احداث ۸۵۰ کیلومتر خطوط ریلی در دولت سیزدهم/ ترانزیت کود پتاس و زغال سنگ از روسیه
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با بهرهبرداری از باقیمانده خط دوم اهواز اندیمشک مجموعه خطوط احداث شده توسط دولت سیزدهم به ۸۵۰ کیلومتر خواهد رسید.
به گزارش مجله زنده خبری سید میعاد صالحی در نشست خبری که بعدازظهر امروز برگزار شد ضمن تشریح عملکرد دولت سیزدهم در حوزه ریلی با بیان اینکه در روزهای جاری در حال بهره برداری از پروژه های مهمی هستیم، اظهار کرد: روز گذشته در استان های یزد و اصفهان که به لحاظ جابه جایی بار و مسافر بیشترین جابه جایی را دارند و نیاز به احداث خطوط دوم بود، افتتاح و بهره برداری داشتیم و خطوط دوم بافق به زرین شهر اصفهان به طول ۱۰۷کیلومتر با ارزش روز ۷هزارو۵۰۰میلیارد تومان افتتاح شد.
وی افزود: از سال ۹۴ افتتاح خط راه آهن دوم این مسیر در قالب۳۰بلاک آغاز شد که ۱۰بلاک در دولت قبل، ۱۰بلاک در ۳۳ماهه دولت سیزدهم و مابقی را اگر عمر دولت سیزدهم اجازه می داد، افتتاح می کردیم. این ۱۰بلاک باقی مانده با متوسط پیشرفت ۵۰ درصد تحول دولت بعدی خواهد شد که امیدواریم تا حداکثر یکسال آینده افتتاح شود.
به گفته وی، در حقیقت یک سوم از این خط ریلی در ۶ساله دولت گذشته، یک سوم در ۳۳ماهه این دولت و یک سوم هم با ۵۰درصد پیشرفت در دولت آینده افتتاح خواهد شد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با افتتاح مسیر ۱۰۷کیلومتری بافق به زرین شهر اصفهان و مجموع افتتاح ۳۳ ماه گذشته، مجموع افتتاح و بهرهبرداری دولت سیزدهم در خطوط ریلی به بیش از ۸۰۰کیلومتر رسید.
وی اضافه کرد: روز گذشته در راستای اتصال نهضت بنگاه های بزرگ به شبکه پهناور ۱۵هزارکیلومتری ریلی، ۳بنگاه فولاد ارفع، گندله سازی بهاباد و سایپا سیتروئن را به شبکه ریلی متصل کردیم که نهاده های مورد نیاز این بنگاه ها ارسال شده و محصولاتشان نیز از این طریق به فروش برسد.
صالحی تصریح کرد: مجموع خطوط تجاری و صنعتی بهره برداری شده در دولت سیزدهم نیز ۱۶۶کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: فردا با بهره برداری از باقی مانده خط دوم اهواز _اندیمشک به طول ۴۰کیلومتر به ارزش روز ۳هزارمیلیارد تومان، مجموع خطوط احداث شده توسط دولت سیزدهم به ۸۵۰کیلومتر خواهد رسید.
صالحی در بخش دیگری از صحبتهایش به بهسازی و بازسازی زیرساختها اشاره کرد و گفت: زمانی دولت را تحویل گرفتیم که میزان بهسازی و بازسازی سالانه ۲۰تا ۳۰کیلومتر بود. در این مدت یعنی ۳۳ماه اما مجموعاً ۴۸۵ کیلومتر بهسازی و نوسازی شد. همچنین ۲۱۹سوزن بتنی و ۱۸۴سوزن چوبی نیز نصب شد.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین به نصب دوربین و تاثیر آن در کاهش سوانح در طول دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۳۸سانحه در این بخش ثبت شده است که در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۸۴ سانحه رسیده است. یعنی از هفتهای بیش از ۴.۵سانحه به هفتهای ۳.۵سانحه رسیدیم.
به گفته این مقام مسئول تلاش کردیم در این مدت بسیاری از تقاطع هم سطح را با احداث پل یا زیرگذر غیر هم سطح کنیم و در این راستا ۵۷تقاطع هم سطح اصلاح شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نصب دوربین داخل لوکوموتیو نیز گفت: سالها قبل دوربین در لوکوموتیو وجود نداشت اما نصب آن نقش مهمی در کاهش رفتار پرریسک رانندگان خواهد داشت. قصد داریم که این اقدام را برای لوکوموتیو های باری نیز انجام دهیم.
صالحی در بخش دیگری از صحبتهایش به جابه جایی مسافران نیز اشاره کرد و گفت: سال۹۹با شیوع کرونا امکانات شبکه به حوزه بار اختصاص پیدا کرد. در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با کاهش اپیدمی به حالت عادی بازگشتیم و لوکوموتیوها و منابع که به بار اختصاص یافته بود به حال قبل بازگشت.
صالحی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۱ با ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار جابجایی مسافر، رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی جابجا شد. در سال ۱۴۰۲ نیز با ۲ میلیون افزایش بار دیگر رکورد زده شد و به بیش از ۳۱ میلیون و ۷۰۰هزار جابه جایی رسیدیم. همچنین توقف واگنها در مبادی و مقاصد را کاهش دادیم و به ۶ تا ۷ ساعت رساندیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در شاخص حمل در سال ۱۴۰۲ با ۴۵.۷ میلیارد واحد حمل که مجموع تن کیلومتر و نفر کیلومتر است نسبت به سال ۹۹، ۱۱ درصد رشد داشتیم. همچنین در بحث تولید ناوگان نیز در ۳۳ ماه دولت سیزدهم ۴۲۴۷ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی اضافه کردیم. از طرفی ۳۹۹۰ دستگاه واگن باری نو به شبکه اضافه شد که نسبت به مدت مشابه دولت قبل ۱۰۳ درصد رشد تولید واگن باری نو داشتیم.
وی افزود: ۹۱ دستگاه لوکوموتیو نو و بازسازی شده در این دولت به شبکه اضافه شده که نسبت به مدت مشابه ۴۴ درصد رشد داشته است.
صالحی با اشاره به ممنوعیت کامل تردد واگن های فاقد ترمز اشاره کرد وگفت:تا حدود ۹هزار واگن در شبکه وجود داشت که فاقد ترمز بودند و روال نادرستی بود. از آنجایی که ایمنی برای ما شرط اول بود در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ توانستیم این حدود ۹هزار واگن بدون ترمز را صفر کنیم.
وی همچنین به احداث و بهره برداری از ۶جایگاه سوخترسانی در طول شبکه و احداث و بهره برداری از ۵مرکز لوکوموتیو درجه یک اشاره کرد.
مدیرعامل راه آهن در بخش دیگری از صحبت هایش به حمل بار بین المللی و ترانزیت اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ ریلی ایران سال گذشته بیش از ٨٠٠ واگن کودپتاس بطور کاملا ریلی از روسیه از مسیر ایران به بندرعباس حمل شد و از بندرعباس نیز تا هند با کشتی جابهجا شد. همچنین برای اولین بار محصول استراتژیک زغال سنگ از مسیر تمام ریلی مبدا روسیه با گذر از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و بعد ایران از مسیر ریلی به هند رسید.
به گفته وی تفاهماتی نیز در خصوص تعرفه واحد نیز میان کشورها انجام شده است. همچین سیر نیز با سرعت بالاتری انجام می شود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آمار حمل بار بین المللی در ۳۳ماه دولت سیزدهم گفت: آمار صادرات، واردات و ترانزیت در این بخش به ۹.۴میلیون تن رسید که این عدد در مدت مشابه سال قبل۷.۴ میلیون تن بود. این یعنی در این مدت ۲۵درصد رشد حمل بار بین المللی ریلی داشتیم. همچنین مجموع بار ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم ۴.۹میلیون تن بود که این عدد نسبت به مدت مشابه در دولت قبل ۶۴درصد رشد داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت هایش به١٠ میلیارد دلار تهاتر نفتی برای نوسازی ناوگان ریلی و ساخت خطوط راهآهن اشاره کرد و گفت: ۵ میلیارد دلار از استجازه نفتی برای ۴ خط راهآهن شلمچه ـ بصره، احداث خط دوم بافق ـ تربت حیدریه ـ سنگان، خط زاهدان ـ میرجاوه و مسیر شیرگاه ـ میاندره و همچنین نوسازی ناوگان انجام میشود.
انتهای پیام