سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور
سنسور فشار روغن موتور ژنراتور ( فشنگی روغن موتور دیزل ژنراتور ) دارای یک روزنه جهت چک کردن فشار و میزان عبور روغن در زمان روشن بودن موتور را اندازه گیری کرده و در صورت کمبود فشار به برد کنترل موتور دستور خاموشی می دهد تا مانع از خرابی و آسیب رسیدن به موتور شود.در این صفحه قصد داریم راجعبه سنسور فشار روغن VDO توضیحات مختصر و مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
سنسور فشار روغن چیست؟
سنسورفشار روغن وسیله ای است که برای اندازه گیری فشار روغن روی موتور استفاده می شود.
سنسور فشار روغن در واقع اصطلاحی است که حداقل دو نوع حسگر متفاوت و متمایز را شامل می شود :
- سوئیچ فشار روغن
- فرستنده فشار روغن
روغن موتور :
روغنموتور موجود در دیزل شما باعث میشود که تمام قطعات متحرک درون موتور دیزل روغن کاری و محافظت شوند. هنگامی که روغن در داخل دهانه های موتور دیزل جریان می یابد، فشار ایجاد می شود. این فشار باعث میشود روغن به تمام قسمت ها و گوشه های موتور دیزل برسد. اگر این اتفاق نیفتد، مانند فشار کم روغن، ممکن است باعث شود قطعات فلزی که با یکدیگر در تماس هستند مصطهلک و خراب شوند. در بدترین حالت ممکن است موتور دیزل شما خراب شود و نیاز به تعویض داشته باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که موتور دیزل شما از فشار مناسب روغن برخوردار باشد.
علل کاهش فشار روغن در دیزل ژنراتور چیست؟
بعد از اینکه روغن از پمپ روغن خارج شد ، از فیلتر روغن عبور می کند. این فیلتر مانع عبور مواد و سایر آلودگی ها به دیزل شده و آن را تمیز نگه می دارد. به طور طبیعی با گذشت زمان با انباشته شدن نا خالصی هامقاومت در جریان روغن ایجاد می شود. با مسدود شدن فیلتر روغن ، محدودیت جریان روغن افزایش می یابد. این می تواند به یک فیلتر روغن کاملاً مسدود شده منجر شود که هیچ روغنی از آن عبور نمی کند. برای جلوگیری از انسداد ، شیر اضافه فشار باز می شود. این شیر هنگامی که فشار بیش از یک مقدار از پیش تعیینشده برسد بطور خودکار باز می شود. سپس روغن از فیلتر روغن دور می زند تا بتواند جریان خود را ادامه دهد. این دفع فشار باعث کاهش فشار به شیر بای پس می شود.
- پایه WK : مخفف Warning Kontakt آلمانی می باشد که به معنی کنتاکت هشدار می باشد. این پایه در واقع یک کنتاکت NO است. در زمان هایی که موتور روشن است، در صورت افت فشار روغن این کنتاکت بسته می شود.
- پایه G : مخفف Gauge به معنی اندازه گیری می باشد و برای سنجش لحظه به لحظه میزان فشار روغن استفاده می شود. این پایه مقاومتی متغیر بین 0 تا 180 اهم می باشد. هرچقدر فشار بالاتر رود, مقاومت این خروجی بیشتر می شود. 0 بودن مقاومت به معنی قطع شدن سنسور است, سنسور در حالت خاموش بودن موتور مقاومتی بین 10 تا 20 اهم دارد.
فرستنده های فشار (Pressure Senders) :مشخصات فنی و ویژگی های مکانیکی :
- سنسور فشار روغن آلمانی VDO از 0 تا 10 بار بوده.
- امکان اتصال آن به اکثر موتورهای دیزل وجود دارد.
- ولتاژ کار آن از 6 تا 24 ولت است.
- و دارای 2 کنتاکت است : ( مقاومتی و آنالوگ ) و ( سوئیچی باز یا بسته ).
- با توان غیر سلفی 5 وات وظیفه ارسال آلارم یا فرمان خاموش کردن موتور را بر عهده دارد.
این کنتاکت در فشار بار کمتر از 0.8 تغییر وضعیت می دهد (بسته می شود) تا فرمان خاموش کردن مودر کارکرد بهینه موتور دیزل ژنراتور و مشاهده عملکرد فنی دیزل ژنراتور نیاز به فشنگی فشار روغن ، سوخت ،دور موتور و غیره می باشد. در این بخش سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور یا فشنگی روغن دیزل ژنراتور ( سنسور روغن دیزل ژنراتور ) با برند vdo مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
یکی از اصلی ترین سیستم موتورهای درون سوز سیستم روانکاری می باشد. کمبود روغن و فشار نا مناسب روغن سبب کاهش روانکاری قطعات و فرسودگی سریع قطعات می شود. در این بخش فشنگی روغن دیزل ژنراتور به طور کامل شرح می دهیم. روغن موتور دیزل از کارتل موتور توسط پمپ روغن دیزل ژنراتور وارد سرسیلندر و قطعات محرک جهت روانکاری استفاده می شود. مقدار فشار توسط سنسور روغن دیزل ژنراتور اندازه گیری شده و این فشار توسط مبدل به سیگنال های الکتریکی تبدیل شده و به برد کنترل ارسال و بر روی صفحه نمایش کنترلر نشان داده می شود.
نحوه عملکرد سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور
سنسور فشار روغن در قسمت فوقانی فیلتر روغن نصب می گیرد که ساختمان آن دارای دیافراگم و پل وتستون می باشد وقتی فشار وارد دیافراگم وارد می شود این فشار توسط پل وتستون به جریان الکتریکی (سیگنال) تبدیل می شود که این فشار متناسب با سیگنال جریان می باشد. سنسور روغن دارای دو پایه آلارم (WG) و پایه اندازه گیری (G) میباشد. پایه WG یا هشدار کنتاکت می باشد در زمان کارکرد موتور و کاهش میزان روغن این کنتاکت بسته شده و الارم و هشدار بر روی برد کنترل ظاهر می گردد.
مشکلات پیش آمده و آلارم روغن نحوه رفع عیب فشنگی روغن دیزل ژنراتور
- سطح روغن موتور پایین است
اولین مکانی که می توانید میزان روغن آن کم باشد ، میل لنگ است. با استفاده از گیج روغن میزان روغن بررسی شود.. شایع ترین مشکل این است که روغن کافی در موتور وجود ندارد. سطح روغن به ممکن است زیر لوله پمپ روغن باشد. به بیان ساده تر ، این امر باعث می شود پمپ روغن کار نکند زیرا این قابلیت را ندارد که روغن را به قسمت های موتور بخورد. راه حل این است که به اندازه سطح صحیح روغن را به موتور اضافه کنید. برای اطمینان از روغن توصیه شده برای موتور خود ، به “مراجعه به دفترچه راهنما کار و نگهداری” مراجعه کنید. - وایرینگ سنسور روغن دیزل ژنراتور چک شود.
- روغن موتور الوده است سوخت یا مایع خنک کننده موجود در روغن باعث فشار کم روغن موتور می شود. در نتیجه مایعات اضافی موجود در روغن باعث بالا رفتن سطح روغن در میل لنگ می شود.ناخالصیهای روغن متداول شامل سوخت دیزل ، خنک کننده یا آب است. سپس سازنده موتور باید منبع نشت سیال را تعیین کرده و تعمیرات مناسب را انجام دهد. پس از یافتن منبع آلودگی و ثابت شدن روغن باید روغن آن را با درجه روغن تایید شده تعویض نماییم. همچنین توصیه می شود فیلتر روغن را تغییر دهید. بعضی اوقات فشار کم روغن ناشی از فرسودگی و غیر استاندارد بودن فیلتر روغن بسته شده است. توصیه می شود از فیلتر های روغن استاندارد جهت دیزل ژنراتور استفاده گردد در صورت استفاده از فیلتر روغن غیر استاندارد سنسور فشار روغن کاهش یافته و سبب خرابی یاتاقان و میلنگ و غیره می شود.
- شیرهای بای پس موتور باز است
- لوله های رابط کاتر به پمپ و سیلندر مشکل دارد.
- مشکل در پمپ روغن و سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور
سنسور روغن را شل نمایید و موتور را استارت زده به طوری که روشن نگردد در صورت نشتی روغن از سنسور فشار روغن خراب می باشد و در غیر این صورت پمپ روغن چک شود. هر نوع نشت هوا در قسمت تأمین پمپ روغن باعث ایجاد حفره (فشار پشت) و از بین رفتن فشار روغن نیز می شود. اپراتور باید قسمت پمپ روغن را بررسی کرده و تعمیرات لازم را انجام دهد.
مسئله دیگر رایج در مورد پمپ روغن ، فرسودگی بیش از حد به چرخ دنده ها است. چرخ دنده هایی که از تحمل خارج شده باشند ، قدرت کافی برای خنک کردن مکش نخواهند داشت .تعمیر کار موتور باید چرخ دنده ها را در پمپ روغن تعمیر یا تعویض کند یا پمپ جدیدی را خریداری کند. هنگام خرید موتور برق، باید بدانید که برای برق رسانی به چه تجهیزات نیاز دارید و برای راه اندازی آن به چند وات برق نیاز دارید. مقدار توانی که یک دیزل ژنراتور می تواند تولید کند بر حسب وات رتبه بندی می شود. و ما نباید رو تمام قدرت ژنراتور حساب باز کنیم توصیه می شود که ژنراتور هرگز نباید با حداکثر توان بیش از 30 دقیقه در یک زمان کار کند. خوردگی و خرابی یاتاقان ها سبب افت فشار روغن دیزل ژنراتور می شود.
محل قرار گیری سنسور فشار روغن بر روی دیزل ژنراتور
این طبق مدلهای مختلف دیزل ژنراتور معمولا کنار سیلندر و بر روی فیلتر روغن قرار می گیرد.
نحوه تست سلامت سنسور روغن ژنراتور
راه تست فشنگی روغن دیزل زنراتور استفاده از لامپ 12ولت می باشد که دوسر ترمینال سنسور را از طریق سیم به لامپ وصل نموده ( یکسر لامپ به ترمینال و سر دیگر به بدنه ) در این صورت در زمان خاموش بودن ژنراتور ، لامپ باید روشن و در صورت روشن شدن دیزل ژنراتور ، لامپ باید خاموش شود. در این صورت سنسور سالم می باشد.
جزییات فشنگی روغن دیزل ژنراتور vdo | |
محدوده اندازه گیری | 0 – 10 بار |
دسته بندی | Pressure Senders Dual Station |
کاربرد | مانیتورینگ موتور VDO سنسور فشار روغن |
آنالوگ سیگنال | 5 – 90 اهم دوتایی |
ولتاژ بهره برداری | 12 – 24 ولت DC |
بسته بندی | سنسور VDO |
عملکرد | سنسور فشار روغن موتور |
ارتباطات | آنالوگ |
سیگنال سنسور | Insulated return |
نوع کانکتور | M4 Vlakstekker 6.3 X 0.8 میلی متر |
پایه ها | پایه اندازه گیری ، پایه الارم در سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور |
وزن | 0.31 kg |
ویژگی های سنسور فشار روغن vdo دیزل ژنراتور | |
محدوده اندازه گیری فشار | 0 – 10 , 0 – 145 PSI |
حداکثر فشار | 30bar در طول 2 ثانیه |
گشتاور | 30 نیوتن متر سنسور روغن دیزل ژنراتور |
دمای کارکرد | منفی25 درجه سانتی گراد تا مثبت100 درجه سانتی گراد |
ویژگی های سنسور فشار روغن vdo دیزل ژنراتور | |
محدوده اندازه گیری فشار | 0 – 10 , 0 – 145 PSI |
حداکثر فشار | 30bar در طول 2 ثانیه |
گشتاور | 30 نیوتن متر |
دمای کارکرد | منفی25 درجه سانتی گراد تا مثبت100 درجه سانتی گراد |
محیط فشار | روغن – سوخت – هوا |
ویژگی الکتریکی سنسور روغن vdo دیزل ژنراتور | |
ولتاژ مورد استفاده | 6 – 24 ولت DC |
دامنه مقاومت | 5 – 90 اهم |
سیگنال سنسور فشار | عایق دو قطبی فشنگی روغن دیزل ژنراتور |
هشدار مخاطب | الارم بر روی برد کنترل |
اتصال فرستنده فشار | M4 AMP 6.3 0. 0.8 میلی متر |
- تور را به علت کاهش فشار روغن ارسال نماید.
- این سنسور توانایی تحمل اضافه فشار تا ماکزیمم 30 بار را برای مدت 2 ثانیه دارد.
- محدوده دمایی عملکرد نرمال آن از -25 درجه سانتیگراد تا 100 درجه سانتیگراد است.
- توانایی کار در دمای 120 درجه سانتیگراد را برای مدت 1 ساعت دارا می باشد.
- محدوده مقاومت فرستنده : 10 – 184 اهم
- محیط فشار : روغن – سوخت – هوا
منبع : pinterest.com