برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

شیاف پروژسترون در بارداری در چه مواردی تجویز می شود؟

همه ما می دانیم که هورمون ها در کنترل بدن نقش اساسی دارند. کمبود چند میکروگرم از یک هورمون در سیستم بدن ممکن است تغییرات عجیبی را برای شما رقم بزند. پروژسترون یکی از هورمون های جنسی زنانه است که در سلامت بانوان، فرآیند تولید مثل و … نقشی تعیین کننده دارد. شیاف پروژسترون از جمله داروهایی است که در صورت کمبود این هورمون در بدن، برای شما تجویز می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دارو تا پایان این بخش همراه ما باشید.

پروژسترون چیست؟

همان‌طور که گفتیم پروژسترون یکی از هورمون‌های جنسی است که بدن آن را می‌سازد. پروژسترون به رشد دیواره داخلی رحم کمک می‌کند و از بروز انقباضات رحمی جلوگیری می‌کند. در صورت ایجاد انقباضات رحمی در اوایل بارداری، ممکن است جنین شما سقط شود. پروژسترون همچنین در روند تولید شیر مادر مؤثر است. مقدار کافی از این هورمون در دوران بارداری، به عملکرد قوی‌تر ریه و اکسیژن‌رسانی به جنین کمک می‌کند.

در مجموع پروژسترون در نقش محافظ بارداری است و از زایمان زودرس، سقط‌جنین، ریزش دیواره رحم و… جلوگیری می‌کند و به افزایش ضخامت دیواره داخلی رحم، جریان خون رحمی، گلیکوژن خون و… کمک می‌کند. تغییرات سطح پروژسترون در سیکل قاعدگی میزان هورمون پروژسترون در زمان‌های مختلف از چرخه قاعدگی متفاوت است. در فاز فولیکولی و قبل از تخمک‌گذاری میزان این هورمون حداقل است. در اواسط چرخه و پس از تخمک‌گذاری، پروژسترون به هورمون غالب تبدیل شده و در فاز لوتئال بیشترین مقدار ممکن است. درصورتی‌که لقاح صورت نگیرد سطح پروژسترون کاهش می‌یابد اما با حاملگی فرد، سطح پروژسترون جهت بقای بارداری همچنان افزایش خواهد یافت.

موارد مصرف شیاف پروژسترون

شیاف پروژسترون در موارد مختلفی به‌عنوان درمان استفاده می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم مهم‌ترین کاربرد شیاف پروژسترون در حفظ بارداری، کمک به افزایش ضخامت آندومتر، افزایش خون در بافت رحم و جلوگیری از انقباضات رحمی است. شیاف پروژسترون ممکن است با صلاح‌دید پزشک، برای درمان سندرم پیش از قاعدگی، افسردگی پس از زایمان و به‌عنوان داروی ضروری در درمان ناباروری با روش‌هایی همچون IVF نیز تجویز شود. شیاف پروژسترون با نام تجاری سیکلوژست حاوی هورمون فعال زنانۀ پروژسترون است و در موارد متعدد، به‌ویژه درمان سندرم پیش از قاعدگی، افسردگی پس از زایمان و افزایش شانس بارداری و جلوگیری از سقط جنین در درمان‌های ناباروری، مانند IVF، کاربرد دارد. پروژسترون از جمله هورمون‌های ضروری برای سیستم تولید مثل است و سطح آن در مقاطع مختلف سیکل قاعدگی، متغیر است.

استرس، ورزش نکردن و تغذیه نامناسب از دلایل پایین بودن پروژسترون به شمار می روند. پروژسترون از هورمون‌های جنسی زنانه است که در بارداری نقش مهمی ایفا می‌کند و در واقع کمبود این هورمون است که بارداری و حفظ جنین را با مشکل مواجه می‌سازد. علاوه بر این، سندروم پیش از قاعدگی از مشکلاتی است که با افزایش هورمون زنانه قابل حل می‌باشد. به هر حال در بسیاری از موارد ممکن است پزشک زنان برای برطرف شدن مشکلات شما شیاف پروژسترون را برایتان تجویز کند. ادامه این مطلب شما را با دانستنی هایی درباره کاربرد شیاف پروژسترون در بارداری و نحوه استفاده از آن آشنا می کند.

بعد از تخمک گذاری، اگر بارداری رخ ندهد، پیش از آغاز پریود بعدی، سطح پروژسترون در خون کاهش می‌یابد. استفاده از شیاف پروژسترون ۱۲ تا ۱۴ روز شروع خونریزی قاعدگی، از جمله روش‌های کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است که پزشکان، با در نظر گرفتن شرایط بیمار، می‌توانند آن را تجویز کنند. البته هنوز ارتباط بین کاهش سطح پروژسترون خون و بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی ارتباط مستقیمی به اثبات نرسیده است و مشخص نیست این درمان چگونه باعث تخفیف علائم این سندرم می‌شود. شیاف پروژسترون همچنین برای درمان افسردگی پس از زایمان نیز تجویز می‌شود. جفت در طول بارداری پروژسترون تولید می‌کند و پس از زایمان، با قطع شدن این منبع و کاهش سطح پروژسترون خون، ممکن است برخی مادران علائم افسردگی بروز دهند.

افزون بر موارد پیش‌گفته، یکی دیگر از کاربردهای مهم شیاف پروژسترون تقویت باروری و جلوگیری از سقط جنین در زنانی است که در روند درمان ناباروری قرار دارند. در روز بارورسازی تخمک، خانم باید استعمال این شیاف را آغاز کند و اگر بارداری رخ داد، باید مصرف آن را تا ۳۸ روز ادامه دهد که رشد جفت کامل شود. ادامۀ مصرف این دارو، با صلاحدید و طبق دستور پزشک، می‌تواند در تقویت بارداری و جلوگیری از سقط جنین بسیار مؤثر باشد. شیاف‌های سیکلوژست را می‌توان در مقعد یا در واژن قرار داد که پس از ذوب از طریق رگ‌های متعدد این دو ناحیه جذب شوند. البته، در صورت تجویز برای تقویت بارداری و جلوگیری از سقط جنین، شیاف سیکلوژست حتماً باید به صورت واژینال استفاده شود.

شیاف پروژسترون چیست؟

شیاف پروژسترون (Progesterone) با نام سیکلوژست از هورمون‌های زنانه است که به منظور درمان مشکلاتی نظیر ناباروری، سندروم پیش از قاعدگی، زایمان زودرس و افسردگی پس از زایمان ناشی از کمبود پروژسترون توسط پزشک تجویز شده و کمبود این هورمون را در بدن خانم‌ها جبران کند. شیاف پروژسترون با عملکردی که دارد حاملگی را حفظ کرده و از سقط جنین جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که شیاف‌های سیکلوژست نباید در طی دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد. مقدار دقیق استفاده از شیاف پروژسترون در افراد مختلف متفاوت می باشد و حتما باید پزشک آن را تجویز نماید. در ابتدا واژن خود را بشوئید. برای این کار از یک صابون غیر معطر استفاده کرده و قسمت‌های بیرونی مهبل و ناحیه اطراف آن را به آرامی بشویید. ‌هرگز اقدام به شستشوی کانال واژن خود نکنید و قبل از شروع به این کار حتما دستان خود را بشویید. پس از شستشو به آرامی ناحیه‌ی واژن خود را با یک حوله کتان لطیف خشک نمائید.

در مرحله بعد شیاف را آماده کنید. اپلیکاتور شیاف (ابزاری که به وسیله آن شیاف را در بدن خود قرار می‌دهید.) را از جعبه خود در آورید و آن را آماده‌ی کار نمائید. برای این کار انتهای آن را با یک دست خود مابین انگشت شست و انگشت اشاره بگیرید و از دست دیگر خود برای قرار دادن قرص یا کرم در ورودی آن کمک بگیرید. قرار گرفتن در پوزیشن مناسب بدنی. پاهای خود را حدود عرض شانه‌ها باز کنید؛ یک پای خود را بر روی سکویی همانند گوشه توالت فرنگی یا یک صندلی کوتاه قرار دهید تا قدری از زمین فاصله بگیرد. وضعیت مناسب دیگر دراز کشیدن بر روی کمر با زانوهای جمع شده می‌باشد. دهانه واژن خود را باز کنید. با دست غیر عامل خود لبه‌های واژن (لابیا) را باز کنید و اپلیکاتور را در دهانه آن قرار دهید.

شیاف را به درون واژن خود فشار دهید. برای وارد کردن شیاف به درون واژن می‌توانید اهرم پیستون مانند اپلیکاتور شیاف را فشار دهید یا از انگشت اشاره خود برای این کار کمک بگیرید. تا جایی که احساس نارحتی نمی‌کنید شیاف را به درون فشار دهید. اگر از پیستون اپلیکاتور استفاده می‌کنید تا ورود کامل شیاف به واژن، پیستون آن را فشار دهید. اپلیکاتور را از دهانه واژن خود خارج کنید و اگر مجدا از آن استفاده می‌کنید آن را بخوبی با آب و صابون مایع بشویید؛ در غیر اینصورت آن را داخل سطل زباله بیندازید. پس از آن دست‌های خود را نیز با آب و صابون بشویید و خشک نمائید. ممکن است حدود یک ساعت طول بکشد تا شیاف استعمال شده جذب بدن شما شود. بنابراین اگر در این حین از جای خود بلند شوید ممکن است نشت مایع از واژن خود را احساس نمائید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا