اقتصادیبرترینهای کسب و کار

عوامل موثر بر قیمت طلا و جواهر در بازار ایران

عوامل موثر بر قیمت طلا

چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر گذار است؟ در بررسی قیمت جهانی طلا چه فاکتور هایی را باید در نظر گرفت؟ طلا پس انداز امنی از دارایی‌های سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. به همین دلیل افراد تمایل زیادی دارند که این فلز گرانبها را به سبد سرمایه‌گذاری‌های خود بیفزایند. اما عوامل موثری در قیمت طلا تاثیر گذار است که به شما کمک می کند طلا را با اطمینان خاطر بیشتری در سبد سرمایه گذاری خود بگنجانید. آگاهی از نحوه کارکرد طلا نقش مهمی در سرمایه گذاری این حوزه دارد. سرمایه گذاری در طلا بدون در نظر گرفتن ریسک و خطرات آن نمی تواند سود و بازدهی تضمین شده ای داشته باشد.

چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر گذار است؟

اصلی ترین عوامل موثر بر قیمت این فلز گرانبها عرضه پول، هزینه های تولیدی، ثبات یا عدم ثبات سیاسی، مسائل اقتصادی در جهان، تقاضای جواهرات، صنعت جواهرسازی، وابستگی به سیاستهای بانک های مرکزی و صندوق بین‌المللی پول و… می باشد. طلا یک منبع محدود ولی متاثر از شرایط اقتصادی و سیاسی جهان است. هر چند نوسانات اصلی قیمت طلا در کوتاه مدت به چشم می آید اما در بلند مدت از ثبات نسبی برخوردار است. در ادامه این مطلب از لیلیوم گالری؛ با برخی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت طلا بیشتر آشنا می شویم.

بحران های سیاسی بین المللی

زمانی که بحران های جهانی گریبانگیر سرمایه‌گذاران می شود و ثبات وضعیت سیاسی به خطر می‌افتد قیمت جهانی طلا نیز روند افزایشی پیدا می کند. در واقع طرف هایی که در تنش‌های سیاسی درگیر هستند عاملی تاثیرگذار بر اوضاع سیاسی و اقتصاد جهان هستند. بنابراین نه تنها بحران های جهانی مانند وقوع جنگ، نزاع یا درگیری به عنوان عاملی مهم در نوسان قیمت طلا در نظر گرفته می‌شود حتی طرف های درگیر نیز با سیاست هایی که اتخاذ می کنند در این موضوع تاثیر گذار هستند.

تورم

تورم عامل مهم دیگری در قیمت گذاری طلا به شمار می رود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ارزش پول کشور در نتیجه تورم و افزایش قیمت کالا و خدمات کاهش پیدا می کند. در نتیجه سرمایه گذاران طلا را به پول ترجیح می دهند. طبیعی است که با افزایش تقاضا برای طلا قیمت آن رشد پیدا می کند.

بنابراین وجود تورم در یک جامعه باعث افزایش سطح کلی قیمت‌ کالاها و خدمات می شود و سرمایه گذاران ترجیح می دهند سرمایه خود را در بازار طلا پس انداز کنند. البته در شرایطی که تورم با توسعه اقتصادی همراه باشد سرمایه‌گذاران نیز برای حفظ ارزش پول شان کمتر به تقلا برای ورود به بازار طلا و سرمایه گذاری در این بخش می‌افتند. به همین دلیل تحت تاثیر تورم همزمان با توسعه اقتصادی، ممکن است قیمت طلا حالتی یکنواخت و ثابت داشته باشد.

در این شرایط تجارت کالاهای معاملاتی، اوراق عرضه و سهام، بازدهی مناسبی دارند و نظر سرمایه گذاران، افراد اثرگذار و مردمم را به سمت خود جلب می کند. در نتیجه تقاضای جدیدی برای بازار طلا ایجاد نمی شود. بنابراین رفتار سرمایه گذاران در زمان تورم های طولانی بر قیمت طلا تاثیر گذار است.

ارزش و نوسانات ارز

ارزش ارز ها نسبت به یکدیگر، به سیستم عرضه و تقاضا وابسته است. به عنوان مثال اگر تقاضای دلار نسبت به عرضه آن بیشتر باشد ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر روندی افزایشی خواهد داشت اما در چه شرایطی تقاضای یک ارز مانند دلار افزایش پیدا می کند؟

در مطالعات اقتصاد بین المللی اگر تولید ناخالص داخلی آمریکا افزایش پیدا کند صادرات و خدمات تولیدی آمریکا به کشورهای دیگر نیز توسعه می یابد که نتیجه آن روند رو به رشد اشتغال و درآمد افراد در این کشور است. به همین ترتیب رونق صادرات و واردات و انجام مبادلات سایر کشورها با آمریکا، سبب انجام امور مالی و تهیه دلار جهت تسویه حساب ها برای پیشبرد معاملات می شود. در نتیجه تقاضای خارجی دلار افزایش می یابد و ارزش بیشتری نسبت به سایر ارزها پیدا می کند.

