتر است در زمان تهیه غذای کودک بیشتر به سراغ کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، نان، برنج و ماکارونی بروید.
  3.     در هفته سه روز را برای پخت غذاهای حاوی پروتئین‌هایی مانند حبوبات، ماهی، مرغ، تخم مرغ و گوشت اختصاص دهید. اگر از ماهی‌های چربی مانند قزل‌آلا استفاده کنید که عالی می‌شود. اما دقت کنید که باید مصرف روغن‌های اشباع در حداقل میزان باشد.
  4.     هر روز یک یا دو میان‌وعده سالم حاوی انواع مغزجات، میوه‌ها و سبزیجات به کودک بدهید. چرا که فیبر زیادی دارند و باعث تقویت سیستم گوارشی کودک می‌شوند. در این صورت احتمال بروز یبوست و بی‌اشتهایی ناشی از آن بسیار کم می‌شود. در کنار آن اضافه کردن مواد مغذی پرانرژی و دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند شیر، عسل، آواکادو، غلات کامل، ماست طعم‌دار و کره بادام زمینی را فراموش نکنید.
  5.     آب و شیر گاو بعد از ۱۲ ماهگی بهترین نوشیدنی برای کودکان خردسال هستند. پس روزانه ۶ تا ۸ لیوان انواع مایعات بخصوص آب و شیر به کودک خود بدهید. از دادن نوشیدنی‌های کم‌انرژی یا فاقد انرژی مانند نوشابه‌های رژیمی پرهیز کنید. دقت کنید که آب میوه‌ها به دلیل داشتن قند و اسید فراوان ممکن است به دندان‌های کودک آسیب برسانند. به همین دلیل برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که اگر تصمیم دارید به کودک خود آب میوه یا اسموتی بدهید، بهتر است با آب رقیق شوند.
  6.     مصرف نوشیدنی‌ها را در زمان صرف غذا محدود کنید. به این ترتیب کودک شما سریع سیر نمی‌شود و ممکن است غذای بیشتری بخورد. صبور باشید و از پاسخ‌های منفی کودک خود ناراحت نشوید. از خرید گن اسلیپ برای لاغری فرزندتان منصرف شوید. بدین شکل به مرور باعث تغییر نگرش کودک خود نسبت به خوردن غذاهای متنوع و سالم خواهید شد.

علل ایجاد اضافه وزن و چاقی در کودکان

در اولین مرحله اگر شما بفهمید که دلیل چاقی کودکتان از چیست می‌تواند زودتر شما را به هدفتان که کاهش وزن کودکتان است، برساند. بی شک موارد چاقی در کودکان با خوردن بیش از حد و کم ورزش کردن ایجاد می‌شود. درست است که کودکان برای رشد به غذای کافی نیاز دارند اما زمانی که آن‌ها کالری بیشتر از آنچه در طول روز می‌سوزانند دریافت کنند، موجب چاقی آن‌ها می‌شود.

علل ایجاد اضافه وزن در کودکان ممکن است موارد زیر باشد:

  •     دسترسی آسان به غذا‌های پرکالری و ارزان و به اصطلاح هله هوله
  •     والدین شاغل که کمتر در خانه غذا درست می‌کنند و بیشتر بیرون از خانه غذا می‌خورند.
  •     مصرف مقادیر زیاد قند در نوشیدنی‌های شیرین و پنهان در یک سری از غذا‌ها
  •     پرس‌های بزرگتر غذا، هم در خانه و هم در رستوران‌ها
  •     کودکان زمان کمتری را در بیرون از خانه بازی می‌کنند و بیشتر وقتشان را به تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند.
  •     بسیاری از مدارس برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی فیزیکی کودکان را حذف یا کوتاه کرده‌اند.

رژیم افزایش قد چیست؟

سرعت رشد کودکان در سال‌های اول زندگی با سرعت پیش می‌رود. تا جایی که در ۴ سال اول زندگی به رشد قدی معادل ۱۰/۱۶ سانتی‌متر می‌رسند. اما بعد از این زمان، سرعت افزایش قد، کند شده و تا زمان بلوغ ادامه می‌یابد. در این دوره سالانه ۵/۸ الی ۶/۳۵ سانتی‌متر به قد کودک اضافه می‌شود. پس از گذشتن از این دوره، مجدد در سن بلوغ با افزایش ناگهانی قد کودک روبه‌رو هستیم؛ به طوری که در هر سال دختران، ۷/۶۲ الی ۸/۸۹ سانتی‌متر و پسران ۱۰/۱۶ سانتی‌متر رشد قدی را تجربه می‌کنند.

نکته مهم این است که در سن رشد قدی کودک، باید به میزان رشد سالم او توجه شود، چرا که بعد از توقف رشد قد، راهکارهای افزایش قد بسیار محدود و بی‌نتیجه خواهد بود. پس در صورتی که کودک شما با مشکل افزایش قد مواجه است، بهتر است با استفاده از رژیم افزایش قد اصولی و استاندارد به روند رشد او کمک کنید.

آیا تغذیه روی قد کودکان تأثیرگذار است؟

یکی از عوامل مهم و قابل پیش‌بینی در قد کودک، وراثت است. به این معنی که احتمال بلند قد شدن کودک از والدین بلندقامت بسیار بیشتر از کودکی با والدین کوتاه قد است. اما نکته مهم و قابل توجه در افزایش قد کودکان، بحث تغذیه و رژیم کودک است. اگر شما زیرنظر افراد متخصص، رژیم غذایی مناسب رشد قد کودک را رعایت کنید، می‎توانید در بلند قد شدن کودک خود سهیم باشید. درست است که رژیم غذایی تفاوت چشمگیری در رشد قد کودک ایجاد نمی‌کند، اما افزایش چند سانتی‌متری قد نیز برای بزرگسالی فرزند شما بسیار مهم است. همان‌طور که می‌دانید، غده هیپوفیز با ترشح هورمون رشد، بیشترین تأثیر را در تعیین قد فرد دارد. جالب است بدانید که مصرف برخی مواد غذایی به تحریک و ترشح بیشتر هورمون رشد و در نتیجه افزایش قد کمک می‌کند. برخی از این مواد غذایی تأثیرگذار شامل موارد زیر است.

۱- مصرف پروتئین در افزایش قد کودک پروتئین از مواد غذایی اصلی در رژیم افزایش قد کودک است. پروتئین به ساخت ماهیچه و ترمیم آن کمک می‌کند. پروتئین در تشکیل و تقویت ساختار استخوان‌های بدن نقش مهمی دارد.

۲- مصرف مواد معدنی در افزایش قد کودک وجود انواع مواد معدنی در رژیم افزایش قد کودک ضروری است. مصرف غذاهای حاوی آهن، فسفر، منگنز، روی، منیزیوم، فلوئور و… برای کمک به رشد قد کودک توصیه می‌شود. کلسیم از جمله مواد معدنی است که برای رشد استخوان‌های کودک و تقویت آن حیاتی است. ۳

– مصرف ویتامین‌ها در افزایش قد کودک ویتامین D در رشد، تقویت و سلامت استخوان‌ها نقش مهمی و کلیدی دارد. ویتامین D به جذب کلسیم توسط بدن و استخوان‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین D و کاهش جذب کلسیم، عامل مهمی در تضعیف استخوان و کاهش رشد قد کودک است. ویتامین A، ویتامین گروه B و ویتامین C نیز باید در رژیم افزایش قد کودکان وجود داشته باشند. سبزیجات و میوه‌ها سرشار از انواع ویتامین‌ها هستند. مصرف روزانه آن‌ها را فراموش نکنید.

دکمه بازگشت به بالا