روشن شدن چراغ چک سنسور اکسیژن

علائم و علت خرابی سنسور اکسیژن + زمان تعویض سنسور اکسیژن

آیا سنسور اکسیژن قابل شستشو است؟ راز عملکرد موتور با راندمان مناسب در دو چیز نهفته است؛ اول ترکیب سوخت و هوا با نسبت صحیح و دوم تنظیم دقیق زمان جرقه‌زنی در محفظه احتراق. کامپیوتر خودرو (ECU) برای محقق کردن این دو هدف، نیاز به جمع‌آوری و پردازش اطلاعات از عملکرد بخش‌های مختلف موتور دارد.

در بین انواع سنسورهایی که وظیفه جمع‌آوری و ارسال سیگنال به ایسیو را بر عهده دارند، سنسور اکسیژن جایگاه ویژه‌ای دارد. خراب شدن سنسور اکسیژن در وهله اول نسبت ترکیب سوخت و هوا در موتور را برهم می‌زند. پس از این اتفاق مشکلات ریز و درشت دیگر، یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند. اهمیت این قطعه باعث شد تا در قالب یک مقاله به بررسی نشانه‌ها و دلایل خرابی سنسور اکسیژن بپردازیم. با مطالعه این مطلب تا پایان متوجه خواهید شد که چه زمانی باید برای تعویض سنسور اکسیژن اقدام کنید.

علت خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟

در ابتدا لازم است که به‌بررسی علت خرابی سنسور اکسیژن خودرو بپردازیم و بگوییم سنسور اکسیژن چگونه کار می کند. اولین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید، این است که سنسور اکسیژن یک قطعه مصرفی مانند فیلتر روغن نیست. بلکه عمر مفید آن دست کم به اندازه نیمی از عمر مفید یک خودروی صفر است. بنابراین در حالت عادی شما تنها یکبار در طول رانندگی با یک خودرو نیاز به تعویض این قطعه خواهید داشت.

در عین حال ممکن است مشکلات دیگری باعث خرابی زودهنگام سنسور اکسیژن شوند. از جمله مهم‌ترین دلایل خراب شدن سنسور اکسیژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش بیش از حد دمای گازهای آلاینده
  • تجمع رسوب و آلاینده‌ها روی سطح سنسور
  • خرابی واشر منیفولد اگزوز

در اینجا لازم است که هر یک از موارد فوق را به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

1-    افزایش بیش از حد دمای گازهای آلاینده

سنسور اکسیژن به‌عنوان یک قطعه الکترونیکی آستانه تحمل دمای محدودی دارد. اگر به‌هر دلیل دمای گازهای آلاینده خروجی از موتور از محدوده مجاز بیشتر شود، این احتمال وجود دارد که قطعات موجود در مسیر خروج آلاینده‌ها مانند سنسور اکسیژن، آسیب ببینند.

2-    تجمع رسوب و آلاینده‌ها روی سطح سنسور

بی‌کیفیت بودن بنزین یا بروز نشتی در بخش‌های مختلف خودرو ممکن است باعث خرابی سنسور اکسیژن شوند. بنزین بی‌کیفیت، کربن بیش از حدی در خود دارد. موضوعی که باعث تجمع رسوب در سطح سنسور می‌شود. نشتی سایر مایعات و تماس آن‌ها با سنسور هم می‌تواند زمینه‌ساز خرابی این قطعه باشد. هرچند که معمولا به‌دلیل موقعیت قرارگیری سنسور اکسیژن این اتفاق کمتر رخ می‌دهد.

3-    خرابی واشر منیفولد اگزوز

آلاینده‌های خروجی از موتور باید در مسیر درست به سمت اگزوز هدایت شوند. در غیر این صورت ممکن است به قطعات دیگر آسیب بزنند. خراب شدن واشر منیفولد خروجی دود یا اگزوز، باعث تماس مستقیم سنسور اکسیژن با حجم بالایی از گازهای آلاینده می‌شود. موضوعی که احتمال خرابی این قطعه را در پی دارد.

علائم خرابی سنسور اکسیژن کدامند؟

خیلی مهم است که شما در جایگاه یک راننده بتوانید تا حدی خرابی قطعات مختلف خودرو را تشخیص دهید. این موضوع به‌شما کمک می‌کند که عمق مشکلات به‌وجود آمده در ماشین را درک کنید. ضمن اینکه در مراجعه به‌تعمیرگاه با ارائه توضیحات بهتر در تشخیص و رفع هر چه بهتر ایرادات احتمالی کمک کنید.

باتوجه‌به اهمیت نقش سنسور اکسیژن در ماشین، خرابی این قطعه الکترونیکی، روی بخش‌های مختلفی از پیشرانه خودرو تاثیر می‌گذارد. به‌همین دلیل نشانه‌های خرابی سنسور اکسیژن در مقایسه با سایر حسگرهای خودرو، بیشتر هستند. از جمله مهم‌ترین مواردی که باید در این زمینه اشاره کنیم، عبارت‌اند از:

  • روشن شدن چراغ چک موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • ریپ زدن ماشین
  • خارج شدن دود تیره غلیظ با بوی بد از اگزوز
  • سروصدای غیرعادی موتور
  • آسیب دیدن کاتالیست به‌دلیل گرمای بیش از حد موتور
  • گاز نخوردن خودرو
  • بالا بودن دور موتور در حالت درجا

در اینجا لازم است هر یک از علائم خرابی سنسور اکسیژن را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم؛ چراکه تجربه نشان داده بسیاری از نشانه‌های خرابی قطعات مختلف ماشین، شبیه به یکدیگر هستند. بنابراین بد نیست که موارد فوق را کمی بیشتر توضیح دهیم تا با جزئیات بیشتری در این زمینه آشنایی پیدا کنید.

8 علت روشن شدن چراغ چک که تاکنون نمیدانستید

خودروها نمی‌توانند با شما صحبت کنند، اما با استفاده از آلارم‌ها و پیام‌هایی ارتباط برقرار می‌کنند. یکی از نشانه‌هایی که هرگز نباید نادیده بگیرید، روشن شدن چراغ چک است. زمانی که رایانه داخلی خودرو مشکلی را تشخیص دهد، این چراغ روشن می‌شود تا به شما اخطار دهد فورا به نقص پیش‌آمده رسیدگی کنید. در این مقاله 8 علت روشن شدن چراغ چک را می‌خوانید. از شما دعوت می‌کنیم مطالعه این مقاله کاربردی را از دست ندهید.

1. نقص در سنسور اکسیژن علت روشن شدن چراغ چک

این سنسور میزان اکسیژن نسوخته را در سیستم اگزوز خودرو اندازه‌گیری کرده و داده‌ها را مانند یک به رایانه ماشین ارسال می‌کند. این اطلاعات برای تنظیم مخلوط هوا و سوختی که باید وارد سیلندرها شود، مورداستفاده قرار می‌گیرد. حتی اگر حسگر O2 به تعویض نیاز داشته باشد، موتور به کار خود ادامه می‌دهد، اما بیشتر از حد معمول سوخت مصرف می‌کند.

در دراز مدت، یک سنسور اکسیژن خراب به قطعاتی مانند شمع‌ها و مبدل کاتالیزوری آسیب می‌رساند. اگر علت روشن شدن چراغ چک خودرو به دلیل نقص در سنسور اکسیژن است، به خاطر داشته باشید که اکثر خودروهای مدل جدید، بیش از یک سنسور اکسیژن دارند و بنابراین باید سلامت همه را بررسی کنید.

2. شل بودن درب باک بنزین؛ علت روشن شدن چراغ چک

شل بودن درب باک بنزین یکی از رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک موتور است. این درپوش بخش مهمی از سیستم تحویل سوخت خودرو است؛ بر این اساس که از خروج دود بنزین از مخزن جلوگیری کرده و کمک می‌کند کل سیستم تحت فشار صحیح قرار گیرد. اگر چراغ چک ماشین بلافاصله پس از بنزین زدن روشن شد، ابتدا مطمئن شوید که درپوش آن شل نباشد. گاهی اوقات درپوش باید تعویض شود و معمولا خرید این قطعه چندان هزینه‌بر نیست. هرچند پرداخت برخی هزینه‌ها مانند خرید در دراز مدت از هزینه‌های بیشتر جلوگیری می‌کند.

3. خرابی مبدل کاتالیزوری؛ دیگر دلیل روشن شدن چراغ چک

مبدل کاتالیزوری در سیستم اگزوز خودرو مونوکسید کربن تولید شده در طی فرآیند احتراق را به دی اکسید کربن تبدیل می‌کند. در واقع هر خودرویی که با بنزین کار می‌کند، یک مبدل کاتالیزوری دارد. انجام تعمیرات منظم و به موقع (مانند تعویض روغن) کلید سالم نگه داشتن مبدل کاتالیزوری خودروی شماست. اگر بیشتر در مسافت‌های کوتاه رانندگی می‌کنید، هر از چند گاهی ماشین خود را به بزرگراه ببرید تا مطمئن شوید مبدل کاتالیزوری درست کار می‌کند. برای اطمینان از سلامت این مبدل، نسبت به صداهای غیرعادی و دودهای اگزوزی که رنگ غیر معمولی دارند، حساس باشید.

4. مشکلات شمع و کویل احتراق؛ از علل روشن شدن چراغ چک

به زبان ساده، کویل یا سیم پیچ احتراق برق مورد نیاز شمع‌ها را برای احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها تولید می‌کند. اتومبیل‌های قدیمی‌تر دارای یک سیم پیچ هستند، اما بسیاری از وسایل نقلیه مدرن در هر سیلندر یک سیم پیچ دارند (اغلب به آن کویل پک می‌گویند). در صورت خرابی کویل نیز چراغ چک خودرو روشن می‌شود و باید سریعا به آن رسیدگی کنید.

همچنین شمع‌های فرسوده یا کثیف می‌تواند باعث مشکلات مختلفی از جمله آتش‌سوزی موتور و تعلل خودرو هنگام شتاب‌گیری شود. فرسودگی کویل نیز علائم مشابهی دارد؛ ضمن اینکه خرابی این قطعه می‌تواند باعث خاموش شدن غیر منتظره خودرو شود. تعویض کویل و شمع‌ها ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و به اندازه یا حتی کمتر هزینه‌بر خواهد بود.

5. نقص در سیم‌های شمع ماشین چراغ چک را روشن می‌کند

سیم شمع برق را از سیم پیچ به شمع انتقال می‌دهد و بنابراین بدون آن مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها مشتعل نمی‌شود به همین دلیل این بخش نیز می تواند علت روشن شدن چراغ چک باشد. اکثریت قریب به اتفاق خودروها در هر سیلندر یک سیم شمع دارند، اما برخی مدل‌ها به ویژه بعضی از مرسدس بنزهای قدیمی دارای دو شمع در هر سیلندر و در نتیجه، دو سیم هستند. علائم خرابی سیم‌های شمع عبارتند از:

  • دور موتور خشن
  • کاهش یا افزایش صدای موتور
  • کاهش قدرت و جهش موتور

تعویض سیم‌ها نیز آسان است، معمولا چند دقیقه طول می‌کشد و به ابزار یا دانش خاصی نیاز ندارد. بنابراین در هیچ موردی نگران زمان یا هزینه موردنیاز برای رفع مشکل نباشید و سعی کنید هر چه زودتر با بررسی دلیل مشکلاتی مانند، نقص را برطرف کنید.

6. نشتی خلاء؛ علت دیگر روشن شدن چراغ چک

هر خودرو دارای یک سیستم خلاء است که عملکردهای متنوعی را انجام می‌دهد. بوستر ترمز با با خلاء کار می‌کند. همچنین سیستم خلاء با هدایت دود هنگام تبخیر بنزین در موتور در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای موثر است. اگر ماشین در دور آرام، با لرزش و نوسان کار می‌کند و برای حفظ دور ثابت در دور آرام تلاش می‌کند، احتمالا سیستم خلاء نشتی دارد.

شلنگ‌های سیستم خلاء ممکن است به مرور زمان خشک شوند و ترک بخورند؛ به خصوص اگر در معرض گرمای شدید یا سرمای شدید قرار گیرند که شایع‌ترین علت نشتی خلاء است. سایر مشکلات شامل ترک خوردگی یا شل شدن اتصالات است. البته ردیابی منبع نشتی می‌تواند زمان‌بر باشد.

7. خرابی دریچه گردش گاز خروجی؛ دلیل روشن شدن چراغ چک

سیستم گردش مجدد گاز اگزوز (EGR) میزان اکسید نیتروژنی را که از موتور خودرو خارج می‌شود، کاهش می‌دهد و به کارآمدتر شدن آن کمک می‌کند. این سیستم گازهای داغ خروجی را به داخل محفظه‌های احتراق هدایت می‎کند و همچنین انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می‌دهد. دریچه EGR ممکن است مسدود شود یا به طور کامل از کار بیفتد. شما می‌توانید شیر را جدا کرده، تمیز کنید و در مدت کوتاهی دوباره آن را نصب کنید. در صورت از کار افتادگی، باید دریچه را عوض کنید.

8. خراب شدن باتری؛ آخرین دلیل روشن شدن چراغ چک

بدون باتری، خودرو روشن نمی‌شود و خرابی باتری می‌تواند شما باشد. باتری‌ ماشین‌های امروزی بیشتر از قبل دوام می‌آورند و بدون نیاز به تعمیر و شارژ مجدد مدت زمان زیادی کار می‌کنند. با این حال تعویض یا شارژ باتری کار نسبتا آسانی است، اما در برخی از خودروهای مدل قدیمی، باتری زیر پوشش‌های پلاستیکی بسیاری قرار دارد و ممکن است دسترسی به آن کمی دشوار باشد. همچنین قطع باتری اغلب سیستم استریوی خودرو را ریست می‌کند.

آنچه درباره روشن شدن چراغ چک آموختیم

در این مقاله درباره 8 دلیل روشن شدن چراغ چک توضیح دادیم. شما می‌توانید با توجه به این راهنما، علت روشن شدن چراغ چک خودرو را پیدا کرده و در اسرع وقت این نقص را برطرف کنید. اگر سوالی در این باره دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پاسخگوی شما همراهان عزیز و همیشگی ایران رهیاب باشیم.

دکمه بازگشت به بالا