فروش طلا

در این شرایط برخی سرمایه‌گذاران با مشاهده رونق اقتصادی آمریکا و با هدف پایین آوردن ریسک مالی خود، به فروش طلا اقدام می کنند؛ تا از این طرق بتوانند سرمایه خود را به دلار تبدیل کنند. برخی از بانک‌های مرکزی نیز ترجیح می‌دهند دلارهای خود را حفظ کنند و خرید طلای جدیدی نداشته باشند.

بر این اساس طبق تحلیل های اقتصادی، ارزش دلار آمریکا و قیمت طلا رابطه معکوسی دارد. این واحد پولی پرکاربرد ارز  ذخیره جهانی محسوب می‌شود و در صورت کاهش، به دلیل افزایش ارزش سایر ارز های جهانی قیمت طلا افزایش پیدا می کند. اما در نسبت ارزش یورو و قیمت طلا رابطه کاملا مستقیم است. در نظر داشته باشید که عوامل مختلف بر این تحلیل ها تاثیرگذار است، ممکن است به تدریج همه چیز تغییر کند. به عنوان مثال در صورت قدرت گرفتن و فراگیر شدن یوان چین و تبدیل آن به ارزی مطمئن و ایمن برای سرمایه‌گذاران جهانی، احتمال می رود روند تغییرات ارزش طلا نیز بر اساس یوان تعیین گردد.

نرخ بهره

طلا سود ثابتی ندارد به همین دلیل عاملی برای رقابت با سپرده های بانکی، اوراق قرضه، اوراق خزانه و… با سود ثابت و معین می باشد. اگر نرخ بهره افزایش پیدا کند ارزش دلار و اوراق قرضه نیز در آمریکا روندی صعودی خواهد داشت. در نتیجه مردم به فروش طلا اقدام می‌کنند تا بتوانند از فرصت سرمایه گذاری در اوراق به نفع شرایط مالی خود استفاده کنند؛ یا برعکس با سقوط نرخ بهره، سرمایه گذاران تلاش می کنند فرصت سرمایه‌گذاری در بخش طلا را از دست ندهند.

بررسی های بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به خوبی نمایانگر تعیین نرخ بهره در تحلیل های اقتصادی می باشد. چرا که اوراق علاوه بر امکان نقدشوندگی آسان، ارتباط تنگاتنگی با وضعیت اقتصاد و مسکن آمریکا دارد. به عنوان مثال هر اونس طلا در اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۱۷۰۰ دلار معامله می شد. در حالی که سود اوراق قرضه ده ساله آمریکا ۷۶.۱ درصد بود. اما در دسامبر ۲۰۱۳ افزایش نرخ سود و بازدهی ۳ درصدی این اوراق باعث شد هر اونس طلا به ۱۱۹۶ دلار در بازار لندن کاهش پیدا کند.

هر چند ارتباط معکوس نرخ سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا و قیمت جهانی طلا جامع نیست اما می توان گفت هنگامی که بازدهی اوراق قرضه روندی افزایشی دارد قیمت طلا یا ثابت می ماند یا افت پیدا می کند. در حالی که نرخ های کاهشی معمولاً تغییرات مثبتی در قیمت طلا رقم می زند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه در ایران کدامند؟

از گذشته‌های دور تا به امروز طلا به عنوان یک دارایی امن در بین عموم مردم محسوب می‌شود و بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود و کسب سود طلا و سکه می‌خرند. احتمالا شما هم به این قضیه عادت کرده باشید که هر زمان خبری می‌شود، اولین واکنش‌ در بازارهای مالی مربوط به طلا و ارز است. اما دلیل این اتفاق چیست؟ چرا قیمت طلا تاثیرپذیری زیادی نسبت به اخبار و عوامل دیگر دارد؟ و اصلا عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا وسکه چه چیزهایی هستند؟ در این مطلب با هم جواب تمامی این سوالات و دلایل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دلیل تاثیرپذیری زیاد قیمت طلا از اخبار چیست؟

همانطور که گفته شد، حتما متوجه شده‌اید که هروقت خبری در ایران یا دنیا پخش می‌شود، اولین واکنش قیمتی مربوط به دلار و طلا است. حالا این خبر می‌تواند شیوع یک بیماری، اتفاقات سیاسی و اقتصادی، جنگ و … باشد. به نظر شما این دلیل آن چیست؟

    شاید بتوان گفت بهترین جواب برای پاسخ به این سوال جو روانی به وجود آمده در صورت بروز اتفاقات مذکور است. افراد جامعه طلا را به عنوان یک دارایی امن و بهترین راه حل برای سرمایه‌گذاری در زمان بروز مشکلات می‌دانند. بررسی تاریخی قیمت طلا هم همین را نشان می‌دهد که در بازه‌های زمانی خاص قیمت آن افزایش داشته و در بقیه مواقع که جو آرامی بر جوامع حاکم بوده توانسته ثبات خود را حفظ کند.

پس دلیل تاثیرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازارهای موازی این است که افراد ترجیح می‌دهند در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرمایه خود را به دارایی‌های امن از جمله طلا اختصاص دهند تا در صورت بروز هرگونه مشکل ارزش پول آن‌ها حفظ شود، در نتیجه اتفاقات مذکور باعث افزایش تقاضا می‌شود و با افزایش تقاضا برای خرید طلا قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا