اقتصادیبرترینهای کسب و کار

نرخ دلار آمریکا

قیمت دلار امروز شنبه 18 فروردین 1403

قیمت دلار و یورو در معاملات امروز صرافی در تورنتو (شنبه، ۱۸ فروردین) و مرکز مبادله، با افزایش اندک نسبت به روز کاری گذشته به ترتیب ۴۳ هزار و ۵۶۸ تومان و ۴۷ هزار و ۲۳۴ تومان شد. قیمت هر اسکناس دلار آمریکا امروز (شنبه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۳) در مرکز مبادله ۴۳ هزار و ۵۶۸ تومان معامله شد که نسبت به روز کاری گذشته افزایش یافت.

قیمت حواله دلار آمریکا نیز ۴۰ هزار و ۶۸۴ تومان بود. بدین ترتیب قیمت حواله دلار در مرکز مبادله نسبت به پنجشنبه گذشته با افزایش ۱۴۲ تومانی همراه بود.

هر اسکناس یورو امروز با ۱۸۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز کاری گذشته، ۴۷ هزار و ۲۳۴ تومان و نرخ حواله یورو نیز با ۱۷۶ تومان افزایش به ۴۴ هزار و ۶۹ تومان رسید.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۸۶۵ تومان و حواله درهم ۱۱ هزار و ۶۸ تومان داد و ستد شد.

دلار در صرافی ملی با افزایش ۰.۲۴ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۳,۵۶۸ تومان معامله شد.

دلار در بازار متشکل با افزایش ۰.۲۴ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۳,۵۶۸ تومان معامله شد.

دلار در سامانه سنا در بازار امروز نسبت به ۲ روز پیش، با ۱۰۶ تومان افزایش، ۴۳,۵۶۸ تومان نرخ گذاری شد.

دلار کانادا با افزایش ۱.۲۳ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۴۸,۳۱۹ تومان در صرافی در تورنتو کانادا معامله شد.

جدول قیمت دلار در بازارهای مختلف
عنوان قیمت بروزرسانی
دلار در صرافی ملی 43,568.00 تومان 17:33
دلار در بازار متشکل 43,568.00 تومان 17:33
دلار در سامانه سنا 43,568.00 تومان 17:33
دلار کانادا 48,319.00 تومان 17:33

قیمت دلار در صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی ملی شاهد افزایش ۰.۲۴ درصدی درصدی قیمت بوده است بطوری که دلار در صرافی ملی که ۲ روز پیش تا ۴۳,۴۶۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و شصت و دو ) تومان رسیده بود، امروز – شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ مصادف با ۰۶ آوریل ۲۰۲۴ – با رشد ۰.۲۴ درصدی به ۴۳,۵۶۸ (چهل و سه هزار و پانصد و شصت و هشت ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در صرافی ملی
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۴۳,۵۶۸ ۱۰۶ ۰.۲۴ 17:33
۴۳,۴۶۲ ۰.۰۰ ۰ ۲ روز پیش
۴۳,۴۶۲ ۰.۰۰ ۰ ۳ روز پیش

قیمت دلار در بازار متشکل

قیمت دلار در بازار متشکل شاهد افزایش ۰.۲۴ درصدی درصدی قیمت بوده است بطوری که دلار در بازار متشکل که ۲ روز پیش تا ۴۳,۴۶۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و شصت و دو ) تومان رسیده بود، امروز – شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ مصادف با ۰۶ آوریل ۲۰۲۴ – با رشد ۰.۲۴ درصدی به ۴۳,۵۶۸ (چهل و سه هزار و پانصد و شصت و هشت ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در بازار متشکل
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۴۳,۵۶۸ ۱۰۶ ۰.۲۴ 17:33
۴۳,۴۶۲ ۰.۰۰ ۰ ۲ روز پیش
۴۳,۴۶۲ ۰.۰۰ ۰ ۳ روز پیش

قیمت دلار در سامانه سنا

قیمت دلار در سامانه سنا شاهد افزایش ۰.۲۴ درصدی درصدی قیمت بوده است بطوری که دلار در سامانه سنا که ۲ روز پیش تا ۴۳,۴۶۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و شصت و دو ) تومان رسیده بود، امروز – شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ مصادف با ۰۶ آوریل ۲۰۲۴ – با رشد ۰.۲۴ درصدی به ۴۳,۵۶۸ (چهل و سه هزار و پانصد و شصت و هشت ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در سامانه سنا
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۴۳,۵۶۸ ۱۰۶ ۰.۲۴ 17:33
۴۳,۴۶۲ ۰.۰۰ ۰ ۲ روز پیش
۴۳,۴۶۲ ۰.۰۰ ۰ ۳ روز پیش

قیمت دلار کانادا

طبق معاملات صرافی ایرانی در تورنتو کانادا؛ امروز دلار کانادا مانند ۲ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار کانادا که ۲ روز پیش تا ۴۷,۷۲۱ (چهل و هفت هزار و هفتصد و بیست و یک ) تومان رسیده بود، امروز – شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ مصادف با ۰۶ آوریل ۲۰۲۴ – با رشد ۱.۲۳ درصدی به ۴۸,۳۱۹ (چهل و هشت هزار و سیصد و نوزده ) تومان رسید.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار کانادا
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۴۸,۳۱۹ ۵۹۸ ۱.۲۳ 17:33
۴۷,۷۲۱ ۶۳۵ ۱.۳۳ ۲ روز پیش
۴۷,۰۸۶ ۷۵ ۰.۱۵ ۳ روز پیش

قیمت دلار مبادله ای

قیمت دلار مبادله ای شاهد افزایش ۰.۲۴ درصدی درصدی قیمت بوده است بطوری که دلار مبادله ای که ۲ روز پیش تا ۴۳,۴۶۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و شصت و دو ) تومان رسیده بود، امروز – شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ مصادف با ۰۶ آوریل ۲۰۲۴ – با رشد ۰.۲۴ درصدی به ۴۳,۵۶۸ (چهل و سه هزار و پانصد و شصت و هشت ) تومان رسید.

جدول قیمت دلار مبادله ای

عنوان      قیمت        بروزرسانی

دلار مبادله ای         43,568 تومان        17:33

در مورد دلار آمریکا بیشتر بدانید

دلار ایالات متحده (به انگلیسی: United States dollar) پول رایج و رسمی در ایالات متحده آمریکا است. کنگره ایالات متحده آمریکا در ۶ ژوئیه ۱۷۸۵، به اتفاق آرا دلار را پول رایج آن کشور قرار داد.[نیازمند منبع] دلار آمریکا به صورت اسکناس فدرال رزرو در گردش است. دلار آمریکا، جزء ده پول قدرتمند دنیا در سال 2023 معرفی شده است.

ریشه‌شناسی

دلار (به انگلیسی: Dollar) در زبان انگلیسی، دالِر تلفظ می‌شود. پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجرنشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکایی‌ها سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دالر» را که در مکزیک رایج بود، وسیله داد و ستد قرار دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دالر» گذاشتند.

سکه دلار نقره‌ای از قرن چهاردهم بیش از سه قرن به نام «تالر، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی‌ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند.

تاریخ

تاریخ دلار به بیش از ۲۰۰ سال برمی گردد نظر به اینکه کنگره قاره‌ای ایالات متحده آمریکا اجازه به انتشار دلار آمریکا در تاریخ ۸ اوت ۱۷۸۶ داد. اصطلاح دلار به طور عام از تاریخ استعماری ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است به زمانی که سکه هشت رئالی (دلار اسپانیایی) توسط مردم اسپانیا در سراسر اسپانیای نو استفاده می‌شده است، اشاره دارد. اگرچه چندین نظام پولی در اوایل جمهوری پیشنهاد شد. دلار توسط کنگره برای انتشار در انواع سکه‌ها و اسکناس‌های مختلف پذیرفته شد.

نقش دلار در اقتصاد آمریکا

مرکزیت دلار به عنوان ارز ذخیرهٔ جهانی این امتیازات چشم‌گیر را به اقتصاد آمریکا داده‌است، آمریکا ضمن داشتن کسری تراز پرداخت‌های عظیم، می‌تواند هزینه و سرمایهٔ مصرفی را فراتر از تولید داخلی تأمین کند و به سرمایه‌گذاری‌هایی دست زند که بسیار بیشتر از اندوخته‌های داخلی آن است، زیرا خارجی‌ها علاقه‌مندند دارایی‌های خود را به دلار افزایش دهند. شاخص دلار ایالات متحده آمریکا که به ارزش دلار ایالات متحده شناخته می‌شود مهمترین شاخص برای سنجیدن ارزش دلار در میان بقیه ارز های جهان است.

نماد دلار

علامت $ برای دلار آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده می‌شود. در قرن ۱۸ میلادی ps برای پزو استفاده می‌شد و به مرور دو حرف s و p به هم چسبیده شده و علامت $ را تشکیل دادند. اس با خط عمودی «$» که علامت بین‌المللی دلار است نیز از اسپانیایی‌ها اقتباس شده که پول خود را با علامت P (پی) مشخص می‌کردند و این “P” در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.

دکمه بازگشت به بالا