غربالگری و سنجش آسیب‌های اجتماعی بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز

غربالگری و سنجش آسیب‌های اجتماعی بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اقدامات گذشته و برنامه‌های پیش روی این معاونت را تشریح کرد.

به گزارش مجله زنده خبری، در جلسه‌ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان  حجت الاسلام پورثانی با اشاره به نماد یا همان نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان گفت: این نظام دارای دو سند پشتیبان است؛ یکی از این اسناد در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید و مربوط به قانون حمایت از اطفال کودکان و نوجوانان است.

معاون پرورشی و فرهنگی با تاکید بر اینکه عملیاتی که از سال گذشته در نماد صورت گرفته است با هر آنچه در سال‌های گذشته برای نماد صورت گرفت برابری می کند؛ گفت: غربالگری برای پایه‌های اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم در حوزه دانش آموزی صورت گرفت.

وی افزود: غربالگری در پایه‌های اول سوم و پنجم توسط آموزگار ابتدایی صورت می‌گیرد و پایه‌های هفتم، هشتم و دهم با کمک دانش آموز انجام می‌شود. پس از غربالگری، مشاوره تخصصی برای دانش آموزانی که نیاز به مشاوره دارند صورت می‌گیرد و در صورت نیاز مداخله‌ هم انجام می‌شود. آخرین مرحله هم، مرحله ارجاع به مراکز مشاوره‌ای است.

پورثانی با اشاره به خط ارتباطی۱۵۷۰ گفت: تاکنون یک میلیون و دویست و هفتاد و دو هزار دقیقه تماس تلفنی با خط ۱۵۷۰ صورت گرفته است. در بحث ارتقای توانمندی اجتماعی دانش‌آموزان هم سه میلیون و نهصد و چهل و شش هزار و ۱۷۴ دانش آموز مشاوره داشتند. ۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دانش آموز هم مورد غربالگری و سنجش آسیب‌های اجتماعی قرار گرفتند.

معاون پرورشی و فرهنگی گفت: حمایت از ۲۰ هزار مدرسه شناسایی شده در طرح نماد، انجام مداخله و ارجاع ۲۰۰ هزار دانش آموز در معرض خطر، گسترش مراکز رشد و مشاوره تربیتی از ۳۲ مرکز به ۶۶۸ مرکز، ارتقاء شاخص‌های حرفه‌ای برای ۶ هزار نفر از مشاوران مراکز رشد و مشاوره، تشکیل ۳۲ کانون یاریگران زندگی برای مقابله با اعتیاد از اقدامات صورت گرفته در نماد است.

وی با اشاره به طرح فراگیر پرورشی گفت: این طرح در ۵ حوزه شایستگی برای دانش آموزان تدوین شده بود که صورت گرفت. در حال حاضر این طرح در کف مدارس در حال اجراست. مبتنی بر همین طرح فراگیر سامانه نورینو راه‌اندازی شد تا سامانه‌ای فراگیر برای فعالیت‌های پرورشی باشد.

پورثانی گفت: در سال گذشته ۵ میلیون دانش آموز در فعالیت‌های پرورشی حضور داشتند که یکی از بهترین فعالیت‌ها تئاتر مدرسه ای بود که ۱۳ هزار گروه دانش‌آموزی در آن شرکت کردند. ۲۲۰ کانون فرهنگی هم به سینما مجهز شدند.

وی اعتکاف دانش آموزی برای اولین بار را یکی از قله‌های فعالیت‌های پرورشی در سال گذشته دانست و گفت: بالغ بر ۴۴۰ هزار دانش آموز در اعتکاف امسال شرکت کردند. چهار پویش سرود امسال در کشور انجام شد. بیش از یک میلیون و پانصد هزار در پویش‌های معاونت پرورشی شرکت کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی در خصوص برنامه‌های سال آینده گفت: برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی را در چهار حوزه ترسیم کردیم. که اقدامات تقنینی، اقدامات حوزه نیروی انسانی، اقدامات حوزه فضای تربیتی و اقدامات حوزه محتوا چهار حوزه مد نظر ماست. در حوزه تقنینی فعالیت‌های بی‌نظیری در حال انجام است. سند جامع هنر آموزش و پرورش در شورای عالی هنر در حال انجام است و این سند برای اولین بار است که در حال آماده سازی است. همچنین طرح تحول پرورشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه طرح غنی‌سازی اوقات فراغت یکی از طرح‌هایی است که طی اجرای سند تحول بنیادین عملیاتی شده است؛ گفت: آیین نامه اجرای فضاهای تربیتی برای اولین بار در حال تقنین است. آیین نامه استفاده از نیروهای مردمی و آیین نامه تشکیل سازمان اردویی و آیین نامه‌های اجرایی تحول معاونت پرورشی از دیگر آیین نامه‌های مدنظر ماست.

پورثانی افزود: طراحی مدل کوچک طرح ولایت برای مدیران و مربیان سراسر کشور مد نظر ماست و بنا داریم طرح ولایت را برای مربیان پرورشی در خرداد برگزار کنیم که یک دوره ۴۰ روزه است. همچنین بحث تربیت مربیان و مدرسان سرود و تئاتر، مربیان هنر در حوزه محتوا و برنامه را خواهیم داشت.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معاون پرورشی و فرهنگی افزود: طرح بزرگ تربیت دانش آموزان توانمند سیاسی و اجرای هسته‌های سخت در کشور و پیاده سازی مدل جدید راهبری امور تربیتی در مدرسه طرح دیگر ماست. امسال ۸ هزار مربی پرورشی در این زمینه استخدام می شوند و برنامه محتوایی ویژه‌ای برای آنها اجرا می‌شود، همچنین پیوند بین فضای درسی و فعالیت‌های پرورشی در چند حوزه مانند سرود و تئاتر را داریم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا