برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

راه های درمان واریکوسل خفیف

به طور کلی، واریکوسل یک سیاهرگ غیرطبیعی بزرگ و بزرگ در بالای بیضه است. واریکوسل یک بیماری شایع است که در 8 تا 20 درصد مردان رخ می دهد.

این بیماری به ندرت در کودکان زیر 10 سال مشاهده می شود. شیوع واریکوسل در مردان نابارور بسیار بالاست و 1/3 بیماران نابارور واریکوسل دارند. شیوع واریکوسل خفیف در بزرگسالان جوان 15 درصد و در مردان نابارور 20 تا 40 درصد است. شیوع آن در کسانی که ناباروری ثانویه دارند (یعنی قبلا بچه دار شده اند و اکنون نمی توانند بچه دار شوند) به 70 درصد می رسد.

واریکوسل تمیز؟

بیضه ها در کیسه بیضه (کیسه بیضه) قرار دارند در واقع بیضه ها در این کیسه از اسپرم معلق هستند. طناب اسپرماتیک شامل عروق لنفاوی، مجاری حامل اسپرم، شریان های بیضه و وریدها است.

اگر ورید بیضه از کار بیفتد و خون وریدی به بیضه برگردد، واریکوسل ایجاد می شود که با بزرگ شدن سیاهرگ بیضه به ویژه در قسمت فوقانی بیضه ظاهر می شود. درد و سنگینی در بیضه ها و افتادگی بیضه ها

واریکوسل یک بیماری نسبتا شایع است و حدود 15 درصد از مردان از آن رنج می برند (از هر 6 مرد یک نفر واریکوسل دارد). شایان ذکر است که واریکوسل شایع ترین علت ناباروری در مردان است، به طوری که 30 درصد موارد ناباروری اولیه (فردی نتوانست بچه دار شود) و 70 درصد موارد ناباروری (فردی دارای یک فرزند بوده است). کودک اما قادر به داشتن فرزند دیگری نیست) این به دلیل واریکوسل است. دلیل اینکه واریکوسل بیشتر از اولیه باعث ناباروری ثانویه می شود، آسیب پیش رونده واریکوسل و اثر مخرب آن بر روی بیضه ها در طول زمان است.

واریکوسل معمولاً پس از بلوغ ایجاد می شود، اما ممکن است فرد تا زمانی که آزمایش ناباروری را انجام ندهد، نداند که به واریکوسل مبتلا شده است. توجه به این نکته ضروری است که به دلیل شکل غیرعادی و نحوه تخلیه ورید بیضه، واریکوسل در 90 درصد موارد در سمت چپ و تنها در 10 درصد موارد دو طرفه است.

علل واریس

در 90 درصد موارد واریکوسل در سمت چپ دیده می شود و در برخی موارد دو برابر است و معمولا فقط یک واریکوسل سمت راست وجود دارد. چندین دلیل آناتومیکی یا ساختاری برای این وجود دارد، از جمله علل واریکوسل:

⛔ طولانی ترین ورید اسپرماتیک در سمت چپ (وریدی که خون را از مجرای اسپرمی تخلیه می کند) است که حدود 10 سانتی متر از سمت دیگر بلندتر است و با زاویه 90 درجه و در حدود 40 درصد به داخل سیاهرگ کلیوی چپ می ریزد. . در موارد کالبد شکافی، تشکیل دریچه وجود ندارد.

⛔ این فشار نسبتا بالا با قرار گرفتن ورید کلیه چپ (طناب اسپرماتیک چپ) بین آئورت و شریان های صفاقی فوقانی مقاومت می کند. به طور معمول دمای واژن 2.5 درجه کمتر از دمای رکتوم (انتهای دستگاه گوارش) است. در مورد واریکوسل این اختلاف به 1 درجه می رسد. در حین عمل، جراح عروق اسپرماتیک را بست و آلت تناسلی را خنک کرد.

⛔ وریدهای واریسی کاسل ناشی از نارسایی دریچه وریدی است. این باعث می شود که خون وریدی و مواد مضر به داخل مجرای دفران جریان یابد.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، در سمت راست به دلیل طول کمتر طناب اسپرماتیک و زاویه تند نزول به ورید اجوف فوقانی، شیوع آن بسیار کمتر است.

با توجه به اینکه تغییرات در این بیماری مکرر رخ می دهد، این تغییرات معمولاً تغییرات ساختاری ایجاد نمی کند. تغییرات میکروسکوپی در بیضه ناشی از واریکوسل به صورت از بین رفتن لوله های اسپرم ساز، رسوب مواد سخت و فیبروز و افزایش قطر اطراف لوله های اسپرمیوژنیک است که در مرحله اول باعث ایجاد تفاوت در حرکت می شود. ابتدا اسپرم و سپس کاهش می یابد. تعداد اسپرم و در آخرین اختلال شکل اولین اسپرم است.

اثرات واریکوسل به نوع واریکوسل و مدت زمان بیماری فرد مبتلا بستگی دارد که در نهایت منجر به متلاشی شدن و تخریب بیضه می شود.

واریکوسل خفیف یا درجه 1

واریکوسل تحت بالینی به مواردی اطلاق می شود که واریکوسل در معاینه وجود ندارد و تنها با روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی رنگی و تصویربرداری از وریدهای بیضه قابل تشخیص است. به دلیل عدم تأثیر واریکوسل تحت بالینی بر جریان اسپرم، جراحی و ترمیم واریکوسل تحت بالینی تأثیر معنی داری بر باروری نداشت.

علائم واریکوسل خفیف

واریکوسل خفیف معمولاً بدون علامت است و اغلب در طی آزمایشات غربالگری یا هنگام بررسی علت ناباروری تشخیص داده می شود. شایع ترین تظاهرات واریکوسل پیشرفته دردی است که با فعالیت بدتر می شود. اگر درد اتفاق بیفتد، می تواند انواع مختلفی از درد را ایجاد کند که ممکن است با ایستادن یا فعالیت بدتر شود. درد می‌تواند تیز و تیز یا اغلب مبهم باشد، درد می‌تواند در حالت دراز کشیدن به سمت پشت شلیک کند یا در طول روز بدتر شود.

در واریسلا خفیف معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد و در صورت پیشرفت بیماری، علائم رنگارنگ تر می شوند. میزان درد همراه با آبله مرغان 5 تا 10 درصد است. اولین گزینه برای درمان درد، درمان محافظه کارانه است (تغییر سبک زندگی، نپوشیدن لباس زیر تنگ، پرهیز از ایستادن طولانی مدت، خنک کردن بیضه ها و شستن آنها با آب سرد). در صورت عدم پاسخ به درمان محافظه کارانه، جراحی توصیه می شود. درد ناشی از آبله مرغان در 50 درصد موارد با جراحی کاملاً بهبود می یابد و در 40-25 درصد موارد نسبتاً بهتر است. پاسخ به درمان در افراد مبتلا به درد مبهم بهتر از افراد مبتلا به درد حاد و تیراندازی است.

ارزیابی گونه

با این حال، بهترین راه برای تشخیص واریکوسل، معاینه بالینی است. هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، در دو وضعیت ایستاده و خوابیده به پشت معاینه می شوید.

اگر در حالت ایستاده و بدون لمس، وریدهای پر شده شبکه وریدی بالای بیضه را مشاهده کردید، واریکوسل پیشرفته یا درجه 3 است.

زمانی که واریکوسل فقط با لمس و بدون استفاده از هیچ گونه حرکتی (مثلاً سرفه و زور زدن) تأیید شود، واریکوسل متوسط ​​یا درجه 2 نامیده می‌شود.

واریکوسل خفیف یا برگشت خون درجه 1 به سیستم وریدی بیضه تنها زمانی در نظر گرفته می شود که با افزایش ناگهانی فشار داخل شکمی، مانند سرفه یا زور زدن، احساس شود.

درمان واریکوسل چیست؟

متخصص اورولوژی جراحی واریکوسل به دو روش انجام می دهد:

جراحی میکروسکوپی

جراحی لاپاروسکوپی

درمان قطعی واریکوسل فقط جراحی است، زیرا روند ایجاد و عفونت یک فرآیند ساختاری است و نقایص ساختاری با دارو قابل ترمیم نیست. جراحی واریکوسل امیدوارکننده‌ترین روش درمان ناباروری مردان است.

نکته مهم دیگر این است که همه موارد واریکوسل نیاز به درمان جراحی ندارند. در موارد خفیف و متوسط ​​که طبق آزمایش اسپرموگرام هیچ‌وقت بچه‌ای نبوده و واقعاً هم خواهد بود، عمل نمی‌شود.

اما در واریکوسل شدید (درجه 1)، واریکوسلی که باعث آسیب بیضه می شود، واریکوسلی که در تجزیه و تحلیل اسپرم و تجزیه و تحلیل اسپرم اختلال ایجاد می کند یا واریکوسلی که همراه با درد در بیمار است، جراحی لازم است. ایناهاش

کدام روش جراحی واریکوسل بهتر است؟

اکثر موارد جراحی واریکوسل به صورت میکروسکوپی انجام می شود که دقت بسیار بیشتری دارد اما در برخی موارد از لاپاراسکوپی نیز استفاده می شود که از مزایای تجسم بیشتر و محافظت راحت تر از شریان بیضه به خصوص در موارد جراحی دو طرفه واریکوسل استفاده می شود. جراحی لاپاراسکوپی واریکوسل بهتر است

روش های جراحی مختلفی برای ترمیم واریکوسل وجود دارد که بسته به اینکه کدام قسمت از سیاهرگ پوشانده شده باشد، روش مناسب توسط پزشک معالج انتخاب می شود.

از عوارض جراحی می توان به آسیب شریان اسپرماتیک داخلی که می تواند منجر به از دست دادن بیضه شود و هیدروسل (تجمع مایع در اطراف بیضه) به دلیل آسیب به سیستم لنفاوی پس از جراحی اشاره کرد. بروز این عوارض در جراحی میکروسکوپی بسیار کم است (حدود 1-2%) و این مزیت اصلی جراحی میکروسکوپی است.

مزیت مداخله جراحی به عنوان تنها درمان این است که اثرات نامطلوب آن بسیار متغیر است و در موارد ذکر شده مداخله جراحی توصیه می شود. در 3 تا 4 ماه پس از جراحی، اسپرم آزمایش می شود و این آزمایش تا یک سال پس از جراحی یا تا زمان بارداری تکرار می شود.

واریس درجه 1 و بارداری

می توان گفت هر چه سن واریکوسل کمتر تشخیص داده شود، شانس بهبودی و بهبودی بیشتر است. آمار مراکز درمانی بیماران جراحی نشان می دهد که تقریبا 80 درصد بیماران کیفیت بهتر اسپرم را می شناسند و حداقل 50 درصد آنها را کودکان تشکیل می دهند.

دکمه بازگشت به بالا