زنان نقش اصلی در تربیت مهدوی و نهادینه شدن عشق به حضرت حجت (عج) دارند
مشاور عالی امور زنان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زنان در خانواده و جامعه، نقش اصلی را در تربیت مهدوی فرزندان و نهادینه شدن احترام و عشق به حضرت حجت (عج) بر عهده دارند.
به گزارش خبرنگار آنا، عاصمه قاسمی، مشاور عالی امور زنان دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین جلسه کارگاه آموزشی «نقش زنان در تحقق جامعه مهدوی» که بهصورت مجازی و برخط ویژه اعضای هیئت علمی و کارکنان واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع مهدویت یک موضوع فرا جنسیتی است، مسائل و موضوعات بسیار مهمی در حوزه مهدویت وجود دارد که محدود به جامعه زنان نمیشود و شامل همه افراد جامعه اعم از زن و مرد میشود؛ اما در این جلسه با توجه به اهمیت نقش زنان در تحقق جامعه مهدوی در دنیای امروز به ابن موضوع میپردازیم.
وی افزود: آنچه در انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد از جهات مختلف مورد توجه است ازجمله حضور مؤثر زنان و نقش زن بهعنوان نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی حائز اهمیت بوده و تحقق این موضوع موجب تعریف هویت جدید از زن در انقلاب اسلامی شده؛ نقش و جایگاه زن در تمدن نوین اسلامی را باید نقطه شروع آن را از انقلاب اسلامی ایران دانست.
مشاور عالی امور زنان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: به گفته حضرت امام خمینی (ره) تحولی که در جامعه زنان بعد از انقلاب اسلامی افتاده اگر بگوییم انقلاب اسلامی هیچ کاری نکرده؛ اما تحولی اساسی که در زنان ایرانی به وجود آورده مهمترین اتفاق این انقلاب محسوب میشود. در انقلاب اسلامی زن از حاشیه خارج شد و در متن خانواده و جامعه قرار گرفت و این امر زمانی محقق شد که زن در جامعه جهانی در دوگانه شرقی – غربی تعریف شده بود. این زنان بودند که در انقلاب اسلامی موجب متعجب ساختن ناظران بیرونی و درونی شدهاند که از آن به انقلاب چادرها یاد میکنند.
قاسمی اضافه کرد: بنابراین انقلاب اسلامی الگوی جدید از زن مسلمان ایرانی به جهان معرفی کرد و در ادامه مسیر و با ورود به گام دوم انقلاب که گام خودپردازی، جامعه سازی و تمدن سازی است حضور و نقش زنان در جامعه و مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مهمتر خواهد بود در تحقق این موضوع باید خود زنان نقشآفرینی کنند و جایگاه ارزندهای برای خویش در جامعه تعریف و با زمینهسازی و ظرفیتسازی به حضور پررنگ خود در جامعه ارتقا ببخشند. آنان میتوانند با بهرهمندی از فرصتها و رفع تهدیدها چشمانداز نوینی از زن ایرانی در تمدن اسلامی تعریف کنند.
وی مطرح کرد: در تعریف واژه تمدن واژه فرهنگ در کنار آن مهم بوده و بدون یکدیگر ناقص هستند. فرهنگ کلیتی است که همه مناسبات و امورات فردی و اجتماعی انسان را در برمیگیرد پس فرهنگ اصل بوده، روح و تمدن جسم است.
مشاور عالی امور زنان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: شهید مطهری میفرمایند: تمدن حقیقی باید کمال استعدادهای انسانی را مشخص کند و در نهایت با فراهم کردن زمینه رسیدن به کمال استعدادهای انسانی، کمال فرهنگی و کمال معنوی انسان و جامعه حاصل میشود. مقام معظم رهبری فرهنگ را به هوا تشبیه میکنند، آن را اصل میدانند و بقیه ساختارها و امور را فرع در نظر میگیرند؛ بنابراین اگر قرار باشد تمدن اسلامی در جامعه شکل بگیرد علاوه بر بخش سختافزاری مانند اقتصاد، سیاست و توسعه به بخش نرمافزاری یعنی فرهنگ نیز باید توجه ویژه داشته باشیم. در واقع زوال تمدن هم از زوال فرهنگ صورت میپذیرد.
قاسمی درباره نقش زنان در نمای فرهنگ ایرانی اسلامی گفت: زن در خانواده ایرانی – اسلامی بهعنوان نهاد مرکزی در نظام خانواده مرکز و متن محسوب میشود و در انتقال و حتی تغییر ارزشها و باورها در خانواده و در جامعه مؤثر است؛ بنابراین زنان مربی فرهنگی (پرورشی) خود، خانواده و جامعه هستند و به فرموده حضرت امام خمینی (ره) صلاح و فساد یک جامعه به دست زنان است.
وی با بیان اینکه زنان در تاریخ ایران بنا به اطلاعات موجود در منابع قدیم یونانیان حضور نمایان و مشارکت فعال اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی از زمان امپراطوری هخامنشیان داشتند، توضیح داد: فعالیتهای گسترده در زمینههای عمومی مانند آئینهای ورزشی، شکار و کمانگیری و … ازجمله این فعالیتهای زنان بوده و حتی در نقش الهههای دین زرتشت در ایران قدیم ایفای وظیفه کردند در مجموع مطالعات نشان میدهد زیست جهان زن ایرانی در سراسر تاریخ هرگز تحت شرایط حقوقی غیرانسانی آنگونه که زن اروپایی پیشا مدرن تجربه کرده نبوده است.
مشاور عالی امور زنان دانشگاه آزاد اسلامی تببین کرد: تعصبات سیاسی که اروپائیان از پارسیان داشتهاند و تصویر غالبی که از زن ایرانی در ذهن خود در جامعه ایرانی ترسیم کرده بودند تصویر یک جامعه زنستیز با نگاه تحقیرشده در جامعه بوده و انگاره ذهنی آنان در بازنمایی از زن ایرانی در جامعه پیشا مدرن تا مدرن نگاه آلوده و مخدوش بوده است.
قاسمی بیان کرد: در بررسی نقش زن در تحقق جامعه مهدوی باید زن در غرب را شناخت و بعد از تشریح اندیشههای عصر مدرن و تحول در زندگی زنان در غرب بر اساس نگاههای انسانمداری، خردورزی و سپس فمینیسم (با رویکردهای گوناگونش همچون: لیبرال، فرهنگی، رادیکال، سوسیالیستی و بعدها رویکردهای جدیدتر ازجمله نظریه تلاقی، فمینیسم سیاه، فمینیسم جهان سوم و…) و شکلگیری فمینیسم بهعنوان هویت جمعی زنان باید گفت دیدگاههای متضاد به زن در اندیشه غربی وجود داشته؛ بهعنوان نمونه ژاک ژان روسو میگوید: «احساسات زنان قویتر از آن است که به توانایی خردورزی مردان برسند. زن قلب مرد را تکان میدهد. وظیفه زن خشنود ساختن مرد است»؛ بنابراین این اندیشمند حیثیتی ابزاری برای زن قائل است.
وی افزود: برخی دیگر به کنار گذاشتن زنان از جامعه به دلیل نگرانی از فساد و انحطاط اخلاقیات معتقدند؛ اما بالاخره اندیشه برابری زن و مرد در دنیای مدرن تقویت و مفاهیمی به نام جنسیت، نظم جنسیتی، روابط جنسیتی، گرایشها جنسیتی برای تحلیل جایگاه زن در جامعه ایجاد شد. گرچه باید تأمل کرد همه این تلاشها چه ارمغانی برای زن غربی داشته است؟
مشاور عالی امور زنان دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم بازاندیشی سیره الگوهای قرآنی اسلامی از میان زنان گفت: برای نمونه حضرت خدیجه (س) در مسیر تحقق جامعه اسلامی مال، جان و راحتی خود را قبل از اینکه حکومتی در مکه تشکیل شود انفاق میکند و حضرت زهرا (س) با خردمندی و فرزانگی؛ عقل و معرفت؛ عبادت و مجاهدت؛ تصمیمگیریهای عظیم اجتماعی و… و حضرت زینب (س) با عقل و متانت؛ قدرت و شجاعت؛ شور و احساس عاطفی؛ صراحت زبان؛ متانت دل و؛ و حضرت آسیه با عبودیت در عین فراهم بودن همه لذایذ دنیایی و حضرت مریم با اطاعت از خدا، خضوع و عفت نمونههای بارز از تأثیرگذاری زنان در جامعه در دو محور حق و عدالت است.
قاسمی اضافه کرد: در واقع زن در تمدن اسلامی بهصورت فردی و در خانواده و در جامعه نقش مهمی ایفا میکند؛ زیرا خانواده فرصت طلایی خودسازی و دگرسازی است. این زن بوده که در نقشهای مادر، همسر و خواهر تأثیر اصلی در ایجاد خانواده متعالی را دارد و در گام بعد احساس و انجام مسئولیت زنان در امور جامعه اسلامی و در صحنه بودن همیشگی و آگاه بودن ایشان، اهمیت نقش زنان را در ایجاد و تداوم تمدن اسلامی بیشتر آشکار میکند.
وی با اشاره به برخی از مصادیق حضور مؤثر اجتماعی زنان مانند مبارزه با ظلم و بیعدالتی، مشارکت اقتصادی، مشارکت در علم و دانش، مشارکت در خلق و توسعه فناوری و نوآوری گفت: این زنان هستند که در خانواده و جامعه، نقش اصلی را در تربیت مهدوی فرزندان و نهادینه شدن احترام و عشق به حضرت حجت (عج) بر عهده دارند، شناخت امام زمان علیهالسلام را ضامن زندگی و مرگ دیندارانه معرفی میکنند و اطاعتپذیری، تربیت همه جانبه و فراگیر، تربیت قرآنی، خداگرایی، ولی گرایی و والاگرایی اخلاقی را در برنامه خویش در قبال خانواده و جامعه قرار میدهند.
مشاور عالی امور زنان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بهعنوان نمونه زنان در جنگ هشت ساله. مقام معظم رهبری فرمودند: «اگر در جنگی که هشت سال بر ما تحمیل شد، زنان ما، بانوان کشور ما در میدان جنگ، در عرصهٔ عظیم ملی حضور نمیداشتند، ما در این آزمایش دشوار و پر محنت پیروز نمیشدیم. زنها، ما را پیروز کردند»
قاسمی در تبیین آسیبهای خانواده در دنیای امروز گفت: در تربیت مهدوی فرزندان آسیبها و موانعی مانند سردرگمی هویتی زنان در جامعه، تغییر ارزشها و باورها درباره معنا و مفهوم زندگی، ظهور مفاهیم جدید در خصوص ازدواج، فرزند آوری، فرزند پروری و…، تکثر سبک زندگیهایی که به خانواده آسیب میزند، تعارض در روابط بین نسلی، ظهور انحرافات و تمایلات جنسی، کارگزارهای مختلف جامعهپذیری و تهدیدهای رسانه وجود دارد.
وی در بحث راهکارها برای رفع آسیبها و موانع عنوان کرد: رجوع به تربیت اجتماعی، ساختن اجتماع اسلامی، دانستن نقش اصلی و تکلیفی برای زنان در تحقق جامعه مهدوی نه نقش مستحبی و حاشیهای، مکمل دانستن نقش زن و مرد در تحقق جامعه مهدوی و برداشت صحیح از هویت زن به مثابه زن بودن را ازجمله راهکارهای لازم برای رفع آسیبها و موانع است.
مشاور عالی امور زنان دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در موضوع تصحیح نگرش نسبت به هویت زنان، مقام معظم رهبری فرمودند: «زن در محیط اسلامی رشد علمی میکند، رشد شخصیتی میکند، رشد اخلاقی میکند، رشد سیاسی میکند، در اساسیترین مسائل اجتماعی در صفوف مقدم قرار میگیرد، در عین حال زن باقی میماند. زن بودن، برای زن یک نقطهٔ امتیاز است، یک نقطهٔ افتخار است. این افتخاری نیست برای زن که او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور کنیم».