اجتماعی

۱۴ قطب آزمایشگاهی آبله میمونی در کشور/جزییات تایید اولین مورد بیماری در انستیتو پاستور

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه تست های تشخیصی آبله میمون از خرداد ماه امسال در انستیتو پاستور ایران راه اندازی شده است، گفت: افرادی که مشکوک به آبله میمون هستند و سابقه تماس با فرد مشکوک یا تایید شده با این بیماری را دارند. آبله میمون باید به مراکز درمانی مراجعه کند.

به گزارش مجله زنده خبری، دکتر رحیم سواری در خصوص شناسایی اولین مورد آبله میمون گفت: اولین مورد آبله میمون در کشور توسط انستیتو پاستور در ایران تایید شد. فرد مبتلا خانمی 34 ساله ساکن شهر اهواز پس از ایجاد ضایعات پوستی به مرکز درمانی شهر خود مراجعه و پس از مشکوک شدن به آبله میمون توسط کیت های غربالگری تولیدی انستیتو پاستور ایران در دانشگاه اهواز معاینه شد. و نمونه بیمار مشکوک برای تایید نهایی به انستیتو پاستور ایران ارسال شد.

تایید نهایی یک مورد آبله میمون در کشور توسط تیم واکنش سریع بیماری های عفونی انستیتو پاستور

وی افزود: کارشناسان انستیتو پاستور ایران در آزمایشگاه ملی آبله میمون و تیم واکنش سریع عفونی این موسسه با استفاده از روش‌های مختلف از جمله تست‌های مولکولی (Real-time-PCR) مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و تعیین توالی ژنوم ویروسی که این بیمار را آلوده کرده بود آبله میمون را تایید کرد.

راه اندازی آزمایش های تشخیصی آبله میمون در انستیتو پاستور

سروری با بیان اینکه آزمایشات تشخیصی آبله میمون از خرداد ماه امسال در انستیتو پاستور ایران آغاز شده است، گفت: با توجه به لزوم آماده سازی شبکه آزمایشگاهی کشور برای تشخیص به موقع موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور در ایران کیت غربالگری ویروس ارتوپوکس را طراحی و به همراه آموزش های لازم برای آزمایشگاه های منتخب شبکه آزمایشگاهی در 14 مرکز آزمایشگاهی کشور ارسال کرد. کشور.. بر این اساس، دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب، در صورت مشاهده موارد مشکوک در آزمایش‌های غربالگری، نمونه‌ها را برای بررسی بیشتر به انستیتو پاستور ایران ارسال می‌کنند.

اورژانس بین المللی آبله میمون

رئیس انستیتو پاستور در ایران ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت اخیرا به دلیل شیوع بیش از حد انتظار این بیماری در جهان وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرده است. طی چند ماه گذشته، بیش از 34000 مورد ابتلا به این بیماری از 82 کشور گزارش شده است. در کشورهای همسایه ایران، کشورهای قطر، امارات، عربستان سعودی، ترکیه و لبنان نیز در ماه های اخیر این بیماری را گزارش کرده اند. خوشبختانه با وجود افزایش موارد گزارش شده از این بیماری، تعداد مرگ و میرهای گزارش شده از این بیماری در سراسر جهان بسیار کم است.

مهمترین راه انتقال آبله میمون

سروری با بیان اینکه بیماری آبله میمون خود شفابخش است، گفت: مهمترین راه انتقال این بیماری تماس طولانی مدت از جمله تماس جنسی است. به طور کلی افرادی که مشکوک به آبله میمون هستند و سابقه تماس با فرد مشکوک یا تایید شده مبتلا به آبله میمون دارند باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا