برترینهای کسب و کارعمومی

علت واقعی ریزش موی سکه ای چیست و آیا خطرناک است؟

درباره ریزش موی سکه ای و درمان آن چه می‌دانید؟ آیا ریزش موی سکه ای خطرناک است؟ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی فرد، به اشتباه به بخشی از بدن خود او حمله می‌کند و موجب ریزش مو در آن ناحیه می‌شود. ریزش مو گاهی به اندازه یک سکه است و در مواردی هم شدیدتر شده و رو به گسترش می‌رود. در این مقاله به طور کامل درباره علت این عارضه، علائم، انواع آن و همچنین راه‌های درمان خانگی و دارویی آلوپسی آره آتا پرداخته می­شود.

ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش مو سکه ای یک عارضه خود ایمنی است که در آن گلبول‌های سفید به اشتباه به فولیکول‌های فرد حمله می‌کنند. این عارضه اغلب با ریزش به صورت سکه‌ای و تنها در چند قسمت خود را نشان می‌دهد، اما در برخی موارد می‌تواند بسیار شدیدتر باشد. آلوپسی در موارد وخیم‌تر منجر به طاسی کامل سر و حتی موهای بدن می‌شود. احتمال ابتلا به این بیماری پوستی در هر فردی، فارغ از جنسیت و شرایط سنی وجود دارد. اما باید توجه کرد که بیشتر مبتلایان را افراد زیر ۳۰ سال یعنی نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند.

علت ریزش سکه ای مو

برخلاف تصور بسیاری از مردم، ریزش سکه ای مو و استرس، رابطه مستقیمی با یکدیگر ندارند. به طور کلی علت ریزش سکه‌ای ریش یا مو صرفا استرس نیست، البته اضطراب شدید در برخی موارد می‌تواند از دلایل ریزش مو شدید باشد؛ اما محققان هنوز به طور دقیق علت این نوع ریزش مو را نمی‌دانند.

در واقع، یک اختلال در سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود تا گلبول های سفید خون به سلول‌های سازنده فولیکول مو حمله کرده و رشد مو را متوقف یا کند سازند. البته فولیکول‌های مو در این فرآیند از بین نمی‌روند، بلکه بدن ریشه­های مو را اضافه تلقی می‌کند و باعث ریزش آن‌ها می‌شود. با این وجود ساز و کار دقیق این عارضه هنوز مشخص نیست و گاهی افراد فقط در طول یک شب تا صبح به ریزش مو دچار می‌شوند!تحقیقات نشان می‌دهد مسائل ژنتیکی و سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری اثرگذاری بیشتری دارد. همچنین احتمال ابتلای کسانی که به بیماری‌ های خودایمنی مانند تیروئید یا ویتیلیگو مبتلا هستند نیز بالاتر از دیگر افراد است.

What is the real cause of hair loss and is it dangerous?

ریزش موی سکه ای چه علائمی دارد؟

مشخص‌ترین علامت این عارضه، از دست رفتن بخش‌هایی از مو به صورت سکه‌ای است که می‌تواند در سر، ریش، سبیل، ابرو، مژه و حتی ناحیه شرمگاهی اتفاق بیفتد. ممکن است فرد به طور ناگهانی دچار ریزش مو سکه‌ای شود یا این عارضه طی چند هفته طول بکشد. با توجه به اینکه ریزش موی سکه ای همراه با خارش ، سوزش و حتی درد نیست، فرد ممکن است تا مدت‌ها حتی متوجه این بیماری پوستی نشود.

انواع ریزش مو سکه ­ای

علامت اصلی آلوپسی آره‌آتا ریزش موی سر است؛ اما ممکن است سایر نواحی بدن را نیز تحت‌تأثیر خود قرار دهد. بر همین اساس ریزش مو سکه ای به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • آلوپسی آره آتا منطقه ای
  • آلوپسی توتالیس (تمام موهای سر می ریزند)
  • آلوپسی یونیورسالیس (تمام موهای بدن می ریزند)

ریزش مو سکه ای سر

ریزش سکه‌ای موی سر یکی از شایع‌ترین انواع آن است که به صورت طاسی سکه‌ای یا دایره‌ای شکل خود را در موهای سر نشان می‌دهد. البته در برخی نواحی می‌تواند حتی بزرگتر از یک سکه نیز باشد و به صورت نواری از طاسی دیده شود که بیماری در این موارد «اوفیاز» نامیده می‌شود. در صورتی که شدت این بیماری در موی سر بیشتر شود، به طوری که تقریبا تمام سر را فرابگیرد، با عارضه « آلوپسی توتالیس» مواجه هستیم.

ریزش سکه ای ریش

مردانی که به آلوپسی آره آتا مبتلا می‌شوند، گاهی در ناحیه ریش نیز موهای خود را از دست می‌دهند. به طور کلی ریزش موی سکه‌ای ریش در مردان شایع است و باعث از بین رفتن مو در یک یا چند ناحیه در صورت می‌شود.

تغییر در ناخن افراد

این علامت در افراد زیادی مشاهده نمی‌شود و تغییرات ناخن تنها در ۱۰ تا ۲۰ درصد مبتلایان قابل مشاهده است. به طور معمول، ناخن فرد قرمز یا چاله‌های کوچک و خطوط کم‌عمق روی آن ایجاد شود. حتی گاهی سطح ناخن فرد بسیار زبر و در مواد معدودی سست و شکننده می‌شود.

آیا ریزش موی سکه ای خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، ریزش موی سکه‌ای نه تنها باعث ایجاد بیماری‌های حاد یا مزمن نمی‌شود، بلکه واگیردار هم نیست. به طور کلی ریزش سکه ای تهدید جدی برای موها نیست و همانطور که گفتیم اغلب خود به خود بهبود می‌‌یابد. یعنی مدتی پس از ریزش، موی فرد دوباره شروع به رشد می‌کند و بین ۳ تا ۶ ماه جایگزین موی از دست رفته می‌شود. در موارد خفیف که تنها چند بخش از موی سر یا ریش دچار ریزش می‌شود، بهبودی خود به خود اتفاق می‌افتد. با این وجود، راه های درمان ریزش موی سکه ای با کمک پزشکان متخصص و داروهای موثر در دسترس هستند.

بیشتر افراد مبتلا به این عارضه در خطر مشکلاتی مانند افسردگی، استرس و معضلات اجتماعی قرار دارند. به طور کلی کسانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند، به صبوری بیشتر و توجه خاص به شرایط روحی خود نیاز دارند.

درمان خانگی ریزش مو سکه ای

ریزش سکه ای مو و درمان ریزش موی سکه ای از طریق داروهای گیاهی و خوراکی‌ها مورد توجه برخی افراد قرار دارد. از این رو مبتلایان در ریزش مو سکه ای طب سنتی را امتحان می‌کنند که البته از نظر علمی تایید نمی‌شود. از جمله درمان های خانگی ریزش سکه ای مو می‌توان به استفاده از سیر، آب پیاز، چای سبز، روغن بادام یا رزماری، همچنین عسل و… در ناحیه مورد نظر اشاره کرد. درست است که این درمان‌ها باعث آسیب نمی‌شوند، اما در بهبودی این عارضه اثربخشی زیادی هم ندارند.

بعضی دیگر از مبتلایان هم به سراغ طب سوزنی یا رایحه درمانی (آروماتراپی) می‌روند که شواهد چندانی از اثرگذاری این درمان‌ها روی ریزش مو به صورت سکه ای در دسترس نیست. اما انجام ورزش‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن که به کاهش اضطراب و استرس فرد کمک می‌کنند، در روند درمان این عارضه موثر هستند.

درمان قطعی ریزش موی سکه ای

در حال حاضر درمان ریزش موی سکه ای به طور قطعی در دسترس نیست، اما راه‌هایی برای کنترل آن وجود دارد. مصرف داروهای تزریقی، پمادها یا حتی درمان های خوراکی باعث کاهش علائم بیماری و تسریع روند رشد مو می‌شوند.به طور مثال ماینوکسیدیل، آنترالین، SADBE و DPCP از جمله داروهایی هستند که پزشکان برای کمک به رشد مو یا تغییر عملکرد سیستم ایمنی افراد تجویز می‌کنند.

  • ماینوکسیدیل ۵ درصد به صورت موضعی روزانه روی نواحی موردنظر استفاده می‌شود و اثرات جانبی کمی دارد. به طور معمول ۱۲ هفته پس از مصرف این دارو، رشد موها اتفاق می‌افتد.
  • پماد آنترالین نیز بین ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد تا روی رشد مو اثر بگذارد. مصرف این پماد می‌تواند با عوارض جانبی مانند سوزش پوست یا تغییر رنگ آن در ناحیه مورد نظر همراه باشد که برطرف می‌شود.
  • دو داروی موضعی SADBE و DPCP در درمان موارد شدیدتر ریزش موی سکه ای تجویز می‌شوند. به طور معمول، ایمونوتراپی موضعی با این ترکیبات شیمیایی، شش ماه پس از درمان روی ۴۰ درصد بیماران اثرگذار است و ظرف این مدت شاهد رویش مجدد مو هستند.

کرم ژل آلوپسی، بهترین راه درمان ریزش موی سکه ای

درمان ریزش موی سکه ای این روزها بسیار مورد توجه محققان پزشکی و دارویی قرار دارد. با وجود اینکه این بیماری پوستی تهدیدی برای زندگی افراد نیست، اما به لحاظ زیبایی و همچنین روحی و روانی اثرات قابل توجهی روی بیمار دارد. از این رو، تمام کسانی که با این بیماری پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند، به دنبال بهترین داروها با اثربخشی سریع و کمترین عارضه هستند.

اگر به دنبال بهترین درمان ریزش موی سکه ای هستید، کرم ژل آلوپسی آره آتا را امتحان کنید. این کرم ژل یک محصول تخصصی و اثرگذار برای کمک به درمان ریزش سکه ای نواحی مختلف بدن مانند سر، ابرو، ریش و سبیل است. این محصول تخصصی با استفاده از مواد موثری مانند نارینجنین، عصاره جلبک گالبانا، آمینکسیل و ویتامین D3،  التهاب و استرس ریشه مو را مهار می‌کند و در نهایت موجب رشد مجدد مو می‌شود.

استفاده از شامپو ضد ریزش مو

یکی از روش‌های بسیار محبوب در مراحل ابتدایی درمان آلوپسی، استفاده از یک شامپو مناسب برای شستشوی سر است. این نوع شامپوها دارای ویژگی‌های برجسته‌ای هستند که به عنوان یک درمان موثر علاوه بر تمیزی و شستشوی سر، دارای خاصیت ضد ریزشی نیز می‌باشند. اغلب این شامپوها حاوی مواد محرکی مانند کافئین هستند که به عنوان عوامل مهمی در تقویت ریشه‌های مو و افزایش رشد دوباره مو عمل می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا