اقتصادی

اجرای برنامه ملی واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک

برنامه ملی واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از ابتدای سال جاری آغاز شده و طبق برنامه در کشور در حال اجرا است.

به گزارش مجله زنده خبری، رضا اسدی – مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی این سازمان – در خصوص واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: برنامه ملی واکسیناسیون علیه بیماری نشخوارکنندگان کوچک از ابتدای سال ۱۴۰۳ به طور سراسری در کل کشور به مرحله اجرا گذاشته شده است.

وی افزود: برنامه ملی مورد نظر براساس پیش‌بینی‌های انجام شده و به جهت ایجاد سیستم ایمنی قابل اطمینان و یکپارچه تا آخر خرداد ماه سال جاری ادامه پیدا خواهد کرد و شامل دام‌های سبک واجد شرایط برای واکسیناسیون در کشور است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: در مناطقی که به دلایل مختلف از جمله مناطق دورافتاده و سخت‌گذر و یا سایر مناطقی که به هر دلیلی در زمان مقرر موفق به اخذ واکسیناسیون نشده‌اند، فاز لکه‌گیری برای پوشش دام‌هایی که مورد واکسیناسیون قرار نگرفتند، پیش‌بینی شده است که بلافاصله در تیر ماه سال جاری و با درخواست و یا ارزیابی استان انجام خواهد شد.

به گفته وی، در کنار واکسیناسیون که توسط اکیپ‌های مایه‌کوب بخش دولتی یا واکسیناتورهای بخش خصوصی در قالب خرید خدمت با مراجعه به تمام واحدهای روستایی، عشایری و صنعتی دام سبک انجام می‌شود، موارد دیگری از جمله آموزش و ترویج، برقراری سیستم مراقبت و بررسی کانون‌های احتمالی نیز در دستور کار برنامه ملی واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار دارد.

اسدی در ادامه گفت: با انجام مایه‌کوبی موثر و سراسری، برقراری سیستم مراقبت و رصد و پایش، شاهد کاهش چشمگیر و محسوس کانون‌های بیماری در سطح کشور هستیم و در حال حاضر وضعیت بیماری مورد نظر، کنترل شده است که البته با رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای و امنیت زیستی توسط دامداری‌ها و کاهش عوامل مخاطره‌آمیز در مناطق پرخطر به یقین شاهد کنترل کامل بیماری در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا