سلامت و تندرستی

«آبله میمونی» همچنان در آمریکا در گردش است

پزشکان می‌گویند بیماری «ام پاکس» که پیش از این با عنوان «آبله میمونی» شناخته می‌شد، همچنان در آمریکا افراد را مبتلا می‌کند.

به گزارش مجله زنده خبری، این بیماری که در سال ۲۰۲۲ میلادی در نقاط مختلف جهان گسترش یافته بود، همچنان در ایالات متحده به ویژه در بین مردانی که با یکدیگر رابطه جنسی دارند در گردش است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، شیوع بیماری ویروسی ام پاکس در ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۲ هزار نفر را بیمار کرد و جان ۵۸ نفر را نیز گرفت.

با این حال، ام پاکس با یک شیوع گسترده در مرکز آفریقا، همچنان یک تهدید جهانی است.

همچنین داده‌های یک مطالعه جدید که در تاریخ ۶ ژوئن منتشر شد، نشان داد این بیماری همچنان در ایالات متحده مردانی را که به جنس موافق گرایش دارند، مبتلا می‌کند.

این مطالعه شامل ۱۹۶ نفر بود که بین ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۳ در ۱۳ بخش اورژانس بیمارستانی در ایالات متحده تحت درمان قرار گرفتند.

ام پاکس از طریق تماس نزدیک فیزیکی منتشر می شود. این وضعیت معمولاً شامل تماس پوست به پوست است، بنابراین مقاربت اغلب می تواند وسیله ای برای انتقال آن باشد.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، علائم اولیه این بیماری عبارتند از تب، لرز، خستگی، سردرد و ضعف عضلانی که ضایعات پوستی را نیز به همراه دارد.

به گفته متخصصان، اگرچه هر کسی ممکن است به بیماری ام پاکس مبتلا شود، اما مردانی که گرایش به جنس موافق دارند به ویژه در معرض خطر هستند و کسانی که اچ آی وی دارند نیز بیشتر در برابر نوع شدید این بیماری آسیب پذیر هستند.

افزایش موارد ابتلا به ام پاکس طی ۲۰۲۲ در اروپا و ایالات متحده و خارج از مناطقی که این بیماری در آن‌ها بومی است، سازمان جهانی بهداشت (WHO) را بر آن داشت تا در ژوئیه ۲۰۲۲ یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را با نگرانی بین المللی اعلام کند، بالاترین زنگ خطری که می تواند به صدا درآید.

این هشدار در ماه مه سال گذشته میلادی به پایان رسید اما این سازمان به مردم توصیه کرد که همچنان مراقب باشند.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، اولین علائم ام پاکس تب، سردرد، درد عضلانی و کمردرد در طول یک دوره پنج روزه است. همچنین متعاقباً بثورات روی صورت، کف دست‌ها و کف پا ظاهر می‌شود.

این بیماری معمولاً پس از دو تا چهار هفته خود به خود بهبود می یابد. با این حال این بیماری برای کودکان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می‌تواند خطرناک باشد.

بعد از گذشت مدتی از شیوع این بیماری در سطح جهان، سازمان جهانی بهداشت، نام آبله میمونی را به ام پاکس تغییر داد.

این نهاد بین المللی می گوید: هنگامی که این بیماری شیوع پیدا کرد گزارش هایی دریافت کرده مبنی بر این که از نام آن در برخی اجتماعات به صورت نژادپرستانه استفاده شده است.

انتهای پیام

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.
دکمه بازگشت به بالا